Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 547
Offentligt
2390587_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 10. maj 2021
Sagsnummer: 2021-606
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag til ændring af
forordning (EF) nr. 1881/2006 for så vidt angår opiumalkaloider i birkes og bagværk med birkes (ko-
mitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med frist sidst i juni 2021.
Forslaget vurderes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 547: Grundnotat om opiumalkaloider i birkes og bagværk med birkes, komitésag
2390587_0002.png
Den 7. maj 2021
FVM 044
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 for så vidt
angår opiumalkaloider i birkes og bagværk med birkes (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om at fastsætte grænseværdier for opiumalkaloider i birkes og bagværk
med birkes (komitésag). EFSA har udtalt, at der kan være en bekymring for forbrugere med højt indtag af
birkes. Forslaget vurderes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Forslaget forventes sat til af-
stemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) med frist sidst i juni 2021.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. decem-
ber 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer, hvorved der fastsættes
grænseværdier for de naturlige toksiner; opiumalkaloider (f.eks. morfin) i birkes, der markedsføres til den
endelige forbruger og i bagværk med birkes og produkter heraf.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabs-
procedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for
Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre må-
neder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller
ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der
udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager for-
slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-
sten.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med frist sidst i juni 2021.
Formål og indhold
Forslaget fastsætter maksimalgrænseværdier for de naturlige toksiner opiumalkaloider i birkes til den endelige
forbruger og i bagværk med birkes. Der har ikke tidligere været fastsat grænseværdier for opiumalkaloider i
fødevarer.
Opiumalkaloider er naturlige toksiner, som bl.a. findes i den valmueplante, som man anvender til at producere
birkes til fødevarebrug. Det er planten og frøkapslen, der primært indeholder toksinerne (f.eks. morfin og
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 547: Grundnotat om opiumalkaloider i birkes og bagværk med birkes, komitésag
2390587_0003.png
codein). Selve birkesfrøene indeholder som udgangspunkt ikke disse stoffer. De kan dog blive forurenet med
stofferne, eksempelvis under høsten når støvpartikler fra stråene og frøkapslen klæber til frøene eller f.eks. ved
insektskader på kapslen.
Opiumalkaloider har i større doser indvirkninger på centralnervesystemet og kan give bivirkninger som
kvalme, opkastning, forstoppelse, døsighed, eufori og indvirkning på respirationen. Morfin bruges i medicinsk
øjemed som smertestillende middel og codein som svagt smertestillende og hostestillende middel. Grænse-
værdierne for opiumalkaloider fastlægges på baggrund af en risikovurdering foretaget af den Europæiske Fø-
devaresikkerhedsautoritet (EFSA). EFSA har udtalt, at der kan være en bekymring for forbrugere med højt
indtag birkes, og når fødevarer med indhold af uforarbejdede birkes indtages.
Generelt fastsættes kemiske forureninger ud fra en sundhedsmæssig vurdering og som et kompromis mellem
det sundhedsmæssigt ønskelige og det praktisk mulige (ALARA princippet
As Low As Reasonably Achie-
vable).
De foreslåede grænseværdier for opiumalkaloider er:
Fødevarer
Opiumalkaloider: Maksimalgrænseværdi
(ML) (
mg/kg)
Birkes markedsført til den endelige forbruger
Bagværk med birkes, og/eller afledte produkter
20
1,5
Ovenstående grænseværdier anses for at være acceptable på baggrund af indhold i fødevarerne, livstidsindta-
get og hvad der er opnåeligt med god landbrugsmæssig praksis. Grænseværdierne forventes gældende fra den
1. juli 2022. Dog kan fødevarer, der er markedsført, før grænseværdierne bliver gældende, forblive på markedet
indtil holdbarhedsdatoen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på lega-
litetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vur-
dering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af forordning nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænsevær-
dier for bestemte forurenende stoffer. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at
medføre andre ændringer af lovgivning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget skønnes
heller ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Importører bør stille krav til deres
leverandører. Forslaget vil kræve nogle analyser af danskproducerede fødevarer, men det vurderes ikke at være
i stort omfang.
Erhvervsstyrelsen vurderer, at forslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet i Dan-
mark.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 547: Grundnotat om opiumalkaloider i birkes og bagværk med birkes, komitésag
DTU Fødevareinstituttet har løbende haft input til de foreslåede grænseværdier. DTU har konkluderet, at bir-
kes umiddelbart mest anvendes som brød- og kagepynt i Danmark, og at man derfor må antage, at den fore-
slåede aktionsgrænse (der tidligere blev foreslået til 25 mg/kg altså lidt højere end den nu foreslåede på 20
mg/kg) vil beskytte de allerfleste, der spiser birkes.
En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at have positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og i
EU, idet der nu fastsættes EU grænseværdier, som fødevareproducenterne skal forholde sig til og dermed styr-
kes fødevaresikkerheden.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen i august 2020 og igen i april 2021. Der er ikke indkommet
høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der fastsættes EU-grænseværdier, der bidrager til at øge forbrugersikker-
heden. Det er samtidig afgørende for regeringen, at grænseværdier fastsættes på baggrund af videnskabeligt
baserede risikovurderinger foretaget af EFSA. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3