Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 519
Offentligt
2384671_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 29. april 2021
Sagsnummer: 2021-840
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag om ændring af bilag II,
III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
(komitésag).
Forslaget forventes at sættes til skriftlig afstemning med frist den 17. maj 2021.
Forslaget vil øge beskyttelsesniveauet, idet 23 CMR-stoffer bliver forbudt at anvende i kosmetiske produkter.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 519: Grundnotat om tilføjelse til kosmetikforordningens liste over forbudte stoffer, komitésag
2384671_0002.png
23. april 2021
MIM 035
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring af bilag II, III og V til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
(komitésag).
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (Kosmetikforordning). Formålet med
forslaget er at tilføje 23 stoffer på kosmetikforordningens liste over forbudte stoffer (bilag II), fordi
stofferne er blevet klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske (CMR-
stoffer) ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2020/217 af 4. oktober 2019 om ændring, med
henblik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling, og om berigtigelse af CLP-
forordningen. Forslaget indeholder bl.a. stoffet zink pyrithion, som er klassificeret skadeligt for
forplantningsevnen i kategori 1B. EU Kommissionen har fået en anmodning om at undtage zink
pyrithion CMR forbuddet. I henhold til artikel 15, stk. 2, andet afsnit, i forordning (EF) nr. 1223/2009,
kan CMR-stoffer undtages fra forbuddet, når visse betingelser er opfyldt. EU's Videnskabelige Komité
for Forbrugersikkerhed (VKF) har vurderet, at anvendelsen af zink pyrithion i skælhårprodukter, som
kan skylles af, er sikker i koncentrationer op til 1 %. Der findes dog egnede alternativer, og
betingelserne for en undtagelse er dermed ikke opfyldt. Derfor foreslår EU Kommissionen, at zink
pyrithion tilføjes til listen over stoffer, der er forbudt i kosmetiske produkter (bilag II), og at stoffet
samtidig slettes fra listen over begrænsede stoffer (bilag III, løbenummer 101) og listen over tilladte
konserveringsmidler (bilag V, løbenummer 8). Forslaget indeholder også en præcisering af
anvendelse af Sodium N-(hydroxymethyl)glycinate (SHMG), som i dag er angivet på bilaget for
tilladte konserveringsmidler (bilag V). SHMG er et konserveringsmiddel, som frigiver formaldehyd.
Stoffet er blevet klassificeret kræftfremkaldende i kategori 1B, når en blanding teoretisk kan frigive
formaldehyd i koncentrationer højere end 0,1%. Det foreslås derfor, at anvendelsen af SHMG kun
tillades, når den maksimale teoretiske koncentration af formaldehyd, som kan frigives, er mindre end
0,1 %. Dette præciseres i bilag V, samt med en henvisning til dette i det nye forbud i bilag II.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet forslaget vil medføre et højere
beskyttelsesniveau. Regeringen bemærker, at forbuddet vil finde anvendelse fra samme tidspunkt som
for den klassificering, der følger af CMR-klassificeringen ved den delegerede forordning (EU)
2020/217, hvilket er sammenligneligt med dansk fortolkning af det automatiske forbud mod CMR-
stoffer. Af den grund og fordi det skaber klarhed om reglerne, accepterer regeringen derfor, at
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 519: Grundnotat om tilføjelse til kosmetikforordningens liste over forbudte stoffer, komitésag
implementeringen af forbuddet sker ved opførelse af stofferne på kosmetikforordningens bilag II, på
trods af at stofferne allerede efter dansk fortolkning er forbudte at anvende i kosmetiske produkter.
Det er regeringens vurdering, at forslaget ikke har væsentlige statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser eller væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet. På den baggrund agter regeringen at stemme for forslaget. Forslaget forventes at sættes
til skriftlig afstemning med frist den 17. maj 2021.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter. Formålet med forslaget er at tilføje i alt 23
CMR stoffer på kosmetikforordningens liste over forbudte stoffer (bilag II). Forslaget er fremsat med
hjemmel i kosmetikforordningens artikel 15, stk. 2.
Forslaget behandles i en forskrifts procedure med kontrol i Den Stående Komité for Kosmetiske
Produkter. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og
Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol. Rådet og Europa-Parlamentet udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og
absolut flertal inden for 4 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget og anmodning om at undtage zink pyrithion fra CMR-forbuddet har været drøftet på et virtuelt
møde i arbejdsgruppen for kosmetik den 12. november 2020, og forventes sat til skriftlig afstemning i
Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter med frist den 17. maj 2021.
Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (Kosmetikforordning). Formålet med
forslaget er at tilføje 23 stoffer på kosmetikforordningens liste over forbudte stoffer (bilag II), fordi
stofferne er blevet klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske (CMR-
stoffer) ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2020/217 af 4. oktober 2019 om ændring, med
henblik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling, og om berigtigelse af CLP-
forordningen. Ifølge Kommissionen skal CMR-stofferne tilføjes bilag II for at gennemføre CMR-
forbuddet ensartet på det indre marked og sikre retssikkerheden for økonomiske aktører og nationale
kompetente myndigheder.
EU Kommissionen har fået en anmodning om at undtage zink pyrithion CMR forbuddet i
skælhårprodukter, som kan skylles af. I henhold til artikel 15, stk. 2, andet afsnit, i forordning (EF) nr.
1223/2009, kan CMR-stoffer undtages fra forbuddet, når visse betingelser er opfyldt. To af betingelserne
omhandler, at der ikke findes egnede alternative stoffer, og at stoffet er blevet vurderet og fundet sikker
at anvende af VKF.
VKF har vurderet, at anvendelsen af zink pyrithion i skælhårprodukter, som kan skylles af, er sikker i
koncentrationer op til 1 %. Der findes dog egnede alternative stoffer, og derved er betingelsen for en
undtagelse ikke opfyldt. EU Kommissionen foreslår derfor, at zink pyrithion tilføjes til listen over stoffer,
der er forbudte i kosmetiske produkter (bilag II), og at stoffet samtidig slettes fra listen over begrænsede
stoffer (bilag III, løbenummer 101) og listen over tilladte konserveringsmidler (bilag V, løbenummer 8).
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 519: Grundnotat om tilføjelse til kosmetikforordningens liste over forbudte stoffer, komitésag
2384671_0004.png
Derudover foreslår EU Kommissionen at ændre henvisningen i løbenummer 24 i
kosmetikforordningens liste over begrænsede stoffer (bilag III). Med forslaget bliver det tydeliggjort, at
begrænsningen ikke gælder for zink pyrithion. Det sker ved at indsætte en henvisning til det nye
løbenummer for zink pyrithion i bilag II
.
Forslaget indeholder også en præcisering af anvendelse af Sodium N-(hydroxymethyl)glycinate
(SHMG), som i dag er angivet på bilaget for tilladte konserveringsmidler (bilag V). SHMG er et
konserveringsmiddel, som frigiver formaldehyd, og det er blevet klassificeret kræftfremkaldende i
kategori 1B, når koncentrationen af teoretisk frigivet formaldehyd i en blanding anbragt på markedet er
højere end 0,1%. Det foreslås derfor, at anvendelsen af SHMG kun tillades, når den maksimale teoretiske
koncentration af formaldehyd, som kan frigives, er mindre end 0,1 %. Dette præciseres i bilag V, samt
med en henvisning til dette i det nye forbud i bilag II.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som led
i forskrifts proceduren med kontrol med henblik på legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, er det regeringens
vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kosmetikforordningen er umiddelbart gældende i Danmark. Det bemærkes, at CMR-stoffer eller
grupper af CMR-stoffer efter dansk fortolkning af Kosmetikforordningen allerede er forbudte at
anvende i kosmetiske produkter, så snart deres klassificering under CLP-forordningen finder
anvendelse.
Konsekvenser
Der er tale om et forslag til en forordning om ændring af Kosmetikforordningen. Idet der er tale om en
forordning, vil ændringerne få direkte virkning i Danmark, og forslaget vil derfor ikke medføre behov
for ændringer i gældende dansk ret.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
Forslaget vil øge beskyttelsesniveauet, idet 23 CMR-stoffer bliver forbudt at anvende i kosmetiske
produkter.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet bemærkninger fra
Forbrugerrådet/TÆNK. Den foreslåede begrænsning har desuden været i høring på Kommissionens
hjemmeside.
Forbrugerrådet/TÆNK tilslutter sig den foreslåede regeringsholdning, men mener at det er
uhensigtsmæssigt, at Sodium N-(hydroxymethyl)glycinate (SHMG) tillades som konserveringsmiddel.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 519: Grundnotat om tilføjelse til kosmetikforordningens liste over forbudte stoffer, komitésag
Dette begrundes med, at SHMG kan give allergiske reaktioner, og derfor kan Forbrugerrådet/TÆNK
ikke støtte den del af indstillingen.
SHMG er et konserveringsmiddel, som frigiver formaldehyd, som i dag er tilladt at anvende i
koncentration på højest 0,5%. SHMG er blevet klassificeret kræftfremkaldende i kategori 1B, når
koncentrationen af teoretisk frigivet formaldehyd i en blanding er højere end 0,1%. Det foreslås derfor,
at anvendelsen af SHMG præciseres til kun at tillades, når den maksimale teoretiske koncentration af
formaldehyd, som kan frigives, er mindre end 0,1 %. En allergisk reaktion kan ske på grund af frigivelse
af formaldehyd. Der er derfor i kosmetikforordningen krav om, at stoffer som frigiver formaldehyd, skal
være mærket med advarslen »indeholder formaldehyd«, hvis koncentrationen af formaldehyd i det
færdige produkt overstiger 0,05 %. Desuden arbejdes der fra dansk side på, at hvis et kosmetisk produkt
indeholder en formaldehydfrigivende ingrediens, så skal det mærkes med »indeholder formaldehyd«,
fortrinsvist i forbindelse med navnet på ingrediensen på ingredienslisten, uanset koncentrationen af det
frigivne formaldehyd i det færdige produkt.
Det vurderes på denne baggrund, at specialudvalgshøringen ikke giver anledning til at ændre den
foreslåede danske holdning til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er for nærværende ikke kendskab til de øvrige landes holdning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske stoffer, herunder stoffer
som er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske (CMR-stoffer).
Efter dansk fortolkning medfører klassificering som CMR-stof under CLP-forordningen automatisk, at
stofferne er forbudte til anvendelse i kosmetiske produkter. Regeringen bemærker dog samtidigt, at
forbuddet vil finde anvendelse fra samme tidspunkt som for den klassificering, der følger af CMR-
klassificeringen ved den delegerede forordning (EU) 2020/217, hvilket er sammenligneligt med den
danske fortolkning af det automatiske forbud. Af denne grund og fordi det skaber klarhed om reglerne,
accepterer regeringen derfor, at implementeringen af forbuddet sker ved opførelse af stofferne på
kosmetikforordningens bilag II, på trods af at stofferne allerede efter dansk fortolkning er forbudte at
anvende i kosmetiske produkter.
Regeringen er på den baggrund positivt indstillet over for forslaget vedrørende forbuddet mod de 23
CMR, idet det vil medføre et højere beskyttelsesniveau.
På den baggrund agter regeringen at stemme for forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4