Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 544
Offentligt
2389115_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål A
”Vil
ministeren redegøre for de bagvedliggende
beregninger for spændet mellem beløbet
på de 72,2 mio. kr. og 150 mio. kr. og give en
vurdering af de miljøpolitiske konsekvenser
af såvel ned- som opgravning af de 4 millioner
mink?”
Svar
Tak for spørgsmålet. Tak til samrådsspørgende. Tak
til udvalget for at være med her i dag.
Det er altid noget særligt at komme her i
Finansudvalget. Det er vigtige sager, vi behandler
her. Og vi har brug for at få bevilget de her penge, så
vi kan følge den tidsplan, der heldigvis ser ud til at
holde i forhold til at få gravet de mink op, som har
martret de to lokalsamfund igennem lang tid. Så det
er vigtigt, at I er med til, som udvalg, at give den
meget afgørende håndsrækning til lokalsamfundene
hurtigst muligt.
Den 4. november sidste år besluttede regeringen, at
alle mink i Danmark skulle aflives. Som Kåre Mølbak
sagde, og jeg citerer: ”En
fortsat minkavl under en
igangværende Covid 19-epidemi indebærer en
betydelig risiko for folkesundheden, herunder for
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 544: Kopi af fødevareministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 5/5-21 og fødevareministerens og miljøministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 7/5-21 om opgravning af mink
2389115_0002.png
TALEPAPIR
muligheden for at kunne forebygge Covid19 med
vacciner.”
Og det var på den baggrund, at man var nødt til at
gribe ind. Og vi kender alle de triste skæbner, der var
i den forbindelse med et meget flot erhverv, der var
nødt til at lukke. Det er vi rigtig kede af, og vi er også
glade for, at det så er lykkedes os i øvrigt med et bredt
flertal i Folketinget henover midten at lave en rimelig
og fair erstatning
fuld erstatning til de mennesker,
der har været involveret.
For at få de aflivede mink væk fra farmene hurtigst
muligt, blev en del af dem nedgravet på militære
områder ved Kølvrå og ved Nørre Felding.
Et politisk flertal i Folketinget besluttede den 20.
december sidste år, at de nedgravede mink skal
graves
op
igen
og
bortskaffes
via
affaldsforbrændingsanlæg.
Eksperter fra Dansk Veterinær Konsortium har
oplyst, at efter seks måneder udgør minkene ikke
længere en risiko for smitte med COVID-19.
Det har været fremme i debatten om man ikke kunne
grave dem op noget før? Men det er en vigtig pointe
her, at når man venter, så er det af hensyn til os
allesammen. For at beskytte os mod risikoen ved
Covid19. Det er derfor, det først sker nu.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 544: Kopi af fødevareministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 5/5-21 og fødevareministerens og miljøministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 7/5-21 om opgravning af mink
2389115_0003.png
TALEPAPIR
Her i maj er der gået seks måneder siden minkene
blev gravet ned. Derfor er Fødevarestyrelsen nu klar
til at iværksætte opgravning af minkene. Som jeg har
forstået det, kommer det til at ske her i næste uge
op mod Kristi Himmelfart. Herefter vil det opgravede
materiale
blive
kørt
til
de
anlæg
for
affaldsforbrænding, der skal brænde det.
Økonomien for opgravningen
Det fremgår af aktstykket, at Fødevarestyrelsen
estimerer, at opgravning, transport og forbrænding
samlet set vil koste 72,2 mio. kr. Jeg skal lige gøre
opmærksom på i den forbindelse, at det vi traf
beslutning på baggrund af, var et estimat, der hed 80
mio. kr. Så vi står altså nu med et estimat, der ligger
7,8 mio. kr. lavere end det vi traf beslutning på
baggrund af. Altså, der er udsigt til at det bliver
billigere end forventet. Det er jo vigtigt. Nu er det ikke
så mange af de tilstedeværende her, der var med i
aftalen, der var partier her, der valgte at sige, at de
ikke ville være med til at grave de her mink op igen.
Det er selvfølgelig trist, men jeg er glad for det flertal,
der gerne vil være med til at grave minkene op.
Udgiften kan dog ikke beregnes præcist på det
foreliggende grundlag.
Det har været nødvendigt at sætte en øvre grænse for
udgifterne på 150 mio. kr. Det skal sikre, at arbejdet
ikke går i stå i tilfælde af, at prisen kommer til at
overstige de 72,2 mio. kr.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 544: Kopi af fødevareministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 5/5-21 og fødevareministerens og miljøministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 7/5-21 om opgravning af mink
2389115_0004.png
TALEPAPIR
Og lad mig bare lige her nævne, at når vi går i gang
med at grave op, så bliver der nogle træls uger for de
berørte mennesker. Der er udsigt til, at det kommer
til at lugte fælt. At det bliver en træls omgang. Og
selvom Fødevarestyrelsen gør sit absolut yderste for
at gøre det så lempeligt som overhovedet muligt, så
vil det være forbundet med virkelig kedelige gener.
Og i den sammenhæng ville det være meget ærgerligt
og også urimeligt over for de borgere, hvis vi var nødt
til at sætte operationen i stå midt i det hele for så at
skulle genbesøge Finansudvalget her for at få ekstra
midler. Det er derfor vi har lagt en buffer ind.
Den forventede udgift på 72,2 mio. kr. er beregnet ud
fra Fødevarestyrelsens prisestimater for de enkelte
elementer i opgaven. Herunder pris på
entreprenørmaskiner, lastvogne, mandskab og
brændstof.
Estimatet er endvidere baseret på antagelser om den
totale mængde af materiale, der skal graves op af
jorden. Altså minkmateriale iblandet jord samt, hvor
meget jord, der skal afgraves under mink-renderne.
Og der skal det også lige siges i den sammenhæng, at
det ikke er sådan at den entreprenør, der vinder det
her udbud, kan vælge at sige: jeg graver lige lidt
ekstra op for at kunne få lidt flere penge ud af det. Der
er kontrol med det. Man kan ikke bare grave mere op
for at få en støre pris.
Fødevarestyrelsen har gjort, hvad der er muligt for at
estimere omkostninger så præcist som muligt. Men
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 544: Kopi af fødevareministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 5/5-21 og fødevareministerens og miljøministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 7/5-21 om opgravning af mink
2389115_0005.png
TALEPAPIR
der er usikkerhed omkring hvor meget jord, der skal
graves op sammen med minkmaterialet. Og hvor
meget af den underliggende jord, der er forurenet og
skal fjernes.
Estimatet for omkostningerne ved at brænde
minkmaterialet på forbrændingsanlæggene er også
usikkert. Omkostningerne herved kender vi først, når
der er foretaget en prøveafbrænding medio maj.
Og så kan vi endda fortsat ikke beregne de præcise
omkostninger til forbrænding. For vi ved ikke hvor
meget materiale, der samlet set skal igennem
forbrændingsanlæggene. Dette afhænger som nævnt
af, i hvor høj grad minkmaterialet er blandet op med
jord.
Jeg vil gerne understrege, at de danske myndigheder
ikke har erfaring med en lignende opgave.
På grund af usikkerheden om mængderne, der skal
opgraves og bortskaffes, er Fødevarestyrelsens
udbud af opgaven med at opgrave og transportere
materialet et rammeudbud. De entreprenører, der
har budt ind på at løse opgaven, har oplyst en pris per
ton minkmateriale.
Affaldsforbrændingsanlæggene har heller aldrig
prøvet en lignende opgave. Så for den opgave gælder
det samme: Prisen for at brænde materialet af kender
vi tidligst, når der er lavet en prøveafbrænding.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 544: Kopi af fødevareministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 5/5-21 og fødevareministerens og miljøministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 7/5-21 om opgravning af mink
2389115_0006.png
TALEPAPIR
Eftersom der ikke er nogen, der har prøvet en
lignende opgave før, er det ikke muligt at beregne de
endelige omkostninger med meget stor præcision på
forhånd.
Men opgravningen og bortskaffelsen skal helst ske
uden ophold. Det var det jeg var inde på før. Vi vil
nødigt stå midt i en situation, hvor lugtgenerne er
allerstørst og skulle stoppe det hele og genere
borgerne yderligere. Borgere som i forvejen har lidt
under det her. Både fordi et ophold i opgravningen vil
være fordyrende, men vigtigst af alt af hensyn til de
borgere der bor tæt på minkgravene.
Dette er ikke en ønskværdig situation for nogle af os.
Men særligt ikke for de borgere, der bor tæt på
minkgravene. De vil nemlig, uanset hvor meget
hensyn vi tager, desværre være udsat for gener
særligt i form af støj og lugt.
Jeg mener, at vi skylder de borgere, at de generes så
kort tid som mulig, når først arbejdet går i gang.
Derfor er det vigtigt med en økonomisk
sikkerhedsmargin,
opgravningen
og
bortskaffelsen kan foregå uden unødigt ophold. Så
hvis man havde fulgt det, jeg kan forstå der ligger
mellem linjerne nogen ønsker her, lad os bare holde
os på at bevillige de 72,2 mio., så ville man sætte
borgerne i den her ulykkelige situation, at man
risikerede forsinkelser med voldsomme lugtgener.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 544: Kopi af fødevareministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 5/5-21 og fødevareministerens og miljøministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 7/5-21 om opgravning af mink
2389115_0007.png
TALEPAPIR
Det betyder altså, at selvom der skal fjernes mere
materiale fra områderne end estimeret, eller det viser
sig, at prisen for at brænde materialet af er højere end
estimeret, så skal vi ikke gå i stå, fordi vi ikke har
bevillingen på plads.
For at sikre, at rammeaftalerne med entreprenøren
og forbrændingsanlæggene kan opfyldes uden risiko
for forsinkelse, er der behov for en bred økonomisk
sikkerhedsmargin.
Beregningen bag den økonomiske buffer på 150 mio.
kr. er enkel. Fødevarestyrelsen har omtrent ganget
det oprindelige estimat med en faktor 2. Bufferen er
fastsat for på den ene side at imødegå, at opgaven må
stoppes. Og på den anden side at sætte en øvre
ramme for, hvor mange udgifter der kan afholdes.
Det har været fremme i debatten og senest her på
TV2-News, hvor hr. Rene Kristensen har sagt:
normalt når vi laver infrastruktur, så lægger vi en
buffer ind på 20-30%. Og det er rigtig. Det kender jeg
til, som tidligere transportordfører. Her har man
valgt, at sammenligne det med f.eks. tidligere IT-
projekter, hvor det har været afgørende vigtigt, at
man lægger ekstra stor buffer-zone ind. Så der er
altså en forklaring på det, hvor man har ville været
helt på den sikre side. Men det er rigtig, når vi laver
veje, broer og andet, hvor der jo ikke helt er den
samme gene af folk, der har vi opereret med 30%.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 544: Kopi af fødevareministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 5/5-21 og fødevareministerens og miljøministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 7/5-21 om opgravning af mink
2389115_0008.png
TALEPAPIR
Jeg vil gerne understrege, at Fødevarestyrelsen
vurderer, at det ikke er sandsynligt, at det vil ende
med at koste 150 mio. kr. at løse opgaven.
Selvom der er afsat en budgetramme på 150 mio. kr.,
bruges der ikke en krone mere end højst nødvendigt.
Fødevarestyrelsen afregner nemlig per ton
minkmateriale der graves op, transporteres væk og
forbrændes. Og det er her, der er kontrol med det, så
man ikke bare kan fylde mere på lastbilen for at få en
større faktura.
Estimatet
på det foreliggende grundlag er som
tidligere nævnt, at det kommer til at koste 72,2 mio.
kr. at bortskaffe minkene. Altså mindre end de 80
mio. kr., som vi traf beslutning på baggrund af.
Det vil være udvalget bekendt, at der kan være
særlige tilfælde, som dette, hvor vi arbejder med
usikkerheder i budgetlægningen.
Det bruges eksempelvis også i forhold til større it-
projekter, hvor der indarbejdes en risikopulje i den
økonomiske ramme for, at opgaven kan løses.
Mit ønske er at opgaven bliver løst. Nu skal vi
simpelthen i gang. For de her borgere de har ventet
længe allerede. Det var nødvendigt, men de har
ventet længe allerede. De skal ikke til at vente
yderligere, som kan blive konsekvensen af en
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 544: Kopi af fødevareministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 5/5-21 og fødevareministerens og miljøministerens talepapir fra samrådet i Finansudvalget den 7/5-21 om opgravning af mink
2389115_0009.png
TALEPAPIR
manglende vedtagelse af det her aktstykke i udvalget.
Og for at sikre, at vi kan løse hele opgaven, så er der
behov for en budgetmæssig sikkerhedsmargin. Dette
fremgår klart og tydeligt af det aktstykke, vi har sendt
til Finansudvalget.
Uden denne økonomiske sikkerhedsmargin er der
risiko for, at vi går i stå, før vi er færdige. Og så lever
vi ikke op til det, som vi skylder lokalbefolkningen:
En hurtig og smidig proces med så få gener som
muligt.
For så vidt angår spørgsmålet om de miljøpolitiske
konsekvenser af nedgravning og opgravning af mink,
så hører dette spørgsmål til under miljøministerens
område. Jeg henholder mig derfor til notatet fra
Miljøministeriet, som er sendt til udvalget forud for
samrådet.
Tak for ordet og jeg ser frem til gode spørgsmål.
9