Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 570
Offentligt
2396123_0001.png
Løsningsforslag – Ændring af hundeloven
Hundeloven, som den er i dag, er ikke forebyggende.
Sagsbehandlingen af hundelovssager er langsommelige, og en dyr proces, hvilket ofte har
store konsekvenser for både hunde og hundeejere.
Det er velkendt og dokumenteret, at ændringerne af hundeloven har haft
uhensigtsmæssige konsekvenser og ikke rammer de uansvarlige hundeejere, som
ændringerne i 2010 var tiltænkt.
Fair Dogs erfaringer med hundelovssager siden 2010, har vist at 88% af bidepisoder og
konfrontationer kunne have været undgået, hvis hundeejerne havde haft basal viden om
hundeadfærd, socialisering og træning. (De 88% stammer fra gennemgang af over 800
hundelovssager, og 9 års erfaring med hundelovssager)
Erfaringerne med ændringerne af hundeloven har yderligere påvist, at vores retssystem
ikke er gearet til de mange hundelovssager.
Det foreslås derfor, at hundeloven ændres til en tidsvarende og forebyggende hundelov,
med fuld fokus på uansvarlige hundeejere, tryghed, nedbringelse af uheld med hunde,
nedbringelse af unødvendige aflivninger, og hundene anerkendes som levende væsener
og ikke, som i dag, en ting.
Formål
At nedbringe antallet og alvoren af bid på mennesker og dyr – og skabe tryghed
Kompetente ejere = større hundevelfærd, færre uheld med hund, tryghed for alle.
Løsningsforslag til hundeloven og bedre håndtering
Forslag: Ændring af hundelovens § 1a og § 1b
Raceforbuddet og omvendt bevisbyrde ophæves, og i stedet indføres et
hundelicens/købebevis i lighed med andre licenser som f.eks. import og transport af dyr
etc.
Licensen foreslås skal gælde for alle, uanset race eller blanding. Licensen er en
engangslicens pr. hund.
En evt. licensliste udarbejdes ud fra de hundesagkyndiges erfaringer og viden.
Licensen udstedes af Dansk Hunderegister, mod brugerbetaling.
Licensen udstedes på baggrund af fremlagt dokumentation for gennemført kursus i:
• Hundehold
• Racekendskab
• Hundeadfærd
• Træning/Socialisering
• Ret & pligt
Licensen kan udstedes på baggrund af tidligere registreret ejerskab af hund i Dansk
hunderegister. Er der påtegninger, kan der forlanges fornyet licens.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 570: Henvendelse af 10/5-21 fra Fair Dog om forslag til ændring af hundeloven
2396123_0002.png
Sælger pålægges krav om at kunne dokumentere, at køber har fremvist købsbevis / licens.
Manglende dokumentation medfører bødestraf til sælger på f.eks. kr. 5.000,-
Hundeejere skal desuden forpligte sig til at træne sin hund; trænings forløbet skal også
kunne skrives ind i passet.
Kun godkendte fagpersoner indenfor foreninger og klubber må give kurser i ovenstående,
og de skal være tilrettelagt efter fælles retningslinjer.
Formål:
Sikre at enhver hundeejer forud for sit køb, evt. førstegangskøb, grundigt har overvejet de
konsekvenser et hundeejerskab medfører.
Sikre at den, der erhverver hund har opnået et basis kendskab til alle grundlæggende
forhold vedr. det at holde en hund og være ansvarlig hundeejer.
At formalisere indholdet af kurser, der henvender sig til førstegangs købere samt sikre, at
så mange hunde- og dyreorganisationer, som muligt, kan tilbyde disse kurser til
hundeejere.
Og samtidigt sikre at kurserne kan tilbydes til den lavest mulige omkostning for
hundeejeren.
Udbydere skal kunne registrere deltagelse og gennemført kursus i Dansk Hunderegister,
mod betaling af de faktiske omkostninger.
Registreringen sker med henblik på at hundeejeren kan rekvirere sit købsbevis / licens.
Når en hundeejer indenfor en fastsat tidsramme (1-2 år) ønsker at generhverve hund, kan
han/hun rekvirere sit købsbevis / licens ved henvendelse til Dansk Hunderegister.
Kravet om licens vil reducere antallet af de 15-17.000 hunde, der årligt aflives i Danmark.
Aflivninger, der blandt andet skyldes aggressivitet og forkert opdragelse / forståelse for
hunden og dens egenskaber, samt aflivninger af hunde, som folk ikke længere gider.
Kravet om licens vil medføre færre impulskøb.
Begrundelse:
Raceforbud har ingen virkning og gør intet for at forhindre alvorlige uheld med hunde. Alle
erfaringer fra andre lande viser, at man flytter problemerne til andre
hunderacer/blandinger, og antallet af alvorlige bid er uændret eller stigende.
Omvendt bevisbyrde er et retssikkerhedsmæssigt problem, og stiller borgerne i en
vanskelig og ofte umulig situation.
Siden 2010 har politiet haft over 30.000 hundelovssager. Det er en ressourcetung opgave
for politiet, og de mange sager har ingen forebyggende virkning. Håndhævelsen af
hundeloven er ikke alene en ressourcetung opgave for politiet, men har også store
økonomisk omkostninger for både politi og samfund.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 570: Henvendelse af 10/5-21 fra Fair Dog om forslag til ændring af hundeloven
2396123_0003.png
Antallet af bid er ikke reduceret, antallet af løse hunde er ikke reduceret, antallet af sager
om mishandling er ikke reduceret, antallet af aflivninger på grund af adfærdsproblemer er
ikke reduceret.
Hundesager er ikke alene omkostningsfulde for myndighederne, men hundebid koster
også samfundet dyrt i sygemeldinger, varige mén m.m (se ovenstående)
Problemer med hunde skyldes så godt som altid uvidenhed hos hundeejeren - manglende
træning og socialisering af hunden, samt manglende indsats fra ejeren.
I mange tilfælde købes en hund uden den forudgående nødvendige forberedelse og
forudgående nødvendige viden om hunde.
Myndighederne
Politiet skal have mulighed for at give advarsler til ejeren, samt påtegning på
licens, hvis hunden har udvist fare eller andet; hvis hunden er dømt til
mundkurv/snor skal dette også skrives på.
Politiet skal kunne kræve endnu en adfærdstest, hvis de skønner det
nødvendigt.
Politiet skal kun forholde sig til licensen og ikke bruge ressourcer på racer m.m.
Politiet skal kunne træffe afgørelse om, at en ejer forpligtes til at gennemføre
kurser og træning.
Politiet skal kunne straks-frakende en hundeejere ejerskab ved manglende
licens.
Hunde der bliver påfaldende i samfundet (lette bid, overfald, trusler eller angreb på hunde
eller personer) skal adfærdstestes. Bedømmes hunden til at være aggressiv eller svært
håndterbar, bør hunden kunne pålægges mundkurv og snorepligt uanset race og størrelse.
Testen udføres for ejers regning, af de hundesagkyndige.
Forslag: Ændring af hundelovens § 1a, samt §1b
§1a ophæves
§1b ophæves
Forslag: Ændring af hundelovens § 6, stk 2
Tilføjelse
§ 6 stk 2, 5) Kan politiet konfiskere hunden, med henblik på omplacering
Tilføjelse
§ 6 stk 2 6) Ved gentagelses tilfælde, hvor en hundeejer har udvist uansvarlighed, kan
politiet straks frakende hundeejeren retten til at holde hund i en 1 årig periode.
Tilføjelse
§ 6 stk 2. 7) Mulighed for at politiet kan give besidderen pålæg om at deltage i
hundetræning samt kursus i hundes adfærd.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 570: Henvendelse af 10/5-21 fra Fair Dog om forslag til ændring af hundeloven
2396123_0004.png
Forslag: Ændring af hundelovens § 6a,
§ 6a ændres til
§ 6a.
På politiets anmodning er besidderen af en hund forpligtet til at
medvirke til en sagkyndig undersøgelse af hundens adfærd, inden der træffes afgørelse
efter § 6, stk. 2, nr. 4, eller § 6, stk. 5, om aflivning af hunden. Hundens besidder eller ejer,
har ret til at være til stede under vurdering.
Tilføjelse
§ 6a stk 5 Hvis der skal foretages en hundesagkyndig vurdering, skal dette ske
ved sagens opstart, således at man får et retvisende adfærdsmæssigt billede af hunden
og samspil med ejer.
§ 6a stk 3 ændres til
Stk. 3. Inden
der træffes afgørelse om aflivning af hunden i medfør
af § 6, stk. 5, foretages en hundesagkyndig undersøgelse, jf. stk. 1 og 2, skal
omstændighederne ved bidepisoden indgå i undersøgelsen. Den hundesagkyndige
undersøgelse skal tillægges særlig juridisk vægt.
Begrundelse
– For at få et så retvisende billede af hunden, er det vigtigt at hunden
vurderes med en person som hunden er tryg ved og som er vant til at håndtere hunden.
(sagligheds krav)
Forslag: Ændring af hundelovens § 6b,
§ 6b ændres til
§ 6b.
Politiet
kan
beslutte at anbringe hunden i pension, indtil der er truffet afgørelse efter
§ 6, stk. 2, nr. 4, eller stk. 4 om aflivning af hunden, og hvis der træffes afgørelse om, at
hunden skal aflives, indtil afgørelsen kan fuldbyrdes. Politiet
kan
også anbringe hunden i
pension under sagens behandling, hvis politiets eller klagenævnets afgørelser indbringes
for domstolene, jf. § 6 c, stk. 3, dog kun i helt særlige tilfælde.
Tilføjelser
§ 6b stk. 1 Det skal så vidt muligt undgås at en hund bliver pensionsanbragt og der skal
foreligge ”stærk” begrundet mistanke, før en hund konfiskeres og pensionsanbringes,
(sagligheds krav / forvaltningsloven)
§ 6b stk. 2 En hund kan være hos ejeren under sagsbehandlingen under ejers ansvar,
forsvinder hunden under sagsbehandlingen kan dette medføre bøde
§ 6b stk. 3, bliver en hund pensionsanbragt under sagsbehandlingen, må hunden max. af
dyrevelfærdsmæssige årsager tilbringe 3 måneder på pensionen.
§ 6 b stk. 4, under pensionsanbringelsen er hunden i politiets varetægt.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 570: Henvendelse af 10/5-21 fra Fair Dog om forslag til ændring af hundeloven
2396123_0005.png
Forslag: Ændring af hundelovens § 6c
§ 6c ændres til
§ 6c.
Fristen for at klage over en afgørelse truffet af politidirektøren efter § 6, eller § 6,
stk. 2, nr. 4, eller stk. 4 eller 5, eller nr 5 og nr 6 er 10 dage efter, at afgørelsen er meddelt
den pågældende. Hvis klagefristen udløber på en lørdag, søndag, helligdag eller
grundlovsdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
Stk. 2.
Rettidig klage har opsættende virkning
Stk. 3.
Indbringes politiets eller klagenævnets afgørelse, jf. stk. 1 og 2, for domstolene,
inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt den pågældende, har dette opsættende
virkning.
Klagenævn/Fagnævn
Det foreslås endvidere, at der oprettes et nævn af 5, bestående af 3 fagfolk (dyrlæger,
jurister, politi) samt 2 civile. Nævnet indsættes i stedet for rigspolitiet. Ved klage til nævn
betales XXXX kroner, som tilbagebetales hvis ejeren får medhold.
Forslag: Tilføjelse
»§ 6e. Der oprettes et klagenævn, som skal behandle klager over politiets afgørelser om
aflivning af en hund i medfør af § 6, stk. 2 nr 5 eller § 6 stk. 2, nr 4.
Klagenævnet sammensættes af faglige repræsentanter. udpeget af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri. Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter nærmere regler om klagenævnets virke.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter endvidere regler om gebyr for
indbringelse af klager for klagenævnet, herunder om gebyrets størrelse. Stk. 3. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter regler om indbringelse af klage, herunder om
klagefrist, opsættende virkning og om, at klage ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.«« [Uafhængigt klageorgan til behandling af sager om skambid]
Begrundelse
Et nævn vil sikre hurtigere, saglige og faglige afgørelser, som vil resultere i en nedgang at
hundelovssager, indbragt for domstolene. Frigive ressourcer brugt hos politiet/rigspolitiet.
Samt give borgerne en større retsfølelse.
Forslag: Lovkatalog
Det foreslås endvidere, at der også for hundene laves et lovkatalog, som gør det mere
overskueligt for hundeejerne. Der er i dag 14 lovgivninger som hundeejerne skal sætte sig
ind i og som gælder hundene.
Ændringsforslaget stilles af Fair Dog, XXX XXX XXXX XXX XXX XXX
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 570: Henvendelse af 10/5-21 fra Fair Dog om forslag til ændring af hundeloven
2396123_0006.png
Baggrundsmateriale
Evaluering af hundelovens forbudsordning
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, 2013
Mangelfuld revision af hundeloven
Dyrenes Beskyttelse, den 20. september 2013
Sunde og ufarlige hunde aflives uden grund
Dyrenes Beskyttelse, den 17. maj 2011
http://fairdog.dk/elements/documents/research/fairdogs_erfaringsrapport_2013-2016.pdf
Foreningen Fair Dog erfaringsrapport 2013-2016
Undersøgelse version 2.0
Foreningen Fair Dog, juli 2011
Dog bites in The Netherlands: A study of victims, injuries, circumstances and aggressors to
support evaluation of breed specific legislation
The Veterinary Journal, Vol. 186,
december 2010
Regeringens eksperter skyder forbud mod kamphunde ned
politiken.dk, 15. april 2010
Responsible dog ownership
www.calgary.ca
Dansk dyrlægeforenings høringssvar
http://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/L163/bilag/14/828117.pdf
The effect of breed-specific dog legislation on hospital treated dog bites in Odense,
Denmark
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6306151/
Relevante love og regler
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=194694
LBK nr 1373 af 30/11/2017 - Bekendtgørelse af lov om hunde
Lovbekendtgørelse nr. 76 af 21. januar 2015
om hunde
Lov nr. 727 af 25. juni 2014
om ændring af lov om hunde (Ændring af bestemmelsen om
skambid, optagning af strejfende hunde m.v.) (Historisk)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 570: Henvendelse af 10/5-21 fra Fair Dog om forslag til ændring af hundeloven
2396123_0007.png
Hunde er omfattet flg. lovgivninger
1.
Hundeloven
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=194694
2.
Naturbeskyttelsesloven
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?
id=202864
3.
Ordensbekendtgørelsen
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=2113
4.
Dyreværnsloven
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=197059
5.
Færdselsloven
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=204976
6.
Bekendtgørelse om overdragelse af hundehvalpe
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=198459
7.
Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i naturen
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=182079
8.
Bekendtgørelse om hunde, som anvendes til bevogtning
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=57842
9.
Bekendtgørelse om forbud mod brug af visse aggregater, halsbånd mv. til dyr
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2009/607
10.
Bekendtgørelse om mærkning og registrering af hunde
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=202679
11.
Bekendtgørelse om miljøregulering af visse aktiviteter
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=192158
12.
Bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt
hundepensioner og hundeinternater
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=198459
13.
Vejloven
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=167290
14.
Privatvejsloven
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=174723