11. maj 2021
Forslag til nyt setup for effektiv udtagning af landbrugsjord for at reducere
CO
2
- og kvælstofudledning
Udtagning af landbrugsjord spiller en afgørende rolle, hvis vi skal indfri målet om at nedbringe Danmarks
udledning af CO
2
med 70 pct. i 2030. Andre vigtige politiske målsætninger i forhold til det åbne land er, at
udledningen af næringsstoffer til vandmiljøet skal reduceres markant, og at der skal skabes plads til natur
og biodiversitet. Klimaløsninger, der skal reducere CO
2 -
udledning, står højt på den politiske dagsorden,
men alle indsatser er centrale, hvis vi skal sikre en bæredygtig udvikling af landbruget.
Flere nye tilskudsordninger til udtagning af lavbundsjord er allerede søsat. Tilskudsordninger der i forskellig
grad kan søges af en række aktører, og som er baseret på frivillige aftaler med lodsejere. Samlet er der i dag
afsat 2,6 mia. kr. til udtagning af lavbundsjorde. Det skønnes at svare til ca. 20.000 ha. Tiltagene er dog
langt fra nok til for alvor at udnytte potentialet i forhold til lavbundsjorde.
Regeringen lægger i sit udspil til en grøn omstilling af landbruget op til, at der skal udtages eller braklægges
mindst 88.500 ha lavbundsjorder og randarealer inden 2030. Med den hidtidige lavbundsordning er der si-
den 2014 udtaget ca. 1.500 ha. Som regeringen selv konstaterer, viser det, at udtagning af lavbundsjorder
er en kompleks opgave, der kræver tid og involverer mange parter. Det er ikke nok at afsætte penge og op-
stille et måltal. I lyset af det hidtidige tempo er der brug for at styrke rammer og organisering, hvis indsat-
sen skal op i det ønskede gear. Behovet for at styrke koordineringen mellem de mange aktører og sikre
fremdriften i indsatserne blev også beskrevet af Landbrug & Fødevarer (L&F) og Danmarks Naturfrednings-
forening (DN) i den fælles
9-punktsplan
fra februar 2021. I forlængelse heraf kommer KL, DN og L&F i dette
udspil med konkrete bud på, hvordan det kan ske.
På baggrund af kommunernes mange års erfaringer med udtagning af landbrugsjord til store vådområder
og landbrugets erfaringer med etablering af minivådområder, som reducerer kvælstofniveauet i vandmil-
jøet, foreslår KL, DN og L&F de fire nedenstående initiativer. Initiativerne skal ses som en samlet pakke, der
i sin helhed vil kunne realisere den ønskede udtagning hurtigst muligt.
1. En mere effektiv koordinering af indsatsen og sikring af fremdrift
Flere aktører og ordninger adresserer klima- og miljømålene. Overordnet set er landmænd og oplands-
konsulenter initiativtagere til mindre projekter. Kommuner har ansvaret for større projekter i hoved-
vandoplandene via tværkommunale Vandoplandsstyregrupper (VOS), mens Naturstyrelsen gennemfø-
rer enkelte store projekter. Følgende tiltag vil styrke koordineringen og samarbejdet mellem aktørerne:
•
Der skal etableres en national styregruppe, som skal sikre optimale rammevilkår og overordnet
fremdrift for indsatserne.
•
Der skal etableres lokale styregrupper på hovedvandoplandsniveau (som udgangspunkt), som skal
koordinere og sikre fremdrift i indsatser, der reducerer CO
2
- og kvælstofudledning. Styregrupperne
skal have deltagelse fra de projektdrivende udtagningsaktører – stat, kommuner, lodsejerrepræ-
sentanter og grønne fonde.
•
Fødevareministeren skal være formand for den nationale styregruppe, mens de tværkommunale
Vandoplandsstyregrupper (VOS’er) udpeger formænd for de lokale styregrupper.
2. Kommunernes rolle skal styrkes
Kommunerne har i forvejen ansvaret for at gennemføre mange projekter i det åbne land, hvor lodsejere
skal indgå frivillige aftaler om at afgive jord til fx vådområder og vandløbsforbedringer. Det ansvar har kom-
munerne haft de sidste 10 år. Kommunernes indsats bidrager til at sikre, at belastningen af kvælstof og fos-
for i det danske vandmiljø bliver reduceret, og at Danmarks forpligtigelser i forhold til EU’s vandrammedi-
rektiv indfries. Indsatsen varetages af de tværkommunale vandoplandsstyregrupper (VOS’er). VOS’erne er
nedsat af kommunerne og består af de kommuner, som har en aktiv udtagningsindsats i et