Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 504
Offentligt
Foretræde Miljø- og Fødevareudvalget
21. april 2021
Vejstøj og 3. Limfjordsforbindelse
Støj og miljø problemer
Borgerbevægelsen v/
Martin A. Nørgaard, overlæge, lektor, dr. med.
Henrik Sakstrup, Pensioneret Pilot
Alle data og henvisninger er fra officielle kilder.
EEA, Det Europæiske Miljøagentur, VVM, NORD2000
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
Indledning
Jeg vil starte med at takke Miljø og Fødevareudvalget for at vi er tildelt tid til dette foretræde.
Vi er
Henrik Sakstrup, pensioneret pilot fra Mærsk Air, Sterling og jagerpilot i Forsvaret
Martin Nørgaard, Hjertekirurgisk overlæge, dr. med. og lektor ved Aalborg Universitet.
Vi er to helt almindelige bekymrede borgere fra Borgerbevægelsen i Aalborg, som ifølge
EEA’s
rapport fra 2019 Danmarks mest støjplagede by.
Aal org er i idlertid e skæ
y, forstået på de
åde, at støje pri ært optræder i øst,
hvor motorvejen løber, og borgerne søger derfor mod vest hvor de rekreative områder
befinder sig, når de vil bort fra støjen. Vest for jernbanebroen findes ud over store
boligområder, tre lystbådehavne, tre roklubber, tre kajakklubber, et stort nyt friluftsbad,
søspejdere, lystfiskere, stand-up paddleboardere, og vinterbadere og et stort antal borgere
som går ture i de skove og engområder som findes syd og nord for fjorden, samt på den
Natur2000 beskyttede ø Egholm. Det er et område ret tæt på Aalborgs bymidte hvor vi bl.a.
møder isfugle, oddere, sæler og de truede knortegæs.
Regeringen ønsker med sit trafikudspil nu at anlægge en Egholm-motorvej, og dermed
ramme byen ind mellem to motorveje.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0003.png
Hvorfor er støj et vigtigt problem
Støj er sundhedsskadeligt
I Danmark dør ca. 800 mennesker for tidligt
hvert år som følge af vejstøj
Særdeles generende - langt før 58 db
Samfundsøkonomiske omkostninger er store:
3,4 milliarder (Transport og bygningsudvalget 2016)
4,4 milliarder (TRU Høring 20/1-2020, COWI)
Beboere langs motorveje er ca. 10 db mere generet end beboere langs byveje
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0004.png
DK er langt hårdere belastet end andre sammenlignelige lande?
25
20
People exposed > Lden 55 db (All areas)
sundhedsskadelig støj
EEA 20/2019 (uvildig)
15
DK
10
5
Tyskland
0
Denmark 23%
Germany 10%
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0005.png
People exposed > Lden 55 db
sundhedsskadelig støj
EEA 20/2019 (uvildig)
25
+16%
20
Noise development 2012-2017
15
DK
10
5
Tyskland
0
Denmark 23%
Germany 10%
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0006.png
People exposed > Lden 55 db
sundhedsskadelig støj
EEA 20/2019 (uvildig)
25
+16%
20
Noise development 2012-2017
15
DK
-21%
10
5
Tyskland
0
Denmark 23%
Germany 10%
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0007.png
Aalborg er mest belastet
Kilde: EEA-rapport 20/2019
Ingen tysk by er lige så støjbelastet
Hvorfor står det så sløjt til i DK ?
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
Beregningsmåden er misvisende
Ingen ved hvad støjniveauet er:
på hverdage?
i myldretiden?
i medvind?
når trafikken stiger år for år?
ved vejens maksimale kapacitet?
da dette ikke beregnes
Tænk hvis vejbroers bæreevne beregnedes på samme
måde
så ville de kollapse efter få år.
Det man regner med at borgerne kan holde til, er
åbenbart mere elastisk.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0009.png
Den nye Silkeborgmotorvej er et typisk eksempel
VVM rapport 303, Vejdirektoratet (Silkeborgmotorvejen) som har beregnet støjen på
en position ved den sort plet plet på kortet, Lden 51db.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0010.png
Støj langt værre en forventet
desværre ikke tilfældigt!
Aktuel støjmåling i 2017 på samme position (VVM Lden 51db) som viser en støj på
84 db, som trafikken stiger i løbet af eftermiddagen, med udsving på op til 100 db.
Medvind
Aktuel måling
83 db
51 db
VVM beregning 51 db
(3 db er en fordobling af lyden - logaritmisk skala*)
Sådan en stor usikkerhed fra VVM-rapportens Lden-beregning er derfor uacceptabel.
Lden beregningen fra VVM-rapporten kan ikke stå alene. VD stiller ingen garantier
Borgerne lades i stikken
* Long,
Marshall 2006 :
Architectural Acoustics.
Else ier A ade i Press, Ne York, USA.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0011.png
Et af problemerne er at man kun regner på
lave midlertidige trafiktal og dermed lave støjgener
Støjkort fra VVM 2011
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0012.png
Støjkort fra VVM 2021
Støjfordobling på de fleste strækninger på blot 10 år
Hvis anlæg var startet i 2011 ville vi allerede i dag have
mange beboelser belastet med over 58db
Derfor er den politiske beslutning i 2014 om linjeføring taget på fejlagtigt grundlag
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0013.png
Er vindretningen virkelig regnet med?
Ingen forskel på støjudbredelse øst og vest for vejen over vand.
NORD2000 tager ikke tilstrækkeligt hensyn til den fremherskende vindretning
Silkeborg-problemet:
Ikke kun trafikprognose fejl, også medvind og stigende terræn
Bekræftet af eksperter.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0014.png
Hvordan vil det gå i Aalborg?
VVM 2011 havde
dette støjkort:
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0015.png
Hvordan vil det gå i Aalborg?
Mere reelt støjkort:
26.000 borgere vil
2/3 af året med
vestenvind blive
belastet med
sundhedsskadelig
støj.
NORD2000
Hverdagsstøj i let vestlig vind
Baseret på 40 års vindmøllestatistikker
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0016.png
Støjdæmpning ikke
praktisk muligt
Lindholm Høje
4 km i 10-11m højde
Hasseris Enge
Vejdirektoratets oplysninger
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0017.png
Ændring i db pr. 10.000 flere
køretøjer (ATD)
3,5
3
db ændring
2,5
2
1,5
Serie1
1
0,5
0
10.000 20.000 30.000 40.000 50.000 60.000 70.000 80.000 90.000
Antal køretøjer/døgn (ATD)
Trafikmængden ændrer meget på støjen ved lave trafiktal,
Men ikke ved store trafiktal.
Derfor ændres støjen ikke mærkbart
på E45 med en Egholmlinje. Fra 86t HDT til 73t = -0,65 db
VD vurderer 1-2 db støjreduktion på E45 med Egholm-linjen
ikke hørbart
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
Til gengæld vil en
østløsning
med opgradering af E45 rundt om Aalborg inkl.
støjreducerende tiltag
reducere støjen med 10 db = 50% for min.
20.000 beboere
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0019.png
Egholm
Østløsning
Forskel
Trafikaflastning
i tunnel
24%
6.700 HDT
4 år
100%
63.700 HDT
34 år
få år
20.000
beboere
aflastes
Bevares
4,3 mia
76%
57.000 HDT
30 år
hurtigere
46.000
beboere
Stor
3,0 mia
Virkning
10 år
26.000
beboere
belastes
Ødelægges
7,3 mia
Støj
Natur
Pris
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0020.png
Egholm-løsning:
Øst-løsning
Hvad er bedst for miljøet og folkesundheden:
En omfartsvej vest om Aalborg til 7,3 mia. kr
eller et ekstra tunnelrør ved Limfjorden og en
udbygning af E45 fra Bouet til Vejle med
støjdæmpning for de overskydende 3,0 mia.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0021.png
Hvis vejstøj skal reduceres i Danmark, kræver det
at støjgrænserne sænkes
supplerende støjberegninger og ændret praksis på
området
så politikere får et retvisende grundlag at vurdere
støjgenerne på ved nye vejprojekter
Da andre lande formår dette, burde det også være muligt
i Danmark
Er Miljøministeren villig til at ændre denne praksis?
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
Miljø og Grø o stilli g er aturlige fokuspu kter for ore dages politik. I odsæt i g til disse
står naturligvis ønsket om at bidrage til vækst og produktion og arbejdspladser. Her har vi imidlertid
en situation hvor de ikke behøver at være hinandens modsætninger.
For borgerne i Aalborg, vil den måde motorvejskapaciteten udbygges på have særdeles stor
betydning for både helbred, sundhedsudgifter og livskvalitet.
7 milliarder kroner er rigtig mange penge. Til sammenligning har det nye supersygehus i Aalborg et
totalt budget på 5,5 milliarder.
Vi kommer ikke for at bede om flere penge. Vi er her for at bede om færre penge, men klogere
investeringer.
Egholm-motorvejen er beregnet at ville koste omkring det dobbelte af det en østforbindelse vil
koste, inklusive et nyt tunnelrør og støjreduktion af E45 rundt om Aalborg.
Der er mange andre miljø-relaterede emner i forbindelse med den foreslåede Egholm motorvej
som tiden forhindrer, at vi kan komme ind på, herunder kan nævnes:
Natura2000 naturbeskyttelsesområdet de truede dyrearter i området
Det økologiske landbrug på Egholm
Miljø og CO
2
-belastningen ved 21kms motorvejsbyggeri som ikke er medregnet
En Egholm-motorvej vil få Aalborgs åndehul mod vest til at forsvinde, og Danmarks mest
støjplagede by vil blive yderligere støjplaget og på mange andre måder miljøbelastet.
Dette er en enestående mulighed for at skabe en bæredygtig grøn mobilitetsplan som
fremtidssikrer mod et problem, frem for at skabe et nyt stort støj- og miljøproblem nu og for
fremtidige generationer.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0023.png
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0024.png
60
Borgernes holdning
50
For Øst-løsning
Der er foretaget 3 meningsmålinger hvor
der er spurgt til for- og imod de 2
løsninger. 1 måling er udført af Aalborg
Universitet og 2 af Jysk Analyse A/S.
Alle havde samme resultat på nær ganske
få procenter.
40
30
For Egholm
20
10
0
Via Egholm
Ekstrarør i Øst
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 504: Borgerbevægelsen.dk's præsentation fra foretrædet 21/4-21 om planlægningsmetoder i forbindelse med etablering af motorveje i Danmark i forhold til vejstøj, og de relaterede vejledende grænseværdier
2378720_0025.png
Kun støj over 58db medtages i beregningerne i VVM, selv om generne starter ved
langt lavere støjniveauer.
Dall Villaby er særdeles
hårdt støjbelastet.
Støjreduktion på E45 fratrækkes i støjbelastningen for Egholmlinjen,
hvilket er stærkt kritisabelt og misvisende.