NOTAT
Fødevarer og Veterinær
J.nr. 2021-14
Ref. SISBL
Den 17. marts 2021
Notits om hastebehandling af forslag til lov om ændring af lov om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink
Den 25. januar 2021 indgik regeringen, Venstre, Radikale Venstre, SF og Liberal Alliance en aftale om
erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19. For at tilvejebringe hjemmel til at
udmønte dele af den politiske aftale skal der fremsættes et lovforslag om ændring af lov om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink, herefter kaldet minkloven (lov nr. 2185 af 29. december 2020).
I forlængelse af aftalen skal det dels sikres, at yderligere former for følgeerhverv kan modtage erstatning,
dvs. at den gældende bemyndigelse i minklovens § 8, stk. 3, udvides til ikke i alle tilfælde at være
afgrænset til følgevirksomheder, der i det væsentlige er afhængig af minkavl, eller som organisatorisk
udgør en selvstændig følgevirksomhed, men kan være en del af minkavlervirksomheden. Det vil sige, at
der skal kunne ydes erstatning for staldkapacitet, der udlejes til dansk minkavl, men hvor
udlejningsvirksomheden ikke som helhed er væsentligt afhængig af minkavl i Danmark, og der skal
kunne ydes erstatning til pelserier, der betjener danske minkavlere, men hvor pelseriet indgår i en
virksomhed, hvor der også drives minkavl. Derudover skal der bl.a. indføres bemyndigelse til, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om krav om miljøtilladelser mv. til
minkproduktion eller minkrelateret virksomhed som forudsætning for udbetaling af kompensation og
erstatning efter regler fastsat i medfør af minklovens § 8, stk. 3, til at fastsætte regler om efterprøvelse
af de i § 8, stk. 5, 2. pkt., omtalte myndigheders afgørelser, og til at fastsætte regler om erstatningens
fordeling mellem rettighedshavere, overdragelse mv. Det skal desuden klarlægges, at staten overtager
ejerskabet af erstattede aktiver, og samtidig foreslås indført en bestemmelse om, at staten i den
forbindelse kan kræve adgang til ejendommen med henblik på bl.a. nedrivning og/eller anden
bortskaffelse eller overdragelse af erstattede aktiver, som f.eks. bure og andet inventar.
Der foreslås herudover indført bestemmelser om klageadgang til Miljø- og Fødevareklagenævnet for så
vidt angår afgørelser efter minkloven eller regler fastsat i medfør af minkloven, som træffes af
Fødevarestyrelsen. Der foreslås desuden indført bemyndigelse til, at ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri kan fastsætte regler om afgørelsesmyndighedens genoptagelse af en sag efter, at der er indgivet
klage, regler om formkrav og klagefrist, krav til ansøgninger, herunder tidsfrist, og oplysnings- og
dokumentationskrav mv. i forbindelse med sager om erstatning og kompensation, regler om afgivelse af
tro- og loveerklæringer samt regler om digital kommunikation. Desuden foreslås indført en
bestemmelse om, at den relevante myndighed kan indhente visse oplysninger fra tredjemand til brug
for sagerne behandling.
Fremsættelse af lovforslaget og hastebehandling i Folketinget
Lovforslaget skal træde i kraft hurtigst muligt, så der kan udstedes de nødvendige regler for, at sagerne
om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv ved de særlige erstatnings- og
taksationskommissioner kan påbegyndes hurtigst muligt.
Lovforslaget forventes derfor fremsat fredag den 26. marts 2021 med ønske om 1. behandling tirsdag
den 6. april samt 2. og 3. behandling tirsdag den 13. april 2021. Lovforslaget sendes i en kort offentlig
høring på 1�½ uge umiddelbart forud for fremsættelse og henover fremsættelsen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk