Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 407
Offentligt
2353915_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål AN
Er ministeren enig i, at jagt under de rette
omstændigheder godt kan gå hånd i hånd med
naturbeskyttelse og fremme af biodiversitet, og hvad
er ministerens holdning til EU’s 2030-strategi
for
biodiversitet i forhold til muligheder for jagt og
fiskeri?
1. Første spørgsmål
Forenelighed mellem
jagt og beskyttede områder
Mit svar på første del af samrådsspørgsmålet er: Ja,
jeg er enig i, at jagt under de rette omstændigheder
godt kan gå hånd i hånd med naturbeskyttelse og
fremme af biodiversitet.
Ofte er de endda hinandens forudsætninger.
For eksempel når engagerede jægere tager ud midt
om natten for at bekæmpe invasive mårhunde, der
truer padder og fugle. Når jagtforeningen hjælper
med at pleje landmandens læhegn, så insekter, fugle
og vildt får bedre vilkår. Eller når lokale lystfiskere
bruger weekend efter weekend på at restaurere
vandløb eller udsætte fiskeyngel.
Herhjemme har vi masser af beskyttede områder,
hvor jagt er tilladt. Vi har også områder, hvor jagt er
begrænset, og vi har områder, hvor jagt er helt
forbudt
fx særlige fugleområder. Sådan vil det
fortsætte med at være.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 407: Miljøministerens talepapir fra samrådet 10/3-21 om EU’s 2030-strategi for biodiversitet i forhold til muligheder for jagt og fiskeri
2353915_0002.png
TALEPAPIR
Der kan altså være gode grunde til at begrænse jagten
på flere af Danmarks arealer.
For
eksempel
i
vores
kommende
naturnationalparker, hvor naturen så vidt muligt skal
kunne udvikle sig på egne præmisser. Af udkast til
lovforslag om naturnationalparker fremgår det, at
naturnationalparkerne generelt forventes at blive
friholdt for jagt, der ikke sker som led i forvaltningen
af områderne.
Mulighederne for jagt og fiskeri på de danske
beskyttede arealer afhænger altså af en konkret
vurdering.
Med mit klare bekræftende svar på spørgsmålets
første del bør der ikke herske tvivl om, at regeringen
ønsker at fastholde den lange og stolte tradition for
både jagt og fritidsfiskeri i Danmark, som sagtens kan
være fuldt ud forenelig med naturbeskyttelse og
fremme af biodiversitet.
2. Ministerens holdning til strategien ift. jagt
og fiskeri
Det betyder dog ikke, at vi skal lukke øjnene for, at vi
står midt i en global naturkrise. Vi er nødt til at gøre
mere for at passe på naturen både i Danmark og i
Europa.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 407: Miljøministerens talepapir fra samrådet 10/3-21 om EU’s 2030-strategi for biodiversitet i forhold til muligheder for jagt og fiskeri
2353915_0003.png
TALEPAPIR
Jeg er derfor glad for, at EU-Kommissionen tager den
udfordring seriøst ved blandt andet at have
formuleret en ambitiøs biodiversitetsstrategi for hele
EU.
Strategien indeholder blandt andet et strategisk mål
om, at der samlet set i EU bør være 30 % beskyttede
områder
både på land og på havet. Derudover bør
en tredjedel, 10 %, være strengt beskyttet.
Det er en strategi og en målsætning på EU-niveau,
som regeringen aktivt har støttet.
I oktober kom EU-Kommissionen med et udkast til
vejledning om beskyttede områder som en del af
implementeringen af strategien. Af udkastet fremgår
det, at områder med streng beskyttelse bør friholdes
fra bl.a. jagt og fiskeri.
Regeringen er meget opmærksom på formuleringen.
Og jeg kan godt forstå, at udkastet til vejledning har
givet anledning til bekymring.
I visse tilfælde beror bekymringerne dog på
misforståelser.
Der har bl.a. været bekymring for, at EU-
Kommissionen vil forbyde jagt og fiskeri i Natura
2000-områder. Det er ikke tilfældet.
Hverken strategien eller vejledningsudkastet
indebærer, at det nødvendigvis er Natura 2000-
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 407: Miljøministerens talepapir fra samrådet 10/3-21 om EU’s 2030-strategi for biodiversitet i forhold til muligheder for jagt og fiskeri
2353915_0004.png
TALEPAPIR
områderne, der udpeges som strengt beskyttede
områder.
Der er heller ikke tale om, at EU-Kommissionen
lægger op til at forbyde jagt og fiskeri i Natura 2000-
områderne under ét.
Der vil
præcis som i dag
ikke gælde et forbud mod
menneskelige aktiviteter i de udpegede Natura 2000-
områder. Aktiviteterne skal dog
som det også
gælder i dag
være forenelige med den beskyttelse,
som er årsagen til det enkelte beskyttede område.
Der har også været bekymring for, om EU-
Kommissionen nu får bemyndigelse til at forbyde jagt
og fiskeri på dansk jord.
Dertil kan jeg sige, at udpegning af nye beskyttede og
strengt beskyttede områder på de danske arealer vil
være en national proces, men at nogle af disse
områder
kan
bidrage
til
at
opfylde
direktivforpligtelser og EU-mål.
Det samme gælder beslutningen om, hvilke
aktiviteter der skal være tilladt. I forhold til jagt og
fiskeri skal det fortsat vurderes, om det er muligt, og
hvordan det i så fald kan sikres, at det sker i
overensstemmelse med beskyttelsesformålene i
området.
Processen vil altså være som den plejer, dvs. efter de
danske regler og med de hensyn og afvejninger, det
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 407: Miljøministerens talepapir fra samrådet 10/3-21 om EU’s 2030-strategi for biodiversitet i forhold til muligheder for jagt og fiskeri
2353915_0005.png
TALEPAPIR
indebærer. Det vil derfor også fortsat være vigtigt at
skelne mellem beskyttede områder på land og til
havs, da påvirkningerne fra jagt og fiskeri kan være
anderledes på havet. Det har jeg naturligvis også for
øje.
Hvis vi ser bort fra misforståelser og kigger ned i EU-
Kommissionens vejledningsudkast, så er jeg ikke
enig i, at jagt og fiskeri altid vil være uforenelig med
streng beskyttelse. Jeg synes også, at det er skævt, når
jagt og fiskeri sidestilles med minedrift.
Heldigvis er der tale om et udkast, som skal drøftes
flere gange i løbet 2021 mellem EU-Kommissionen,
interessenter og medlemsstater. Formålet med
drøftelserne er at opnå en fælles forståelse om
indholdet.
Vi har på det seneste møde med EU-Kommissionen
den 18. februar 2021
i lighed med mange andre
medlemslande
efterlyst større fleksibilitet i
definitionen af strengt beskyttede områder.
Vi har også givet udtryk for, at jagt og fiskeri ikke
automatisk skal være forbudt, men at aktiviteterne og
reguleringen af dem skal ses i sammenhæng med
beskyttelsesformålene.
Vi har også rejst det flag, at det er vigtigt at skelne
mellem strengt beskyttede områder på land og på
havet.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 407: Miljøministerens talepapir fra samrådet 10/3-21 om EU’s 2030-strategi for biodiversitet i forhold til muligheder for jagt og fiskeri
2353915_0006.png
TALEPAPIR
Der er nu fra EU-Kommissionens side lagt op til en
fornyet kommenteringsrunde, et nyt revideret udkast
og et nyt møde herom.
Vi fortsætter derfor
sammen med de øvrige
medlemsstater
et konstruktivt og målrettet arbejde
for en mere fleksibel definition i vejledningen. En
definition, som overlader medlemslandene frihed til
i respekt for de konkrete beskyttelsesformål og
under hensyntagen til relevante nationale forhold
at fastlægge, hvilke aktiviteter der kan tillades i
beskyttede og strengt beskyttede områder omfattet af
strategien.
Jeg vil gerne understrege, at vejledningen ikke er
juridisk bindende, og at den kun fastlægger, hvad EU
vil lade tælle med i opfyldelsen af EU’s mål om
beskyttede og strengt beskyttede områder.
Når vejledningen engang har fundet sin endelige
udformning, kommer vi til at have en politisk
drøftelse af, hvordan Danmark bedst muligt kan
bidrage til at gennemføre EU´s biodiversitetsstrategi.
Jeg mener helt sikkert, at Danmark skal bidrage med
noget, men hvor meget og hvilke områder afhænger
helt af, hvordan kriterierne i den endelige vejledning
kommer til at se ud.
Jeg ser i den forbindelse frem til et fortsat godt og
ambitiøst samarbejde, hvor vi sammen skal løfte den
vigtige opgave med at fremme biodiversiteten og
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 407: Miljøministerens talepapir fra samrådet 10/3-21 om EU’s 2030-strategi for biodiversitet i forhold til muligheder for jagt og fiskeri
2353915_0007.png
TALEPAPIR
naturbeskyttelsen i Danmark med fortsat respekt for
de danske traditioner for jagt og fiskeri.
7