Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 453
Offentligt
2362527_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. marts 2021
Sagsnummer: 2021-606
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens gennemførelsesbeslut-
ning om indførelse af regler for overvågning og rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse dy-
rearter (komitesag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og foder, sek-
tion for dyresundhed og dyrevelfærd ved skriftlig procedure med frist i slutningen af marts 2021.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i EU og dermed også i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 453: Grundnotat om regler for overvågning og rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter, komitésag
2362527_0002.png
Den 24. marts 2021
FVM 030
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens gennemførelsesbeslutning om indførelse af regler for over-
vågning og rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter (komite-
sag)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om gennemførelsesbeslutning om indførelse af regler for over-
vågning og rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter (komitesag). Forslaget inde-
holder bestemmelser om tilrettelæggelse og gennemførelse af overvågning for SARS-CoV-2 i pelsdyr
af minkfamilien og mårhunde. Overvågningen berører både raske og smittede besætninger såvel
som andre former for hold af disse dyr og dødfundne vilde dyr af arter, der er modtagelige for syg-
dommen. Forslaget indeholder desuden retningslinjer for indberetning af udbrud med sygdommen
til Kommissionen og offentliggørelse af resultaterne. Forslaget vurderes generelt at have positiv
virkning for beskyttelsesniveauet i EU og dermed også i Danmark. En harmoniseret overvågning af
COVID-19 i pelsdyr og fortsat krav om rapportering af udbrud af COVID-19 i pelsdyrbesætninger vil
fremme mulighederne for at iværksætte effektive harmoniserede bekæmpelsesforanstaltninger, så-
fremt der fremkommer varianter af SARS-CoV-2 fra pelsdyr med potentiale til at forværre COVID-
19 pandemien. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for planter, dyr, fødeva-
rer og foder, sektion for dyresundhed og dyrevelfærd ved skriftlige procedure med frist i slutningen
af marts 2021. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om gennemførelsesbeslutning om indførelse af regler for overvåg-
ning og fortsat rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten og i artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/99/EF af 17. november 2003 om overvågning af zoonoser og zoonotiske agenser, om ændring af
Rådets beslutning 90/424/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv 92/117/EØF.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og
foder, sektion for dyresundhed og dyrevelfærd. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 453: Grundnotat om regler for overvågning og rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter, komitésag
flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret fler-
tal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge
Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives
der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget eller inden for to
måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appel-
udvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kom-
missionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og foder, sek-
tion for dyresundhed og dyrevelfærd ved skriftlig procedure med frist i slutningen af marts 2021.
Formål og indhold
Baggrunden for forslaget er, at der i flere medlemsstater i 2020 er set udbrud med SARS-CoV-2 i be-
sætninger med mink. Samtidig er det vist, at sygdommen er en zoonose. Det vil sige, at der sker smitte
fra mennesker til dyr og vice versa. Der er behov for en harmoniseret tilgang til overvågning i besæt-
ninger med modtagelige dyrearter som f.eks. mink og fritter og for indrapportering af udbrud med syg-
dommen til Kommissionen med henblik på koordineret bekæmpelsesindsats.
Kommissionens forslag indeholder fire elementer:
1) Et overvågningsprogram for COVID-19 i dyr af minkfamilien (mink, fritter, ilder o.l.) og hos mår-
hunde.
2) En forpligtelse til medlemsstaterne om, at virus, der påvises, skal typebestemmes og sammenlig-
nes med de typer af SARS-CoV-2 virus, der findes i mennesker med COVID-19, så udviklingen i
virusvarianter kan følges og spores.
3) Krav til informationer der skal indberettes til Kommissionen, hvis der ses infektion med SARS-
CoV-2 hos disse dyr. Disse oplysninger svarer til det, der indberettes i andre udbrudssammen-
hænge.
4) Forpligtelse til Kommissionen om at samle indberetningerne og offentliggøre resultaterne.
Overvågningsprogrammet er baseret på anbefalinger fra rapport af 29. januar 2021 fra Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) og Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol
med Sygdomme (ECDC) om overvågning af SARS-CoV-2 infektioner i dyr af minkfamilien samt i an-
befalinger fra risikovurdering af SARS-CoV-2 i pelsdyrproduktionen udarbejdet af Verdensorganisati-
onen for dyresundhed (OIE) i samarbejde med Verdenssundhedsorganisationen (WHO) og FN’s føde-
vare- og landbrugsorganisation (FAO).
Overvågningsprogrammet indeholder to muligheder (a og b) og et supplerede udredningsprogram (c):
a. Overvågning i besætninger med dyr af minkfamilien eller mårhunde. Programmet omfatter ugent-
lig udtagning af svaberprøver fra svælget hos døde, syge eller raske levende mink. Stikprøvestør-
relsen, som er foreslået, svarer til ca. 60 dyr pr. uge fra en besætning med ca. 10.000 dyr.
b. Et alternativt overvågningsprogram i besætningerne. Dette kan vælges, hvis der foreligger en nati-
onal risikovurdering, der godtgør, at de anvendte alternative metoder til svælgsvaberprøver giver
samme sikkerhed som standardmetoderne. Stikprøvestørrelsen svarer til ca. 15 dyr hver anden uge
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 453: Grundnotat om regler for overvågning og rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter, komitésag
ved en besætningsstørrelse på 10.000 dyr. Der kan vælges mellem forskellige svaberprøver på en-
ten døde dyr eller fra syge eller raske levende dyr og de skal være kombineret med prøver af udån-
dingsluft fra dyrene i besætningen.
c.
Derudover foreslås det, at dødfundne vilde dyr af modtagelige arter og andre former for hold af
modtagelige dyr overvåges ved udtagning af svaberprøver ved dødsfald eller symptomer på smitte
med SARS-CoV-2 hos dyrene. Ved øget dødelighed eller symptomer i besætninger eller hvis en
medarbejder testes positiv for COVID-19, suppleres overvågningsprogrammet med særskilte
svælgsvaberprøver. Prøvetagningsfrekvensen er her fem prøver til undersøgelse, hver gang en af
de udløsende faktorer ses (dødfundne dyr, øget sygelighed eller dødelighed i dyreholdet eller at en
medarbejder testes positiv for COVID-19).
Kommissionen forslår endvidere, at beslutningen gælder til den 31. marts 2022.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesbeslutning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Overvågning af husdyrsygdomme og zoonoser som f.eks. COVID-19 reguleres i medfør af bekendtgø-
relse af lov nr. 330 af 2. marts 2021 om hold af dyr, § 30 og er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1589 af
11. november 2020 om COVID-19 i pelsdyr.
Sygdommen er gjort anmeldepligtig i Danmark hos mink og ildere i medfør af bekendtgørelse nr. 1171
af 17. juli 2020 om lister over smitsomme sygdomme til lov om hold af dyr og anmeldepligt af sygdom-
mene.
COVID-19 hos dyr er ikke en listet sygdom i EU lovgivningen, og sygdommen er dermed ikke gjort an-
meldepligtig i dyresundhedsloven (Europaparlamentet og rådets forordning (EU) 2016/429 af 9. marts
2016 om overførbare dyresygdomme og om ændring og ophævelse af visse retsakter på området for dy-
resundhed)
Konsekvenser
De danske bekendtgørelser om anmeldepligtige sygdomme og om COVID-19 i pelsdyr indeholder ret-
ningslinjer for indberetning af sygdommen i mink og ilderbesætninger samt om overvågning mv. af
sygdommen i besætninger med mink og ildere, men ikke med andre modtagelige dyrearter som mår-
hunde. Det foreliggende forslag vil derfor have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet bekendtgørelse
nr. 1589 af 11. november 2020 om COVID-19 i pelsdyr og bekendtgørelse nr. 1171 af 17. juli 2020 om
smitsomme sygdomme og anmeldepligt skal tilpasses gennemførelsesbeslutningens krav til overvåg-
ningsprogrammet og til hvilke dyr, der er omfattet.
En undersøgelse af en almindelig besætning med 10.000 dyr i det foreslåede overvågningsprogram vil
beløbe sig til minimum ca. 2.800 kr. pr. uge. Det forudsætter, at det tillades at sammenlægge fem en-
keltprøver i én samlet prøve (12 prøver á 109 kr.), og at materiel og prøvetagningsudgiften kan be-
grænses til 1.500 kr. Beløbene stammer fra omkostningerne ved tilsvarende overvågning i danske
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 453: Grundnotat om regler for overvågning og rapportering af infektion med SARS-CoV-2 i visse dyrearter, komitésag
minkbesætninger i 2020. Det skal bemærkes, at den danske pelsdyrproduktion omfattet af de foreslå-
ede krav må forventes at være minimal i 2022. I en dansk kontekst forventes forslaget derfor ikke at få
større statsfinansielle konsekvenser eller større erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i EU og dermed også i Danmark.
En harmoniseret overvågning af COVID-19 i pelsdyr og krav om rapportering af udbrud af COVID-19 i
pelsdyrbesætninger vil fremme mulighederne for at iværksætte effektive harmoniserede bekæmpelses-
foranstaltninger, skulle der vises sig varianter af SARS-CoV-2 fra pelsdyr med potentiale til at forværre
COVID-19 pandemien.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke modtaget bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev drøftet på mødet i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og foder, sektion for
dyresundhed og dyrevelfærd 16. marts 2021. Flere medlemsstater gav udtryk for, at det foreslåede
overvågningsprogram var for omfattende. Disse medlemsstater ønskede mulighed for en mere risiko-
baseret tilgang til overvågningen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Formålet med at etablere et overvågningsprogram for COVID-19 i dyr af minkfamilien og hos mår-
hunde baseret på de danske erfaringer er hensigtsmæssigt, da smitte som bekendt nemt kan overføres
fra menneske til dyr og vice versa.
Kommissionens forslag til overvågningsprogram kan gøres mere fleksibelt, således det for eksempel
gøres muligt at tilpasse frekvenser og prøveudtagningsmetoder i den alternative metode på basis af ri-
sikovurderinger i de enkelte medlemsstater.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet et harmoniseret overvågningsprogram er
ønskeligt.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4