Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 427
Offentligt
2356305_0001.png
Opsamling fra konferencen Vandet kommer - Erfaringer fra Holland med
klimatilpasning og deres anvendelse i Danmark - torsdag 11. februar 2021
Ved konferencen fremlagde de hollandske vandmyndigheder deres erfaringer på spørgsmål om
organisering, finansiering og samarbejde i klimatilpasningsindsatsen. Sammen med indledende
oplæg fra bl.a. Miljøminister Lea Wermelin og formand for Danske Regioner, Stephanie Lose,
havde en række af Folketingets ordførere, samt formand Jesper Arkil, Dansk Infrastruktur, samt
øvrige nøgleaktører lejlighed til kort, at drøfte de hollandske erfaringers relevans for Danmark, jf
vedhæftede program.
Konferencen havde mere end 300 tilhørerer fra en kombination af kommuner, regioner,
forsyningsselskaber, vidensinstitutioner og brancheorganisationer.
Robust planlægning
Den nationale Delta Fund i Holland planlægger for en 12-årig periode, og den reviderer sin plan
hvert 6. år. I Danmark har vi behov for en langsigtet stabil planlægning byggende på
vidensbaserede scenarier med rod i en grundig afdækning af de klimarelaterede risici knyttet til
især de forskellige typer af vand (regnvand, grundvand, vandløb, havvand). Der er behov for at
synliggøre konsekvensen af klimaforandringer, som ramme for den fysiske planlægning. Både
fysisk planlægning og klimatilpasning kræver en politisk prioritering, der skal træffes på et
transparent og oplyst grundlag. Samtidigt er det vigtigt med fleksibilitet, så klimatilpasningsplaner
kan tilpasses de behov, der opstår, og som kan ændre sig over tid.
Helhedsplaner
Klimatilpasning er forankret på alle myndighedsniveauer i Holland - stat, provinser, regionale
vandråd og kommuner. De 21 regionale vandråd er en central aktør som regionale
vandmyndigheder, og de har demokratisk valgte bestyrelser. Her sidder der også repræsentanter
fra landbruget, industri og naturorganisationer. De regionale vandråd er geografisk defineret ved
vandoplandene
og for de drænede områder vedkommende deres hydrologi. De har ansvaret for
planlægning og sammentænkning af alle typer af vand: grundvand, spildevand, vandløb,
opmagasinering af vand samt håndtering af oversvømmelsesrisiko. Ligesom i Danmark følger de
hollandske kommunegrænser ikke vandsystemerne.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Henvendelse af 16/3-21 fra Dansk Regioner om hovedpointer fra konferencen med hollandske erfaringer fra klimatilpasning
2356305_0002.png
Brug den eksisterende struktur
Meldingen fra hollænderne var, at vi i Danmark bør tage udgangspunkt i samarbejde mellem
eksisterende myndigheder: Kommuner, regioner og stat, samt i forsyningsselskaberne og gerne
med udgangspunkt at forvalte samlede vandoplande og kyststrækninger.
Partnerskaber
Alle administrative niveauer i Holland bidrager til klimatilpasning. Partnerskaber med
samfinansierede løsninger sikrer et bredere ejerskab og åbner også flere muligheder for
merværdi, fordi der bliver tænkt flere dimensioner sammen. Der blev henvist til synergier mellem
klimatilpasning, reduktion i udledning af drivhusgas, biodiversitet, rekreativ værdi og turisme. I
det omfang man tænker andre gevinster ind, giver det også en mulighed for at udvide paletten af
finansieringsmuligheder. Nybyggeri skal være klimatilpasset, og der skal stilles krav om
vandhåndtering på lokalt niveau ved byudvikling. Dette spiller ind i og bidrager til
helhedsplanlægningen for de større sammenhængende vandområder. Vi skal tænke de små
lokale løsninger ind i store sammenhængende løsninger.
Finansiering
Holland bruger 50 mia. kr. årligt på klimatilpasning
herunder på at vedligeholde deres diger.
Halvdelen af finansiering sker fra centralregeringen og placeres i national fond,
Delta Fonden.
Yderligere 40 % rejses via skatter, der udskrives fra de regionale vandråd, baseret på spildevand
og vandudledning, men alle offentlige aktører i Holland er med til at betale for klimatilpasning.
Hollænderne lagde vægt på behovet for stabile budgetter, fordi de investeringer som
klimatilpasning skal beskytte, er meget langsigtede. Derfor er det også vigtigt, at midlerne til
klimatilpasning ikke er i konkurrence med andre prioriteter.
Oversat til danske forhold kunne en tilsvarende national klimatilpasningsfond (i samspil med en
dedikeret
vandbank,
som det er tilfældet i Holland), udgøre ramme for en øget statslig
medfinansiering, hvor også en forebyggende rolle kunne indarbejdes. Men i øvrigt må
finansieringen af konkrete projekter suppleres af de øvrige myndigheder, forsyningsselskaber og
andre aktører, herunder private lodsejere. I dag er kommunen og lodsejeren ladt alene med
klimatilpasning, og der er behov for finansierings- og samarbejdsmekanismer særligt for
tværkommunale projekter.
Samskabelse
Samskabelse er vigtig både mellem offentlige aktører, interessegrupper og borgere, men det er
også vigtigt at involvere den private sektor, der skal gennemfører projekterne. Der er ofte tale om
komplekse projekter, som kræver højt specialiseret viden. Samskabelse kan sikre billigere, bedre
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 427: Henvendelse af 16/3-21 fra Dansk Regioner om hovedpointer fra konferencen med hollandske erfaringer fra klimatilpasning
2356305_0003.png
og mere innovative løsninger. Innovative udbudsformer og risikodeling eks. i offentlige private
partnerskaber kan nedbringe anlægsomkostninger og mindske andelen af projekter der bliver
dyrere end planlagt. Fremfor alt giver samskabelse langt mere innovative løsninger. Det er den
hollandske erfaring, at de resulterende løsninger er en god eksportvare.
Lovgivning
I Danmark har vi en fragmenteret lovgivning, og klimatilpasning er ikke et gennemgående hensyn.
Initiativet til revisionen af det samlede lovgivningskompleks på miljøområdet,
lovkompasset,
bør
fortsætte.