Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 61
Offentligt
2267906_0001.png
Udkast til
Bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens
kapitel 3 og 4
1)
I medfør af § 7, stk. 1, nr. 1-3, 5 og 8-9, § 7 a, stk. 1 og 2, § 16, § 18, stk. 1, § 19, stk. 4 og 5, § 27, stk.
3, § 29, § 32, stk. 4, § 32 a, stk. 2 og 3, § 67, § 73, stk. 1 og 3, § 79 b, stk. 1, nr. 2, 3 og 5, § 79 c, stk. 2, §
80, stk. 1 og 2, § 83, stk. 3, § 89 b, § 92 og § 110, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1218 af 25. november 2019 og § 5 i lov om frikommunenetværk, jf. lovbekendtgørelse nr. 831 af 25.
juni 2018, fastsættes:
Kapitel 1
Bekendtgørelsens anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på alle spildevandsanlæg, herunder spildevandsanlæg der
er
ejeter ejet
af et spildevandsforsyningsselskab omfattet af § 2, stk. 1, i lov om vandsektorens organisering
og økonomiske forhold.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder endvidere anvendelse ved tilførsel af stoffer direkte til grundvandet.
§ 2.
Når forhold, der har indflydelse på et spildevandsanlæg, ændres væsentligt, herunder når et spilde‐
vandsanlæg flyttes eller omlægges, kræves fornyet tilladelse efter denne bekendtgørelse. Endvidere kræ‐
ver en væsentlig ændring i mængden eller sammensætningen af spildevandet, der tilføres anlægget, forny‐ et
tilladelse.
Stk. 2.
Tilladelsesmyndigheden afgør, om en ændring af forhold, der har indflydelse på spildevandsan‐
lægget, kræver fornyet tilladelse.
Stk. 3.
Afgørelser efter stk. 2 kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
§ 3.
Denne bekendtgørelse omfatter ikke tilladelse til udledning og udsprøjtning af spildevand m.v. med
jordbrugsmæssig værdi på jordoverfladen.
Kapitel 2
Definitioner
§ 4.
Ved spildevand forstås alt vand, der afledes fra beboelse, virksomheder, øvrig bebyggelse og befæ‐
stede arealer.
Stk. 2.
Ved husspildevand forstås spildevand fra husholdninger, herunder afløb fra vandklosetter.
Stk. 3.
Ved tag- og overfladevand forstås regnvand fra tagarealer og andre helt eller delvist befæstede
arealer, herunder jernbaner, såfremt det ikke indeholder andre stoffer, end hvad der sædvanligt tilføres
regnvand i forbindelse med afstrømning fra sådanne arealer eller har en væsentlig anden sammensætning.
Stk. 4.
Ved humane affaldsprodukter forstås fæces og urin.
Stk. 5.
Ved 1 personækvivalent (PE) forstås i denne bekendtgørelse 21,9 kg organisk stof/år målt som det
biokemiske iltforbrug (BI5), 4,4 kg total kvælstof/år eller 0,72 kg total fosfor/år.
Stk. 6.
Ved samletanke til spildevand mv. forstås tætte beholdere, der enten er typegodkendt eller kan
godkendes til opbevaring af spildevand mv. af tilladelsesmyndigheden, jf. § 47, stk. 2.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
2267906_0002.png
Stk. 7.
Ved et spildevandsanlæg forstås såvel åbne som lukkede ledninger og andre anlæg, der tjener til
afledning eller behandling af spildevand mv. i forbindelse med udledning til vandløb, søer eller havet, af‐
ledning til jorden eller anden form for bortskaffelse.
Stk. 8.
Ved et spildevandsanlægs kapacitet forstås den spildevandsmængde med indhold af forurenende
stoffer angivet i personækvivalenter (PE), der i henhold til en meddelt spildevandstilladelse omfattet af
lovens kapitel 3, 4 eller 5 kan afledes fra en eller flere ejendomme inden for et fastlagt opland til anlæg‐
get.
Stk. 9.
Ved et spildevandsforsyningsselskab forstås et selskab, som er omfattet af § 2, stk. 1, i lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold, og som udøver spildevandsforsyningsaktiviteter.
Stk. 10.
Ved et oversvømmelseskort forstås et kort, der angiver områder, hvor der er sandsynlighed for
oversvømmelse som følge af kapacitetsproblemer i et nærmere angivet spildevandsanlægs separate regn‐
vandsledninger og fællesledninger på arealer, der normalt ikke er dækket af vand.
Kapitel 3
Spildevandsplanens indhold
§ 5.
Kommunalbestyrelsens plan for bortskaffelse af spildevand i kommunen skal indeholde følgende
oplysninger og fornødne kortbilag:
1) Hvordan spildevandsplanen forholder sig til kommune- og vandområdeplanen samt til den økonomi‐
ske planlægning og til vandløbenes fysiske tilstand.
2) De eksisterende og planlagte fælles spildevandsanlæg og renseforanstaltninger i kommunen, herun‐
der afgrænsning af de enkelte kloakoplande, kloakeringsområder samt i hvilket omfang den enkelte
ejendom er tilsluttet, jf. § 16, stk. 3, med angivelse af, om anlægget er ejet af et spildevandsforsy‐
ningsselskab, der er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller ikke er ejet af et sådant selskab.
3) Områder, hvor kommunalbestyrelsen er indstillet på at ophæve tilslutningsretten og -pligten helt el‐
ler delvis.
4) Områder, hvor kommunalbestyrelsen er indstillet på at give en ejendom tilladelse til direkte tilslut‐
ning til spildevandsrenseforsyningsselskabet.
5) De eksisterende og planlagte projekter til håndtering af tag- og overfladevand, som spildevandsfor‐
syningsselskaber, der er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, vil betale for efter reglerne i be‐
kendtgørelse om spildevandsforsyningsselskabers medfinansiering af kommunale og private projek‐
ter, hvis de før den 1. januar 2021 gældende regler i bekendtgørelse om
spildevandsforsyningsselskabers medfinansiering af kommunale og private projekter vedrørende tag-
og overfladevand (medfinansieringsbekendtgørelsen) fortsat finder anvendelse på projektet, jf. § 6,
stk. 2, i lov nr. …. og § 12, stk. 2-6 i bekendtgørelse nr. … af … om spildevandsforsyningsselskabers
omkostninger til klimatilpasning i forhold til tag- og overfladevand og omkostninger til projekter uden
for selskabernes egne spildevandsanlæg og med andre parter i øvrigt (omkostningsbekendtgørelsen) .
Projekter til håndtering af tag- og overfladevand kan tidligst omfattes af spildevandsplanen eller tillæg
hertil, når der foreligger aftale mellem projektejer og spildevandsforsyningsselskab, jf. § 9 i
bekendtgørelse nr. 159 af 26. februar 2016 om spildevandsforsyningsselskabers medfinansiering af
kommunale og private projekter vedrørende tag- og overfladevand.
6) Eksisterende områder uden for kloakeringsområder, hvor der afledes til nedsivningsanlæg, og plan‐
lagte områder uden for kloakeringsområder, hvor der skal ske afledning til nedsivningsanlæg.
7) Eksisterende områder uden for kloakeringsområder, hvor der sker rensning svarende til et bestemt
renseniveau, og planlagte områder uden for kloakeringsområder, hvor der skal ske rensning svarende
til et bestemt renseniveau.
8) Hvordan spildevandet i øvrigt bortskaffes i kommunen, f.eks. ved udsprøjtning.
9) Hvilket vandområde spildevandet fra de enkelte oplande udledes eller ønskes udledt til, udløbenes
placering og de forventede udledte mængder af spildevand.
10) Hvilke ejendomme, der forventes at skulle afgive areal eller få pålagt servitut ved gennemførelse af
projekter i overensstemmelse med spildevandsplanen.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
2267906_0003.png
11) Om forventet gennemførelse i de enkelte kloakeringsområder mv.
12) Serviceniveau for håndtering af tag- og overfladevand, som er fastsat af kommunalbestyrelsen i medfør
af reglerne i bekendtgørelse om fastsættelse af serviceniveau m.v. for håndtering af tag- og
overfladevand for et givent område, der er defineret og begrundet.
13)
Oplysning om, hvorvidt Kommunalbestyrelsen har pålagt spildevandsforsyningsselskabet at fastsætte
et serviceniveau for håndtering af tag- og overfladevand for et givent område i overensstemmelse med
reglerne i bekendtgørelse om fastsættelse af serviceniveau m.v.
14)
Hvorvidt et spildevandsforsyningsselskab ved fastsættelse og beregning af serviceniveau skal
anvende lokale data for skadesværdier på bygninger og inventar på kommuneniveau eller om de
statslige standardskadesværdier skal anvendes.
a)
15)
Serviceniveau for de afgrænsede adgangsveje til kritiske sundhedsfunktioner med dokumentation for
fare for oversvømmelse i en grad, der gør vejen ufarbar samt redegørelse for omkostningerne for det
fastsatte serviceniveau for disse strækninger, jf. bilag 1 til bekendtgørelse om fastsættelse af
serviceniveau mv. for håndtering af tag- og overfladevand.
16)
Hvorvidt et spildevandsforsyningsselskab, skal have mulighed for at foretage supplerende
klimatilpasningstiltag, der har til formål at reducere skadesomkostningerne fra tag- og overfladevand,
som selskabet har ansvar for at håndtere i overensstemmelse med § 3, stk. 4, bekendtgørelse om
spildevandsforsyningsselskabers omkostninger til klimatilpasning i forhold til tag- og overfladevand og
omkostninger til projekter uden for selskabernes egne spildevandsanlæg og med andre parter i øvrigt
13)
Stk. 2.
For planlagte områder udpeget i henhold til § 5, stk. 1, nr. 6, skal kommunalbestyrelsen i spilde‐
vandsplanen endvidere sandsynliggøre, at der kan ske nedsivning i de udpegede områder, herunder at
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
geologiske og hydrogeologiske forhold ikke taler herimod, og at nedsivning i de udpegede områder ikke
strider mod reglerne i bekendtgørelsens § 37.
Stk. 3.
Forinden det i et spildevandsplanforslag anføres, at der etableres et fælles spildevandsanlæg, der
ikke er ejet af et spildevandsforsyningsselskab, skal berørte bolig- og grundejere oprette et spildevands‐
lav, der varetager anlæggets etablering, drift og vedligeholdelse. Udkast til lavets vedtægter skal foreligge
samtidig med planforslagets offentliggørelse. De endelige vedtægter tinglyses på de berørte ejendomme,
når det fælles spildevandsanlæg er optaget i spildevandsplanen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal ajourføre planen for bortskaffelse af spildevand i kommunen, herun‐
der ajourføre oplandsgrænser og oplysninger om forventet gennemførelse i de enkelte kloakeringsområ‐ der
mv., når der sker ændringer i forudsætningerne herfor.
Kapitel 4
Behandling af forslag til og vedtagelse af spildevandsplan
§ 6.
Kommunalbestyrelsens forslag til spildevandsplan skal forhandles med spildevandsforsyningssel‐
skaber i kommunen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens forslag til spildevandsplan skal efter forhandling offentliggøres med op‐
lysning om, at der inden for en frist på mindst 8 uger efter offentliggørelsen er adgang til at kommentere
det fremlagte forslag over for kommunalbestyrelsen.
Stk. 3.
Offentliggørelse kan ske udelukkende på kommunens hjemmeside.
§ 7.
Kommunalbestyrelsen offentliggør den vedtagne spildevandsplan. Offentliggørelse kan ske udeluk‐
kende på kommunens hjemmeside.
Kapitel 5
Kommunalbestyrelsens registrering af oplysninger til brug for ejendomshandler
§ 8.
Kommunalbestyrelsen indberetter digitalt til registret PlansystemDK oplysninger om følgende:
1) Eksisterende og planlagte kloakoplande, jf. § 5, stk. 1, nr. 2.
2) Områder, hvor kommunalbestyrelsen er indstillet på at ophæve tilslutningsretten og -pligten helt eller
delvis, jf. § 5, stk. 1, nr. 3.
Stk. 2.
Oplysninger omfattet af stk. 1, nr. 1 og 2, indberettes samtidig med offentliggørelsen af forslag
til eller den endeligt vedtagne spildevandsplan eller tillæg hertil.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal senest den 31. december 2015 have indberettet alle oplysninger i
medfør af stk. 1 til PlansystemDK. Forslag til spildevandsplan eller tillæg hertil indberettes dog først fra
1. januar 2016.
§ 9.
Kommunalbestyrelsen indberetter digitalt til Bygnings- og Boligregistret (BBR) oplysninger om
følgende:
1) Udnyttede tilladelser udstedt i medfør af lovens § 28, stk. 1, og § 19, stk. 1 og 2, til håndtering af
spildevand på ejendomme omfattet af kapitel 14.
2) Tilladelse til hel eller delvis udtræden af et spildevandsforsyningsselskab, jf. § 16, udstedt efter den 1.
januar 2012.
3) Afgørelser i medfør af lovens § 28, stk. 4, og § 30, stk. 1.
4) Indgåede kontraktlige medlemskaber i medfør af § 7 a, stk. 1, i lovbekendtgørelse om betalingsregler
for spildevandsforsyningsselskaber m.v.
5) Ejendommens afløbsforhold.
Stk. 2.
Indberetninger efter stk. 1, nr. 1, skal ske senest 14 dage efter, at anlægget er færdigmeldt. Indbe‐
retninger efter stk. 1, nr. 2 og 3, skal senest ske 14 dage efter tilladelse eller påbud er meddelt adressat.
Indberetninger efter stk. 1, nr. 4, skal ske senest 14 dage efter kommunalbestyrelsens modtagelse af ind‐
rapportering fra spildevandsforsyningsselskabet. Kommunalbestyrelsen skal senest den 31. december
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
2267906_0005.png
2015 have indberettet alle eksisterende oplysninger i medfør af stk. 1, nr. 2-5, i Bygnings- og Boligregis‐
tret (BBR).
Stk. 3.
Indberetninger efter stk. 1, nr. 5, skal ske i takt med, at oplysninger fra byggesagsbehandling,
miljøsagsbehandling mv. tilvejebringes, herunder modtages fra ejendomsejere, jf. § 19 i bekendtgørelse om
ajourføring fra Bygnings- og Boligregistret (BBR).
Stk. 4.
Eksisterende udnyttede tilladelser omfattet af stk. 1, nr. 1 og 2, skal indberettes i det omfang,
kommunen i øvrigt foretager sagsbehandling i forbindelse med tilladelsen.
Kapitel 6
Klimatilpasning
§ 10.
Kommunalbestyrelsen kan anmode den, der er ansvarlig for driften af et spildevandsforsynings‐
selskab, om inden en i anmodningen fastsat rimelig frist og om for egen regning at udarbejde og udlevere,
jf. dog stk. 4-6, følgende:
1) Oversvømmelseskort, der opfylder kravene nævnt i stk. 2, og som udleveres i et geografisk informati‐
onssystemformat.
2) Oplysninger der er omfattet af stk. 3.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan i medfør af stk. 1, nr. 1, anmode om oversvømmelseskort, der udar‐
bejdes i overensstemmelse med følgende krav:
1) Oversvømmelseskort skal udarbejdes på baggrund af en endimensional hydrodynamisk afløbsmodel,
hvor der beregnes på voluminer og vandstande. På baggrund af den viden, der kommer ind fra den
endimensionelle afløbsmodel kombineret med kortmateriale, der beskriver overfladen, udpeger spil‐
devandsforsyningsselskabet i samarbejde med kommunen områder, hvor der til brug for kortets udar‐
bejdelse skal gennemføres yderligere beregninger. De yderligere beregninger skal gennemføres på
baggrund af en kombineret endimensional hydrodynamisk afløbs- og overflademodel, hvor der bereg‐
nes voluminer og vandstande, eller en kombineret én- og todimensional hydrodynamisk afløbs- og
overflademodel, hvor der beregnes voluminer og vandstande.
2) Ved udarbejdelsen af oversvømmelseskort skal oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemer be‐
regnes for estimerede regnhændelser i år 2050, hvor der beregnes for 5-, 10-, 20-, 50- og 100-års
regnhændelser samt for øvrige regnhændelser i år 2050, der fastsættes af kommunalbestyrelsen.
3) Vandløbsdynamikken kan alene medtages i modellen i det omfang, det er nødvendigt for at simulere
oversvømmelsen fra spildevandssystemet.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i medfør af stk. 1, nr. 2, anmode om oplysninger om sandsynlighed for
oversvømmelser som følge af kapacitetsproblemer i et nærmere angivet spildevandsanlægs separate
regnvandsledninger og fællesledninger, herunder:
1) Oplysninger, der bidrager til forståelsen og anvendelsen af oversvømmelseskortet.
2) Oplysninger vedrørende vedtagne men ikke gennemførte ændringer i spildevandsanlægget.
3) Oplysninger vedrørende viden om konkrete oversvømmelseshændelser.
4) Oplysninger af overordnet art om mulige forebyggende tiltag, der kan forebygge kapacitetsproblemer.
Stk. 4.
Ved udarbejdelsen af de nævnte oplysninger skal der i forhold til kapacitetsproblemer beregnes
for estimerede regnhændelser i år 2050, hvor der beregnes for 5-, 10-, 20-, 50- og 100-års regnhændelser
samt for øvrige regnhændelser i år 2050, der fastsættes af kommunalbestyrelsen.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan anmode om udarbejdelse og udlevering af oversvømmelseskort en gang
i forbindelse med udarbejdelse af et tillæg til kommuneplan 2013.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan ikke anmode den, der inden tidspunktet for anmodningen allerede har
udleveret et oversvømmelseskort, jf. § 4, stk. 10, som lever op til kravene i stk. 1, nr. 1 og stk. 2, nr. 1 - 3,
eller et andet oversvømmelseskort, der opfylder samme formål, om at udarbejde og udlevere et nyt kort.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan ikke anmode om udarbejdelse af de i stk. 1 nævnte kort eller oplys‐
ninger til brug for kommunens planlægning i henhold til lovens § 32, stk. 1.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
2267906_0006.png
§ 11.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 10, stk. 1, kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed, jf. lovens § 32 a, stk. 4.
Kapitel 7
Tilslutning af spildevand til spildevandsanlæg
§ 12.
Inden for et i spildevandsplanen fastlagt kloakopland for spildevandsanlæg, der er ejet af et spil‐
devandsforsyningsselskab, er grundejerne forpligtede til for egen regning at tilslutte spildevand til spilde‐
vandsanlægget gennem lukkede ledninger, når der er ført stikledning frem til grundgrænsen. jf. lovens §
28, stk. 4.
Stk. 2.
Uanset stk. 1, kan tag- og overfladevand dog føres gennem åbne ledninger, såfremt tilladelses‐
myndigheden konkret vurderer, at det kan ske teknisk, miljømæssigt og hygiejnemæssigt forsvarligt.
§ 13.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse til tilslutning til spildevandsanlæg, der er ejet af et spil‐
devandsforsyningsselskab, samt dertil hørende udløbsledninger, jf. lovens § 28, stk. 3. Hvis en virksom‐ hed
tilsluttes et spildevandsforsyningsselskabs udløbsledning, og tilslutningen sker efter et spildevands‐
forsyningsselskabs renseanlæg, betragtes tilslutningen som særskilt udledning efter lovens § 28, stk. 1 og
2, jf. bekendtgørelsens kapitel 9. Kommunalbestyrelsen meddeler ligeledes tilladelse efter lovens § 28, stk.
3, til tilslutning af spildevand til spildevandsanlæg, der ikke er ejet af et spildevandsforsyningssel‐ skab,
inden for spildevandsanlæggets kapacitet, når spildevandet efterfølgende ledes til et spildevandsan‐ læg, der
er ejet af et spildevandsforsyningsselskab.
Stk. 2.
Virksomheder opført på bilag 2 i bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed, virksomhe‐
der omfattet af bekendtgørelse om virksomheder, der forarbejder emner af jern, stål eller andre metaller og
virksomheder omfattet af bekendtgørelse om miljøkrav for mellemstore fyringsanlæg skal indgive an‐
søgning til kommunalbestyrelsen om tilladelse efter lovens § 28, stk. 3, ved anvendelse af den digitale
selvbetjening, Byg og Miljø.
Stk. 3.
Ved fastsættelse af vilkår i en tilladelse meddelt efter lovens § 28, stk. 3, skal kommunalbestyrel‐
sen sikre, at afledningen ikke er til hinder for, at et spildevandsanlæg, der er ejet af et spildevandsforsy‐
ningsselskab, kan opfylde sin tilladelse til udledning, herunder at miljøkvalitetskravene for det berørte
vandområde sikres opfyldt.
Stk. 4.
Meddelelse af tilladelse efter stk. 1, 3. pkt., kræver skriftlig accept fra den ansvarlige for spilde‐
vandsanlægget, der ikke er ejet af et spildevandsforsyningsselskab.
§ 14.
Følgende afgørelser, jf. § 13, kan ikke påklages til anden administrativ myndighed:
1) Tilslutning af husspildevand fra husstande med en anlægskapacitet på 30 PE eller derunder med tilhø‐
rende tag- og overfladevand fra befæstede arealer.
2) Tilslutning af processpildevand fra virksomheder med en anlægskapacitet på 30 PE eller derunder med
tilhørende tag- og overfladevand, når spildevandet efter sit indhold kan omregnes til PE og i øv‐ rigt
ikke indeholder andre stoffer, end hvad der sædvanligt forekommer i husspildevand, eller har en
væsentlig anden sammensætning end husspildevand.
3) Tilslutning af tag- og overfladevand i øvrigt, dog med undtagelse af overfladevand fra veje, jernbaner
og befæstede arealer, der anvendes til parkering for mere end 20 biler.
§ 15.
Tilladelsesmyndigheden skal revurdere tilslutningstilladelser givet i medfør af lovens § 28, stk. 3,
til virksomheder omfattet af bilag 1 i bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed, når EU-Kom‐
missionen har offentliggjort en BAT-konklusion i EU-Tidende, der vedrører virksomhedens hovedliste‐
punkt. Krav om revurdering gælder udelukkende for virksomheder med et hovedlistepunkt, som er omfat‐
tet af den offentliggjorte BAT-konklusion.
Stk. 2.
Tilladelsesmyndigheden tilrettelægger revurderingen på en sådan måde, at ændringer på virk‐
somheden som følge af ajourførte vilkår kan gennemføres senest fire år efter offentliggørelsen af BAT-
konklusionen i EU-Tidende, jf. stk. 5.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
Stk. 3.
Revurderingen skal omfatte de vilkår i tilladelsen, som er omfattet af BAT-konklusionen.
Stk. 4.
På baggrund af revurderingen træffer tilladelsesmyndigheden afgørelse om, at vilkårene skal æn‐
dres, eller at revurderingen ikke medfører ændringer i virksomhedens tilladelse.
Stk. 5.
Tilladelsesmyndigheden skal fastsætte en frist for gennemførelsen af ændringer på virksomheden
som følge af ajourførte vilkår. Fristen skal fastsættes, så den udløber senest fire år efter offentliggørelsen
af BAT-konklusionen i EU-Tidende. For ændringer, som ikke følger af BAT-konklusionen, kan tilladelses‐
myndigheden fastsætte en anden gennemførelsesfrist.
Kapitel 8
Ophævelse af tilslutningsretten og -pligten
§ 16.
Tilladelse til hel eller delvis udtræden af et spildevandsforsyningsselskab kan meddeles af kom‐
munalbestyrelsen, hvis følgende forudsætninger er opfyldt:
1) Der er overensstemmelse med kommunalbestyrelsens plan for bortskaffelse af spildevand i kommu‐
nen, jf. § 5, stk. 1, nr. 3.
2) Der er enighed herom mellem grundejeren og kommunalbestyrelsen.
3) Der sker ikke en væsentlig forringelse af spildevandsforsyningsselskabets samlede økonomi.
4) Spildevandsforsyningsselskabet kan fortsat fungere teknisk forsvarligt.
Stk. 2.
Hel eller delvis udtræden af spildevandsforsyningsselskabet forudsætter, at tilladelse til alternativ
bortskaffelse eller afledning er meddelt. Tilladelse til alternativ bortskaffelse kan meddeles, hvis følgende
forudsætninger er opfyldt:
1) Målene for kvaliteten og anvendelsen af vandløb, søer og kystvande samt målene for anvendelsen og
beskyttelsen af grundvandet, som fastsat i bekendtgørelser om henholdsvis miljømål og indsatspro‐
gram udstedt i medfør af lov om vandplanlægning ikke tilsidesættes.
2) Kravene i bekendtgørelsens kapitel 10 fastholdes, uanset at der sker reduktion i den godkendte kapa‐
citet.
3) Den samlede spildevandsmængde renses ikke dårligere end hidtil.
Stk. 3.
Når de ejendomme, der har fået tilladelse efter stk. 1, er trådt ud af spildevandsforsyningsselska‐
bet, skal det indføres i en spildevandsplan, jf. § 5, stk. 1, nr. 9.
Kapitel 9
Udledning af spildevand til vandløb, søer eller havet
§ 17.
Ansøgning om tilladelse efter lovens § 28, stk. 1 og 2, til udledning af spildevand til vandløb, søer
eller havet skal indsendes til kommunalbestyrelsen.
Stk. 2.
I sager efter lovens § 28, stk. 2, videresender kommunalbestyrelsen ansøgningen ledsaget af
kommunalbestyrelsens bemærkninger til Miljøstyrelsen.
Stk. 3.
Virksomheder omfattet af bilag 1 og 2 i bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed, skal
indgive ansøgning om tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, ved anvendelse af den digitale selvbetjening, Byg
og Miljø.
Stk. 4.
Virksomheder omfattet af bekendtgørelse om virksomheder, der forarbejder emner af jern, stål
eller andre metaller og virksomheder omfattet af bekendtgørelse om miljøkrav for mellemstore fyringsan‐
læg skal indgive ansøgning om tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, ved anvendelse af den digitale selvbe‐
tjening, Byg og Miljø.
Stk. 5.
Hvis Miljøstyrelsen er myndighed efter lovens § 28, stk. 2, videresendes ansøgningen, jf. stk. 3
eller 4, automatisk til Miljøstyrelsen via den digitale selvbetjening, Byg og Miljø.
Stk. 6.
Miljøstyrelsen træffer afgørelse om, hvem der er tilladelsesmyndighed i de tilfælde, hvor der er
uenighed mellem kommunalbestyrelsen og Miljøstyrelsen herom. Afgørelsen kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
Stk. 7.
Tilladelsesmyndigheden afgør, hvilke oplysninger der skal foreligge i forbindelse med ansøgnin‐
gen, medmindre der er fastsat andet i denne bekendtgørelse eller i andre regler.
Stk. 8.
Tilladelsesmyndigheden offentliggør tilladelser meddelt efter lovens § 28, stk. 1, til spildevands‐
forsyningsselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, på sin hjemmeside.
Stk. 9.
Ved meddelelse af tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, til fælles spildevandsanlæg, der ikke er ejet
af et spildevandsforsyningsselskab, skal kommunalbestyrelsen navnlig påse, at følgende forudsætninger er
opfyldt:
1) Gennemførelsen af projektet må ikke stride mod hensynet til en forsvarlig og hensigtsmæssig byud‐
vikling.
2) Gennemførelsen af projektet skal være i overensstemmelse med spildevandsplanen og bekendtgørel‐
ser om henholdsvis miljømål og indsatsprogram udstedt i medfør af lov om vandplanlægning.
§ 18.
Følgende afgørelser efter lovens § 28, stk. 1, kan ikke påklages til anden administrativ myndig‐ hed:
1) Udledning af husspildevand fra husstande og virksomheder med en anlægskapacitet på 30 PE eller
derunder med tilhørende tag- og overfladevand fra befæstede arealer.
2) Udledning af processpildevand fra virksomheder med en anlægskapacitet på 30 PE eller derunder med
tilhørende tag- og overfladevand, når spildevandet efter sit indhold kan omregnes til PE og i øv‐ rigt
ikke indeholder andre stoffer, end hvad der sædvanligt forekommer i husspildevand, eller har en
væsentlig anden sammensætning end husspildevand.
3) Udledning af tag- og overfladevand i øvrigt, dog med undtagelse af overfladevand fra veje, jernbaner
og befæstede arealer, der anvendes til parkering for mere end 20 biler.
§ 19.
Ved ansøgning om etablering af nedsivningsanlæg, hvor afstanden fra nedsivningsanlæg til vand‐
løb, søer eller havet er mindre end 25 meter, finder §§ 17-18 tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal det sikres, at følgende betingelser er opfyldt:
1) De hydrogeologiske forhold sandsynliggør, at afledningen kan ske uden risiko for forurening af anlæg
til indvinding af vand.
2) Afledningen vil ikke medføre forurening af grundvandsressourcer, der er anvendelige til vandforsy‐
ningsformål.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1 kan ikke påklages til anden administrativ myndig‐
hed.
§ 20.
Tilladelsesmyndigheden fastsætter i tilladelsen spildevandsanlæggets kapacitet.
Kapitel 10
Særligt om udledning fra og kontrol med renseanlæg, der er ejet af et spildevandsforsyningsselskab
§ 21.
Renseanlæg med en godkendt kapacitet på 2.000 PE eller derover med udledning til vandløb eller
søer skal overholde de i § 22, stk. 1, nr. 1 og 2, anførte krav til organisk stof.
Stk. 2.
Renseanlæg med en godkendt kapacitet på 5.000 PE eller derover skal overholde de i § 22, stk.
1, nr. 1-4, og stk. 2, anførte krav til organisk stof, fosfor og kvælstof.
Stk. 3.
Renseanlæg med en godkendt kapacitet fra og med 5.000 PE og op til 15.000 PE, der har en
eksisterende tilladelse, hvor der ikke er stillet krav til kvælstof, jf. § 22, stk. 1, nr. 4, skal dog alene over‐
holde de i § 22, stk. 1, nr. 1-3, anførte krav til organisk stof og fosfor, indtil tilladelsen ændres i forbindel‐ se
med etablering af nyt renseanlæg eller forøgelse af anlæggets allerede godkendte kapacitet.
§ 22.
Medmindre strengere krav er fastsat i en tilladelse til spildevandsudledning efter lovens § 28 eller
påbydes i medfør af lovens § 30, må spildevandets indhold af følgende stoffer i de i § 21 omhandlede
tilfælde ved udledning maksimalt være:
1) Organisk stof COD < 75 mg/l.
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
2267906_0009.png
2) Organisk stof BI5 (modificeret) < 15 mg/l.
3) Total fosfor P <1,5 mg/l.
4) Total kvælstof N < 8 mg/l.
Stk. 2.
For anlæg med en godkendt kapacitet fra og med 100.000 PE, som udleder til ferskvand, må det i
stk. 1, nr. 3, nævnte krav dog maksimalt være < 1 mg/l.
§ 23.
Renseanlæg med en godkendt kapacitet på 30 PE eller derover skal udtage egenkontrolprøver i såvel
tilløb som afløb. Ved egenkontrolprøver forstås prøver, hvor prøveudtagning og måling forestås el‐ ler
rekvireres af spildevandsforsyningsselskabet. Egenkontrolprøver udtages og måles i overensstemmelse
med bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger. Egenkontrolprøver skal være jævnt fordelt over
året eller fordelt i forhold til anlæggets drifts- og belastningsmønster.
Stk. 2.
Ved udtagelse af egenkontrolprøver efter stk. 1 skal prøvetagningsmetoden i bilag 1 anvendes.
Antallet af egenkontrolprøver, der skal måles som akkrediteret teknisk prøvning af akkrediteret laborato‐
rium, skal som minimum udgøre det antal og måles for de parametre, der fremgår af bilag 1. Antallet af
egenkontrolprøver, hvor måling skal ske akkrediteret, skal fastsættes i tilladelsen efter lovens § 28.
Det kan
i tilladelsen fastsættes, at der, udover de fastlagte egenkontrolprøver, hvor måling skal ske akkredite‐ ret,
skal udtages egenkontrolprøver, hvor måling skal ske certificeret. Hvis det i tilladelsen er fastsat, at der skal
udtages egenkontrolprøver, hvor måling skal ske certificeret, skal disse indgå i den i § 24, stk. 1, nævnte
kontrolberegning.
Stk. 3.
Renseanlæg skal i prøveudtagningsdøgnet måle vandmængden, der udledes fra renseanlægget.
Renseanlæg med en godkendt kapacitet på under 2000 PE kan dog foretage en skønsmæssig beregning af
vandmængden.
Stk. 4.
Vilkår om udtagning, måling og antal af prøver for de i bilag 1 nævnte parametre, der er fastsat i
en tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, eller i et påbud efter lovens § 30, erstattes af kravene nævnt i stk. 1 og
2. Ændring af tilladelser alene for at erstatte kravene er ikke nødvendig, med mindre skærpede krav skal
opretholdes i tilladelsen.
Stk. 5.
Spildevandsforsyningsselskaber indberetter senest 8 uger efter prøvetagning godkendte og kon‐
trollerede resultater af vilkårs- og bekendtgørelsesfastsatte egenkontrolprøver, herunder analysedata, i et
format fastsat af tilsynsmyndigheden til den fællesoffentlige database PULS.
§ 24.
Miljøstyrelsen kontrollerer, om krav til udledning af de i bilag 1 nævnte parametre fastsat i en
tilladelse efter lovens § 28 er overholdt. Kontrollen foretages mindst en gang årligt som en beregning ba‐
seret på alle egenkontrolprøver, udtaget fra renseanlæggets afløb inden for 12 på hinanden følgende må‐
neder. En ny kontrolperiode kan påbegyndes inden udløbet af den forudgående kontrolperiode.
Stk. 2.
Den i stk. 1 nævnte kontrol gælder tilsvarende for de i §§ 21-22 nævnte krav til udledning.
Stk. 3.
I det omfang, der foreligger afløbsprøver udtaget af Miljøstyrelsen som led i tilsyn, indgår disse i
den i stk. 1 nævnte kontrol.
Stk. 4.
I forbindelse med kontrol efter stk. 1 skal renseanlæg med en godkendt kapacitet på 100 PE eller
derover kontrolleres ved anvendelse af retningslinjerne i den til enhver tid gældende danske standard for
afløbskontrol og statistisk kontrolberegning af afløbsdata. Det samme gælder for de i §§ 21-22 anførte
koncentrationer, idet standardens beregningsmetode for transportkontrol skal anvendes.
Stk. 5.
Vilkår om kontrolberegning, der er fastsat i en tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, eller i et påbud
efter lovens § 30, og som vedrører de i bilag 1 nævnte parametre, erstattes af kravene i denne bestemmel‐
se.
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
Kapitel 11
Begrænsning af udledning af kvælstof og fosfor i forbindelse med større industrielle virksomheders
udledning af spildevand til vandløb, søer eller havet
§ 25.
Dette kapitel regulerer udledningstilladelser for større industrielle spildevandsanlæg, når der gives
tilladelse efter lovens § 28, stk. 1 og 2, til årlig udledning af 22 tons kvælstof eller 7,5 tons fosfor eller
derover til vandløb, søer eller havet.
Stk. 2.
Hvis en virksomhed tilsluttes et spildevandsforsyningsselskabs spildevandsanlægs udløbsled‐
ning, og tilslutningen sker efter et spildevandsforsyningsselskabs renseanlæg, betragtes tilslutningen for
hele virksomhedens spildevandsudlednings vedkommende som særskilt udledning efter lovens § 28, stk. 1
og 2.
§ 26.
Udledning af kvælstof og fosfor, der er omfattet af § 25, skal nedbringes mest muligt ved anven‐
delse af den bedste tilgængelige teknik, jf. lovens § 3, medmindre bekendtgørelser om henholdsvis miljø‐
mål og indsatsprogram udstedt i medfør af lov om vandplanlægning stiller strengere krav til kvaliteten af
vandområderne.
Stk. 2.
Udledning af kvælstof og fosfor må ikke være til hinder for opfyldelse af det for vandområdet
fastsatte miljømål.
§ 27.
Ansøgning om tilladelse til udledning af kvælstof og fosfor efter dette kapitel, og efter § 17, stk. 3,
skal være skriftlig og skal ledsages af følgende oplysninger, dog med de afvigelser som følger af den enkelte
virksomheds eller det enkelte spildevandsanlægs karakter:
1) Redegørelse for det valgte projekt til fjernelse eller nedbringelse af kvælstof og fosfor i udledningen af
spildevandet. Der skal herunder redegøres for de grænseværdier for og mængder af kvælstof og fosfor,
som udledningen kan nedbringes til. Desuden skal der redegøres for de foranstaltninger, virk‐ somheden
agter at foretage for at opnå de lavest mulige grænseværdier og mængder.
2) Oplysninger om det valgte projekts forhold til de på området eksisterende alternative teknologier samt
oplysninger om de afledte økonomiske virkninger med henblik på en begrænsning af udlednin‐ gen af
kvælstof og fosfor.
3) Redegørelse for mulighederne for teknisk udviklingsarbejde med henblik på forbedrede muligheder for
fjernelse af eller yderligere nedbringelse af kvælstof og fosfor.
4) Redegørelse for mulighederne for at nedbringe eller fjerne udledningen af kvælstof og fosfor, herun‐
der ved ændret råvareanvendelse, reduktion eller fjernelse af den pågældende produktion fra virksom‐
heden.
5) I fornødent omfang sådanne økonomiske eller regnskabsmæssige oplysninger vedrørende virksomhe‐
den og dennes drift, som kan danne grundlag for tilladelsesmyndighedens vurdering af, hvilke foran‐
staltninger der kan gennemføres for at fjerne eller nedbringe udledningen af kvælstof og fosfor.
Stk. 2.
Såfremt ansøgningen ikke indeholder de efter tilladelsesmyndighedens skøn nødvendige oplys‐
ninger, skal virksomheden skriftligt have meddelelse herom. Det skal angives, hvilke yderligere oplysnin‐
ger der ønskes, og der skal fastsættes en tidsfrist for virksomheden til at fremsende oplysningerne.
§ 28.
Tilladelsesmyndigheden træffer afgørelse om tilladelse til udledning af kvælstof og fosfor i over‐
ensstemmelse med § 26.
Stk. 2.
En tilladelse skal indeholde en redegørelse for og en vurdering af de oplysninger, som virksom‐
heden har givet i ansøgningen, herunder en angivelse af de hovedhensyn, der har været bestemmende for
afgørelsen. Desuden skal tilladelsen indeholde vilkår for den tilladte udledning af kvælstof og fosfor, her‐
under fastsættelse af den egenkontrol, som virksomheden skal foretage.
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
2267906_0011.png
Kapitel 12
Forbud mod tilførsel af visse stoffer direkte til grundvandet
§ 29.
Der kan ikke meddeles tilladelse til tilførsel af de i bilag 2 nævnte stoffer til grundvandet, hvis
tilførsel til grundvandet sker uden gennemsivning af jordoverfladen eller undergrunden, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan dog til videnskabelige formål til karakterisering, beskyttelse eller
genopretning af vandområder meddele tilladelse til tilførsel af de i bilag 2 nævnte stoffer til grundvandet.
Det er dog en forudsætning for meddelelse af tilladelse, at
1) stofferne er begrænsede til de mængder, der er strengt nødvendige for de pågældende videnskabelige
formål, og
2) stofferne forekommer i mængder, der er så ringe, at det modtagende grundvands kvalitet ikke forrin‐
ges.
Kapitel 13
Anvendelseskrav til bundfældningstanke
§ 30.
Stiller tilladelsesmyndigheden i en spildevandstilladelse eller ved meddelelse af påbud, jf. lovens
§§ 19 og 20 samt §§ 28 og 30, krav om etablering af bundfældningstank, skal myndigheden stille følgen‐
de vilkår:
1) Bundfældningstanken skal kunne tilbageholde bundfældeligt stof og flydestof.
2) Bundfældningstanken skal være placeret således, at tømning af alle kamre kan foregå fra terræn.
3) Bundfældningstanken
op til 50 PE
skal være CE-mærket, jf. bekendtgørelse om markedsføring, salg og
markeds‐ kontrol af byggevarer, og udført i overensstemmelse med alle kravene i DS/EN 12566-1
>>Små spil‐ devandsanlæg op til 50 PE - præfabrikerede septiktanke<< og DS/EN 12566-4 >>Små
spildevands‐ anlæg op til 50 PE - Septiktanke - Præfabrikerede sæt til samling på stedet<< med følgende
tilføjel‐ ser:
a) Det tilladelige udslip ved hydraulisk prøvning, jf. DS/EN 12566-1 Annex B, må maksimum være 5
g.
b) Bundfældningstankens styrke, jf. DS/EN 12566-1 Annex D, skal svare til en jorddækning på 1,5
meter over udløbet og samtidig et grundvandsspejl i terræn.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for bundfældningstanke, som er en integreret del af et minirenseanlæg.
Kapitel 14
Spildevandsbortskaffelse fra spredt bebyggelse
§ 31.
Ved spredt bebyggelse omfattet af dette kapitel forstås enkelte eller fælles udledninger fra ejen‐
domme med en samlet spildevandsbelastning på 30 PE eller derunder.
Stk. 2.
Virksomheder, der ikke er godkendelsespligtige efter lovens kapitel 5, er omfattet af § 32 og §
35, når følgende er opfyldt:
1) Spildevandet, bortset fra tag- og overfladevand, kan efter sit indhold omregnes til PE.
2) Spildevandet indeholder ikke andre stoffer, end hvad der sædvanligvis forekommer i husspildevand.
3) Den samlede spildevandsbelastning er på 30 PE eller derunder.
Stk. 3.
Virksomheder, der er godkendelsespligtige efter lovens kapitel 5, hvorefter virksomhedens ud‐
ledningstilladelse også er reguleret, er ikke omfattet af § 32 og § 35, medmindre
1) virksomheden alene udleder husspildevand og tag- og overfladevand, og
2) den samlede spildevandsbelastning er på 30 PE eller derunder.
§ 32.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, til spildevandsafledning fra
spredt bebyggelse. Kommunalbestyrelsen skal i tilladelsen stille udlederkrav til renseniveau, der mindst
opfylder det i spildevandsplanen fastsatte renseniveau for området, jf. § 5, stk. 1, nr. 6 og 7.
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
Stk. 2.
I forbindelse med meddelelse af påbud efter lovens § 30 om forbedret spildevandsafledning til
ejendomme beliggende i spredt bebyggelse skal kommunalbestyrelsen stille udlederkrav, jf. bilag 3, der
mindst opfylder det i spildevandsplanen fastsatte renseniveau for området, jf. § 5, stk. 1, nr. 6 og 7.
Stk. 3.
Ved meddelelse af tilladelse, jf. stk. 1 og påbud, jf. stk. 2 skal krav til rensning stilles i henhold til
de i bekendtgørelsens bilag 3 angivne udlederkrav.
Stk. 4.
Ved påbud om nedsivning efter lovens § 30, stk. 5, finder bekendtgørelsens § 37, stk. 1, nr. 1-6
tilsvarende anvendelse.
§ 33.
Ved meddelelse af tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, til spildevandsrensning fra spredt bebyggelse
fra præfabrikerede og CE-mærkede biologiske og/eller kemiske spildevandsanlæg skal kommunalbesty‐
relsen stille vilkår om etablering af en serviceordning for driften af spildevandsanlægget, herunder vilkår
om slamtømning, driftseftersyn og egenkontrolprøver.
Stk. 2.
Ejeren af det præfabrikerede og CE-mærkede biologiske og/eller kemiske spildevandsanlæg er
ansvarlig for dets drift, herunder for etablering og opretholdelse af en serviceordning for anlægget, jf. stk.
1. En serviceaftale skal indgås skriftligt mellem anlægsejeren og den, der fremtidigt skal forestå service‐
ordningen (den serviceansvarlige). Serviceordningen skal etableres inden idriftsættelsen af spildevandsan‐
lægget. Hvis spildevandsanlægget er etableret efter § 7 a i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg
m.v., er spildevandsforsyningsselskabet ansvarlig for, at der til enhver tid består en serviceordning, jf. stk.
1.
Stk. 3.
Ved meddelelse af tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, til spildevandsafledning fra spredt bebyg‐
gelse fra andre spildevandsanlæg end de i stk. 1 nævnte anlæg kan kommunalbestyrelsen stille vilkår om
etablering af en serviceordning for driften af spildevandsanlægget, såfremt dette vurderes nødvendigt un‐
der hensyn til anlæggets indretning og risiko for nedbrud.
§ 34.
Præfabrikerede og CE-mærkede biologiske og/eller kemiske spildevandsanlæg skal som mini‐ mum
undergå serviceeftersyn, jf.§ 33, én gang årligt. Den serviceansvarlige, jf. § 33, stk. 2, skal følge anlæggets
manualer og anvisninger, for så vidt angår kvalitet, montering, installation, drift og vedligehol‐ delse,
herunder anvende de foreskrevne produkter og reservedele. Der skal ved hvert serviceeftersyn som
minimum udføres egenkontrol for overholdelse af renseniveauet for området, der udledes til, jf. bilag 3. På
grundlag af serviceeftersynet udarbejder den serviceansvarlige en rapport om egenkontrollens resulta‐ ter,
som sendes til anlæggets ejer og tilsynsmyndigheden, og hvoraf det fremgår, hvis der er behov for tekniske
eller funktionsmæssige ændringer af anlægget mv.
Stk. 2.
Den serviceansvarlige skal ved udførelse af egenkontrol som minimum anvende måleudstyr, der
opfylder den målenøjagtighed, der fremgår af bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger, vedrø‐
rende COD, BI5, NH4 og ortofosfat, herunder oplyse i servicerapporten hvilket analyseudstyr der er be‐
nyttet.
Stk. 3.
Den serviceansvarlige skal have en vagtordning, således at ventetid på service og reparation mv.
maksimalt er 24 timer på hverdage eksklusiv lørdag-søndag.
§ 35.
Ved meddelelse af påbud efter lovens § 30 om forbedret spildevandsafledning skal følgende for‐
udsætninger være opfyldt:
1) Ejendommens afløbsforhold og udledning skal være fastlagt.
2) Ejendommens udledning skal bidrage til forurening af det omhandlede nedstrøms liggende vandom‐
råde.
3) Der skal være dokumentation for, at det omhandlede nedstrøms liggende vandområde er forurenet af
spildevand i et omfang, der gør, at det miljømål for vandområdet, der er fastsat i bekendtgørelse om
miljømål udstedt i medfør af lov om vandplanlægning, ikke er opfyldt.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 2 og 3, finder ikke anvendelse ved meddelelse af påbud om forbedring af uhygiejniske
forhold affødt af udledningen.
12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
Kapitel 15
Afledning af spildevand til jorden (nedsivning)
§ 36.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse efter lovens § 19, stk. 1, til etablering af nedsivningsan‐
læg, jf. §§ 37, 38 og 40.
§ 37.
Tilladelse til nedsivningsanlæg med en anlægskapacitet på 30 PE eller derunder, hvor spildevan‐ det
ikke indeholder andre stoffer, end hvad der sædvanligvis forekommer i husspildevand eller har en væ‐ sentlig
anden sammensætning end husspildevand, kan meddeles, når følgende betingelser er opfyldt:
1) Der er udført undersøgelser, der viser, at jordbunden på ejendommen er egnet til nedsivning.
2) Nedsivningsanlægget dimensioneres, placeres og udføres således, at der ikke opstår overfladisk af‐
strømning, overfladegener, uhygiejniske forhold eller gener i øvrigt.
3) Spildevandet passerer en bundfældningstank, forinden det ledes til nedsivningsanlæg.
4) Nedsivningsanlægget og de tilhørende afløbsinstallationer udformes og drives i overensstemmelse
med de af myndighederne fastsatte retningslinjer.
5) Nedsivningsanlægget udformes som sivedræn, med undtagelse af nedsivning af spildevand, der er
renset i et anlæg, der mindst opfylder renseklasse SO, jf. bilag 3.
6) Bunden af nedsivningsanlægget placeres mindst 1 meter og så vidt det er teknisk muligt 2,5 meter
over højeste grundvandsstand.
7) Nedsivningsanlægget respekterer beskyttelsesområder fastlagt efter lovens § 22.
8) Afstanden fra nedsivningsanlægget til anlæg til indvinding af vand, hvortil der stilles krav om drik‐
kevandskvalitet, er mindst 300 meter.
9) Afstanden fra nedsivningsanlægget til anlæg til indvinding af vand, hvortil der ikke stilles krav om
drikkevandskvalitet, er mindst 150 meter.
10) Afstanden fra nedsivningsanlægget til vandløb, søer og havet er mindst 25 meter.
Stk. 2.
For anlæg til indvinding af vand som nævnt i stk. 1, nr. 9, og anlæg til indvinding af vand, som
forsyner eller har til formål at forsyne mindre end 10 ejendomme med vand, hvortil der stilles krav om
drikkevandskvalitet, kan afstanden fra nedsivningsanlægget nedsættes til 75 meter, når de hydrogeologi‐
ske forhold sandsynliggør, at nedsivningen vil kunne ske uden risiko for forurening af anlæg til indvin‐
ding af vand.
§ 38.
Tilladelse til afledning af tag- og overfladevand til nedsivningsanlæg, hvortil der ikke afledes hus‐
spildevand eller procesvand, kan meddeles, når følgende betingelser er opfyldt:
1) Afstanden til anlæg til indvinding af vand, hvortil der stilles krav til drikkevandskvalitet, er mindst 25
meter.
2) Nedsivningsanlægget dimensioneres, placeres og udføres således, at der ikke opstår overfladisk af‐
strømning, overfladegener eller gener i øvrigt.
3) Afstanden fra nedsivningsanlægget til vandløb, søer og havet er mindst 25 meter.
4) Tag- og overfladevand kommer ikke fra offentlige veje, jernbaner eller befæstede arealer, der anven‐
des til parkering for mere end 20 biler.
§ 39.
Virksomheder omfattet af bilag 2 i bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed, skal indgi‐ ve
ansøgning til kommunalbestyrelsen om tilladelse efter lovens § 19, stk.1, nr. 3, ved anvendelse af den
digitale selvbetjening, Byg og Miljø.
Stk. 2.
Virksomheder omfattet af bekendtgørelse om virksomheder, der forarbejder emner af jern, stål
eller andre metaller og virksomheder omfattet af bekendtgørelse om miljøkrav for mellemstore fyringsan‐
læg, skal indgive ansøgning til kommunalbestyrelsen om tilladelse efter lovens § 19, stk. 1, nr. 3, ved an‐
vendelse af den digitale selvbetjening, Byg og Miljø.
§ 40.
Er betingelserne i §§ 37-38 ikke opfyldt, kan tilladelse dog meddeles, når følgende betingelser er
opfyldt:
13
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
1) Tilladelsen er ikke i strid med områdets vandforsynings-, spildevands- og kommuneplaner og med
bekendtgørelse om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster og bekendtgørelse
om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.
2) De hydrogeologiske forhold sandsynliggør, at nedsivningen vil kunne ske uden risiko for forurening af
anlæg til indvinding af vand.
3) Nedsivningen vil ikke medføre forurening af grundvandsressourcer, der er anvendelige til vandforsy‐
ningsformål.
4) Nedsivningen er ikke til hinder for, at de miljømål for kvaliteten af grundvand, vandløb, søer og ha‐ vet,
der er fastsat for vandområdet i bekendtgørelse om miljømål udstedt i medfør af lov om vand‐
planlægning, kan opfyldes.
5) Afstanden til vandløb, søer og havet er mindst 25 meter.
§ 41.
Hvis afstanden fra nedsivningsanlægget til vandløb, søer eller havet er mindre end 25 meter, fin‐
der § 19 anvendelse.
§ 42.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter §§ 37-38 kan ikke påklages til anden administrativ myn‐
dighed.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 40 kan ikke påklages til anden administrativ myndig‐
hed i følgende tilfælde:
1) Tilladelse til eller afslag på ansøgning om nedsivning af spildevand for anlæg med en kapacitet på 30
PE eller derunder, når spildevandet ikke indeholder andre stoffer, end hvad der sædvanligvis fore‐
kommer i husspildevand, eller har en væsentlig anden sammensætning end husspildevand.
2) Tilladelse til eller afslag på ansøgning om nedsivning af tag- og overfladevand med undtagelse af
overfladevand fra offentlige veje, jernbaner og befæstede arealer, der anvendes til parkering for mere
end 20 biler.
§ 43.
Kommunalbestyrelserne i Gentofte, Gladsaxe og Viborg Kommuner kan gennemføre forsøg,
hvorefter kommunerne i spildevandsplanen, eller i et tillæg hertil, udlægger områder, hvor nedsivning kan
ske uden forudgående tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19, hvis området er egnet til nedsivning og
ikke indeholder jordforureninger, som kan medføre forurening af jord eller grundvand.
Stk. 2.
I de udlagte områder, jf. stk. 1, kan grundejere nedsive tag- og overfladevand uden forudgående
tilladelse, jf. dog stk. 3, hvis følgende betingelser er opfyldte:
1) Vandet stammer kun fra tage og befæstede arealer fra et lovligt opført enfamiliehus og almindelige
tilknytninger hertil, herunder carporte og skure.
2) Nedsivningsanlægget skal dimensioneres, placeres og udføres således, at der ikke opstår overfladisk
afstrømning, overfladegener eller gener i øvrigt for de omkringliggende ejendomme.
3) Afstanden til anlæg til indvinding af vand, hvortil der stilles krav om drikkevandskvalitet, skal være
mindst 25 meter.
4) Afstanden til vandløb, søer og havet skal være mindst 25 meter.
5) Afstand til skel skal være mindst 2 meter.
6) Afstand til bolig skal være mindst 5 meter.
7) Grundejeren skal sikre, at byggelovgivningen er overholdt.
8) Eventuel afpropningsplan ved udtræden af kloakopland med påtegnelse af autoriseret kloakmester.
Stk. 3.
Tagvand fra zink- og kobbertage må ikke uden tilladelse nedsives.
Stk. 4.
Nedsivning må ikke i øvrigt medføre risiko for forurening af jord og grundvand.
Stk. 5.
Nedsivningsanlæg omfattet af stk. 2 skal være etableret ved forsøgsperiodens udløb.
Stk. 6.
Grundejere skal inden en uge efter etableringen af nedsivningsanlæg, jf. stk. 2, til kommunen i et
format fastsat af kommunen sende følgende oplysninger:
1) Dato og matrikelnummer for etablering af nedsivningsanlægget.
2) Angivelse af anlægstypen.
14
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
3) Angivelse af placering af nedsivningsanlægget ved koordinater eller med målfast tegning med ned‐
sivningsanlæggets placering på ejendommen.
4) Nedsivningsanlæggets størrelse i rumfang.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal registrere oplysningerne, jf. stk. 6, samt oplysninger om, at nedsiv‐
ningsanlægget er etableret som led i et frikommuneforsøg, i Bygnings- og Boligregistret (BBR), jf. be‐
kendtgørelse om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret (BBR), inden en uge efter modtagelsen.
Kapitel 16
Udledning og udsprøjtning af spildevand uden jordbrugsmæssig værdi på jordoverfladen
§ 44.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse efter lovens § 19, stk. 1, til udledning eller udsprøjtning
af spildevand uden jordbrugsmæssig værdi på jordoverfladen.
Stk. 2.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal det sikres, at udledningen eller udsprøjtningen ikke
indebærer risiko for eller medfører
1) forurening af grundvand,
2) forurening af overfladevand,
3) sundhedsfare for mennesker eller dyr,
4) gener for omboende eller
5) overfladeafstrømning.
Stk. 3.
Er der tvivl om, hvorvidt der kan være risiko for sundhedsfare for mennesker, kan kommunalbe‐
styrelsen indhente udtalelse fra Sundhedsstyrelsen, før der træffes afgørelse.
§ 45.
Kommunalbestyrelsens afslag på ansøgning om tilladelse efter lovens § 19, stk. 1, jf. § 44, stk. 1,
kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
§ 46.
Miljøstyrelsen afgør tvivlsspørgsmål om, hvorvidt spildevand, der ønskes udledt eller udsprøjtet
på jordoverfladen, har en jordbrugsmæssig værdi.
Stk. 2.
Miljøstyrelsens afgørelse efter stk. 1 kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Kapitel 17
Etablering af samletanke for spildevand samt lukkede pileanlæg m.v.
§ 47.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse efter lovens § 19, stk. 1 og 2, til afledning af husspilde‐
vand, tag- og overfladevand eller humane affaldsprodukter fra højst to husstande til samletanke, der helt
eller delvist er nedgravet i jorden.
Stk. 2.
Tilladelse efter stk. 1 kan meddeles, når en eller flere af følgende betingelser er opfyldt:
1) Samletanken er typegodkendt af Prøvningsudvalget for Olietanke, jf. bekendtgørelse om indretning,
etablering og drift af olietanke, rørsystemer og pipelines (olietankbekendtgørelsen).
2) Samletanken efter kommunalbestyrelsens vurdering opfylder lignende kvalitetskrav til opbevaring af
husspildevand, humane affaldsprodukter eller tag- og overfladevand.
3) Samletanken af kommunalbestyrelsen kan godkendes til at indgå i et toiletsystem, hvis funktion for‐
udsætter fuldstændig beholdertæthed (vacuumsystemer).
4) Samletanken er udført i en betonkonstruktion af en autoriseret kloakmester efter en af kommunalbe‐
styrelsen godkendt tegning.
Stk. 3.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal følgende være opfyldt:
1) Samletanken skal have en størrelse, der passer til den ønskede tømningshyppighed og den tilledte
mængde af husspildevand, humane affaldsprodukter eller tag- og overfladevand.
2) Samletanken skal anbringes og indrettes således, at der er uhindret adgang til tømning.
3) Det skal sikres, at der ikke opstår sundhedsfare for mennesker og dyr eller gener for de omkringboen‐
de.
15
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
Stk. 4.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal følgende afstandskrav til anlæg til indvinding af
vand, hvor der stilles krav om drikkevandskvalitet, være opfyldt:
1) Afstanden fra samletanken til anlæg til indvinding af vand, som forsyner eller har til formål at forsyne
mindst 10 ejendomme, er mindst 50 meter.
2) Afstanden fra samletanken til anlæg til indvinding af vand, som forsyner eller har til formål at forsyne
mindre end 10 ejendomme, er mindst 30 meter.
3) Afstanden fra samletanken til anlæg til indvinding af vand, som forsyner eller har til formål at forsyne
en enkelt ejendom, er mindst 15 meter.
Stk. 5.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal det i forhold til anlæg til indvinding af vand, hvor der
ikke stilles krav om drikkevandskvalitet, sikres, at afstanden fra samletanken til anlægget til indvin‐ ding af
vand er mindst 15 meter.
Stk. 6.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal det sikres, at afstanden fra samletanken til veje og
skel er mindst 2 meter.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan nedsætte afstandskravene i stk. 4 og 5, hvis de hydrogeologiske for‐
hold sandsynliggør, at der ikke er øget risiko for forurening af anlæg til indvinding af vand.
§ 48.
Selvom alle betingelserne for at give tilladelse efter § 47 ikke er opfyldt, kan kommunalbestyrel‐
sen meddele tilladelse til afledning af spildevand og humane affaldsprodukter til samletanke, der er helt
eller delvist nedgravet i jorden, når kommunalbestyrelsen ved en vurdering af de hydrogeologiske forhold
sikrer, at der ikke er øget risiko for forurening af anlæg til indvinding af vand. Bestemmelserne i § 47, stk.
2 og 3, og § 47, stk. 6, finder dog anvendelse.
§ 49.
Ved etablering af ikke-nedgravede samletanke for spildevand og for humane affaldsprodukter,
bortset fra tag- og overfladevand, finder bestemmelserne i § 47, stk. 2 og 3, § 47, stk. 6 og 7, og § 48
tilsvarende anvendelse.
§ 50.
Etablering af samletanke for tag- og overfladevand, der ikke er nedgravede i jorden, kræver ikke
tilladelse. Etablering skal dog anmeldes til kommunalbestyrelsen senest 3 uger før etableringen.
§ 51.
Ved etablering af anlæg til genanvendelse af regnvand opsamlet fra tage finder § 47, § 48 og § 50
ikke anvendelse for samletanken til regnvandet, hvis regnvandet opsamles i et produkt, der opfylder kra‐
vene i Bygningsreglementet (BR15), og regnvandet opsamles og genanvendes i overensstemmelse med
regler fastsat i bekendtgørelse om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg (drikkevandsbekendt‐
gørelsen).
§ 52.
Hvis en ejendom ikke er omfattet af en fælles, obligatorisk tømningsordning, skal det, forinden der
meddeles tilladelse, jf. §§ 47-49, til etablering af en samletank for husspildevand, være godtgjort, at
samletanken vil blive tømt af en slamsuger på en forsvarlig måde, og at indholdet føres direkte til et ren‐
seanlæg. Dette gælder dog ikke, hvis der foreligger tilladelse til genanvendelse af hele eller dele af hus‐
spildevandet. I disse tilfælde finder § 53 tilsvarende anvendelse.
§ 53.
Når der meddeles tilladelse til etablering af samletanke for andet end husspildevand, skal det sik‐
res, at tømning, transport og slutdisponering sker på forsvarlig vis. Ansøgeren skal i ansøgningen give
kommunalbestyrelsen oplysning om lokaliteten for slutdisponering og dokumentere, at der foreligger til‐
ladelse til slutdisponering på den pågældende lokalitet.
§ 54.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse efter lovens § 19, stk. 1 og 2, til afledning af spildevand
til pileanlæg, når følgende betingelser er opfyldt:
1) Pileanlægget udføres med tæt bund og tætte sider.
2) Der opstår ikke overfladisk afstrømning fra anlæg.
3) Der er ikke risiko for sundhedsfare for mennesker og dyr.
4) Der opstår ikke gener for omboende.
16
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
5) Afstandskrav til anlæg til indvinding af vand, som angivet i § 47, stk. 4 og 5, overholdes.
Stk. 2.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 kan afstandskravene i stk. 1, nr. 5, fraviges, hvis det kan
sandsynliggøres, at anlægget kan etableres uden risiko for forurening af anlæg til indvinding af vand.
§ 55.
Hvis pileanlægget udføres uden tæt bund og tætte sider, skal ansøgning om etablering af anlægget
behandles efter reglerne om afledning af spildevand til jorden i kapitel 15.
§ 56.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 47, stk. 1, og § 49 kan ikke påklages til anden admini‐
strativ myndighed. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 54, stk. 1, kan ikke påklages til anden admi‐
nistrativ myndighed, når tilladelsen omhandler afledning af husspildevand fra en eller to husstande.
Kapitel 18
Tømningsordninger for bundfældningstanke og samletanke m.v.
§ 57.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der i hele kommunen eller dele af denne skal gennemfø‐
res fælles bortskaffelse af spildevand eller humane affaldsprodukter fra samletanke mv. I så fald er enhver
grundejer forpligtet til at gøre brug af ordningen, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
For anlæg omfattet af kontraktligt medlemskab efter § 7 a i lov om betalingsregler for spilde‐
vandsanlæg mv. er kommunalbestyrelsen eller det af kommunalbestyrelsen udpegede selskab ansvarlig for
tømning af samletanke m.v. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at tømning i disse tilfælde skal væ‐ re
omfattet af en ordning efter stk. 1.
Stk. 3.
For humane affaldsprodukter og visse typer spildevand, der er opsamlet i samletank efter regle‐
rne i kapitel 17, er en tømningsordning efter stk. 1 ikke obligatorisk, når der er opnået tilladelse til alter‐
nativ slutdisponering eller genanvendelse.
Stk. 4.
For anlæg omfattet af stk. 1 skal den, der er ansvarlig for, at samletanken tømmes, inden en af
kommunalbestyrelsen fastsat frist og efter kommunalbestyrelsens nærmere bestemmelser herom, anmode
om tømning af samletanken, jf. § 60, stk. 3.
Stk. 5.
For anlæg omfattet af stk. 2 skal ejeren af anlægget efter kommunalbestyrelsens nærmere be‐
stemmelse herom anmode om tømning af samletanken.
§ 58.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der i hele kommunen eller dele af denne skal gennemfø‐
res en fælles bortskaffelse af slam fra bundfældningstanke. I så fald er enhver grundejer forpligtet til at gøre
brug af ordningen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
For anlæg omfattet af kontraktligt medlemskab efter § 7 a i lov om betalingsregler for spilde‐
vandsanlæg m.v., er spildevandsforsyningsselskabet ansvarlig for tømning af bundfældningstanke. Kom‐
munalbestyrelsen kan herunder bestemme, at tømning i disse tilfælde skal være omfattet af en tømnings‐
ordning efter stk. 1.
§ 59.
Kommunalbestyrelsen kan for tømning af øvrige udskillere, herunder sandfang, bestemme, at der
skal gennemføres en fælles tømningsordning. I så fald er enhver grundejer forpligtet til at gøre brug af
ordningen.
Stk. 2.
Stk. 1, 2. pkt. gælder ikke for fælles tømningsordning af kildesorteret erhvervsaffald, der er egnet
som materialenyttiggørelse, hvis den affaldsproducerende virksomhed fremsender dokumentation til
kommunalbestyrelsen for, at virksomheden har indgået en aftale om tømning, der svarer til den fælles
tømningsordning.
§ 60.
De nærmere regler for tømningsordninger, herunder om omfang og tilrettelæggelse, fastsættes i et
regulativ, der udarbejdes af kommunalbestyrelsen.
Stk. 2.
Regulativet kan bl.a. indeholde
1) adgangsforhold til tanke,
2) tømning af tanke, og
17
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
3) differentierede tømningshyppigheder afhængig af størrelse, udformning eller belastning af den enkel‐
te samletank, bundfældningstank, udskiller eller lignende.
Stk. 3.
Tømningsordninger administreres og forestås af kommunalbestyrelsen eller det af kommunalbe‐
styrelsen udpegede selskab.
Stk. 4.
Vedtagne tømningsregulativer skal offentliggøres på kommunalbestyrelsens hjemmeside.
§ 61.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter §§ 57-60 kan ikke påklages til anden administrativ myn‐
dighed.
Kapitel 19
Fælles bestemmelser
§ 62.
Kommunalbestyrelsen har pligt til ved anvendelse af den digitale selvbetjening, Byg og Miljø, at
registrere, hvornår en sag, omfattet af § 13, stk. 2, § 17, stk. 3 og 4, og § 39, er fuldt oplyst, og hvornår
sagen er afgjort.
§ 63.
Kommunalbestyrelsen afviser ansøgninger om tilladelser efter lovens § 19, stk. 1, nr. 3, i sager
omfattet af § 39, ansøgninger om tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, i sager omfattet af § 17, stk. 3 og 4,
samt ansøgninger om tilladelse efter lovens § 28, stk. 3, i sager omfattet af § 13, stk. 2, der ikke indgives
ved anvendelse af digital selvbetjening, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan undlade at afvise en ansøgning, jf. stk. 1, som ikke er indgivet ved
anvendelse af digital selvbetjening, hvis der foreligger særlige forhold, der gør, at virksomheden ikke må
kunne forventes at anvende digital selvbetjening.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan undlade at afvise en ansøgning, jf. stk. 1, som ikke er indgivet ved
anvendelse af digital selvbetjening, hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare økonomiske
fordele for kommunalbestyrelsen ved at behandle ansøgningen.
§ 64.
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge sagsbehandlingen med henblik på at meddele afgørelser
efter lovens § 19, stk. 1, nr. 3, eller § 28, stk. 3, samt lovens § 33, for virksomheder omfattet af bilag 2 i
bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed samtidig, hvis virksomheden har indgivet ansøgninger
samtidigt herom.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge sagsbehandlingen med henblik på at meddele afgørelser
efter lovens § 19, stk. 1, nr. 3, § 28, stk. 1 eller stk. 3, samt afgørelser truffet efter §§ 37-39 i bekendtgø‐
relse om virksomheder, der forarbejder emner af jern, stål eller andre metaller, samtidigt, hvis ansøgning
om tilladelse efter lovens § 19, stk.1, nr.3, § 28, stk.1, eller stk. 3, og anmeldelse efter § 4 i bekendtgørel‐ se
om virksomheder, der forarbejder emner af jern, stål eller andre metaller, er indgivet samtidigt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge sagsbehandlingen med henblik på at meddele afgørelser
efter lovens § 19, stk. 1, nr. 3, § 28, stk. 1 eller stk. 3, og afgørelser truffet efter §§ 49, 50 og 56 i bekendt‐
gørelse om miljøforhold for mellemstore fyringsanlæg, samtidigt, hvis ansøgning om tilladelse efter lo‐ vens
§ 19, stk. 1, nr.3, § 28, stk. 1 eller stk. 3 og anmeldelse efter §§ 59-61 i bekendtgørelse om miljøfor‐ hold
for mellemstore fyringsanlæg, er indgivet samtidigt.
Stk. 4.
Når Miljøstyrelsen og kommunalbestyrelsen begge skal træffe afgørelser nævnt i stk. 1-4 for en
virksomhed, har myndighederne pligt til at koordinere sagsbehandlingen af ansøgninger eller anmeldelser
nævnt i stk. 1-4, indbyrdes, med henblik på at sikre, at disse meddeles samtidigt.
Stk. 5.
Såfremt virksomheden samtidig med indgivelse af ansøgning nævnt i stk. 1 har indgivet en an‐
meldelse efter § 4, stk. 5, i bekendtgørelse om samordning af miljøvurderinger og digital selvbetjening
m.v. for planer, programmer og konkrete projekter omfattet af lov om miljøvurdering af planer og pro‐
grammer og af konkrete projekter, skal kommunalbestyrelsen eller Miljøstyrelsen så vidt muligt træffe af‐
gørelse efter § 4, stk. 11, i bekendtgørelse om samordning af miljøvurderinger og digital selvbetjening
m.v. for planer, programmer og konkrete projekter omfattet af lov om miljøvurdering af planer og pro‐
grammer og af konkrete projekter samtidig med afgørelserne nævnt i stk. 1.
18
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
2267906_0019.png
§ 65.
Tilladelsesmyndigheden fører register over de i medfør af denne bekendtgørelse givne tilladelser.
Registreringen skal foretages efter beliggenhed og efter vandområdet.
Stk. 2.
Tilladelsesmyndigheden skal sikre, at samtlige af de i bilag 4 nævnte oplysninger for spilde‐
vandsanlæg og spildevandsudledninger tilhørende spildevandsforsyningsselskaber omfattet af vandsektor‐
lovens § 2, stk. 1, er indberettet til den fælles offentlige database PULS. Tilladelsesmyndigheden skal lø‐
bende sikre vedligeholdelsen af de indberettede oplysninger.
Stk. 3.
Tilladelsesmyndigheden indberetter tilladelser der meddeles efter lovens § 28, stk. 1, til spilde‐
vandsforsyningsselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, til den fælles offentlige database PULS.
§ 66.
Der kan fastsættes vilkår i forbindelse med meddelelse af tilladelse, herunder om egenkontrol.
Stk. 2.
Virksomheder godkendt efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 med tilladelse til direkte udled‐
ning til vandløb, søer eller havet indberetter senest 8 uger efter prøvetagning godkendte og kontrollerede
resultater af vilkårs- og bekendtgørelsesfastsatte egenkontrolprøver af spildevandsudledning, herunder
analysedata, i et format fastsat af tilsynsmyndigheden til den fælles offentlige database PULS.
Stk. 3.
Tilladelser kan tidsbegrænses.
Kapitel 20
Straf
§ 67.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der
1) undlader at efterkomme en anmodning udstedt i medfør af § 10, stk. 1, eller afgiver urigtige oplysnin‐
ger,
2) tilsidesætter de i §§ 21 og 22 anførte krav til udledning,
3) undlader at foretage egenkontrol efter § 23,
4) undlader at foretage anmeldelse efter § 50,
5) undlader at etablere og opretholde serviceordning efter § 33, stk. 2, eller
6) undlader at modtage serviceeftersyn for præfabrikerede og CE-mærkede biologiske og/eller kemiske
spildevandsanlæg minimum en gang årligt, jf. § 34, stk. 1, eller for andre anlæg, jf. § 33, stk. 3, i
overensstemmelse med vilkår i tilladelse.
Stk. 2.
I forskrifter, der udstedes af kommunalbestyrelsen i medfør af kapitel 18, kan der for overtrædel‐ se
fastsættes straf af bøde.
Stk. 3.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare derfor eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparel‐
ser.
Stk. 4.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Kapitel 21
Ikrafttrædelse og overgangsregler m.v.
§ 68.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
1. januar 202115. december 2019.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 951 af 13. september 2019 om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyt‐
telseslovens kapitel 3 og 4 ophæves.
19
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
2267906_0020.png
Stk. 3.
Bekendtgørelsens § 13, stk. 2 og §§ 62-64 finder ikke anvendelse på anmeldelser om virksomhe‐
der, som forarbejder emner af jern, stål eller andre metaller, som er indgivet før den 1. januar 2016, og
dermed ikke er indgivet gennem den digitale selvbetjening Byg og Miljø.
Miljø- og Fødevareministeriet, den
4. december 2019
NN
/
NN
20
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
1)
Bekendtgørelsen
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 91/271/EØF af 21. maj 1991 om rensning af byspildevand, EF-Tiden‐ de
1991, nr. L 135, side 40, Rådets direktiv 80/68/EØF af 17. december 1979 om beskyttelse af grundvandet mod forurening forårsaget af visse farlige stoffer,
EF-Tidende 1980, nr. L 20, side 43, Kommissionens direktiv 98/15/EF af 27. februar 1998 om ændring af Rådets direktiv 91/271/EØF for så vidt angår
visse af kravene i direktivets bilag I, EF-Tidende 1998, nr. L 67, side 29, Rådets direktiv 2006/118/EF af 12. december 2006 om beskyttelse af grundvandet
mod forurening og forringelse, EU-Tidende 2006, nr. L 372, side 19, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/7/EF af 15. fe‐ bruar 2006 om
forvaltning af badevandskvalitet og om ophævelse af direktiv 76/160/EØF, EU-tidende 2006, nr. L 64, side 37 og dele af Europa-Parla‐ mentets og Rådets
direktiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om industrielle emissioner, EU-Tidende 2010, nr. L 334, side 17.
21
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
2267906_0022.png
Bilag 1
Egenkontrol
Parametre
God‐
kendt
kapaci‐
tet (PE)
Mindste antal egen‐
kontrolprøver pr.
år, der skal analyse‐
res som akkredite‐
ret teknisk prøv‐
ning af akkrediteret
laboratorium
Afløb
Tilløb
100-199
Afløb
Tilløb
200-999
Afløb
2
2
6
6
6
6
12
6
12
12
24
NH
3
Total-
kvælstof
Prøvetagningsmetode
Total- BI
5
(m COD
SS
+
2)
fosfor od)
NH
4
-N
30-99
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
1)
X
4)
X
X
4)
X
X
1)
X
X
X
X
X
1
)
X
1)
X
1)
X
1
)
X
1)
Stikprøver
3)
Tidsproportional eller
X
1)
X
1)
X
1
)
X
1)
vandføringsvægtet
døgnprøve
Tidsproportional eller
vandføringsvægtet
døgnprøve
Vandføringsvægtet
døgnprøve
Vandføringsvægtet
døgnprøve
Vandføringsvægtet
døgnprøve
X
1)
X
1)
X
1
)
X
1)
Tilløb
1.000-1.
999 Afløb
2.000-4
9.999 Afløb
>
50.000 Afløb
Tilløb
X
1
)
X
1)
X
1
)
X
1)
Tilløb
X
1)
1)
2)
3)
4)
Gælder kun, hvis der i tilladelsen efter lovens § 28, stk. 1, eller i et påbud efter lovens § 30, er fastsat
krav til den pågældende parameter i det udledte spildevand, eller hvis anlægget er omfattet af be‐
kendtgørelsens §§ 20-21.
COD-måling kan erstattes af NVOC-måling. Resultatet af NVOC-målingen omregnes til COD. Om‐
regningsfaktoren skal bestemmes for hvert enkelt renseanlæg ved minimum 12 sammenhængende
målinger af NVOC og COD.
Tidsproportionale prøver, vandføringsvægtede prøver eller stikprøver.
Kan erstattes af BI
5
.
22
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
Bilag 2
Tilførsel af stoffer til grundvandet
Bilaget omfatter de enkeltstoffer, som indgår i de under punkt 1-12 anførte grupper af stoffer, bortset fra
stoffer, der må anses for irrelevante på grund af deres ringe risiko for toksicitet, persistens og evne til
bioakkumulation:
1)
2)
3)
4)
Organiske halogenforbindelser og stoffer, der kan danne sådanne forbindelser i vandmiljøet.
Organiske fosforforbindelser.
Organiske tinforbindelser.
Stoffer og præparater eller nedbrydningsprodukter heraf, som har vist sig at have kræftfrem‐
kaldende eller mutagene egenskaber eller egenskaber, som kan påvirke steroidogene, thyrio‐
de, eller reproduktions- eller andre endokrine funktioner i eller via vandmiljøet.
Persistente kulbrinter og persistente og bioakkumulerbare organiske giftstoffer.
Cyanider.
Metaller og metalforbindelser.
Arsen og arsenforbindelser.
Biocider og plantebeskyttelsesmidler.
Opslæmmede stoffer.
Stoffer, som bidrager til eutrofiering (navnlig nitrater og fosfater).
Stoffer, som har negativ indflydelse på iltbalancen (og kan måles ved parametre som BOD,
COD osv.).
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
23
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
2267906_0024.png
Bilag 3
Renseklasser og udlederkrav
BI5 (mod.)
Renseklasser
SOP
SO
OP
O
(mg/l)
10
10
30
30
Eller COD
NH3+NH4-N (mg/l)
(mg/l)
75
75
125
125
5
5
Total-P
(mg/l)
1,5
1,5
O: Reduktion af organisk stof.
SO: Skærpet krav til reduktion af organisk stof samt nitrifikation.
P: Reduktion af fosfor.
BI5 (mod.): Modificeret BI5 analyse, hvor nitrifikationen forhindres.
COD: Organisk Stof. Kan benyttes alternativt til BI5.
24
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
2267906_0025.png
Bilag 4
Oplysninger om retsgrundlag og grunddata for spildevandsanlæg og spildevandsudledninger
Renseanlæg:
Stamdata
Oplysninger som tilladelsesmyndigheden skal indberet‐
te:
Navn
Koordinater(udløb)
Kommune
Recipient
Størrelse (PE) (dimensioneret kapacitet)
Rensetype
Status – i drift eller nedlagt
Indberettede mængder
Ejertype
Ejernavn
Ejer CVR
Udledningstilladelser
Udstedelsesdato
Godkendt kapacitet
Udlederkrav
Kontrolprogram
Kopi af udledningstilladelse
Regnbetingede udledninger (RBU’er):
Stamdata
Navn/Udledningsnummer
Koordinater (udløb)
Kommune
Recipient
Kloakbygværkstype – separat regnvand/overløb fra fæl‐
lessystem og spare-/forsinkelssesbassin
Tilsluttede kloakoplande (arealer)
25
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
2267906_0026.png
Kloaksystemer
Beregningsmetode på punktkilde
Indberettede mængder
Ejertype
Ejernavn
Ejer CVR
Udledningstilladelser
Udstedelsesdato
Kopi af udledningstilladelser givet efter den 1. novem‐
ber 2019
26