Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 545
Offentligt
2389804_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål BF
Ministeren bedes redegøre for, hvordan udspillet til
regeringens havstrategi lever op til EU's målsætning
om, at mindst 10 pct. af havet skal være urørt.
Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvorledes
fuglebeskyttelsesområder kan tælles med til at
opfylde EU's krav om, at mindst 30 pct. af havet er
beskyttet, sådan som det er gjort i regeringens
udspil til havstrategi, idet fuglebeskyttelsesindsatser
ikke kan betragtes som en indsats til beskyttelse af
havbunden i disse områder.
Der henvises
til nyheden ”Regeringen vil
beskytte
havets vilde
natur”, Miljøministeriet, den 26. marts
2021.
Svar
Mange tak for ordet og for samrådsspørgsmålet.
1. Første spørgsmål
udspil til regeringens
havstrategiområder og 10 pct.
”urørt
hav”
Regeringen ønsker at passe godt på havets natur,
opfylde vores EU-direktivforpligtelser og bakke op
om EU’s målsætninger.
Jeg er derfor stolt over, at regeringen for nylig har
sendt forslag til udkast til beskyttede havområder i
offentligt høring som led i implementering af EU's
havstrategidirektiv og fuglebeskyttelsesdirektiv.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 545: Miljøministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 om regeringens om havstrategi
2389804_0002.png
TALEPAPIR
Forslaget indebærer udpegning af 6 fugle-
beskyttelsesområder og 13 såkaldte
havstrategiområder, hvoraf 12 er helt eller delvist
strengt beskyttede.
Det er et historisk skridt for det danske havmiljø.
Med udpegningen får vi i Danmark ca. 30 pct.
beskyttede havområder. Ca. 4 pct. af det danske
havareal bliver strengt beskyttet.
Det vil jeg godt lige holde fast i er banebrydende.
Både fordi vi når op på 30 pct. beskyttede områder,
men også fordi det er første gang, der på den måde
udpeges strengt beskyttede områder.
Det er udtryk for et kursskifte i forhold til den
hidtidige havbeskyttelse. Og vi
går jo altså fra at have 19 pct. beskyttede
havområder til nu ca. 30 pct.
I havstrategiområderne går vi ind på forhånd og
definerer hvilke menneskelige aktiviteter, der ikke
kan udføres.
Her giver vi naturen et tiltrængt helle
et pusterum
og bedre muligheder for, at den vilde havnatur
kan udfolde sig. Her bliver der bl.a. forbud mod
fiskeri med bundslæbende redskaber ligesom vi
forbyder indvinding af råstoffer, klapning,
opsætning af vindmøller, udvinding af olie og gas
mv.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 545: Miljøministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 om regeringens om havstrategi
2389804_0003.png
TALEPAPIR
I de strengt beskyttede havstrategiområder vil der
blive forbud mod alle former for fiskeri
her vil
livet i vandsøjlen også være beskyttet.
Jeg mener, det er et stærkt udspil, som regeringen
er kommet med. Danmark er en maritim nation,
hvor havet spiller en stor rolle i vores fortsatte
udvikling, og vi skal fortsat kunne anvende havet til
en lang række formål samtidig med, at vi beskytter
vores natur. Det gælder for eksempel regeringens
ønsker om en massiv udbygning af havvind og
etablering af energiøer.
Jeg synes derfor, at Danmark bidrager flot til EU’s
målsætning om udpegning af 30 pct. beskyttede
områder til havs, heraf en tredjedel som strengt
beskyttet
eller urørt, om man vil.
Jeg vil også gerne nævne, at der har været et
samarbejde med en lang række interessenter i
processen. Danmarks Naturfredningsforening og
Danmarks Fiskeriforening kom kort før regeringens
forslag med et fælles udspil, som vi blandt andet har
lyttet til.
Med forslaget om at udpege 6, 3 pct. nye
havstrategiområder, har vi lagt op til, at der lukkes
for mere fiskeri med bundslæbende redskaber. Det
synes jeg er flot. Vi skal selvfølgelig først have
områderne i høring, men hvis alt går vel, forventer
vi at nå op på ca. 12 % af det danske havareal, hvor
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 545: Miljøministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 om regeringens om havstrategi
2389804_0004.png
TALEPAPIR
der bliver forbud mod fiskeri med bundslæbende
redskaber. I en række mindre kystområder er
snurrevod dog tilladt, mens fiskeri efter muslinger
enkelte steder tillades på særlige vilkår.
Jeg synes, at vi med regeringens forslag har fundet
en meget fin balance, som netop kan bidrage til at
opnå EU’s målsætninger på området.
2. spørgsmål
–fuglebeskyttelsesområderne
og EU's
”krav”,
30 pct. beskyttede områder
på havet og beskyttelse af havbunden i disse
områder
Ift. til anden del af samrådsspørgsmålet kan jeg
nævne, at vi udpeger seks nye marine fugle-
beskyttelsesområder. Fuglebeskyttelsesområderne
indgår i opgørelsen af de 30 pct. beskyttede
havområder.
Som det fremgår af
EU’s
biodiversitetsstrategi udgør
fuglebeskyttelsesområderne en vigtig brik i at nå
målet om 30 pct. beskyttede områder.
Der er
i henhold til EU’s naturdirektiver
mange
forskellige elementer i havmiljøet, der skal
beskyttes. Det varierer fra område til område og
inkluderer både marsvin, naturtyper på havbunden
og fugle, uanset om de søger føde i vandoverfladen
eller på havbunden.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 545: Miljøministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 om regeringens om havstrategi
2389804_0005.png
TALEPAPIR
Beskyttelsen i fuglebeskyttelsesområder følger de
regler, som er angivet i direktivet. Når et område er
udpeget som fuglebeskyttelsesområde, må der ikke
gives tilladelse til aktiviteter, som kan skade
udpegningsgrundlaget.
Det betyder i praksis, at aktørerne søger at undgå
Natura 2000-områder og i stedet tilrettelægger
deres aktiviteter uden for Natura 2000-områder.
I biodiversitetsstrategien og EU's naturdirektiver er
beskyttelse af havet ikke begrænset til beskyttelse af
havbunden og de arter og naturtyper, der knytter sig
til havbunden.
Det kan også være beskyttelse af arter og naturtyper,
der befinder sig på eller over havoverfladen eller i
vandsøjlen, og som er afhængige af forholdene dér.
Beskyttelsen i Natura 2000-områderne er ikke en
”one size fits all”.
Beskyttelsen afhænger af en
konkret vurdering i det enkelte område.
Når vi opgør arealet og procenterne af beskyttede
områder indgår alle Natura 2000-områder
naturligvis. Det vil ikke give mening kun at opgøre
Natura 2000-områder, hvor der er fokus på at
beskytte havbunden. Denne opgørelsesmetode af
Natura 2000-områder er ikke ny
sådan har det
altid været opgjort. Sådan har opgørelserne også
været under tidligere regeringer.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 545: Miljøministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 om regeringens om havstrategi
2389804_0006.png
TALEPAPIR
Det her er der ikke noget nyt i. Men det er nyt, at vi
nu har besluttet at udpege så meget.
I udkast til EU-Kommissionens vejledning og i
biodiversitetsstrategien fremgår også, at
naturdirektiverne vil være en hjørnesten i
opfyldelsen af ambitionen om at nå 30 pct.
beskyttede, heraf 10 pct. strengt beskyttede områder
i 2030.
Andre direktiver, såsom havstrategidirektivet, og
nationale tiltag vil også være væsentlige og relevante
bidrag. Der er altså ikke noget krav om, at
havbunden skal være beskyttet for at kunne indgå i
opgørelserne af EU’s mål.
Afrunding
Jeg vil gerne runde af med at gentage, at
udpegningen af de nye beskyttede havområder er
ambitiøs og historisk.
Der er behov for akut handling for at beskytte den
biologiske mangfoldighed i EU og globalt, både til
lands og til havs.
Regeringen støtter derfor EU’s biodiversitetsstrategi
2030 som grundlaget for EU’s arbejde med at styrke
indsatsen for at bremse tabet af biodiversitet i EU og
globalt frem mod 2030.
Regeringen støtter også aktivt op om EU's mål på 30
pct. beskyttede områder, heraf 10 pct. strengt
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 545: Miljøministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 om regeringens om havstrategi
2389804_0007.png
TALEPAPIR
beskyttede områder, som altså er EU mål og ikke
nationale mål.
Vi skal sikre balance mellem alle de interesser, der er
på havet. Vi skal have vild havnatur, men vi skal også
kunne fiske, sejle, lave havvind og meget mere. Vi
skal leve af og med havet.
Det er komplekst at få alle disse hensyn til at gå op i
en højere enhed, men det mener jeg, at regeringen er
kommet med det bedst mulige bud på.
Tak for ordet.
7