Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 490
Offentligt
2375518_0001.png
Forespørgsel til skriftlig besvarelse E-007042/2020 til Kommissionen
jf. forretningsordenens artikel 138
Margrete Auken (Verts/ALE)
Spørgsmålene er stillet d. 22. december 2020
Besvarelse af spørgsmålene er afgivet d. 24. marts 2021
Spørgsmål 1
Kommissionen bedes oplyse, hvorvidt stoffet 6PPD, som ser ud til at forårsage massedrab
på laks i USA
1
, anvendes i bildæk, der handles på det indre marked, om de iboende egen-
skaber og potentielle økotoksiske virkninger af 6PPD og dets nedbrydningsprodukter, her-
under 6PPD-quinon, samt hvordan 6PPD er blevet vurderet inden for EU's REACH-regu-
lering eller i anden EU-lovgivning, f.eks. vandrammedirektivet?
Kommissionens svar:
6PPD er registreret, men er indtil videre ikke blevet nærmere reguleret i henhold til
REACH
2
. De REACH-registreringer, som er foretaget af erhvervsgrenen, gælder anven-
delse af stoffet i dæk til køretøjer. 6PPD klassificeres som meget giftigt for vandlevende
organismer, men ikke som persistent eller bioakkumulerende
3
. Det er ikke opført
4
som pri-
oritetsstof i vandrammedirektivet på grund af utilstrækkelig dokumentation.
Spørgsmål 2
I lyset af, at mikroplast fra bildæk er blandt de største kilder til mikroplast i miljøet i Europa,
bedes Kommissionen oplyse, om der vil blive fastlagt miljøkvalitetsstandarder (EQS) for
nano- og mikroplast fra dæk eller andre anvendelser af plast, og/eller EQS for farlige stoffer
herunder 6PPD i dæk og andre plastanvendelser på baggrund af det omfattende forbrug
og slid
og derfor også krav til spildevands- og regnvandskoncentrationer og udledte
mængder af disse miljøfremmede stoffer og materialer?
Kommissionens svar:
I overensstemmelse med plaststrategien
5
træffer Kommissionen foranstaltninger vedrø-
rende mikroplast. Den tager eksempelvis stilling til, hvordan forekomsten af mikroplast
6
kan
håndteres i henhold til vandrammedirektivet, selv om det er vanskeligt at overvåge og fast-
sætte en miljøkvalitetsstandard for et forurenende stof, der er så heterogent. Den under-
søger desuden mulige politiske foranstaltninger til håndtering af mikroplast i henhold til
direktivet om rensning af byspildevand med henblik på et forslag, der skal forelægges i
2022. Sideløbende hermed foretager Kommissionen for øjeblikket en undersøgelse om
1
https://www.chemistryworld.com/news/tyre-compound-driving-mystery-salmon-deaths-identified-afteryears-of-chemical-detective-
work/4012851.article.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 af 18. december 2006 om registrering, vurdering og godkendelse af
samt begrænsninger for kemikalier (REACH).
3
https://echa.europa.eu/da/registration-dossier/-/registered-dossier/15367/2/3 .
4
https://ec.europa.eu/environment/water/water-dangersub/lib_pri_substances.htm#prop_2011_docs
5
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX:52018DC0028
6
I EU-sammenhæng regnes nanoplast som en bestanddel af mikroplast
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 490: Kopi af spørgsmål om stoffet 6PPD fra EU-Parlamentet og Kommissionens svar herpå
2375518_0002.png
cost-benefit-analyser af politiske foranstaltninger, der skal mindske den utilsigtede afgi-
velse af mikroplast fra bl.a. dæk. Derudover vil den også overveje at foreslå en begræns-
ning af markedsføringen af bevidst tilsat mikroplast
7
.
Den vil også færdiggøre sit forslag om at begrænse otte polycykliske aromatiske kulbrinter
(PAH'er)
8
i granulater eller flis (overvejende fra udtjente dæk), der anvendes som fyldma-
teriale i syntetiske kunstgræsbaner eller i løs form på legepladser eller til sportsbrug.
Spørgsmål 3
Kommissionen bedes oplyse, hvilke indsatser (herunder kvalitetskrav) der er sat i værk
eller planlagt med henblik på at adressere afgivelse af farlige stoffer fra slid af bildæk samt
støjreduktion, genanvendelighed, substitution med ikke fossile råstoffer og sikkerhed i bil-
dæk?
Kommissionens svar
EU's regler for typegodkendelse fokuserer på sikkerhed (vejgreb i vådt føre) og miljøpræ-
stationer (støj, rullemodstand), men kræver ikke, at der anvendes bestemte råmaterialer.
Strategien for bæredygtig og intelligent mobilitet
9
indeholder imidlertid et tiltag om at »ud-
vikle sammenhængende regler for dæks miljø-, energi‐ og sikkerhedspræstationer« inden
2023, herunder for at håndtere mikroplast og støj. Der arbejdes desuden på at indføre en
prøvningsmetode, hvorved dækmærkningen udvides til også at omfatte regummierede
lastbildæk.
7
8
Kommissionen modtog en udtalelse fra ECHA's videnskabelige udvalg den 23. februar 2021
De otte PAH'er er opført som kræftfremkaldende i kategori 1B i bilag VI til CLP-forordningen (forordning (EF) nr. 1272/2008)
9
COM(2020)0789 final