Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 452
Offentligt
2362237_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål AS og AT
”Kan
ministeren forklare, hvorfor der er sket en
stigning i ulovligt salg af pesticider og
sandsynligvis
en tilsvarende anvendelse af ulovlige
pesticider? Og hvad agter ministeren at foretage sig
for at reducere omfanget af ulovlig salg og brug af
pesticider? Der henvises til nyhed fra Miljøstyrelsen
om, at flere pesticidforhandlere har overtrådt loven i
2020 (”Flere pesticid-forhandlere
har overtrådt
loven i 2020 end året før”, Miljøstyrelsen den 25.
februar 2021, Flere pesticid-forhandlere har
overtrådt loven i 2020 end året før (mst.dk)).”
”Mener
ministeren, at landbrugserhvervet som
helhed bør stilles til ansvar for salg og anvendelse af
ulovlige pesticider? Og hvad vil ministeren gøre for
at sikre, at landbrugets organisationer udøver
selvjustits, så pesticidlovgivningen overholdes?”
Svar:
Tak for spørgsmålene om kontrol af sprøjtemidler,
som jeg vil besvare samlet.
Reglerne for salg og opbevaring af sprøjtemidler
skal følges. Forhandlerne har et ansvar for at kende
og efterleve reglerne, så der ikke bliver solgt ulovlige
sprøjtemidler, og vi skal ikke acceptere salg af
ulovlige sprøjtemidler. Det skal der slet ikke herske
tvivl om.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 452: Miljøministerens talepapir fra samrådet 24/3-21 om ulovligt salg af pesticider
2362237_0002.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Når det er sagt, er det vigtigt at fremhæve, at
stigningen i overtrædelser langt hen af vejen er et
resultat af vores kontrollanters gode arbejde.
Den nuværende pesticidstrategi indførte en mere
målrettet og risikobaseret kontrol af forhandlere og
jordbrugere. Det har givet Miljøstyrelsens
Kemikalieinspektion mulighed for at udvælge netop
de forhandlere til kontrol, hvor risikoen for
regelovertrædelser er størst. Og når der først er
fundet overtrædelser hos en forhandler, så udvælges
denne forhandler gerne til kontrol igen for at tjekke,
om der er kommet orden i tingene. Det er en vigtig
årsag til, at vi nu ser en stigning i antallet af
overtrædelser.
Når der bliver konstateret overtrædelser, er der
størst grund til bekymring ved salg af udenlandske
sprøjtemidler, som ikke er godkendte i Danmark.
Den slags overtrædelser udgjorde i seneste kontrolår
5 ud af i alt 40 overtrædelser på salg eller besiddelse
af ulovlige sprøjtemidler. Ét af disse udenlandske
midler indeholder et stof, der har været forbudt i
Danmark siden 2017
de øvrige fire midler har
udenlandske etikker, men findes i lignende
produkter godkendt i Danmark.
Til sammenligning var der 18 tilfælde af den mest
almindelige type overtrædelse, nemlig opbevaring af
et produkt som ikke længere er godkendt, men som
tidligere har været godkendt til salg og anvendelse i
Danmark.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 452: Miljøministerens talepapir fra samrådet 24/3-21 om ulovligt salg af pesticider
2362237_0003.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
I den forbindelse skal det bemærkes, at de
overtrædelser, kontrollen har fundet, ikke handler
om stoffer, der er fundet over kravværdien i vores
massescreeninger af grundvandet.
Når findes overtrædelser i kontrollen, er der
sanktioner. Hvis en overtrædelse vurderes at være
uforsætlig og ikke have udgjort en fare for hverken
menneskers sundhed eller miljøet, kan sagen ofte
klares med en indskærpelse eller påbud. Men ved
gentagende eller særligt grove overtrædelser hos en
forhandler anmeldes sagen til politiet.
Hvis vi kigger fremad, mener jeg, at der skal sættes
yderligere ind over for overtrædelser, selvom en del
af forklaringen på stigningen i overtrædelser skyldes
den målrettede kontrol.
Jeg har, som vi tidligere har drøftet i aftalekredsen
bag pesticidstrategien, en ny ordning på vej, hvor
forhandlere af sprøjtemidler til professionelle
brugere skal registrere sig hos Miljøstyrelsen.
Lovændringen blev vedtaget sidste år i december og
registreringen vil give kontrollanterne endnu bedre
muligheder for at målrette kontrollen, og samtidig
er det et værktøj til oplysning og dialog med
forhandlerne
fx om sprøjtemidler, der ikke
længere må sælges. Jeg forventer, at ordningen er
oppe og køre fra 1. januar 2022.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 452: Miljøministerens talepapir fra samrådet 24/3-21 om ulovligt salg af pesticider
2362237_0004.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Det er klart, at den enkelte landmand også har et
ansvar for hverken at købe eller anvende ulovlige
sprøjtemidler. Men det er svært at stille et helt
erhverv kollektivt til ansvar for nogle forhandleres
salg af ulovlige sprøjtemidler.
Jeg har dog en klar forventning om, at man som
landmand er sit ansvar bevidst og løbende rydder op
på sit lager med sprøjtemidler.
Efter resultaterne af sidste massescreening tog jeg
sagen op med landbruget for at understrege, at det
er uacceptabelt, at der importeres og anvendes
ulovlige sprøjtemidler. Så jeg har en klar
forventning om, at landbrugets organisationer
hjælper deres medlemmer med at få ryddet op.
Når der senere i år skal forhandles ny
pesticidstrategi, skal vi også drøfte kontrol. Og det
gælder både kontrol af forhandlere af sprøjtemidler
og af landbrugets brug af sprøjtemidler. Jeg ser frem
imod gode forhandlinger, og jeg er meget åben for at
høre på alle gode forhandlingsindspil til, hvordan vi
kan forbedre kontrollen
både af forhandlere og
landmænd.
Tak for ordet.
4