Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 441
Offentligt
2358869_0001.png
TALEPAPIR
Den 16. marts 2021
Spørgsmål AV
”Ministeren
bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22. og 23 marts
2021 samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i
Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar
-
Jeg vil forelægge dagsordenen for rådsmødet for
EU’s
landbrugs- og fiskeriministre den 22.-23.
marts. Der er otte punkter på dagsorden.
-
Punkt 1 og 2 handler om
plantesundhed
og
biologiske bekæmpelsesmidler.
Begge emner er
højt prioriteret af formandskabet, og der vil være
politiske drøftelser af de to emner.
-
Under drøftelsen af plantesundhed vil jeg især lægge
vægt på, at forebyggelse er bedre end bekæmpelse.
Generelt skal vi holde fokus på at sikre et højt
plantesundhedsniveau i EU.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/3-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2021
2358869_0002.png
TALEPAPIR
-
I forhold til biologiske bekæmpelsesmidler såsom
insekter og mider mv. ønsker formandskabet en
første drøftelse.
-
Derefter vil formandskabet opfordre Kommissionen
til at undersøge området nærmere og undersøge et
eventuelt behov for fælles regulering. Det synes jeg,
er en god ide, så vi får et mere oplyst grundlag.
-
Punkt 3 handler om Kommissionens henstillinger til
medlemsstaternes
strategiske planer under den
fælles landbrugspolitik.
-
Set med Kommissionens øjne er formålet med
henstillingerne at sikre, at den nationale
implementering opfylder dels de grundlæggende
målsætninger
for EU’s landbrugspolitik og dels
ambitionerne i Kommissionens grønne pagt.
-
Henstillingerne favner derfor bredt fra ligestilling i
landbrugspolitikken til bredbånd og klima.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/3-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2021
2358869_0003.png
TALEPAPIR
-
Medlemslandene forventes at lægge vægt på, at
medlemslandene alene holdes op på juridiske
forpligtelser i de strategiske planer frem for de brede
politiske målsætninger i for eksempel den grønne
pagt og jord-til-bord strategien.
-
Det er også vigtigt for Danmark at understrege, at
landbrugspolitikken ikke kan håndtere alt.
Henstillingerne dækker flere områder, hvor vi har
nationale tiltag uden for EU’s landbrugspolitik. Det
gælder for eksempel i forhold til nedbringelse af
brugen af antibiotika og pesticider.
-
Kort sagt. Det er ikke alt, som løses bedst med
støtteordninger.
-
Punkt 4-6 er
landbrugsreformen,
hvor både
Rådet og Europa-Parlamentet fastlagde deres
holdning i oktober. Herefter har der været
trilogforhandlinger mellem Rådet, Europa-
Parlamentet og Kommissionen.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/3-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2021
2358869_0004.png
TALEPAPIR
-
På rådsmødet vil der være en status for
forhandlingerne. Overordnet går det lidt trægt med
forhandlingerne. Der er nogle store knaster i
forhandlingerne, som jeg gerne vil fremhæve.
-
Under forhandlingerne om forordningen for de
strategiske planer har der været et stort fokus på de
såkaldte eco-schemes. Europa-Parlamentet ønsker,
at der skal være en liste med hvilke tiltag,
medlemslandene kan indføre som eco-schemes
-
Det er vi som udgangspunkt kritiske over for. Vi
mener, at en sådan liste bryder med hensigten bag
ideen med eco-schemes. Medlemslandene skal have
frihed til at målrette indsatserne, så de matcher de
behov, der er i de enkelte medlemslande.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/3-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2021
2358869_0005.png
TALEPAPIR
-
Af andre større knaster vil jeg fremhæve den
horisontale forordning. Her foreslår Europa-
Parlamentet at fastholde det gamle fokus på
regeloverholdelse. Det er stik imod hensigten med,
at der skal være fokus på, at der kommer resultater
ud af indsatserne.
-
Dernæst prøver Parlamentet også at opretholde et
krav om, at der skal være fysisk kontrol. Det vil være
et tilbageskridt. I Danmark er vi allerede i gang med
at bruge information fra satellitter, så der netop ikke
er brug for fysisk kontrol.
-
Vi støtter den nye model med mulighed for
anvendelse af ny teknologi og mulighed for at
målrette kontrollen. Det vil ikke give mening både at
kræve monitorering og fysisk kontrol. Det skal være
en fordel at bruge ny teknologi og ikke en byrde.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/3-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2021
2358869_0006.png
TALEPAPIR
-
Et andet vigtigt område er markedsordningen, hvor
Parlamentet ønsker mere markedsregulering. Det vil
sige mere offentlig oplagring, krisestøtte og
udbudsstyring.
-
Det er vi imod, hvorfor vi støtter Rådets generelle
indstilling, der ikke lægger op til store ændringer.
Derudover er det også indlysende, at vi skal
respektere
WTO’s regler.
-
Endelig er et nyt forslag fra Europa-Parlamentet et
vigtigt emne i forhandlingerne. Forslaget går på, at
overholdelse af regler på social- og
arbejdsmarkedsområdet som en betingelse for at
modtage landbrugsstøtte.
-
Og lad mig slå fast: Det er vigtigt, at reguleringen på
social- og arbejdsmarkedsområdet overholdes.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/3-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2021
2358869_0007.png
TALEPAPIR
-
Derfor kan ideen fra Europa-Parlamentet være
relevant. Samtidig skal det sikres, at den danske
arbejdsmarkedsmodel respekteres.
-
Det er bestemt ikke let at lande en løsning. Der er jo
for eksempel en meget følsom debat om en passende
mindsteløn i EU.
-
Af danske grønne mærkesager vil jeg fremhæve den
såkaldte bruttoarealmodel om at ændre definitionen
af støtteberettiget areal, så landbrugerne får
mulighed for at have småbiotoper på marken. Det
ser fornuftigt ud i både Rådets og Europa-
Parlamentets holdning, men det gælder om en
fastholde en god løsning.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/3-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2021
2358869_0008.png
TALEPAPIR
-
Endelig er der spørgsmålet om dels, hvor mange
procent, der skal anvendes på eco-schemes. Altså
øremærkning til grønne formål i søjle 1, og hvor
meget frihed medlemslandene skal have til at
udforme ordningerne, og hvordan samspillet skal
være med søjle 2.
-
Det bliver helt centralt, at alle skal levere på det
grønne. Her har formandsskabet meddelt, at det vil
blive drøftet senere i forhandlingerne. Det er altså
ikke på bordet i øjeblikket.
-
Det er svære og spændende forhandlinger, hvor der
stadig er mange emner, som udestår. Vi regner med,
at sagen er på rådsmøderne de næste par måneder,
så vi vender tilbage til sagen.
-
Punkt 7
er endnu en drøftelse og eventuelt politisk
enighed om de endelige
fiskerimuligheder for
2021.
Der blev vedtaget midlertidige kvoter for de
fælles bestande i første kvartal december 2020.
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/3-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2021
2358869_0009.png
TALEPAPIR
-
Vi har fra dansk side arbejdet på højtryk for at få de
endelige fiskerimuligheder for 2021 på plads.
-
Heldigvis er der nu landet bilaterale aftaler mellem
EU og Norge i går eftermiddag. Langt om længe kan
de danske fiskere få adgang til norsk farvand.
-
Der blev også underskrevet en aftale mellem EU,
Storbritannien og Norge om de fælles bestande i går
eftermiddags. Nu mangler vi bare en bilateral aftale
mellem EU og Storbritannien.
-
Konsultationerne mellem EU og Storbritannien, er
de komplekse og langtrukne. Der er flere udestående
elementer, før en aftale falder på plads. Jeg håber, at
der nu er momentum for, at vi kommer videre i
næste uge.
-
Kommissionen er dog også klar til at forlænge de
midlertidige fiskerimuligheder, hvis der ikke snart
landes en aftale med Storbritannien.
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/3-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2021
2358869_0010.png
TALEPAPIR
-
Punkt 8
handler om fiskerimulighederne for 2021
efter tobis i EU- og ikke EU-farvande.
-
Rådgivningen for tobis blev offentliggjort den 25.
februar. Det ser desværre ikke godt ud i år. På
baggrund af rådgivningen skal fiskerimulighederne
fastsættes hurtigst muligt, så fiskeriet kan starte den
1. april.
-
Der er tale om svære drøftelser i år. Det hænger
sammen med den yderligere kompleksitet, der er
kommet, ved at tobis er blevet en delt bestand
mellem EU og Storbritannien.
-
Storbritannien mener, at fiskerimulighederne for
2021 for tobis
og i øvrigt også for sperling
skal
fastsættes til nul. Storbritannien mener endvidere
ikke, at der skal være industrifiskeri i britiske
farvande.
-
Dette er ikke i overensstemmelse med den biologiske
rådgivning og går desuden imod Handels- og
Samarbejdsaftalen, der giver EU fuld adgang.
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/3-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2021
2358869_0011.png
TALEPAPIR
-
Tobis og sperling er vigtige industriarter for
Danmark, og jeg ved hvor vigtigt dette emne er for
dansk fiskeri.
-
Vi mener, at fiskerimulighederne bør fastsættes i
overensstemmelse med den biologiske rådgivning.
-
Jeg lægger stor vægt på, at fiskeriet efter tobis i
britiske farvande kan opretholdes. Det betyder også,
at uundgåelige bifangster fortsat kan indgå i fiskeriet
og afskrives i overensstemmelse med den relative
stabilitet.
-
Vi er i tæt kontakt med Kommissionen og
formandskabet for at sikre, at vi når at fastsætte
fiskerimulighederne, så fiskeriet kan begynde 1.
april.
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 441: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 17/3-21 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 22.-23. marts 2021
2358869_0012.png
TALEPAPIR
-
Selvom det ikke har direkte relevans for
kvoteforslaget om tobis, vil jeg også nævne, at
Storbritannien har et forslag i høring om lukning af
et område på Doggerbanke for bundslæbende
redskaber. Det er et område, hvor danske fiskere
særligt fisker tobis.
-
Det er et andet meget indgribende forslag, hvor
Storbritannien markerer sig som selvstændig
kyststat. Forslaget rejser en række principielle
spørgsmål til EU’s og Storbritanniens
relation under
Handels- og Samarbejdsaftalen for så vidt angår
områdebeskyttelse og fiskerimuligheder. Der er en
tæt koordination i EU om dette.
---o0o---
-
Under siden sidst har jeg ikke noget denne gang.
12