Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 433
Offentligt
2357814_0001.png
Gennemgang og vurdering af dokumenter i sag vedr.
vejanlæg i Bygholm Ådal
Lene Thomsen
Erik Aude
Notat 2021-02
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Henvendelse fra Habitat Vision om vejanlæg i Bygholm Ådal
2357814_0002.png
Kolofon
Forfattere:
Lene Thomsen og Erik Aude, HabitatVision
Kvalitetssikring:
Erik Aude, HabitatVision
Rekvirent:
Helle og Lars Langhoff
Dokumenttitel:
Gennemgang af dokumenter i sag vedr. vejanlæg i Bygholm Ådal
Dokumenttype:
Teknisk kundenotat, 2021-02
Årstal:
2021
Forsidebillede:
Foto af Bygholm Ådal, spor efter odderen i sneen og udgået Elletræer ved åen.
Sider:
13
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Henvendelse fra Habitat Vision om vejanlæg i Bygholm Ådal
2357814_0003.png
Indholdsfortegnelse
Kolofon ________________________________________________________________________ 2
Indholdsfortegnelse _____________________________________________________________ 3
Resumé _______________________________________________________________________ 4
Konklusion _____________________________________________________________________ 4
Baggrund ______________________________________________________________________ 5
Formål ________________________________________________________________________ 5
Materiale ______________________________________________________________________ 5
1. Miljørapport _________________________________________________________________ 6
2. Væsentlighedsvurderingen _____________________________________________________ 10
Odder (priorieteret udpegnings- og bilag IV-art) ____________________________________ 10
Grundvandssænkning _________________________________________________________ 11
3. Mangelfuld kortlægning _______________________________________________________ 12
4. Vurdering fra ekstern rådgiver __________________________________________________ 12
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Henvendelse fra Habitat Vision om vejanlæg i Bygholm Ådal
2357814_0004.png
Resumé
HabitatVision konkluderer, at der er behov for udarbejdelse af en egentlig konsekvensvurdering, idet det
arbejde der ligger til grund for beslutningen om projektgennemførsel er mangelfuld.
Konklusion
HabitatVision finder det mangelfuldt, at følgende ikke indgår i materialet vedr. etablering af en
forbindelsesvej hen over Bygholm Ådal.
Horsens kommune har i gældende kommuneplan udarbejdet retningslinjer vedr. områder med
bevaringsværdige landskaber, økologisk forbindelseslinjer og særlige naturbeskyttelsesinteresser, der bl.a.
beskriver, at disse skal friholdes for byggeri, anlæg og arealanvendelse, der forringer områdernes kvalitet og
at naturområder, som er omfattet af naturbeskyttelsesloven samt vandløb og skove, skal sikres mod tiltag,
som forringer områdernes tilstand. Tillige at der i landzonen ikke kan etableres byggeri eller tekniske anlæg
eller udvides indenfor en afstand af 25 meter fra områderne. Det gælder ligeledes, at arealanvendelse
indenfor 25 meter-zonen ikke kan ændres.
Den nyeste viden vedr. naturbeskyttelseslovens § 3 beskyttede naturarealer (kortlægning i februar 2021)
viser, at der eksisterer beskyttet natur indenfor 25 meter-zonen, og at linjeføringen er placeret således at §
3-beskyttet natur berøres direkte.
HabitatVision finder det desuden mangelfult, at der i væsentlighedsvurderingen, i forhold til den højt
prioriteret art, odderen, kun er vurderet på støjende anlægsaktiviteter i forbindelse med nedbringning af
spuns og pæle, når det fremgår af materialet, at der skal placeres arbejdsarealer og anstillingspladser
indenfor artens rasteområde. Tillige at arbejdsarealerne skal afgrænses mod beskyttet natur med hegn, en
foranstaltning der hindrer odderens bevægelsesfrihed langs Bygholm Å, og som opsplitter yngle- og
rasteområder. Dette er i strid med habitatdirektivets regler.
Anlægsaktiviteterne er, ifølge væsentlighedsvurderingen, midlertidige og kortvarige (op til tre måneder ved
nedbringning af spuns og pæle), men det fremgår imidlertid af samme rapport, at anlægsfasen forventes at
vare ca. et år, og at der i odderens rasteområde vil blive anlagt midlertidige anstillingspladser og
arbejdsarealer. Disse arealer anvendes bl.a. til opbevaring af oplag, maskiner, skurvogne mv. - en aktivitet
der giver meget forstyrrelse i en længere periode.
Disse forhold indgår ikke i væsentlighedsvurderingen. Det er derfor ikke muligt at konkluderer, at anlægget
af vejbroen ikke har en væsentlig betydning for Odderen i området, og dermed afvise en egentlig
konsekvensvurdering.
HabitatVision stiller sig desuden undrende over, at en grundvandssænkning i forbindelse med
anlægsarbejdet ikke er beskrevet i form af en fyldestgørende hydrogeologiskvurdering, således forholdene
vedr. de grundvandsfødte naturtyper belyses.
Væsentlighedsvurderingen konkluderer, at yderlig beskrivelser af grundvandssænkning ikke vil påvirke
rapporten konklusioner, da der ikke er følsom grundvandsafhængige naturtyper i umiddelbar nærhed til
projektet. Som udgangspunkt er det ikke alene naturtypernes nærhed til et projekt, der er afgørende for,
hvorvidt en grundvandssænkning kan forringe naturtypernes bevaringsstatus.
Grundvandsænkningen i området kan derfor ikke afvises at have en væsentlig betydning for de
grundvandsafhængige naturtyper i området, og der skal således udarbejdes en egentlig
konsekvensvurdering.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Henvendelse fra Habitat Vision om vejanlæg i Bygholm Ådal
2357814_0005.png
Udbredelsen af sumpvindelsnegl, som er på Natura 2000-områdets udpegningsgrundlag, samt af
kildevældsvindelsnegl og skæv vindelsnegl, der er foreslået tilføjet udpegningsgrundlaget, jf. N2000-
basisanalyse 2022-2027 (https://mst.dk/media/194041/n236-basisanalyse-2022-27-bygholm-aadal.pdf) , er
mangelfuldt og bør eftersøges i de ny-kortlagte kildevæld, således det kan indgå i væsentlighedsvurderingen.
Slutteligt konkluderer Kommunens eksterne rådgiver, at underrådgiver (WSP) har leveret en
væsentlighedsvurdering, som viser, at en egentlig konsekvensvurdering ikke er nødvendig at gennemføre.
HabitatVision vurderer at væsentlighedsvurderingen for visse arter og aktiviteter er mangelfuld. Og da det på
forestående grundlag ikke kan afvises, at projektet kan få en væsentlig betydning for naturtyperne og
arterne på Natura 2000-områdets udpegningsgrundlag, så bør der udarbejdes en egentlig
konsekvensvurdering.
Baggrund
I forbindelse med høringssag vedrørende anlæg af ny forbindelsesvej, Vrønding – E45, Horsens, er der
gennemgået relevante sags dokumenter for lodsejere Helle og Lars Langhoff, Grønhøjvej 56, Kørup, 8700
Horsens. Vurderingen har alene fokus på de naturmæssige aspekter.
Formål
Formålet med dette notat er at give en objektiv og faglig vurdering af relevante dokumenter i sagen.
I forbindelse med større projekter, som fx vejanlæg og lignende, bliver der i henhold til gældende lovgivning
på området, udarbejdet rapporter der dokumenterer projektets påvirkning af miljøet i projektområdet. I
dette tilfælde er der bl.a. udarbejdet:
1. Miljørapport. Miljøvurdering af forslag til kommuneplantillæg 2017-33 Erhverv, Mossvej, Horsens
Vest. Horsens Kommune (Cowi).
2. Miljøkonsekvensvurdering, med tilhørende bilag. Natura 2000-væsentlighedsvurdering samt bilag IV-
arter for ny forbindelses vej, Vrøndingvej-E45, Horsens. Horsens Kommune (WSP).
Der i denne gennemgang og vurdering lagt vægt på ovenstående rapporter, men også inddrager andre
relevante dokumenter (se nedenstående).
Materiale
Lodsejer har fremsendt nedenstående materiale (se tabel 1).
Tabel 1. Oversigt over det materiale der er fremsend og gennemgået.
Dato dokument
Dokument
18. november 2020
Artikel vedr. logistikcenter
18. november 2020
Høringssvar til kommunen
December 2020
Miljørapport (Cowi)
Maj 2020
Basisanalyse
November 2020
Væsentlighedsvurdering (Rambøll)
21. januar 2021
Svar på aktindsigt (Horsens Kommune)
8. juni 2020
Feltskemaer (1) (Orbicon) (aktindsigt)
8. juni 2020
Feltskemaer (2) (Orbicon) (aktindsigt)
Juni/Juli 2020(?)
Lokalitetskort (1) (Orbicon) (aktindsigt)
Juni/Juli 2020(?)
Lokalitetskort (1) (Orbicon) (aktindsigt)
November 2020
Flagermus kortlægning (WSP) (aktindsigt)
Dokument ejer
News Danmark
Lodsejere
Horsens Kommune
Miljøstyrelsen
Vejdirektoratet
Lodsejere
Horsens Kommune
Horsens Kommune
Horsens Kommune
Horsens Kommune
Horsens Kommune
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Henvendelse fra Habitat Vision om vejanlæg i Bygholm Ådal
2357814_0006.png
1. maj 2020/24.
november 2020
26. januar 2021
18. december 2020
10. december 2020
Undersøgelsesprogram (Orbicon/WSP)
Svar på aktindsigt (Horsens Kommune)
Afgrænsningsnotat (WSP) (aktindsigt)
NIRAS vurdering af N2000 vurdering
(aktindsigt)
Horsens Kommune
Lodsejere
Horsens Kommune
Horsens Kommune
Der er i nedenstående taget udgangspunkt i følgende rapporter og forhold:
1.
2.
3.
4.
Miljørapport
Væsentlighedsvurdering
Mangelfuld kortlægning
Vurdering fra ekstern konsulent
Der kan være andre forhold, der har betydning, men som ikke er medtaget i denne vurdering.
1. Miljørapport
I dette afsnit vedrører forhold omkring bevaringsværdige landskaber, økologisk forbindelser og særlige
naturbeskyttelsesinteresser
I Miljørapporten (COWI), afsnit 2.2.3. Natur, fremgår det, at:
Det fremgår af Horsens Kommunes Kommuneplan, at arealerne omkring Bygholm Ådal er i Horsens
Kommuneplan (gældende) udlagt som
område med bevaringsværdige landskaber
(https://arealinformation.miljoeportal.dk/html5/index.html?viewer=distribution) (Figur 1).
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Henvendelse fra Habitat Vision om vejanlæg i Bygholm Ådal
2357814_0007.png
Figur 1. Ådalen er udlagt som bevaringsværdig landskab (grøn med gul streg) i Kommuneplanen. Sort skravering viser
arealudpejning 2.2.1.2. Blå skravering planområdet. Kilde: Miljøportalen (SDFE).
I Kommuneplanen (https://horsens.dk/Bolig/Planer/Kommuneplan) står der bl.a. om bevaringsværdige
landskaber:
3.4.4. De bevaringsværdige landskaber skal som udgangspunkt friholdes for byggeri, vejanlæg og tekniske anlæg.
Arealerne omkring Bygholm Å er endvidere i kommuneplanen udlagt som
økologisk forbindelse
(https://horsens.dk/Bolig/Planer/Kommuneplan) (figur 2).
Figur 2. Økologiskforbindelse (grøn) i ådalen. Kilde: Horsens Kommuneplan 2017.
I Kommuneplanen (https://horsens.dk/Bolig/Planer/Kommuneplan) står der bl.a. om økologiske
forbindelseslinjer (de væsentligste beslutninger er fremhævet med gult):
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Henvendelse fra Habitat Vision om vejanlæg i Bygholm Ådal
2357814_0008.png
3.2. ØKOLOGISKE FORBINDELSER
Mål
Spredningsmulighederne for det vilde dyre- og planteliv skal sikres og forbedres, både ved at bevare
eksisterende økologiske forbindelser og ved at skabe nye forbindelser mellem områder med naturværdier,
hvor og når det er muligt.
De økologiske forbindelser skal med sine forbindelser på tværs af kommunegrænser indgå som en del
af Grønt Danmarkskort. Hermed sikres mere sammenhængende natur og en mere målrettet naturindsats
understøttes. På den måde opnår kommunerne størst muligt udbytte for de investeringer der gøres i ny
natur og nye økologiske forbindelser.
Retningslinjer
3.2.1. Udpegede økologiske forbindelser og potentielle økologiske forbindelser indgår som en del af Grønt
Danmarkskort. Inden for Grønt Danmarkskort skal ubrudte og uforstyrrede natursammenhænge bevares og om
muligt forbedres.
3.2.2. Indenfor Grønt Danmarkskort vil Horsens Kommune prioritere indsatser, der bevarer og udvikler biodiversitet
og sikrer spredningsmuligheder for de mest truede dyre- og plantearter højest. I forhold til prioritering af etablering af
nye økologiske forbindelser vil arealernes potentiale som spredningskorridor for de mest truede dyre- og plantearter
indgå i en samlet afvejning af, hvor indsatserne skal prioriteres højest.
3.2.4. Udpegede økologiske forbindelser skal friholdes for byggeri, anlæg og arealanvendelse, der forringer
forbindelsens kvalitet.
3.2.7. Der kan undtagelsesvist tillades byggeri, arealanvendelse eller lokalplanlægning, som indskrænker eller
forringer kvaliteten af en økologisk forbindelse, under forudsætning af, at der kan etableres alternative forbindelser,
som sikrer forbindelsens funktionalitet for de relevante arter af planter og dyr. Der kan i den forbindelse være behov
for at stille krav om etablering af ledelinjer og/eller faunapassager.
Arealerne omkring Bygholm Å er desuden udpeget som
område med særlig naturbeskyttelsesinteresse
i
Kommuneplanen (https://horsens.dk/Bolig/Planer/Kommuneplan) (figur 3).
Figur 3. Udbredelsen af område med særlig naturbeskyttelsesinteresse (grøn). Kilde: Horsens Kommuneplan 2017.
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Henvendelse fra Habitat Vision om vejanlæg i Bygholm Ådal
2357814_0009.png
I Kommuneplanen (https://horsens.dk/Bolig/Planer/Kommuneplan) står der bl.a. om områder med særlig
naturbeskyttelsesinteresser (de væsentligste beslutninger er fremhævet med gult):
Områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser og potentielle naturområder
Det overordnede mål er at sikre biodiversiteten i Horsens Kommune.
Det betyder, at områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser skal bevares og deres kvalitet skal
forbedres. Områderne skal derfor være velegnede vokse- og levesteder for et mangfoldigt og varieret
plante- og dyreliv, så især de sjældne og trængte arter kan styrkes og få mulighed for at spredes til nye
områder.
Det betyder også, at det samlede naturareal skal øges, så der skabes nye leve- og voksesteder for en lang
række arter af vilde dyr og planter.
Retningslinjer
Områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser og potentielle naturområder
3.1.1. De udpegede områder med særlige naturbeskyttelsesområder og potentielle naturområder indgår som en del
af Grønt Danmarkskort
.
Potentielle naturbeskyttelsesområder skal forbedre sammenhængen mellem eksisterende
naturarealer og dermed forbedre vilkårene for det vilde dyre- og planteliv, herunder de sjældne og truede arter.
Udvikling af ny natur indgår sammen med bevarelse af eksisterende naturværdier som en central del af kommunens
indsats for at bevare og styrke den biologiske mangfoldighed.
3.1.2. Indenfor Grønt Danmarkskort vil Horsens Kommune prioriterer indsatser, der bevarer og udvikler biodiversitet
samt forbedrer adgangen til naturen højest. Ved prioritering mellem arealer inden for udpegningen til Grønt
Danmarkskort vil arealer med høj naturmæssig værdi og arealer, hvor risikoen for tilbagegang er stor ligeledes blive
prioriteret højest. I forhold til prioritering af etablering af ny natur vil arealernes naturmæssige og rekreative
potentiale indgå i en samlet afvejning af, hvor indsatserne skal prioriteres højest.
3.1.4. I de internationale naturbeskyttelsesområder, skal der i særlig grad tages hensyn til de arter og naturtyper,
som ligger til grund for udpegningen af området. De internationale naturbeskyttelsesområder og deres nære
omgivelser prioriteres ved at iværksætte plejetiltag, som f.eks. rydning, hegning og afgræsning samt ved
restaureringsprojekter, som genskaber mistet natur.
3.1.5. Naturområder, som er omfattet af naturbeskyttelsesloven samt vandløb og skove, skal sikres mod tiltag, som
forringer områdernes tilstand. I landzonen kan byggeri eller tekniske anlæg derfor ikke etableres eller udvides
indenfor en afstand af 25 meter fra områderne. Det gælder ligeledes, at arealanvendelse indenfor 25 meter-zonen
ikke kan ændres. Undtaget er anlæggelse af offentlige stianlæg og adgang til naturområder i øvrigt, samt anvendelse
til naturformål. I byzonen kan 25 meter-zonen fraviges i tilfælde, hvor det skønnes at byggeri, tekniske anlæg, stier
og lignende kan tilpasses naturområdet.
3.1.6. Hvis der helt undtagelsesvis tillades byggeri eller arealanvendelse, som indskrænker eller forringer kvaliteten af
et område med særlige naturbeskyttelsesinteresser, skal der stilles krav om kompenserende tiltag. Et
kompenserende tiltag kan f.eks. være udlæg af nye naturarealer eller forbedring af kvaliteten af eksisterende
naturområder, så det sikres, at naturværdierne samlet set bliver fastholdt eller forøget. Dette gælder også for
byggeri eller arealanvendelse, som forringer tilstanden af et naturområde, men finder sted uden for selve det
udpegede område.
3.1.7. De udpegede potentielle naturområder skal som udgangspunkt friholdes for byggeri, anlæg og
arealanvendelse, der forringer mulighederne for fremtidig etablering af nye naturområder. Undtaget er områder,
som efter en konkret vurdering ikke vurderes at have potentiale til at kunne udvikle væsentlige naturværdier.
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Henvendelse fra Habitat Vision om vejanlæg i Bygholm Ådal
2357814_0010.png
Det fremgår af miljørapporten, at arealudpegningen, der passerer tværs over Bygholm Ådal, vurderes at
have en påvirkning af landskabet, som iflg. Kommuneplanen som udgangspunkt skal friholdes for byggeri og
vejanlæg.
Iflg. miljørapporten kan et løsningsforslag være at etablere en let og åben brokonstruktion over ådalen. Det
friholder imidlertid ikke området for byggeri/vejanlæg, og ethvert teknisk element vil forringe den
landskabelig oplevelse, som man i dag får i Ådalen.
Endvidere fremgår det ikke af miljørapporten, hvorledes projektet forholder sig til de begrænsninger, som
mål og retningslinjer i Kommuneplanen vedr. økologisk forbindelse og områder med særlige
naturbeskyttelsesinteresser, giver for Horsens Kommune, og om projektet kan realiseres i henhold til.
kommunens egen kommuneplan og dertilhørende mål og retningslinjer.
2. Væsentlighedsvurderingen
Der er flere væsentlige mangler i væsentlighedsvurderingen, som viser at en egentlig konsekvensvurdering
er nødvendig.
Odder (prioriteret udpegnings- og bilag IV-art)
Miljøstyrelsen har i forbindelse med NOVANA overvågning af bilagsarter registreret odder i området i 2017,
og lodsejeren har ved flere tilfælde observeret spor af arten, senest i februar 2021 (se figur 4).
Figur 4. Billede viser spor af odderen i området i februar 2021 (Foto fra Lars Langhoff).
Odder er på Natura 2000-områdets udpegningsgrundlag, og der er en særlig forpligtigelse over for arten
inden for Natura 2000-området.
Som det fremgår af væsentlighedsrapporten (WSP) er aktiviteterne i området formentlig til gene for arten,
men i beskrivelsen fremgår det, at anlægsfasen ikke vil have en væsentlig negativ påvirkning af odderen i
området. Begrundelsen herfor er, at anlægsaktiviteterne er midlertidige og kortvarige (op til tre måneder).
Rapporten lægger særligt vægt på støjende anlægsaktiviteter, som nedbringning af spuns og pæle.
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Henvendelse fra Habitat Vision om vejanlæg i Bygholm Ådal
2357814_0011.png
Det fremgår imidlertid af samme rapport, at hele anlægsfasen forventes at vare ca. et år, og at der i
odderens rasteområde vil blive anlagt midlertidige anstillingspladser og arbejdsarealer (se kort
herunder
(figur 5). Disse arealer anvendes bl.a. til opbevaring af oplag, maskiner, skurvogne mv. - en aktivitet der giver
væsentlig forstyrrelse i en længere periode.
Desuden afgrænses arbejdsarealerne mod beskyttet natur med hegn, en foranstaltning der hindrer
odderens bevægelsesfrihed langs Bygholm Å, og som opsplitter yngle- og rasteområder. Dette er i strid med
habitatdirektivets regler.
Figur 5. Kortet er fra væsentlighedsvurderingen side 15 og viser placeringen af anstillingspladser og arbejdsarealer.
Kilde: Væsentlighedsvurderingen (WSP).
D
isse forhold indgår ikke i væsentlighedsvurderingen. Det er derfor ikke muligt at konkluderer, at anlægget
af vejbroen ikke har en væsentlig betydning for odderen i området, og dermed afvise en egentlig
konsekvensvurdering.
Grundvandssænkning
Det fremgår af væsentlighedsvurderingen, at der ikke skal udføres en permanent grundvandssænkning, men
en midlertidig grundvandssænkning i forbindelse med anlægsfasen. Det fremgår desuden at
grundvandssænkningen forventes at blive ned til 2 m i en periode på 3 mdr., og at omfanget vil blive
revurderet, når de geotekniske undersøgelser foreligger.
Naturtyperne på udpegningsgrundlaget kildevæld og rigkær, som begge er prioriterede naturtyper, er
beliggende ca. 590 meter (rigkær) vest for vejtracéet. Bygholm Å er desuden en del af
udpegningsgrundlaget, og indenfor Natura 2000-området er der desuden en lavvandet sø (habitatnaturtype
3150).
Dertil kommer flere områder med våd § 3-natur, heriblandt den prioriterede habitatnaturtype kildevæld,
som ikke fremgår af besigtigelserne i 2020, men som er kortlagt i forbindelse med høringen i februar 2021 af
HabitatVision se notat :Kortlægning
og besigtigelse af §3 naturarealer i Bygholm Ådal i forbindelse med
etablering af vejanlæg,
2021-1,HabitatVision).
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Henvendelse fra Habitat Vision om vejanlæg i Bygholm Ådal
2357814_0012.png
Det fremgår af boringsrapporter, der er foretaget inden for det planlagte vejtracé fra november 2020, at
grundvandspejlet ligger ca. 0,8 meter under terræn, dvs. meget terrænnært.
Flere naturarealer, så som rigkær og kildevæld er naturtyper, der er grundvandsafhængig. Da omfanget af
grundvandssænkningen ikke medgår i væsentlighedsvurderingen, er eventuelle påvirkninger af de
grundvandsafhængige naturtyper ikke belyst, og således heller ikke hvorvidt projektet kan medføre en
direkte påvirkning af omtalte naturtyper med en forringelse til følge.
Væsentlighedsvurderingen konkluderer, at yderlig beskrivelser af grundvandssænkning ikke vil påvirke
rapportens konklusioner, da der ikke er følsom grundvandsafhængige naturtyper i umiddelbar nærhed til
projektet, hvilket den nyeste kortlægning viser der gør. Men som udgangspunkt er det ikke alene
naturtypernes nærhed til et projekt, der er afgørende for hvorvidt en grundvandssænkning kan forringe
naturtypernes bevaringsstatus. Det kan en hydrologisk undersøgelse alene vise.
Grundvandsænkningen i området kan således ikke afvises at have en væsentlig betydning for de
grundvandsafhængige naturtyper i området, og der skal således udarbejdes en egentlig
konsekvensvurdering.
3. Mangelfuld kortlægning
Det fremgår af undersøgelsesprogrammet
, at kortlægningen tager udgangspunkt i allerede kortlagte § 3
arealer, idet det vurderes at der ikke er uregistreret § 3-beskyttet natur indenfor undersøgelsesområdet, jf.
en luftfotogennemgang.
Ved besigtigelse af område omkring vejens planlagte tracé (februar 2021), viste kortlægningen at der findes
flere uregistrerede § 3-arealer i området, herunder engområder og 3 kildevæld (se evt. notat:
Kortlægning
og besigtigelse af §3 naturarealer i Bygholm Ådal i forbindelse med etablering af vejanlæg,
2021-
1,HabitatVision). Alle arealer der kan påvirkes negativt i forbindelse med etablering af en vejbro, herunder
også en grundvandssænkning.
Ved kortlægningen (februar 2021) blev den sjældne mos But bladet hårstjerne (Syntrichia
latifolia)
fundet,
en art der bør tages hensyn til i forbindelse med projektet.
Det fremgår af undersøgelsesprogrammet (Orbicon/WSP), at der er behov for at undersøge udbredelsen af
sumpvindelsnegl, som er på Natura 2000-områdets udpegningsgrundlag, samt af kildevældsvindelsnegl og
skæv vindelsnegl, der er foreslået tilføjet udpegningsgrundlaget.
Da der i forbindelse med kortlægningen i februar 2021, er registreret 3 områder med kildevæld, som ikke
indgår i vurderingsmaterialet, mangler arterne at blive eftersøgt i disse områder, og resultatet herefter
inddrages i væsentlighedsvurderingen.
4. Vurdering fra ekstern rådgiver
Afslutningsvis vurderer HabitatVision, at ekstern rådgivers konklusion vedrørende, hvorvidt der skal
udarbejdes en egentlig konsekvensvurdering, er mangelfuld.
Det fremgår af mail fra eksterne rådgiver, fremsendt til Horsens kommune den 10. december 2020, at
rådgiver har vurderet at, materialet er fyldestgørende, og at Kommunen kan gå videre med sagen, idet
12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 433: Henvendelse fra Habitat Vision om vejanlæg i Bygholm Ådal
2357814_0013.png
bygherres rådgiver har leveret en væsentlighedsvurdering, som viser, at en egentlig konsekvensvurdering
ikke er nødvendig at gennemføre.
HabitatVision vurderer, at materialet, der ligger til grund for rådgiverens konklusion, er mangelfuldt.
13