Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 554
Offentligt
2392936_0001.png
Til: Miljøstyrelsen
Dato:
4. februar 2021
Kontrol af vandboringer ved spejderhytter
Mange spejderhytter har gennem årtier haft egne vandboringer. Men det seneste år er flere kommuner
desværre begyndt at fortolke lovgivningen således, at spejderforeningernes vandboringer skal gennem et
udvidet program for drikkevandskvalitet.
Ved tidligere lignende kommunale tolkninger af lovgivningen, har det været frugtbart at
klage til Natur- og Miljøklagenævnet, men sidste år afslog nævnet KFUM-spejdernes klage over en sådan
afgørelse i Esbjerg Kommune (afgørelse 19/05177). Vi frygter, at afgørelsen vil danne præcedens for
fremtidige sager.
Udvidet kontrol
Normalt foretager spejderforeningerne en forenklet kontrol, som omfatter kontrol af arsen, nitrat, pH,
coliforme bakterier, E. coli og kimtal 22°C, ledningsevne, vandets udseende og lugt, som koster ca. 1.500 kr.
Den forenklede kontrol er ifølge vejledningen for vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg beregnet
på ikke-almene vandforsyninger, der leverer vand til husholdningsbrug, og som årligt producerer mindre end
3.000 m3 vand
1
.
Den udvidede kontrol, som foreningerne pålægges, kontrollerer også for organiske mikroforureninger
herunder pesticider, uorganiske sporstoffer og drikkevandets hovedbestanddele, som koster op til 7.000 kr.
Med denne udvidede kontrol, kontrolleres spejderforeningernes vandboringer på lige fod med et stort
hospital. Det mener vi er ude af proportion og udenfor lovens hensigt.
7.000 kr. er for langt de fleste spejderforeninger en meget stor udgift. For mange spejderhytter vil det være
tæt på umuligt at få indlagt vand i hytten, da hytterne i mange tilfælde ligger langt fra vej og øvrig beboelse.
Der er derfor ikke noget alternativ til vandboringen.
Kommercielle eller offentlige aktiviteter
I
ø
y
y
æ
3 §6
å
,
”Ikke-almene
vandforsyninger, som er ansvarlige for vandforsyningsanlæg, som i gennemsnit leverer mindre end 10
m
3
vand pr. dag til mere end én husstand, og som ikke leverer vand som led i en kommerciel eller offentlig
aktivitet, skal kontrollere vandet ved en forenklet kontrol…”
2
Foreningsdrevne hytter eller andre faciliteter har ikke kommerciel drift, da alle indtægter fra spejderlejre og
lignende foreningsaktiviteter går ubeskåret til vedligeholdelse og udvikling af spejderaktiviteter og dermed
kommer foreningsmedlemmerne og deres aktiviteter til gode. Indtægterne forbliver således i foreningsregi.
1
2
https://naturstyrelsen.dk/media/nst/10480395/vandkvalitet_og_tilsyn_med_vandforsyningsanl_g.pdf
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1070
Side 1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 554: Henvendelse fra Dansk Ungdoms Fællesråd om Kontrol af vandboringer ved spejderhytter
2392936_0002.png
Der er også for hovedparten ikke tale om offentlige aktiviteter idet alle arrangementer kræver tilmelding,
Vil mener derfor ikke,
”. S
y
å
,
y
æ
r af organisationen kan deltage.
bekendtgørelsen eller i vejledningen for vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg.
Løsning
Naturligvis skal drikkevandet fra private vandboringer kontrolleres jævnligt. Men vi mener, at det er ude af
proportioner, at samtlige private vandboringer ved spejderhytter, skal omfattes af en udvidet kontrol, som
påfører de frivillige foreninger store udgifter. Dette kan i sidste ende betyde at spejderhytternes økonomi
ikke længere kan hænge sammen. Dette kan hverken foreningerne eller samfundet være tjent med.
Vi foreslår derfor, at man i vejledningen for vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg enten:
specifikt indskriver frivillige foreninger, som eksempler på ikke-almene vandforsyninger, som netop
ikke er omfattet af kategorien for kommerciel eller offentlig aktivitet
il også at omfatte frivillige foreninger
Vi mener at det må være rimeligt, at alle spejderhytter og spejderforeninger underlægges den samme
tolkning af bekendtgørelsen uanset, hvor i landet man er placeret. Derfor er der brug for en mere specifik
vejledning således, at der ikke kan herske tvivl om, hvad der forstås ved begrebet kommerciel eller offentlig
aktivitet, som efter vores vurdering ikke kan omfatte frivillige foreninger og spejderhytter.
Side 2