Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 61
Offentligt
UDKAST
J.nr. 2020-12304
Bekendtgørelse om spildevandsforsyningsselskabers
omkostninger til klimatilpasning i forhold til tag- og
overfladevand og omkostninger til projekter uden for selskabernes
egne spildevandsanlæg og med andre parter i øvrigt
I medfør af § 1, stk. 9, i lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 533 af 24. april 2020,
som ændret ved lov nr. ….,
§ 24, stk. 4, § 31, stk. 3, og
§ 35, stk. 4, i lov om vandløb, jf. lovbekendtgørelse nr. 1217 af 25. november 2019, som ændret ved
lov nr. … , og § 6, stk. 3, i lov nr. ….
fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse fastsætter regler om:
1) Spildevandsforsyningsselskabers indregning i bidrag efter § 1, stk. 4, i lov om betalingsregler
for spildevandsforsyningsselskaber m.v. (herefter spildevandsbetalingsloven) af omkostninger til
klimatilpasning i forhold til spildevandsselskabets håndtering af tag- og overfladevand.
2) Spildevandsforsyningsselskabers indregning i bidrag efter spildevandsbetalingslovens § 1, stk.
4, af omkostninger til aftaler med andre parter om etablering eller drift af spildevandsanlæg eller
andre anlæg til brug for selskabets håndtering af spildevand.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Spildevand: Vand, der er omfattet af § 4, stk. 1, i bekendtgørelse om spildevandstilladelser
m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
2) Tag- og overfladevand: Vand, der er omfattet af § 4, stk. 3, i bekendtgørelse om
spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
3) Spildevandsanlæg: Anlæg, der er omfattet af § 4, stk. 7, i bekendtgørelse om
spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
Kapitel 2
Spildevandsforsyningsselskabers udgifter til klimatilpasning i forhold til håndtering af tag- og
overfladevand
§ 3.
I bidrag efter betalingslovens § 1, stk. 4, 1. pkt., kan et spildevandsforsyningsselskab alene
indregne udgifter til forhøjelse af serviceniveau i forhold til håndtering af tag- og overfladevand,
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
UDKAST
som er nødvendige for at opnå det serviceniveau, som selskabet er forpligtet til at opfylde eller
fastsætte i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 32 b, stk. 2, 2. og 3. pkt., jf. dog stk. 4.
Stk. 2.
I bidrag efter betalingslovens § 1, stk. 4, 1. pkt., kan et spildevandsforsyningsselskab alene
indregne udgifter til
nykloakering af et område, som er nødvendige for at opnå det serviceniveau for
håndtering af tag- og overfladevand, som selskabet er forpligtet til at opfylde
eller fastsætte i
medfør af miljøbeskyttelseslovens § 32 b, stk. 2, 2. og 3. pkt., jf. dog stk. 4.
Stk. 3.
Selskabet skal dokumentere, at der er valgt en selskabsøkonomisk omkostningseffektiv
løsning til opnåelse af serviceniveauet, jf. stk. 1 og 2. Dokumentationen skal opfylde kravene i bilag
1.
Stk. 4.
I bidrag efter betalingslovens § 1, stk. 4, 1. pkt., kan et spildevandsforsyningsselskab ud
over de udgifter, der er nævnt i stk. 1 og 2, kun indregne yderligere udgifter til tiltag, som har til
formål at reducere skadesomkostningerne fra tag- og overfladevand, hvis følgende betingelser alle
er opfyldt:
1) Der skal være tale om et supplerende tiltag, der har til formål at reducere
skadesomkostningerne fra tag- og overfladevand, som selskabet har ansvar for at håndtere, og ikke
at øge serviceniveauet for håndtering af tag- og overfladevand for området generelt.
2) Det skal fremgå af kommunens spildevandsplan, at spildevandsforsyningsselskabet må udføre
supplerende klimatilpasningstiltag som nævnt i dette stykke.
3) Det supplerende tiltag skal udføres i sammenhæng med et andet af
spildevandsforsyningsselskabets anlægsprojekter (hovedprojektet), og anlægsomkostningerne til de
supplerende tiltag må højst udgøre 5 pct. af anlægsomkostningerne til hovedprojektet.
4) Spildevandsforsyningsselskabet skal dokumentere, at det supplerende tiltag indebærer en
samfundsøkonomiske nettogevinst ved anvendelse af de beregningsmetoder, som fremgår af bilag 1
i bekendtgørelse om fastsættelse af serviceniveau m.v. for håndtering af tag- og overfladevand.
5) Spildevandsforsyningsselskabet skal dokumentere, at det supplerende tiltag er
selskabsøkonomisk omkostningseffektivt, jf. bilag 1.
Stk. 5.
Stk. 1-4 finder ikke anvendelse for udgifter til projekter, som har en afledt effekt i form af
forhøjelse af serviceniveauet for håndtering af tag- og overfladevand eller reduktion
skadesomkostninger fra tag- og overfladevand, men hvis hovedformål er at leve op til et andet
statsligt eller kommunalt fastsat, pålagt eller godkendt mål, forudsat at
spildevandsforsyningsselskabet redegør for, hvad der er hovedformålet, og dokumenterer, at de
pågældende tiltag ikke er dimensioneret større end nødvendigt for at leve op til det andet statsligt
eller kommunalt fastsatte, pålagte eller godkendte mål.
Kapitel 3
Spildevandsforsyningsselskabers projekter uden for deres egne spildevandsanlæg og med andre
parter i øvrigt
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
UDKAST
§ 4.
I bidrag efter betalingslovens § 1, stk. 4, 1. pkt., kan et spildevandsforsyningsselskab alene
indregne udgifter til de projekter, der er nævnt i stk. 2, hvis betingelserne i §§ 5-7 er opfyldt.
Stk. 2.
Stk. 1 omfatter følgende projekter:
1) Projekter om etablering eller drift af anlæg, som både har nytte for selskabet og en eller flere
andre parter, uanset om anlægget ejes af helt eller delvist af selskabet eller den eller de andre parter.
2) Projekter på grundlag af aftaler, hvor selskabet mod betaling forpligter sig til at etablere og
opretholde et højere serviceniveau i selskabets håndtering af spildevand end det, selskabet er
forpligtet til, eller at selskabet etablerer og driver anlæg til håndtering af spildevand, som samlet set
er dyrere end nødvendigt til varetagelse af selskabets opgaver, jf. betalingslovens § 1, stk. 5.
3) Projekter, som ikke er omfattet af nr. 1 eller 2, om etablering eller anvendelse af anlæg på
fremmed grund, herunder i vandløb, uanset om anlægget ejes af helt eller delvist af selskabet eller
af andre, med undtagelse af projekter, som alene vedrører spildevandsforsyningsselskabets
nedgravede spildevandsanlæg.
Selskabsøkonomisk omkostningseffektivitet
§ 5.
For projekter, som helt eller delvist er omfattet af § 4, skal spildevandsforsyningsselskabet
dokumentere, at der er valgt en selskabsøkonomisk omkostningseffektiv løsning til opnåelse af et
serviceniveau, som selskabet er forpligtet til at nå, eller som følger af et statsligt eller kommunalt
fastsat eller godkendt mål. Dokumentationen skal opfylde kravene i bilag 1.
Krav til aftaler
§ 6.
Aftaler med andre parter om projekter omfattet af § 4 skal indgås skriftligt, og skal som
minimum omfatte følgende:
1) Projektets formål, beskrivelse af de tiltag, det indebærer, forventet levetid og serviceniveau.
2) I hvilken udstrækning udførelse og drift, herunder vedligeholdelse, varetages af de enkelte
parter.
3) Ansvar for sikring og bevarelse af anlæggets hydrauliske funktion og eventuelle øvrige
forudsætninger for effektiv drift af anlægget, f.eks. sikring af adgangsmuligheder, eksterne til-
eller afløbsfunktioner m.v., inden for anlægget forventede levetid.
4) For aftaler om projekter omfattet af § 4, stk. 2, nr. 1: Hvilke omkostningsposter der betales af
det eller de enkelte spildevandsforsyningsselskaber, som deltager i aftalen, og hvilke
omkostningsposter der betales af andre parter, jf. § 7, stk. 1 og 3.
5) For aftaler om projekter omfattet af § 4, stk. 2, nr. 2: Specifikation af meromkostningerne,
som den eller de andre parter skal betale til spildevandsforsyningsselskabet, jf. § 7, stk. 3.
6) For aftaler om projekter omfattet af § 4, stk. 2, nr. 3: Størrelse af en eventuel betaling fra
spildevandsforsyningsselskabet til andre parter, jf. § 7, stk. 5.
7) Fordeling af risikoen for eventuelle uforudsete fordyrelser af projektet, jf. § 7, stk. 4.
8) Spildevandsforsyningsselskabets og andre parters adgang til opsigelse af aftalen, herunder at
spildevandsforsyningsselskabet kan opsige aftalen, hvis Forsyningssekretariatet meddeler, at
betingelserne for, at spildevandsforsyningsselskabet kan afholde omkostninger til opfyldelse af
aftalen, ikke er opfyldt, jf. § 11.
9) Hvad der skal ske ved ophør af projektet.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
UDKAST
Stk. 2.
Aftaler omfattet af stk. 1 skal offentliggøres på spildevandsforsyningsselskabets
hjemmeside. Spildevandsforsyningsselskabet kan undlade at offentliggøre dele af aftalen, som ikke
er obligatoriske i henhold til stk. 1.
Omkostningsfordeling
§ 7.
Omkostningsfordelingen i aftaler om projekter omfattet af § 4 skal opfylde kravene i stk. 2-5,
og spildevandsforsyningsselskabet. Spildevandsforsyningsselskabet skal tilvejebringe den
dokumentation og de redegørelser, som er nævnt i stk. 2-5. Disse skal offentliggøres på
spildevandsforsyningsselskabets hjemmeside.
Stk. 2.
Omkostningsfordelingen i aftaler mellem flere spildevandsforsyningsselskaber skal være
forholdsmæssig. Der skal udarbejdes en redegørelse og begrundelse for omkostningsfordelingen.
Stk. 3.
Omkostningsfordelingen for projekter omfattet af § 4, stk. 2, nr. 1, skal baseres på,
hvilken nytte de enkelte parter har af projektet. Spildevandsforsyningsselskaber kan ikke afholde
omkostninger ud over det, der er nødvendigt af hensyn til selskabets håndtering af spildevand
(herunder tag- og overfladevand). Der skal udarbejdes en redegørelse for omkostningsfordelingen,
som specificerer, hvilke dele af projektet der kun har nytte for en enkelt part, hvilke dele der har
fælles nytte, og begrunder omkostningsfordelingen for de dele, der har fælles nytte.
Stk. 4.
For projekter omfattet af § 4, stk. 2, nr. 2, skal meromkostningerne beregnes i forhold til
de omkostninger, som i øvrigt ville have været nødvendige for at løse
spildevandsforsyningsselskabet opgaver. Hvis der gælder et bindende serviceniveau for det, aftalen
vedrører, skal meromkostningerne beregnes i forhold til den selskabsøkonomisk mest
omkostningseffektive løsning til varetagelse af selskabets opgaver til dette serviceniveau. Hvis der
ikke gælder et bindende serviceniveau for det, aftalen vedrører, skal meromkostningerne beregnes i
forhold til det nuværende serviceniveau eller et serviceniveau, som selskabet under alle
omstændigheder ville have forhøjet serviceniveauet til på baggrund af et kommunalt eller statsligt
godkendt mål herom. Ved beregning af meromkostningerne skal også medregnes meromkostninger
til planlægning og projektering samt til opfyldelse af dokumentationskrav efter denne
bekendtgørelse. Omkostningerne opgøres i hele levetiden ud fra princip om totaløkonomi. Der skal
udarbejdes en redegørelse for beregningen af meromkostningerne.
Stk. 5.
For projekter omfattet af § 4, stk. 2, nr. 3, skal der udarbejdes en redegørelse for, at den
eller de andre parter ikke har nytte af projektet. Hvis der aftales en betaling fra et
spildevandsforsyningsselskab til en anden part, skal der udarbejdes en begrundelse herfor, herunder
for størrelsen.
Stk. 6.
Fordelingen af risikoen for eventuelle uforudsete fordyrelser, jf. § 6, stk. 1, nr. 7, skal
følge principperne i stk. 2-5, og der skal udarbejdes en begrundelse for fordelingen.
Undtagelser fra regler i lov om vandløb
§ 8.
Reglerne i § 24, stk. 1, § 31, stk. 1, og § 35, stk. 1, i lov om vandløb finder ikke anvendelse
ved projekter i vandløb, i det omfang projektet er omfattet af § 4.
Kapitel 4
Tilsyn
§ 9.
Forsyningssekretariatet fører tilsyn med overholdelse af reglerne i denne bekendtgørelse, jf.
dog stk. 3.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
UDKAST
Stk. 2.
For projekter, hvor spildevandsforsyningsselskabet søger om tillæg til deres økonomiske
ramme, kontrollerer Forsyningssekretariatet overholdelsen af reglerne i forbindelse med behandling
af ansøgning om tillæg og i givet fald forhåndsgodkendelse heraf efter reglerne i bekendtgørelse om
økonomiske rammer for vandselskaber.
Stk. 3.
For projekter, hvor spildevandsforsyningsselskabet ikke agter at søge om tillæg til deres
økonomiske ramme, fører Forsyningssekretariatet udelukkende tilsyn med reglerne i kapitel 4.
Tilsynet kan tilrettelægges risiko- og stikprøvebaseret, jf. dog § 10, stk. 1, 3. pkt.
§ 10.
Spildevandsforsyningsselskabet skal indsende aftaler omfattet af § 6 til
Forsyningssekretariatet inden anlæggelsen af det pågældende projekt påbegyndes. Hvis
indsendelsen ikke sker i forbindelse med ansøgning om forhåndsgodkendelse af tillæg, jf. § 11, stk.
8, i bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, skal det angives, om selskabet agter
at søge om tillæg til den økonomiske ramme til projektet. Hvis selskabet ikke agter at søge om
tillæg, kan selskabet anmode Forsyningssekretariatet om at tage stilling til, om reglerne i kapitel 3
er overholdt.
§ 11.
Hvis Forsyningssekretariatet finder, at en udgift ikke lovligt kan indregnes i bidrag efter §
1, stk. 4, 1. pkt., i lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., fordi reglerne i
denne bekendtgørelse ikke er overholdt, skal Forsyningssekretariatet meddele dette til
spildevandsforsyningsselskabet og til den eller de kommuner, som godkender selskabets
kubikmetertakster og faste bidrag, jf. § 3, stk. 1, i lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. Spildevandsforsyningsselskabet skal inden for en frist på 4
uger meddele Forsyningssekretariatet, hvilke foranstaltninger selskabet har truffet på baggrund af
Forsyningssekretariatets meddelelse for at overholde bekendtgørelsens regler.
Kapitel 5
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
§ 12.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for
1) spildevandsforsyningsselskabers udgifter til opfyldelse af medfinansieringsaftaler efter de
hidtil gældende regler, som er omfattet af § 6, stk. 2, i lov nr. xxx,
2) spildevandsforsyningsselskabers udgifter til andre projekter, hvor
a) Forsyningssekretariatet inden den 1. januar 2021 har truffet afgørelse om at give tillæg,
eller
b) spildevandsforsyningsselskabet inden den 1. januar 2021 har foretaget en væsentlig
irreversibel investering.
Stk. 3.
Bekendtgørelsens regler finder dog anvendelse for projekter omfattet af stk. 2, hvis
projektet ikke er anmeldt til Forsyningssekretariatet senest den 1. marts 2021. Anmeldelsen skal
indeholde en beskrivelse af projektet og en begrundelse for, at bekendtgørelses regler ikke skal
finde anvendelse for udgifter til projektet. Hvis begrundelsen bygger på indgåelse af en aftale, skal
denne vedlægges.
Stk. 4.
Bekendtgørelsens regler finder endvidere anvendelse for udgifter afholdt efter den 1.
januar 2027 til projekter omfattet af stk. 2, hvis anlæggelsen af projektet ikke er påbegyndt senest
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
UDKAST
denne dato, eller hvis påbegyndelse af anlæggelsen ikke er anmeldt til Forsyningssekretariatet
senest den 15. april 2028. Anmeldelsen skal indeholde dokumentation for, at anlæggelsen af
projektet er påbegyndt.
Stk. 5.
En væsentlig irreversibel investering som nævnt i stk. 2, nr. 2, og i § 6,
stk. 2, i lov nr ….
kan bestå af afholdelse af væsentlige omkostninger til planlægning, projektering eller udførelse af
projektet, eller indgåelse af bindende aftale herom. En bindende medfinansieringsaftale eller
samarbejdsaftale om projektet anses også for en irreversibel investering, jf. dog stk. 5. En aftale
anses for bindende, hvis spildevandsforsyningsselskabet kun kan frigøre sig af kontrakten ved at
hæve den ud fra de almindelige obligationsretlige regler og principper. Hvis der er en sådan
hydraulisk sammenhæng mellem to eller flere projekter, at en irreversibel investering i et projekt i
væsentligt omfang vil være spildt, hvis et eller flere andre projekter ikke kan realiseres som
planlagt, og dette ikke er muligt, hvis de skal opfylde bekendtgørelsens regler, anses den
irreversible investering for at omfatte alle de pågældende projekter.
Stk. 6.
Hvis der foretages indholdsmæssig ændring af en medfinansieringsaftale eller
samarbejdsaftale, som har betydning for spildevandsforsyningsselskabets omkostninger til det
pågældende projekt, finder bekendtgørelsens regler anvendelse fra tidspunktet for ændringen.
[Energistyrelsen], den xx. december 2020
NN
/ NN
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
UDKAST
Bilag 1
Krav til dokumentation for selskabsøkonomisk omkostningseffektivitet, jf. § 3, stk. 2, og § 5
1. Overordnede krav
Dokumentation for selskabsøkonomisk omkostningseffektivitet skal tilvejebringes, før anlæggelsen
af det pågældende projekt påbegyndes. Hvis de faktiske omkostninger til projektet på grund af
uforudsete, udefrakommende forhold, afviger fra de omkostninger, der er lagt til grund for
vurderingen af omkostningseffektiviteten, påvirker det ikke vurderingen af, om
dokumentationskravet er opfyldt.
For at dokumentere, at der er valgt en selskabsøkonomisk omkostningseffektiv løsning til opnåelse
det serviceniveau, som er nævnt i § 3, stk. 2, eller § 5, skal spildevandsforsyningsselskabet
sammenligne omkostningerne til den valgte løsning med et overslag over omkostninger ved
opnåelse af det pågældende serviceniveau ved mindst en anden relevant type af løsningstiltag.
Kravene i afsnit 2-6 skal overholdes.
Hvis der er tale om et projekt omfattet af § 3, stk. 1 eller 2, og serviceniveauet ikke er fastsat højere
end til en 5-års regnhændelse for et separatkloakeret område eller en 10-års regnhændelse for et
fælleskloakeret område, og selskabet ønsker at opnå dette ved brug af en traditionel underjordisk
løsning, skal spildevandsforsyningsselskabet kun tilvejebringe nærmere dokumentation for
omkostningseffektivitet, hvis Forsyningssekretariatet anmoder om det, fordi der er forhold, der
tyder på, at en anden type løsning kunne være mere selskabsøkonomisk omkostningseffektiv.
For supplerende klimatilpasningstiltag, jf. § 3, stk. 4, skal den selskabsøkonomiske
omkostningseffektivitet for det supplerende tiltag dokumenteres ved at sammenligne
skadesreduktion set i forhold til løsningsomkostningen (cost-effectiveness eller benefit/cost ratio)
for den valgte løsning og mindst en anden relevant type af tiltag, der ville give skadesreduktioner i
det samme område.
2. Krav til alternative løsningstiltag
Det alternative løsningstiltag, som den valgte løsning sammenlignes med, skal være en anden type
af relevante løsningstiltag, som afviger væsentligt fra den, som selskabet ønsker at anvende. Hvis
der ikke findes et realistisk alternativ, som afviger væsentligt fra den valgte løsning, skal der
redegøres herfor og sammenlignes med et realistisk alternativ, som afviger mest muligt fra den
valgte løsning.
Hvis der er tale om et projekt omfattet af § 3, stk. 1 eller 2, og serviceniveauet er fastsat til en 20-års
regnhændelse eller mindre, og selskabet ønsker at opnå dette gennem overfladeløsninger, skal der
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Orientering om bekendtgørelser som følger af lovforslag vedrørende spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasning
UDKAST
som minimum sammenlignes med en traditionel, underjordisk løsning, medmindre selskabet kan
redegøre for, at det ikke er realistisk at gennemføre en sådan. I så fald sammenlignes med et
realistisk alternativ, som afviger mest muligt fra den valgte løsning.
Hvis der er tale om et projekt omfattet af § 3, stk. 1 eller 2, og serviceniveauet er fastsat højere end
en 20-års regnhændelse, og selskabet ønsker at opnå dette gennem en traditionel underjordisk
løsning, skal der som minimum sammenlignes med en overfladeløsning, medmindre selskabet kan
redegøre for, at det ikke er realistisk at gennemføre en sådan. I så fald sammenlignes med et
realistisk alternativ, som afviger mest muligt fra den valgte løsning.
3. Projekter, der opfylder flere formål for spildevandsforsyningsselskabet
Et projekt, der bidrager til at opfylde flere statslige eller kommunalt fastsatte, pålagte eller
godkendte mål for spildevandsforsyningsselskabet anses for omkostningseffektivt i forhold til de
enkelte mål, hvis spildevandsforsyningsselskabet dokumenterer, at projektet er en
selskabsøkonomisk omkostningseffektiv løsning til opfyldelse alle de pågældende mål
sammenlignet med omkostningerne til relevante særskilte løsninger til opfyldelse af de enkelte mål.
4. Beregningsprincipper
Omkostningerne ved det planlagte og de alternative løsningstiltag skal beregnes som
nutidsværdierne af projektøkonomierne. Projektøkonomierne opgøres ud fra princip om
totaløkonomi, som indeholder alle omkostninger i anlæggenes levetid. Ved opgørelsen af
nutidsværdier benyttes den gældende rentesats, som fastsættes af Finansministeriet.