Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 432
Offentligt
2357668_0001.png
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål AP
Hvad er ministerens holdning til den manglende
opfølgning fra Kemikalieinspektionen på
anmeldelse af ulovlige algemidler eller af produkter,
der markedsføres ulovligt til algerens? Og hvornår
forventer ministeren, at sagerne er bragt i orden?
Samrådsspørgsmål AQ
Hvor lang en sagsbehandlingstid, mener ministeren,
er rimelig, fra at en sag anmeldes til Kemikalie-
inspektionen og til, at Kemikalieinspektionen har
sikret sig, at et ulovligt produkt er trukket tilbage fra
markedet?
Svar
Mange tak for ordet og for samrådsspørgsmålene,
som jeg besvarer samlet.
I min tid som miljøminister har jeg været meget
optaget af algemiddelområdet. Vi har desværre set
eksempler på virksomheder, der markedsfører eller
anvender rengøringsmidler til bekæmpelse af alger,
og på den måde omgår lovgivningen. Midler til
bekæmpelse af alger skal være godkendt, inden
markedsføring i Danmark. Det er en
problemstilling, som jeg selv har haft lejlighed til at
drøfte med en virksomhed, som jeg besøgte sidste
år.
Loven skal følges, både af hensyn til miljøet og til de
virksomheder, der handler korrekt. Alle
virksomheder har selv et ansvar for at følge loven,
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 432: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/2-21 om algemidler
2357668_0002.png
TALEPAPIR
og det er min klare holdning, at det skal kunne
betale sig for virksomheder at følge reglerne. Som
jeg ser det, har samrådsspørgerne og jeg en fælles
interesse i, at Kemikalieinspektionen får bedre
værktøjer til at følge op på lovovertrædelser på
algemiddelområdet.
Som jeg har oplyst i mit svar på MOF alm. del
spørgsmål 682 fra februar 2021, finder jeg det ikke
tilfredsstillende, at Kemikalieinspektionens
sagsbehandling af en række sager om algemidler er
trukket ud. Jeg har en forventning om, at
Kemikalieinspektionen reagerer hurtigst muligt i de
sager, som er fuldt oplyst, og hvor der er konstateret
en ulovlighed.
Derfor er jeg glad for, at Kemikalieinspektionen har
fulgt op på disse sager. Kemikalieinspektionen har
op til dagens samråd oplyst, at der er sendt
indskærpelser om ophør af markedsføring ud i alle
de oprindeligt indberettede algesager, hvor
sagsbehandlingen har vist, at der er tale om enten
åbenlyse ulovlige produkter eller ulovlig
markedsføring.
Den videre færdigbehandling af sagerne afhænger af
tilbagemeldingerne fra virksomhederne i
forbindelse med høringsprocessen. Der er pt.
udstedt påbud om tilbagetrækning fra markedet i to
af sagerne om åbenlyse ulovlige produkter.
Sagsbehandlingen af de øvrige algemiddelsager er
gået i gang.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 432: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/2-21 om algemidler
2357668_0003.png
TALEPAPIR
Når man ser på sagsbehandlingerne af
indberetningerne fra 2020, er det vigtigt at huske, at
året var et særligt år på grund af covid-19.
Fra pandemiens start stod det klart, at der var et
stort behov for desinfektionsmidler, og der kom
hurtigt rigtig mange nye produkter på markedet. Det
var helt essentielt, at disse produkter var effektive
mod covid-19, og at de ikke på anden vis udgjorde
en sundhedsrisiko for danskerne. Det skulle
Kemikalieinspektionen kontrollere. Derfor sendte
jeg Kemikalieinspektionen på fysisk kontrol i
butikkerne for at sikre dette i foråret 2020, og
området har gennem hele 2020 været højt
prioriteret hos Kemikalieinspektionen på grund af
de potentielle sundhedsmæssige konsekvenser.
Alt i alt kom der fire gange så mange indberetninger
til Kemikalieinspektionen på biocidområdet i 2020
som i de to foregående år. Heraf vedrørte
størstedelen desinfektionsmidler. Fra starten af
2020 havde Miljøstyrelsen afsat ekstra ressourcer til
at nedbringe sagspukler hos Kemikalieinspektionen
generelt. Det var før covid-19 udbruddet, og de
ekstra covid-19 relaterede opgaver kom så uventet
oveni.
Så der er ingen tvivl om, at der har været rigtig
travlt, og at kemikalieinspektionen i lyset af covid-19
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 432: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/2-21 om algemidler
2357668_0004.png
TALEPAPIR
har prioriteret de sager, der havde størst
sundhedsmæssig betydning. Det er klart målet at
sagsbehandlingstiden skal tilbage på et mere
normalt niveau, når de mange igangværende sager
er afsluttet.
Afslutning:
Jeg vil gerne slutte af, hvor jeg startede; at jeg
tænker, at samrådsspørgerne og jeg har en fælles
interesse i, at Kemikalieinspektionen får bedre
værktøjer til at følge op på lovovertrædelser på
algemiddelområdet.
Som beskrevet i mit svar på MOF alm. del
spørgsmål 678 fra februar 2021 har jeg igangsat en
række initiativer. I september 2019 tog ministeriet
kontakt til EU-Kommissionen. Dialogen førte til, at
ministeriet i april 2020 udsendte en instruks til
Kemikalieinspektionen omkring den fremadrettede
håndhævelse af algemidler. Heraf fulgte desuden, at
FAQ’en om algebekæmpelse på Miljøstyrelsens
hjemmeside blev opdateret. Herudover har både
ministeriet og Kemikalieinspektionen taget
problemstillingen op i forskellige EU-fora.
To af de igangsattte initiativer er endnu under
afklaring.
Det ene initiativ handler om mulig fastsættelse af en
koncentrationsgrænse for et aktivstof, som ofte
indgår i rengøringsmidler, men som også virker
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 432: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/2-21 om algemidler
2357668_0005.png
TALEPAPIR
mod alger (benzalkoniumchlorid). Det, som skal
afklares her, er muligheden for at fastsættes en
koncentrationsgrænse, hvor det med sikkerhed
vides, at et stof er effektivt til at bekæmpe alger. Og
det skal også afklares, om en sådan grænse i praksis
kan give Kemikalieinspektionen endnu et element til
deres samlede vurdering af om et konkret produkt
er et algemiddel.
Det andet initiativ, som er under afklaring, er en
forespørgsel til EU-Kommissionen om, hvorvidt et
konkret rengøringsprodukt er omfattet af
biocidforordningen. I så fald skal dette nemlig
godkendes af Miljøstyrelsen før markedsføring og
salg. Til forespørgslen er udvalgt et produkt, som er
repræsentativt for den gruppe af midler, der
markedsføres til udendørs rengøring, men som
samtidig reelt kan bruges til algebekæmpelse
Jeg havde en forhåbning om, at vi allerede i
slutningen af sidste år havde fået en afklaring fra
Kommissionen, men desværre forventes der tidligst
en afklaring fra Kommissionen i 2. halvår af 2021.
Hvis det skulle vise sig, at afklaringen af de to
initiativer ikke giver Kemikalieinspektionen bedre
værktøjer til at følge op på lovovertrædelser på
algemiddelområdet, så har jeg bedt ministeriet om
at undersøge, om reglerne på området kan skærpes
på anden vis.
Tak for ordet.
5