Forespørgsel til skriftlig besvarelse E-000151/2021
til Kommission
jf. forretningsordenens artikel 138
Peter Kofod (ID)
Om: Kommissionens sidestilling af jagt og fiskeri med ødelæggende minedrift
I EU-Ko
issio e s ”Draft tech ical ote o criteria a d guida ce for protected areas desig atio s” har EU-
kommissionen valgt at sidestille jagt og fiskeri med ødelæggende minedrift, hvilket vil betyde, at jagt og lyst-
fiskeri i strengt beskyttede naturområder kan blive omfattet af et forbud.
Spørgeren er yderst bekymret over udsigten til et forbud og er på ingen mulig måde enig i, at jagt og fiskeri
ikke kan forenes med øget biodiversitet.
1. Hvilke argumenter ligger bagved EU-kommissionens sidestilling af jagt og fiskeri med ødelæggende
minedrift?
2. Er EU-kommissionen af den opfattelse, at jagt og fiskeri er til hinder for at forbedre naturen i et be-
skyttet område?
3. Er EU-kommissionen enig i, at bæredygtig jagt og biodiversitet ikke er hinandens modsætninger? Og i
så fald, vil EU-Kommissionen fjerne sætningen om jagt og fiskeri fra vejledningen?
DA
E-000151/2021
Svar afgivet på Europa-Kommissionens vegne
af Virginijus Sinkevičius
(8.3.2021)
Jagt og fiskeri kan være eksempler på bæredygtig anvendelse af biodiversitet, forudsat at disse aktiviteter er
underlagt passende regler til at sikre, at de lever op til de økologiske vilkår i de områder, hvor de finder sted.
Ligesom mange andre aktiviteter kan jagt og fiskeri medføre et pres på biodiversiteten, hvis det foregår i for
stort omfang og går ud over de bæredygtige niveauer, og disse to aktiviteter er blevet udpeget som sådan af
visse EU-medlemsstater i deres rapporter i henhold til habitatdirektivet
1
og fugledirektivet
2
, som det også
fremgår af rapporten om naturens tilstand, som Det Europæiske Miljøagentur offentliggjorde i 2020
3
.
De økologiske vilkår i strengt beskyttede områder kræver, at naturen lades uberørt, herunder at der ikke
foregår jagt eller fiskeri. Det udkast til teknisk note, som det ærede medlem nævner, er et første forslag fra
Kommissionen til en mere præcis fortolkning af definitionen "strengt beskyttet". Udkastet er ved at blive
gennemgået med henblik på at tage hensyn til bemærkningerne fra medlemsstaterne og interesserede par-
ter, og det vil i løbet af 2021 blive drøftet på ny i ekspertgruppen for direktiverne om naturbeskyttelse med
henblik på at skabe en fælles forståelse med de interesserede parter og medlemsstaterne.
1
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter (EFT L 206 af
22.7.1992, s. 7).
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle (EUT L 20
af 26.1.2010, s. 7).
3
"State of nature in the EU, Results from reporting under the nature directives 2013-2018", EEA, 2020:
https://www.eea.europa.eu/publications/state-of-nature-in-the-eu-2020