Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 475
Offentligt
2369454_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Mener ministeren, at forholdene for tangbranchen i
Danmark er tilfredsstillende, når
tangvirksomheder f.eks. oplever
sagsbehandlingstider hos Kystdirektoratet på over
12 måneder, når der stilles krav om depositum på
100.000 kr. per tangshave, og når der kun
gives 5-årige tilladelser, hvorefter Kystdirektoratet
kan lukke virksomheden?
Indledning
Jeg vil indlede med at slå fast, at understøttelse af
gode forhold for grønne erhverv er vigtige for
regeringen. De er ofte placeret i landdistrikterne og
er dermed med til at understøtte vækst og udvikling
i alle dele af Danmark.
Regeringen er positiv over for ny innovativ og
bæredygtig produktion af fødevarer både på land og
på vand. Det er blandt andet derfor, at vi sammen
med Folketingets partier over perioden 2021-2023
har aftalt at afsætte 5,1 mio. kr. til udvikling af
erhvervsmæssig tangproduktion. Det fremgår af
Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet
2021-2023. Kommercielle tanganlæg er desuden
ikke omfattet af den havplan, der er i høring nu. Det
betyder, at der fortsat er mulighed for at tanganlæg
kan placeres, hvor det ikke strider mod andre
interesser. Det sikrer branchen de bedste
rammevilkår på nuværende tidspunkt.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 475: Miljøministerens talepapir fra samrådet 7/4-21 om forholdende for tangbranchen i Danmark
2369454_0002.png
TALEPAPIR
Tangerhvervet er en relativ ny branche i Danmark
en branche, der bydes velkommen. Men det er
vigtigt for mig også at nævne, at havet og de danske
kyster er vores alle sammens, så vi har en
forpligtigelse til at sikre, at produktion og erhverv på
havet kan fungere i kombination med havmiljø og
øvrige aktiviteter på havet. Disse hensyn tager vi
også på land.
Derfor skal der være en god balance mellem både at
tage hensyn til havmiljøet og de erhvervsmæssige
muligheder, og på den anden side, at der bliver
passet på miljøet og omgivelserne. På denne måde
kan dyrkning af tang realiseres, mens vi gør os
erfaringer med tanganlægs påvirkning af det
omgivende miljø.
Alle færdigbehandlede ansøgninger om udlægning
af kommercielle tanganlæg til dato er imødekommet
med tilladelser.
Men det er naturligvis vigtigt at lytte til branchen, og
jeg havde selv for nylig et møde med Dansk Tang.
Her fik jeg også konkretiseret de udfordringer, som
branchen står over for.
Sagsbehandlingstider ved Kystdirektoratet
I forhold til sagsbehandlingstiden kan jeg oplyse, at
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 475: Miljøministerens talepapir fra samrådet 7/4-21 om forholdende for tangbranchen i Danmark
2369454_0003.png
TALEPAPIR
Kystdirektoratet for sager på søterritoriet lige nu er
6-8 måneder. Jeg ved også, at Kystdirektoratet
løbende gør en indsats for at nedbringe
sagsbehandlingstiden og smidiggøre sagsforløbene.
Forventningen er, at sagsbehandlingstiden er på vej
ned på et mere normaliseret niveau omkring
gennemsnitligt 6 måneder. Det mener jeg er et
rimeligt niveau, hvorimod en sagsbehandlingstid på
mer end 13 måneder er meget lang tid.
Ved sagsbehandlingen af tanganlæg skal der bl.a.
ske høring af berørte interessenter og myndigheder.
Der skal ofte også indhentes supplerende
oplysninger ifm. ansøgningen. Disse trin er
nødvendige, før en ansøgning vil kunne
imødekommes.
Sagsbehandlingen skal bl.a. sikre, at anvendelse af
søterritoriet foregår på den bedst mulige måde. Her
skal der tages hensyn til havmiljøet og
erhvervsmæssige og rekreative interesser
og
kompleksiteten kan variere.
Derudover går Kystdirektoratet ofte i dialog med
ansøger om mulige projekttilpasninger, for at
muliggøre, at der kan gives tilladelse. Denne tilgang
til sagsbehandlingen kan betyde, at
sagsbehandlingen tager lidt ekstra tid. Men jeg
mener, at dette er en langt bedre løsning end at blot
give afslag, selvom det isoleret set vil slå positivt ud i
selve sagsbehandlingstiden.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 475: Miljøministerens talepapir fra samrådet 7/4-21 om forholdende for tangbranchen i Danmark
2369454_0004.png
TALEPAPIR
Sikkerhedsstillelse
Havet og vores kyster er et fælles gode, og det er det
helt klare udgangspunkt i kystbeskyttelsesloven, at
ejere af et anlæg på søterritoriet skal kunne holdes
ansvarlige, hvis de ikke rydder op efter sig selv.
Det er efter min opfattelse fornuftigt og helt rimeligt
- også i forhold til tangbranchen.
Jeg mener at det er nødvendigt, at virksomheder,
som ønsker at etablere produktionsanlæg på
søterritoriet, stiller den nødvendige sikkerhed for, at
anlæggene kan fjernes efter endt brug. Det er vigtigt
i tilfælde af, at ejeren ikke selv gør det.
På denne måde undgår vi, at plastik og andet
materiale og hele tanganlæg ender som potentielt
affald i havmiljøet. Samtidig skal vi sikre, at staten
ikke skal afholde udgifterne hertil, så vi sender
regningen videre til os alle sammen.
Det er vigtigt for mig i den sammenhæng at
præcisere, at der ikke ligger et fast krav på 100.000
kr. som sikkerhedsstillelse i forbindelse med
udlægning af tanganlæg. Størrelsen af
sikkerhedsstillelsen fastsættes ved konkret at
vurdere omkostningerne ved at fjerne et anlæg
og
den praksis har gjort sig gældende siden 2015. Der
stilles lignende vilkår om sikkerhedsstillelse ift.
muslingeproduktion på søterritoriet.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 475: Miljøministerens talepapir fra samrådet 7/4-21 om forholdende for tangbranchen i Danmark
2369454_0005.png
TALEPAPIR
Jeg vil også gerne fremhæve, at der ikke opkræves
betaling for behandling af ansøgninger og at
brugerne ikke skal betale for brug af vandarealet. I
den henseende mener jeg, at tangbranchen faktisk
har nogle ganske gode erhvervsvilkår.
5-årige tilladelser
Kystdirektoratets tilladelser til kommercielle
tanganlæg varer som udgangspunkt i 5 år. Jeg kan
forstå fra mit møde med Dansk Tang, at
tidsbegrænsede tilladelser kan gøre det vanskeligt at
tiltrække investor-kapital til at udvikle branchen.
Det er en problemstilling, som jeg gerne vil se
nærmere ind i, om vi kan finde en god løsning på.
Kommerciel tangdyrkning er en relativ ny branche i
Danmark og det er derfor vigtigt, at tilladelser til
tanganlæg baseres på viden og erfaring og gennem
løbende evaluering. Sådan kan vi bedst undgå, at vi
kommer til at påføre miljøet skader.
Tanganlæggene optager desuden ofte store
vandarealer relativt kystnært. Tidsbegrænsede
tilladelser sikrer, at der kan ske justering af
eventuelle uhensigtsmæssigheder inden for en
kortere årrække
f.eks. hvis der konstateres
uønskede miljømæssige konsekvenser af
tangdyrkningen.
F.eks. kan det konstateres at et anlæg bør placeres
uden for dybdegrænsen for ålegræssets udbredelse.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 475: Miljøministerens talepapir fra samrådet 7/4-21 om forholdende for tangbranchen i Danmark
2369454_0006.png
TALEPAPIR
Det kan også være hensigtsmæssigt, at placere
anlæg i god afstand fra kysten, hvor mange typisk
benytter vandet rekreativt som f.eks. svømmere,
dykkere, sejlere, fiskere.
For at komme tanganlægs miljømæssige
konsekvenser nærmere, deltager Kystdirektoratet i
projektet TANG.NU. Projektet undersøger bl.a.
tangdyrkning og effekterne heraf på havmiljøet. Det
er spændende undersøgelser, som jeg glæder mig til
at se resultatet af. Projektet er færdigt til juni i år, og
på den baggrund vil jeg se nærmere på, om det giver
mulighed for at give en længere varighed af
tilladelser, der kan forbedre rammevilkårene for
erhvervet.
Udgangspunktet er sådan, at en tilladelse bliver
fornyet, medmindre der konstateres problemer eller
uhensigtsmæssigheder med et anlæg.
Jeg kan desuden oplyse, at der til dato i alt er
meddelt ti midlertidige tilladelser til kommerciel
tangdyrkning.
Udover de nuværende tilladelser ser vi også på
tangdyrkning som et muligt marint virkemiddel i
forbindelse med de kommende vandområdeplaner.
Afslutning
Søterritoriet er et fælles gode
et gode som jeg også
gerne ser, at tangerhvervet kan nyde godt af. For
mig er det vigtigt at have den rette balance mellem
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 475: Miljøministerens talepapir fra samrådet 7/4-21 om forholdende for tangbranchen i Danmark
2369454_0007.png
TALEPAPIR
erhverv, beskyttelse af havmiljøet og vores alles
adgang til havet. Jeg forventer, at erhvervet vil
udvikle sig i de kommende år, og derfor skal vi
selvfølgelig tilpasse rammevilkårene efterhånden
som vi bliver klogere.
Tak for ordet.
7