Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 479
Offentligt
2371167_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 12. april 2021
Sagsnummer: 2021-840
MIM 033-21
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til begrænsning af N,
N-dimethylformamid (DMF) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
(komitésag)
Forslaget har været drøftet på møder i REACH-komitéen den 14. december 2020 og den 4. februar 2021,
og er nu sat til skriftlig afstemning med frist den 29. april 2021.
Forslaget forventes at have en marginal positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Det vurderes på linje med Kommissionen, at risici ved anvendelse af DMF ikke er tilstrækkeligt kontrolleret i
EU, og at der derfor er behov for at begrænse anvendelsen. Regeringen agter på den baggrund at støtte for-
slaget.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 479: Grundnotat vedr. Kommissionens forslag til begrænsning af N,N-dimethylformamid (DMF), komitésag
2371167_0002.png
Den 9. april 2021
MIM 033
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til begrænsning af N,N-dimethylformamid (DMF) i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt et forslag om begrænsning af N,N-dimethylformamid (DMF) i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) (komitésag). Forslaget har været drøf-
tet på møder i REACH-komitéen den 14. december 2020 og den 4. februar 2021, og er nu sat til
skriftlig afstemning med frist den 29. april 2021. Forslaget forventes at have en marginal positiv på-
virkning af beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige statsfi-
nansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det vurderes på linje med Kommissionen, at risici
ved anvendelse af DMF ikke er tilstrækkeligt kontrolleret i EU, og at der derfor er behov for at be-
grænse anvendelsen. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt et forslag til kommissionsforordning om begrænsning af N,N-dimethyl-
formamid (DMF) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om re-
gistrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH).
Begrænsningsforslaget er fremsat på baggrund af et forslag udarbejdet af Italien i henhold til artikel
69, stk. 4, hvorefter der træffes endelig afgørelse om begrænsning af stoffet i henhold til artikel 133,
stk. 4 i REACH-forordningen og efter forskriftsprocedure med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse
1999/468/EF, jf. artikel 12 i forordning nr. 182/2011 om kontrol med Kommissionens udøvende befø-
jelser.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret fler-
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 479: Grundnotat vedr. Kommissionens forslag til begrænsning af N,N-dimethylformamid (DMF), komitésag
tal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedta-
ger forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til le-
galitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på 4
måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget har været drøftet på møder i REACH-komitéen den 14. december 2020 og den 4. februar
2021, og er nu sat til skriftlig afstemning med frist den 29. april 2021.
Formål og indhold
N,N-dimethylformamid (DMF) er et såkaldt ikke-polært opløsningsmiddel, som skader forplantnings-
evnen og det ufødte barn. DMF skader desuden leveren og giver øjenirritation. Både inhalation og
hudkontakt kan give anledning til leverskade. Leverskade forårsaget af DMF forstærkes markant ved
indtagelse af alkohol.
Der anvendes mellem 10.000 og 100.000 tons DMF i EU om året. DMF bruges i forskellige industrier
og til professionelle aktiviteter. DMF bruges hovedsageligt til at producere andre kemikalier, herunder
lægemidler og mineraler. Stoffet anvendes også til produktion af plastik, herunder polyuretan (PUR),
tekstil og parfume, samt i den petrokemiske industri. Kommissionens forslag har til hensigt at beskytte
arbejdstagerne i EU.
Kommissionen foreslår at forbyde markedsføring og brug af DMF og af DMF i andre stoffer eller blan-
dinger med en grænseværdien på 0,3 %.
Markedsføring af DMF til sikker brug undtages. Det gøres ved at stille krav om, at producenter, impor-
tører og downstream-brugere i de relevante kemikaliesikkerhedsrapporter og kemikaliesikkerhedsda-
tablade skal anvende et såkaldt afledt nuleffektniveau (engelsk forkortelse: DNEL) i forhold til arbej-
deres udsættelse på 6 mg/m
3
for udsættelse via inhalation og 1,1 mg/kg/dag for hudeksponering.
DNEL benyttes dels som en grænseværdi og dels til at beregne, hvilke risikohåndteringsforanstaltnin-
ger og anvendelsesforhold, virksomheden skal anvende.
Sikker brug af DMF undtages ligeledes. Det gøres ved at stille krav om at producenter og downstream-
brugere tager de fornødne risikohåndteringsforanstaltninger og sørger for passende anvendelsesfor-
hold, der sikrer, at arbejdernes udsættelse for DMF er under DNEL-værdierne.
Begrænsningen træder i kraft 24 måneder efter, at forslaget er vedtaget. For markedsføring til og brug
af DMF som 1. opløsningsmiddel i polyurethan-coating af tekstiler og papir og til produktion af poly-
urethan-membraner, og 2. spinne-processen af syntetiske fibre træder begrænsningen i kraft held-
holdsvis 36 og 48 måneder efter at forslaget er vedtaget.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskrifts-proceduren med kontrol med
henblik på legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om en gennemførselsforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 479: Grundnotat vedr. Kommissionens forslag til begrænsning af N,N-dimethylformamid (DMF), komitésag
Gældende dansk ret
I bilag 2 til Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 698 af 28. maj 2020 om grænseværdier for stoffer og
materialer fremgår det, at grænseværdien for DMF er 15 mg/m
3
. Denne grænseværdi er dog kun gæl-
dende, hvis der ikke samtidig sker optagelse gennem huden. Hvis det er tilfældet, skal der foretages en
helhedsvurdering. Ud over overholdelsen af grænseværdien er virksomheder i Danmark forpligtigede
til at sikre, at påvirkning fra farlige stoffer og materialer fjernes eller begrænses mest muligt i forbin-
delse med arbejdets udførelse jf. Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1793 af 18. december 2015 om ar-
bejde med stoffer og materialer (kemiske agenser).
Arbejdsmiljøgrænseværdien er anderledes end DNEL-tilgangen, da den skal ses i sammenhæng med
en række andre krav i arbejdsmiljøreglerne.
De danske regler indebærer, at der i Danmark allerede gælder krav svarende til forslagets krav til risi-
kohåndteringsforanstaltninger og passende anvendelsesforhold i arbejdsmiljøet.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da der er tale om et forslag til
kommissionsforordning, der har direkte retskraft i medlemsstaterne. Jf. REACH-forordningens artikel
2,
stk. 4, berører REACH ikke anvendelsen af EU’s arbejdsmiljølovgivning. Der kan derfor indføres
de
samme eller strengere grænseværdier nationalt, hvis det vurderes, at der er behov for et højere beskyt-
telsesniveau, eller hvis det understøtter håndhævelsen.
Da forslaget minder om de regler, der normalt fastsættes under EU’s arbejdsmiljøregler, har Kommis-
sionen anbefalet, at medlemsstaterne bruger den vejledning for implementering, der blev udviklet i
forbindelse med en lignende begrænsning af et andet ikke-polært opløsningsmiddel, 1- methyl-2-pyr-
rolidone (NMP).
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget vurderes endvidere ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Italien har vurderet, at forslaget vil koste 865 - 1.500 mio.
over 15 år i hele EU. Det er særligt virk-
somheder, der har produktion af syntetiske fibre til tekstil, og i mindre grad PUR-coatings og mem-
branindustrien, der vil skulle indføre risikohåndteringsforanstaltninger og justere deres anvendelses-
forhold for at kunne overholde reglerne. ECHAs videnskabelige komite for samfundsøkonomisk vurde-
ring (SEAC) har udtalt, at omkostningerne er stærk overvurderet. SEAC har vurderet, at der vil kunne
anvendes risikohåndteringsforanstaltninger og foretages justeringer af anvendelsesforholdene, som vil
være økonomisk gennemførlige. SEAC kan dog ikke angive et andet estimat for omkostningerne. For at
imødegå eventuelle samfundsøkonomiske.
Arbejdstilsynet har vurderet, at forslagets krav til risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelses-
forhold allerede er indført i danske virksomheder, og forslagets krav til begrænsning af arbejdernes
udsættelse vurderes dermed at være overholdt i danske virksomheder, også selvom den gældende dan-
ske grænseværdi ligger højere. Det kan dog ikke udelukkes, at forslaget kan medføre begrænsede om-
kostninger for enkelte virksomheder i forbindelse med kontrolmålinger. Dansk Industri og Arbejdstil-
synet har endvidere oplyst, at de ikke har kendskab til, at der er produktion af syntetiske fibre til tekstil
i Danmark. Samlet set vurderes det derfor, at forslaget ikke vil medføre væsentlige erhvervsøkonomi-
ske omkostningerne i Danmark.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 479: Grundnotat vedr. Kommissionens forslag til begrænsning af N,N-dimethylformamid (DMF), komitésag
2371167_0005.png
Italien har vurderet, at der i de tre berørte brancher er mellem 1300 og 2550 arbejdstagere i EU, der
udsættes for DMF. Forslaget er vurderet til at medføre en sundhedsmæssig gevinst i størrelsesordenen
35 til 77 mio.
over 15 år i EU. Det er hovedsagelig den nedsatte effekt på leveren (99,7 %), der bidra-
ger til gevinsten. Det er sandsynligvis ingen sundhedsmæssig gevinst i Danmark, da forslagets krav til
arbejderes udsættelse som nævnt allerede forventes at være overholdt i danske virksomheder.
Kommissionen har endvidere oplyst, at de sikkerhedshandsker, der bruges i forbindelse med COVID-
19, kan fremstilles uden brug af DMF. Ligeledes er der ikke brug for DMF i de tekstiler, der anvendes
til andet sikkerhedsudstyr i forbindelse med bekæmpelse af COVID-19.
Forslaget forventes at have en marginal positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljø-specialudvalget, hvor der er indkommet bemærkninger
fra Forbrugerrådet Tænk og fra Rådet for Grøn Omstilling.
Forbrugerrådet Tænk kan bakke op om den danske indstilling. Tænk mener dog, at indstillingen bør
skærpes yderligere. Tænk mener, at Danmark skal kræve et forbud mod brugen af DMF i alle forbru-
gerprodukter, fordi stoffet skader forplantningsevnen og det ufødte barn. Tænk henviser til Kommissi-
onens Kemikaliestrategi for bæredygtighed, hvor der lægges op til at stoffer, som skader forplantnings-
evnen, generelt skal forbydes i forbrugerprodukter.
Regeringen er enig med Forbrugerrådet Tænk i at stoffer, der skader forplantningsevne, generelt skal
begrænses i forbrugerprodukter. Regeringen støtter derfor Kommissionens Kemikaliestrategi for bæ-
redygtighed og arbejder på at fastholde, at Kommissionen gennemfører det forberedende arbejde, her-
under deres køreplan for udarbejdelsen af forslag til begrænsning af grupper af stoffer, der bl.a. skader
forplantningsevnen, og deres arbejde med en generisk begrænsning af bl.a. samme stoffer, i forbruger-
produkter.
Rådet for Grøn Omstilling støtter de foreslåede begrænsninger. Rådet for Grøn Omstilling mener des-
uden, at der bliver behov for yderligere restriktioner. Rådet for Grøn Omstilling påpeger, at anvendel-
sen af DMF i den kemiske industri i EU er så omfattende, at yderligere fremtidige begrænsninger i an-
vendelsen af DMF vil kræve substitution af selve de produkter, som er baseret på anvendelsen af DMF,
idet det ikke altid vil være muligt at fremstille de samme produkter uden DMF.
Rådet for Grøn Omstilling angiver ikke, hvilke yderligere begrænsninger, der vil kunne komme på tale.
Regeringen er enig i, at der er omfattende industriel anvendelse af DMF i EU. Det fremgår desuden af
RAC og SEACs opinion, at der ikke findes tekniske og økonomisk brugbare alternativer til mange an-
vendelser.
Generelle
forventninger
til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at stoffer, som udgør en risiko for menneskers sundhed skal begrænses, når der
kan identificeres en uacceptabel risiko. Det vurderes på linje med Kommissionen, at risici ved anven-
delse af DMF ikke er tilstrækkeligt kontrolleret i EU, og at der derfor er behov for at begrænse anven-
delsen.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 479: Grundnotat vedr. Kommissionens forslag til begrænsning af N,N-dimethylformamid (DMF), komitésag
Regeringen bemærker dog, at man fra dansk side, uafhængigt af det konkrete forslag, følger og bidra-
ger til arbejdet i EU med at skabe større klarhed over forholdet mellem REACH og arbejdsmiljølovgiv-
ningen. Det skal i den sammenhæng pointeres, at dele af forslaget kunne have været stillet som græn-
seværdi
under EU’s
arbejdsmarkedslovgivning, det vil sige arbejdsmiljøreglerne, i stedet for som her
under REACH.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5