Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 516
Offentligt
2383549_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål AÆ
80 pct. af Danmarks udenrigshandel går gennem de
danske havne. Kan ministeren garantere, at havnene
inden for rimelig afstand som hidtil og på en
miljømæssigt forsvarlig måde
kan foretage
klapning til sikring af skibstrafikken med oprensede
havne og sejlrender? Og hvordan vil ministeren i så
fald sikre dette?
Samrådsspørgsmål AØ
Er ministeren enig i, at det er vigtigt at sikre
stabilitet, ro og tryghed om, at danske havne kan
forvente at få deres klapningsansøgninger behandlet
hurtigt og effektivt, så havnene er sikret
klapningstilladelser, der giver gode muligheder for
effektiv sejlads til og fra havnekaj, og som sikrer
effektiv og stabil havnedrift, der også er i balance
med miljøhensyn? Og er ministeren enig i,
sagsbehandlingen ikke må trække unødvendigt
længe ud, som det sker i adskillige tilfælde i dag, og
hvilke initiativer vil ministeren tage hertil?
Svar
Mange tak for ordet og for samrådsspørgsmålene,
som jeg besvarer samlet.
Havet er vores største og vildeste naturressource.
Men vores havmiljø er presset af bl.a. udledning af
næringsstoffer, miljøfarlige stoffer og fiskeri med
bundslæbende redskaber. Det skader havbunden og
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 516: Miljøministerens talepapir fra samrådet 28/4-21 om klapning
2383549_0002.png
TALEPAPIR
havets dyre- og planteliv. Det er derfor helt
afgørende, at vi passer på vores natur og ikke mindst
havet og dets biodiversitet.
Det gælder også i forbindelse med aktiviteter som
klapning, som kun tillades, når Miljøstyrelsen har
vurderet, at det kan ske natur- og miljømæssigt
forsvarligt.
Klapning er i visse tilfælde nødvendig for både
erhvervs- og lystbådehavne, så de kan oprense
havnen og dets sejlrender, så skibe og lystfartøjer kan
komme ind i havnen. Der er rigtig mange områder,
der er afhængige af den havn, de har. Her er klapning
en vigtig aktivitet for havnene.
Derfor har jeg også fuld forståelse for, at det betyder
meget for de enkelte havne at kunne klappe materiale
fra havnen. Det er derfor vigtigt, at der er klarhed
over krav til ansøgningsproces og vilkår for
klaptilladelser, bl.a. for at det sikres, at klapningen
sker på en miljø- og naturmæssig forsvarlig måde. Og
det er vigtigt, at sagsbehandlingen ikke tager unødigt
lang tid.
Miljøstyrelsen skal som led i sagsbehandlingen sikre
sig, at sagen er fuldt belyst for at kunne træffe
afgørelse. Af havmiljøloven fremgår tre overordnede
forhold, der skal vurderes i forbindelse med en
tilladelse hhv. 1) en beskrivelse af klapmaterialet, 2)
beskrivelse af klapplads og metode samt 3)
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 516: Miljøministerens talepapir fra samrådet 28/4-21 om klapning
2383549_0003.png
TALEPAPIR
almindelige overvejelser og betingelser så som
indvirkning på livet i havet, fiskeri mv.
Sagsbehandlingstiden afhænger af en række forhold,
herunder om der i ansøgningsprocessen skal
anmodes om supplerende oplysninger, samt om der
tidligere har været klappet på stedet.
Miljøstyrelsen oplyser, at der i 2020 skete en
ekstraordinær stigning i antallet af ansøgninger om
klapningstilladelse i forhold til tidligere år. Dette har
medvirket til, at sagsbehandlingstiden er blevet
forlænget i forhold til tidligere. Den dækker dog over
store variationer. Miljøministeriet er opmærksom på
sagsbehandlingstiden og har iværksat en række
initiativer for at nedbringe den. De indebærer bl.a., at
der midlertidigt er tilført flere ressourcer til området.
I oktober sidste år blev der taget et digitalt
selvbetjeningsværktøj i brug, hvor ansøgere bliver
guidet igennem ansøgningsprocessen. Derudover er
klapvejledningen under opdatering. Disse forskellige
tiltag skal medvirke til at skabe en mere tydelig og
lettere ansøgningsproces.
Ministeriet er ikke bekendt med, at der konkret skulle
være situationer, hvor sagsbehandlingstiden på en
klapansøgning
har
påvirket
Danmarks
udenrigshandel.
Det er som nævnt vigtigt, at vi har regler, der sikrer
et godt havmiljø, og man kan altid overveje, om man
kan gøre tingene bedre. Jeg har derfor bedt mit
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 516: Miljøministerens talepapir fra samrådet 28/4-21 om klapning
2383549_0004.png
TALEPAPIR
ministerium om at se på reglerne på området. Det
arbejde pågår.
Jeg har haft inviteret alle partierne til en teknisk
gennemgang af klapningsområdet [20. oktober
2020], hvor der var mulighed for at stille spørgsmål
og komme med input til, hvad der kan arbejdes
videre med i forhold til klapning.
For at illustrere hvilke overvejelser og hensyn der i
dag tages i forbindelse med behandlingen af
ansøgninger om klapning, har jeg tidligere oversendt
en faglig beskrivelse af klapningsområdet, som
beskriver den nuværende praksis på området [8.
september 2020].
Jeg synes, at den faglige beskrivelse af
klapningsområdet belyser, hvor kompleks en sag
klapning kan være, og hvor mange elementer der skal
være oplyst og vurderes forud for en afgørelse. Det
kræver selvsagt tid at indhente de oplysninger, hvis
de ikke foreligger fra starten af ansøgningsprocessen,
og det kræver tid at foretage de fornødne
vurderinger. Klapning kan potentielt være skadeligt
for miljøet, og derfor kræver det en grundig
vurdering fra Miljøstyrelsens side.
Afslutningsvist kan jeg nævne, at regeringen ønsker,
at vi skal passe godt på havmiljøet, som rummer store
naturværdier og ressourcer. Men vi skal samtidig
sikre, at der fortsat er aktivitet og liv omkring de
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 516: Miljøministerens talepapir fra samrådet 28/4-21 om klapning
2383549_0005.png
TALEPAPIR
danske havne, store som små. Det skal naturligvis ske
på en måde, som er natur- og miljømæssig forsvarlig.
Tak for ordet.
5