Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 474
Offentligt
2369200_0001.png
Natur og biodiversitet
i det åbne land
Fælles udspil
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 474: Henvendelse af 8/4-21 fra Landbrug og Fødevarer om forslag fra Danmarks Jægerforbund om udtagning af 100.000 ha landbrugsjord
2369200_0002.png
2
Naturen i det
åbne land
har
brug for en hånd
1)
Foto: Niels Hougaard
Forsidefoto: SEGES
Der er behov for en markant opprioritering af
indsatsen rettet mod at stoppe tilbagegangen i
biodiversiteten.
Udfordringen for biodiversiteten er især manglen på
plads til naturen samt en varig og effektiv beskyttelse.
Der er behov for både at øge den arealmæssige andel
af natur, sikre en øget sammenhæng mellem eksiste-
rende naturarealer samt øge kvaliteten og beskyttelsen
af den eksisterende natur.
Vi skal styrke viden om biodiversitet hos lodsejere
og befolkning samt befolkningens muligheder for at
opleve naturen.
Indsatsen for natur og biodiversitet i det åbne land bør
både rettes mod de egentlige naturområder og mod
naturværdierne i jordbrugslandskabet, blandt andet
for at sikre velfungerende økosystemer og fødekæder.
Der er behov for både nye og bedre forvaltningsmæssi-
ge tiltag og for målrettede virkemidler, der kan sikre, at
de nødvendige tiltag gennemføres.
Organisationerne bag denne folder har kortlagt
eksisterende barrierer for en styrket naturindsats og
har på denne baggrund i fællesskab formuleret fælles
konkrete ønsker til:
1. Grundlæggende principper for fremtidens
naturforvaltning
2.
Politiske initiativer der skal sikre og styrke
biodiversiteten samt forbedre naturen i det
åbne land og befolkningens muligheder for
at opleve naturen
Udspillet skal ses som et bidrag til arbejdet med
en kommende Natur- og biodiversitetspakke, der
forventes at blive fremlagt i efteråret 2020.
Læs udspillet i dets fulde længde på
organisationernes hjemmesider.
1) Dette udspil handler kun om det åbne land og kommer ikke med anbefalinger vedr. eksisterende skov
Natur og biodiversitet i det åbne land
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 474: Henvendelse af 8/4-21 fra Landbrug og Fødevarer om forslag fra Danmarks Jægerforbund om udtagning af 100.000 ha landbrugsjord
2369200_0003.png
3
Foto: Peter Prik Larsen
Overordnede målsætninger for en
indsats for naturen og biodiversiteten
i det åbne land
Organisationerne er enige om følgende overordnede
målsætninger for en kommende indsats for natur og
biodiversitet i det åbne land:
Danmark skal leve op til nationale og internationale
mål og forpligtelser vedr. natur og biodiversitet.
Det overordnede mål er at opnå høj biodiversitet
blandt andet ved at skabe gunstig bevaringsstatus
for naturtyper, arter og økosystemer i samspil og med
respekt for blandt andet:
Et moderne og konkurrencedygtigt landbrugser-
hverv med mulighed for udvikling og tilpasning til
den nationale og globale efterspørgsel på danske
højkvalitetsfødevarer
• Befolkningens muligheder for at opleve naturens
mangfoldighed. Borgerne skal have glæde af den
løbende natur- og biodiversitetsindsats gennem
gode naturoplevelser, så de får motivation til at
passe på naturen
Levedygtige landdistrikter der er attraktive både at
bo i og besøge
Fjern barriererne for naturindsatsen
i Danmark
Viljen til at hjælpe Danmarks natur og biodiversitet er
der. Men resultaterne og udviklingen går den forkerte
vej. Organisationerne er enige om, at det bl.a. skyldes
disse 5 barrierer:
1. Mangel på viden om Danmarks natur
og biodiversitet
2. Mangel på konkrete og bindende
målsætninger
3. Mangel på målrettede virkemidler
og positive incitamenter
4. Mangel på evaluering og opfølgning
på indsatser
5. Mangel på rekreativ infrastruktur i naturen
og uklar lovgivning om adgang
På de næste sider gennemgås barriererne, og mulige
politiske initiativer fremhæves.
Natur og biodiversitet i det åbne land
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 474: Henvendelse af 8/4-21 fra Landbrug og Fødevarer om forslag fra Danmarks Jægerforbund om udtagning af 100.000 ha landbrugsjord
2369200_0004.png
4
1
Mangel på viden om Danmarks natur og biodiversitet
• Naturovervågningen fokuserer i dag på bindende
forpligtelser over for EU, dvs. kun naturtyper og ar-
ter beskyttet efter EU’s naturdirektiver. Der mangler
derfor viden om store dele af Danmarks natur og
biodiversitet. Konkrete tematiske og geografiske
målsætninger og prioriteringer bliver derfor man-
gelfulde, imens en baseline for indsatser mangler,
og effektmonitorering kun sker i meget lille omfang.
Der er behov for at styrke den strategiske forskning i
Danmarks biodiversitet, hvis vi skal forfølge mål-
sætningen om at vende udviklingen som helhed.
Lodsejere og den brede befolkning skal have større
viden om naturværdier og -potentialer på deres
ejendom.
• Indsatsen for naturen skal gøres til en folkesag –
derfor skal vi øge danskernes viden om biodiversi-
tet.
Foto: SEGES
Politiske initiativer
Naturovervågningen skal styrkes
Flere midler til forskning og effektmonitorering
Mere viden og facilitering til lodsejere
Styrket indsats over for befolkningen
Etablering af Biodiversitetsråd med
inddragelse af interessenter
▶ Fokus på økosystemtjenester
2
Mangel på konkrete og bindende målsætninger
• Der er alene fastsat konkrete og bindende målsæt-
ninger for natur omfattet af EU’s natur- og miljødi-
rektiver, dvs. der er ingen forpligtelser til initiativer
for naturtyper og arter, der ikke er omfattet af disse.
• Vi mangler lovgivningsmæssige rammer, som sikrer
sammenhæng mellem naturtypers og arters
bevaringsstatus og konkrete forvaltningsmæssige
initiativer.
• For truede arter er ansvarsfordelingen mellem stat
og kommuner uklar. Iværksættelse af initiativer
sker derfor grundlæggende ikke.
Politiske initiativer
▶ Ambitiøs artsforvaltningsplan med fokus på mål
og virkemidler
▶ Mål for forvaltning af naturtyper – også uden for
Natura 2000
Natur og biodiversitet i det åbne land
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 474: Henvendelse af 8/4-21 fra Landbrug og Fødevarer om forslag fra Danmarks Jægerforbund om udtagning af 100.000 ha landbrugsjord
2369200_0005.png
5
3
Mangel på målrettede virkemidler og positive incitamenter
• Der er ikke sammenhæng mellem politiske ønsker
om mere natur og virkemidler til udmøntning.
En stor del af den danske naturforvaltning finansie-
res gennem EU’s landdistriktsprogram og er derfor
begrænset af ressourcer og restriktioner som følge
af rammerne for EU’s landbrugspolitik.
• Stat og kommuner har begrænsede midler til at for-
valte offentlige naturarealer, eller til at kommuner
kan påtage sig en faciliterende/koordinerende rolle
over for lodsejere m.v.
Disse forhold betyder, at der mangler ressourcer
til naturforvaltningstiltag, og at der er begrænse-
de muligheder for at give direkte incitamenter til
lodsejer.
Samtidig er der de fleste steder i den eksisterende
lovgivning flere regler, der giver et direkte nega-
tivt incitament til lodsejere i forhold til at gøre en
indsats for naturen. Mange oplever en frygt for, at
natur kan spænde ben for fremtidig udvikling.
Driftsbegrænsninger uden kompensation mod-
virker naturpleje og genopretning samt initiativer
for både truede og almindelige arter. Der er derfor
behov for at styrke de positive incitamenter.
• Udover den danske lovgivning er der også dele af
EU’s landbrugspolitik, der er uhensigtsmæssig i
forhold til at fremme natur og biodiversitet. Dette
skyldes både forordningsmæssige rammer, den
danske implementering og uklarhed om gældende
regler.
Politiske initiativer
▶ Prioritering af midler til en multifunktionel
jordfordelingsfond
▶ Gennemgang af eksisterende lovgivning og
forvaltningsrammer med fokus på negative
incitamenter og barrierer
▶ Revision af EU’s landbrugspolitik med
fokus på natur og biodiversitet
▶ Opdatering af ”Barrierekataloget” vedr. naturpleje
▶ Etablering af større sammenhængende
naturområder
▶ Styrket beskyttelse af § 3-arealer gennem
positive incitamenter
▶ Flere nationale midler til naturpleje
▶ Øget fokus på biodiversitet ved etablering af skov
▶ Kortlægning af potentiale vedr. ”Vildskab” /
Rewilding som værktøj i naturforvaltningen
▶ Staten bør gå foran på egne arealer
Foto: Jakob Bergmann Nielsen, Danmarks Jægerforbund
Natur og biodiversitet i det åbne land
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 474: Henvendelse af 8/4-21 fra Landbrug og Fødevarer om forslag fra Danmarks Jægerforbund om udtagning af 100.000 ha landbrugsjord
2369200_0006.png
6
4
Mangel på evaluering og opfølgning på indsatser
• Der er kun fastsat rammer for evaluering og op-
følgning på forvaltningsmæssige tiltag i regi af EU’s
natur- og vandrammedirektiv, dvs. der mangler sy-
stematisk opsamling og evaluering af naturforvalt-
ningen i Danmark gennem de seneste mange år.
Nye tiltag og initiativer inden for naturforvaltning
igangsættes ”i blinde” uden at kende effekten.
• Positiv medvirken og engagement fra private
lodsejere forudsætter formidling af resultater fra
gennemførte initiativer.
Politiske initiativer
▶ Effektvurdering og evaluering af tiltag
▶ Opfølgning på tidsbegrænsede tiltag
5
Mangel på rekreativ infrastruktur i naturen og uklar lovgivning om adgang
• I Danmark er udviklingen af den rekreative infra-
struktur ukoordineret nationalt og på tværs af kom-
muner, dvs. der findes ikke et sammenhængende
netværk af naturnære stier og ruter med national
planlægning, fælles standarder og mærkning af sti-
erne, digitalt overblik til gode naturoplevelser m.m.,
der kan vise vej til de gode naturoplevelser i landet.
• Den danske lovgivning om befolkningens adgang til
naturen er spredt i forskellige love og er kompleks
– det kan derfor være svært for den almindelige
borger at vide, hvor man må færdes i naturen.
Politiske initiativer
▶ Naturnær rekreativ infrastruktur
▶ Gennemgang af adgangslovgivningen
▶ Friluftslivet skal tænkes med i naturindsatserne
Foto: Friluftsdrådet
Natur og biodiversitet i det åbne land
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 474: Henvendelse af 8/4-21 fra Landbrug og Fødevarer om forslag fra Danmarks Jægerforbund om udtagning af 100.000 ha landbrugsjord
2369200_0007.png
7
10 principper
for fremtidens
naturforvaltning
Organisationerne er enige om en række grundlæggende principper som bør ligge
til grund for den fremtidige danske naturforvaltning:
Foto: Jakob Bergmann Nielsen, Danmarks Jægerforbund
1
2
3
4
5
Både akutte som langsigtede tiltag skal sikre en rig
natur og biodiversitet i Danmark i samspil med andre
interesser som friluftsliv, jordbrug og liv i landdi-
strikterne. Naturen skal kunne udfolde sig på egne
præmisser på flere og større arealer.
6
7
8
9
10
Det må ikke være en ”straf” for lodsejere at huse,
pleje eller genskabe natur.
Der skal sikres viden om effekt af tiltag og behov for
konkret forvaltning.
Naturindsatsen skal komme befolkningen til gavn
gennem mulighed for bedre naturoplevelser
og skabe bedre forståelse for natur og biodiversitet.
Indsatsen for natur og biodiversitet skal som ud-
gangspunkt være frivillig og inddrage
relevante interessenter tidligt i idéfasen, særligt
jordejere.
Målsætninger skal være konkrete, forpligtende for
myndighederne og tidsfastsatte, så evaluering
og løbende tilpasning af initiativer er mulig (adaptiv
forvaltning).
Der skal sikres positive incitamenter for private lods-
ejere – tilstrækkelig betaling for
rådighedsindskrænkninger og løbende tilpasning af
lovgivning og regler.
Mål og virkemidler til udmøntning skal hænge sam-
men, og der skal prioriteres flere midler
til naturforvaltningen.
Staten skal gå forrest med konkrete og målrettede
indsatser for truede arter og naturtyper,
bl.a. etablere større naturområder på egne arealer.
Naturen yder ud over en herlighedsværdi også en
økonomisk værdi i form af økosystemtjenester, som
i dag er en integreret del af EU's naturforvaltning.
Danmark bør anerkende, at naturen ikke alene er en
udgift, men også rummer en økonomisk værdi.
Natur og biodiversitet i det åbne land
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 474: Henvendelse af 8/4-21 fra Landbrug og Fødevarer om forslag fra Danmarks Jægerforbund om udtagning af 100.000 ha landbrugsjord
2369200_0008.png