Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 558
Offentligt
2393551_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 12. maj 2021
Sagsnummer: 2021-840
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om kommissionens forslag til Rådets afgørelse om
fastlæggelse af holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på det tiende møde i
partskonferencen under Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte, for så vidt angår
forslaget om ændring af bilag A.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 558: Grund- og nærhedsnotat om persistente organiske miljøgifte
2393551_0002.png
Kemikalier
J.nr. 2021-6436
Ref. LOS
Den 11. maj 2021
MIM 036
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om kommissionens forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af holdning, der skal
indtages på Den Europæiske Unions vegne på det tiende møde i partskonferencen under
Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte, for så vidt angår forslaget
om ændring af bilag A
KOM(2021)174
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til Rådets Afgørelse om at Kommissionen på den forestående
partskonference under Stockholmkonventionen gives mandat til på Unionens vegne at støtte
opførelse af perfluorhexansulfonsyre (PFHxS), salte heraf og PFHxS-beslægtede forbindelser i bilag
A (forbud) til Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte, uden specifikke
undtagelser. PFHxS er et såkaldt POP-stof. POP-stoffer er stærkt problematiske stoffer, som er svært
nedbrydelige i miljøet, ophobes i fødekæden, er skadelige for mennesker og miljø og transporteres
over lange afstande. Forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt i Danmark, EU og
resten af verden, da stoffet kan transporteres over lange afstande. Forslaget vurderes ikke at have
væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for erhvervslivet. Regeringen støtter
Kommissionens forslag.
Baggrund
Kommissionen har den 13. april 2021 fremsat et forslag til Rådets Afgørelse om opførelse af
perfluorhexansulfonsyre (PFHxS), salte heraf og PFHxS-beslægtede forbindelser i bilag A
(forbudslisten) til Stockholmkonventionen uden specifikke undtagelser for fortsat anvendelse.
Fremsættelsen sker under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig
artikel 192, stk. 1, sammenholdt med artikel 218, stk. 9. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal
efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Forslaget til Rådsafgørelse forventes forelagt for Rådet med henblik på vedtagelse i skriftlig procedure
primo juni 2021.
Formål og indhold
Formålet med forslagene er at give Kommissionen mandat til at arbejde for, at
perfluorhexansulfonsyre (PFHxS), salte heraf og PFHxS-beslægtede forbindelser opføres på bilag A
(forbudslisten) uden specifikke undtagelser for forsat anvendelse på den tiende partskonference under
Stockholmkonventionen (herefter konventionen)
på EU’s vegne.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 558: Grund- og nærhedsnotat om persistente organiske miljøgifte
Komitéen for Vurdering af Persistente Organiske Miljøgifte under konventionen har vurderet stoffet
og anbefalet partskonferencen, at perfluorhexansulfonsyre (PFHxS), salte heraf og PFHxS-beslægtede
forbindelser opføres i bilag A uden specifikke undtagelser.
Perfluorhexansulfonsyre (PFHxS), salte heraf og PFHxS-beslægtede forbindelser anvendes ikke
bevidst i Den Europæiske Union, men stofferne kan være til stede som en urenhed i fluorbaseret
brandslukningsskum og i perfluoroctansulfonsyre (PFOS) og kan komme ind i EU med importerede
produkter. Med hensyn til forekomsten af PFHxS i PFOS bør det bemærkes, at PFOS er opført i bilag B
til Stockholmkonventionen og i bilag I til forordning (EU) 2019/1021, som forbyder anvendelse af
PFOS i Unionen med undtagelse af en resterende anvendelse som dughindrende middel i non-
dekorativ hårdforkromning i lukkede systemer indtil 2025. Denne anvendelse af PFOS er allerede
udfaset i næsten alle medlemsstaterne, herunder i Danmark.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget
Da formålet med forslaget
vedrører opfyldelse af EU’s internationale forpligtelser, vurderes
det, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Nærhedsprincippet
Gældende dansk ret
Danmark har ikke særlige nationale regler for det pågældende stof.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Stoffet er på Kandidatlisten over særligt
problematiske stoffer i EU, og der er en restriktionsproces i gang under
EU’s generelle
kemikalielovgivning, REACH. I forbindelse med denne proces er PFHxS, salte heraf og PFHxS-
beslægtede forbindelser blevet vurderet i Det Europæiske Kemikalieagentur ECHAs videnskabelige
komiteer for risikovurdering (RAC) og socioøkonomisk vurdering (SEAC), der støtter
begrænsningsforslaget. Komiteerne anbefaler en undtagelse for forekomst af PFHxS som urenhed i
PFOS og i brandslukningsskum. Kommissionen mener ikke, der globalt er behov for undtagelser, da
interessenthøringer og vurderingen under konventionen ikke viste behov for undtagelser.
En vedtagelse af forslaget på partskonferencen vil medføre, at PFHxS, salte heraf og PFHxS beslægtede
forbindelser vil blive opført på bilag I (forbud) til EUs forordning om persistente organiske miljøgifte
(POP forordningen). Dette vil foregå med en delegeret retsakt procedure. Det forventes, at
urenhedsgrænser for PFHxS i stoffer, blandinger og artikler vil blive fastlagt i denne procedure. Det
forventes, ikke at Kommissionen også fremsætter forslag om en REACH restriktion, da dette ville
medføre en dobbeltregulering af stoffet i EU.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. SEAC
har vurderet, at eftersom stoffet kun forekommer som en urenhed i fluorbaseret brandslukningsskum
og i perfluoroctansulfonsyre (PFOS), vil de socioøkonomiske konsekvenser være negligible.
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Ved optagelse af stofferne vil
monitering og rapportering i forhold til produktion og anvendelse af stofferne og den utilsigtede
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 558: Grund- og nærhedsnotat om persistente organiske miljøgifte
dannelse indgå i Miljøministeriets generelle ramme for monitering- og rapportering under
konventionen.
Det vurderes, at forslaget vil medføre mindre økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige i form af kontrol og håndhævelse af reglerne. Omkostningerne forventes at være mindre, da
reglerne ikke forventes at blive kontrolleret hvert år.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Persistente organiske miljøgifte (POP-stoffer) er stærkt problematiske stoffer, som er svært
nedbrydelige i miljøet, ophobes i fødekæden, er skadelige for mennesker og miljø og transporteres over
lange afstande, fx via luft- og vandstrømme. Stofferne kan også importeres i artikler, hvis de indgår i
sådanne. Globale regler for disse stoffer vil derfor bidrage til et øget beskyttelsesniveau i Danmark og
EU. Beskyttelsesniveauet i resten af verden vil ligeledes øges.
Danmark har ved ratificeringen af konventionen afgivet territorialerklæring om, at konventionen ikke
finder anvendelse på Grønland. Færøerne ratificerede konventionen i 2012.
Høring
Et notat om forslaget har været udsendt i skriftlig høring i EU miljø-specialudvalget, hvor der ikke er
indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der i EU-kredsen vil være opbakning til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Optagelse af PFHxS på konventionen vil betyde et øget beskyttelsesniveau i både Danmark, EU og
resten af verden. PFHxS hører til gruppen af organiske fluorstoffer (PFAS), hvor Danmark i
samarbejde med en række andre lande arbejder på et generelt begrænsningsforbud i EU. Et globalt
forbud mod PFHxS støtter op om dette arbejde. Regeringen agter derfor at støtte optagelsen af
(PFHxS), salte heraf og PFHxS-beslægtede forbindelser uden specifikke undtagelser under
Stockholmkonventionen.
Da der er tale om områder med EU-kompetence, kan regeringen også støtte, at Kommissionen får et
forhandlingsmandat til at forhandle på EU’s vegne på
den tiende partskonference. Af mandatet
fremgår det, at ændringer i EU-positionen kan ske efter koordination på partskonferencen således, at
de tilstedeværende medlemslande får indflydelse på eventuelle tilretninger af den fastlagte position.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg eller Miljø- og Fødevareudvalg.
3