Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 589
Offentligt
2398872_0001.png
TALEPAPIR
Den 19. maj 2021
Spørgsmål BL
”Ministeren
bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. og 27. maj
2021 samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i
Europaudvalget.”
.
(Det talte ord gælder)
Svar
Jeg vil forelægge dagsordenen for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 26.-27. maj. Det er ni
punkter, der alle er til orientering.
Punkt 1-3 handler om
landbrugsreformen.
Her
vil formandskabet holde rådsmødet parallelt med
forhandlingsmøder med Europa-Parlamentet og
Kommissionen. Det kan forhåbentlig være med til at
bringe lidt skub i forhandlingerne.
De seneste tilbagemeldinger fra formandskabets
trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet og
Kommissionen viser, at der sker fremskridt. Det
gælder især på markedsforordningen. Europa-
Parlamentet har skåret ned på sine krav til, at flere
produkter skal omfattes af oplagring.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 589: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.-27. maj 2021
2398872_0002.png
TALEPAPIR
I forhold til forordningen om strategiske planer er
der stadig et godt stykke mellem parterne.
Der er dog kommet en foreløbig forståelse om, at
eco-schemes ikke skal omfatte tiltag, der er målrettet
konkurrenceevne. Det er positivt, da det grønne
element i øremærkningen ellers ville blive svækket.
Eco-schemes-ordningen er derudover udvidet til
også at omfatte dyrevelfærd, hvilket også er positivt.
Der forhandles også om, hvorvidt hvert eco-scheme
skal målrettes to formål. Det er ikke helt nemt.
Der er også opnået en foreløbig forståelse om, at
medlemslandene kan ændre deres beslutning om
overførsel mellem søjlerne én gang i 2025 i denne
finansielle periode.
Der arbejdes også fortsat hårdt på de grundlæggende
krav til God Landbrugs- og Miljømæssig stand. Disse
kaldes også GLM krav, og er fortsat ikke helt på
plads.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 589: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.-27. maj 2021
2398872_0003.png
TALEPAPIR
Selvom der er fremskridt, så udestår der fortsat store
knaster. Det gælder emner som grøn øremærkning,
støttelofter, støttereduktioner, omfordelingsstøtte
samt sociale og arbejdsmæssige forhold. På grøn
øremærkning har forhandlingerne ikke rykket sig.
Europa-Parlamentet har ønsket en omfordeling på
12,5 pct. af støtten. Det vil give en omfordeling af
støtte fra store til små bedrifter. Jeg mener, at det
bør være op til medlemslandene. Der bør som
minimum kunne tages hensyn til for eksempel
intern omfordeling. I Danmark lægger vi for
eksempel op til at udjævne støtten per hektar.
På sociale forhold presser Europa-Parlamentet
fortsat på for en vidtgående model, mens
medlemslandene generelt er mere tilbageholdende.
Jeg håber, at der kan findes et godt kompromis, der
respekterer den danske arbejdsmarkedsmodel.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 589: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.-27. maj 2021
2398872_0004.png
TALEPAPIR
Det vil blive svære forhandlinger på rådsmødet, men
forhåbentlig kan det hjælpe, at det sker parallelt med
forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
Formandskabet håber på, at der eventuelt kan findes
en samlet aftale, men det bliver meget svært.
Punkt 4 handler om Kommissionens nye
økologihandlingsplan,
der skal bidrage til jord-
til-bord strategiens mål om 25 pct. økologisk
landbrugsjord i EU i 2030.
Kommissionens målsætninger for økologi hænger
godt sammen med regeringens dagsorden om at
fordoble det økologiske areal, eksport og forbrug
frem til 2030.
Konkret indebærer Kommissionens handlingsplan
23 tiltag for at booste økologi. Der er særligt fokus
på øget økologisk forbrug, øget økologisk produktion
og fortsat forbedring af sektorens bæredygtighed.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 589: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.-27. maj 2021
2398872_0005.png
TALEPAPIR
Kommissionen ønsker desuden, at medlemslandene
laver nationale økologihandlingsplaner. De skal
supplere de nationale strategiske planer under den
fælles landbrugspolitik.
I Danmark har vi en lang tradition for at udarbejde
økologiske handlingsplaner. Vi har derfor allerede
erfaring med mange af de tiltag, som Kommissionen
fremhæver. Det gælder eksempelvis økologi i
offentlige køkkener og hjælp til landmænd, der
gerne vil være økologer.
Alt i alt støtter regeringen derfor Kommissionens
handlingsplan. Det gælder om at fremme
udbredelsen af økologi i Europa.
Punkt 5 vedrører Kommissionens
undersøgelse af
nye forædlingsteknikker
i forhold til reglerne
om genetisk modificerede organismer (GMO).
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 589: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.-27. maj 2021
2398872_0006.png
TALEPAPIR
Undersøgelsen konkluderer, at der er problemer
med at håndtere de nye teknikker inden for de
eksisterende GMO-regler. Det skyldes, at det ikke er
praktisk muligt at sondre mellem naturligt opståede
ændringer via traditionel forædling og de nye
teknikker.
Regeringen er enig i konklusionerne og bakker op
om, at Kommissionen skal fremlægge en
konsekvensanalyse og forslag til ændret regulering
på området. I første omgang i forhold til planter.
Vi vil fra regeringens side desuden opfordre til, at
Kommissionen snarest tager lignende initiativer til at
undersøge mikroorganismer.
Generelt vil vi fra dansk side arbejde for, at
reguleringen sikrer et højt sikkerhedsniveau og
samtidig giver mere værdi til både samfundet og
miljøet.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 589: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.-27. maj 2021
2398872_0007.png
TALEPAPIR
Vi holdt også en god offentlig høring om emnet i
april. Det er bestemt ikke et nemt emne, men jeg
synes også, at det er vigtigt, at vi kommer videre.
Punkt 6 vedrører Kommissionens
undersøgelse af
EU’s frølovgivning.
Undersøgelsen viser, at der er
behov for en opdatering af den eksisterende
lovgivning.
Kommissionen vil iværksætte en konsekvensanalyse,
som skal danne basis for en efterfølgende revision.
Regeringen er enig i undersøgelsens konklusioner og
bakker op om en opdatering af lovgivningen.
Punkt 7 handler om
rådskonklusioner om EU’s
tilgang til
FN’s
fødevaretopmøde.
Vi drøftede
sagen i april. Her vil jeg henvise til samlenotatet.
Punkt 8 er
rådskonklusioner om dyrevelfærd
under søtransporter til tredjelande.
Rådskonklusionerne er ikke på dagsordenen, men de
ventes vedtaget på kommende rådsmøde.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 589: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.-27. maj 2021
2398872_0008.png
TALEPAPIR
Rådskonklusionerne opfordrer til, at reglerne for
transport af dyr bliver ændret for at forbedre
dyrevelfærden. Det skal baseres på ny videnskabelig
viden og medlemslandenes egne erfaringer.
Det foreslås blandt andet, at der iværksættes EU-
anerkendte dyrevelfærdskurser til skibsbesætninger,
samt at indføre krav om tilstedeværelse af dyrlæge
under hele søtransporten.
Vi støtter rådskonklusionerne, og vi presser på for,
at Kommissionen kommer i gang hurtigt med at
ændre reglerne for transport af dyr. Der er brug for
en generel opdatering og ikke bare på søstransport.
Punkt 9 handler om
fiskerimuligheder for
brisling og lodde.
Forslaget er ikke på dagsorden,
men det skal vedtages inden 1. juli. Det er i langt
overvejende grad Danmark, der har
fiskerimulighederne efter brisling.
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 589: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.-27. maj 2021
2398872_0009.png
TALEPAPIR
Derfor er det beklageligt, at den biologiske
rådgivning indebærer en reduktion på 49 pct.
sammenlignet med sidste år.
Fra dansk side lægges der dog vægt på, at fiskeriet
skal ske på baggrund af den videnskabelige
rådgivning. Det er den bedste grundlag, som vi har,
for at fastsætte fiskerimuligheder.
Der arbejdes desuden for, at der for brisling findes
en langsigtet løsning for fordelingen af
fiskerimulighederne mellem Nordsøen samt
Skagerrak og Kattegat. Denne skal findes i
fællesskab med Norge og Storbritannien.
Fra dansk side arbejder vi også for, at der indføres
områdefleksibilitet fra Skagerrak og Kattegat ud i
Nordsøen.
Konsultationerne om brisling bliver altså ikke
nemme i år. Der er mange elementer, som vi skal
have på plads inden 1. juli.
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 589: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.-27. maj 2021
2398872_0010.png
TALEPAPIR
---o0o---
Under
siden sidst
vil jeg give en kort status på
fiskerikonsultationerne mellem EU og
Storbritannien for 2021. I mandags var der
videomøde mellem fiskerikommissæren og de mest
berørte fiskeriministre.
Der var på mødet klart opbakning til, at der skal
indgås en samlet aftale med Storbritannien.
Storbritannien skal altså ikke have mulighed for at
fravælge emner eller bestande fra aftalen.
Endelig var der enighed om, at det skal være en
balanceret aftale, som ikke udvander Brexit-aftalen
fra december sidste år. Alternativt ville der ikke
kunne nås en aftale for 2021.
10