Forespørgsel til skriftlig besvarelse E-006430/2020
til Kommissionen
jf. forretningsordenens artikel 138
Kira Marie Peter-Hansen (Verts/ALE)
Om: Import af og salg af fiskevarer fra Vestsahara i EU
I sin dom C-266/16 afsagt 27. februar 2018 konkluderede EU-Domstolen, at EU's fiskeripartnerskabsaftale
med Marokko kun er gyldig, hvis den ikke omfatter Vestsaharas fiskerizone
1
.
Som det fremgår af det vedhæftede bilag, findes der i Vestsahara 130 eksportørere af fiskeprodukter med
tilladelse til at sælge til EU. 21 af disse har fået deres godkendelse efter afsigelsen af dom C-266/16.
1. Hvordan sikrer Kommissionen, at de importerede fiskevarer fra disse fabrikker ikke er i strid med dom
C-266/16?
2. Hvad gør Kommissionen for at sikre, at Marokko ikke fisker i Vestsaharas fiskerizone?
3. Kan Kommissionen overveje at opsige fiskeripartnerskabsaftalen, hvis Marokko handler i strid med
dom C-266/16?
DA
E-006430/2020
Svar afgivet på Europa-Kommissionens vegne
af Virginijus Sinkevičius
(19.2.2021)
1) Efter Domstolens afgørelse blev der ved brevvekslingen om ændring af protokol nr. 1 og 4 til
associeringsaftalen mellem EU og Marokko
2
givet handelspræferencer for varer, der har oprindelse i
Vestsahara og eksporteres til EU, hvilket nødvendigvis indebærer, at import af varer fra Vestsahara til
Unionen ikke er omfattet af et importforbud.
2) Med hensyn til spørgsmålet om Vestsaharas fiskerizone støtter EU FN-processen og generalsekretærens
bestræbelser på at nå frem til en retfærdig, varig og gensidigt acceptabel løsning for området.
Kommissionen mener, at Vestsahara i henhold til folkeretten er et område, "hvis folk endnu ikke i fuldt mål
har opnået selvstyre" (et ikke-selvstyrende område). I henhold til FN-pagtens artikel 73 er stater, der
administrerer sådanne ikke-selvstyrende områder, forpligtet til at handle i dette områdes interesse og i
samråd med indbyggerne. Da EU-fartøjernes aktiviteter i den relevante fiskerizone er reguleret af
partnerskabsaftalen om bæredygtigt fiskeri, som er genstand for verserende retssager, afholder
Kommissionen sig fra at fremsætte yderligere bemærkninger til dette spørgsmål.
3) I partnerskabsaftalen om bæredygtigt fiskeri
3
, der er indgået mellem EU og Marokko efter Domstolens
dom fra februar 2018, fastsættes det i artikel 21, under hvilke omstændigheder aftalen kan opsiges.
Da både brevvekslingen om ændring af protokol nr. 1 og 4 til associeringsaftalen mellem EU og Marokko og
partnerskabsaftalen om bæredygtigt fiskeri er genstand for verserende retssager, afholder Kommissionen
sig fra at fremsætte yderligere bemærkninger.
1
2
https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-02/cp180021en.pdf
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=OJ:L:2019:034:TOC.
3
https://ec.europa.eu/fisheries/cfp/international/agreements/morocco_da.