Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 406
Offentligt
2353893_0001.png
TALEPAPIR
Samråd AU om uformel videokonference for EU's miljømini-
stre d. 18. marts 2021
Samrådsspørgsmål AU:
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dagsorden for
den uformelle videokonference for EUs miljøministre den 18. marts 2021
samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.
(Det talte ord gælder)
Svar
-
Jeg vil forelægge den uformelle videokonference for EU’s miljøministre
den 18. marts 2020. Punkt 4 forelægges til forhandlingsoplæg. Resten fo-
relægges til orientering.
-
Videokonferencen erstatter det fysiske rådsmøde, der var planlagt til af-
holdelse samme dag. På grund af Covid19-situationen afholdes mødet vir-
tuelt. Det indebærer, at der ikke kan tages formelle beslutninger på mø-
det. De punkter vi skulle have besluttet på mødet bliver derfor formelt
håndteret forudgående, og vi tager så en drøftelse af dem på selve mødet.
-
Som det fremgår af samlenotatet, er der en lang række vigtige miljøsager
på dagsordenen.
-
Punkt 1 vedrører
forslaget til Forordning om batterier og udtjente
batterier.
-
Punktet sat på til politisk drøftelse.
-
Der er tale om et meget ambitiøst og omfattende forslag, som Kommissio-
nen fremlagde i december.
-
Indtil videre er vi derfor stadig i en fase, hvor der er behov for afklaring af
forslagets konsekvenser.
-
Forslaget udspringer af Kommissionens Grønne Pagt og Handlingsplanen
for Cirkulær Økonomi, og det ligger fint i tråd med Pagtens målsætninger.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 406: Miljøministerens talepapir fra samrådet 10/3-21 om indstilling til den uformelle videokonference for EUs miljøminister den 18. marts 2021
2353893_0002.png
TALEPAPIR
-
Formålet med forslaget er, at etablere en samlet værdikæde for produk-
tion af batterier i EU baseret på en cirkulær økonomi. Forslaget samler
således al batterilovgivning i én retsakt. Det dækker alle batterier, og det
regulerer hele værdikæden fra sourcing og produktion, til distribution,
brug, affaldshåndtering og genanvendelse.
-
Regeringen er generelt positiv over for forslaget og de høje ambitioner.
Det er en vigtig brik i udviklingen af en cirkulær økonomi og en bedre ud-
nyttelse af ressourcerne i EU.
-
Det er bl.a. vigtigt, at forslaget fremmer bedre genbrug og genanvendelse.
Og det er væsentligt, at det adresserer problemerne med sourcing i værdi-
kæden.
-
Det er samtidig vigtigt, at forslaget understøtter en effektiv implemente-
ring, bl.a. via digitalisering og data. Både i forhold til erhvervslivet og de
nationale affaldssystemer.
-
Som sagt er forhandlingerne netop gået i gang. Vi vil løbende blive klo-
gere på forslaget og dets implikationer, og jeg kommer til at vende tilbage
med sagen her i udvalget. Formentlig allerede i forbindelse med næste
rådsmøde til juni.
-
Punkt 2 handler om
grønning af Det europæiske semester.
-
Punkt 2 er sat på til udveksling af synspunkter.
-
Grønningen af det europæiske semester er et tilbagevendende punkt på
marts rådsmødet.
-
Det europæiske semester indledes hvert år med offentliggørelsen af Kom-
missionens årlige strategi for bæredygtig vækst (ASGS) året forinden.
-
Genopretningsplanerne under genopretningsfaciliteten vil i 2021 udgøre
landenes primære planer til EU om økonomisk-politiske tiltag.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 406: Miljøministerens talepapir fra samrådet 10/3-21 om indstilling til den uformelle videokonference for EUs miljøminister den 18. marts 2021
2353893_0003.png
TALEPAPIR
-
På mødet skal vi have en drøftelse af integration af miljø og klima i seme-
steret og af genopretningsplanerne i forhold til den grønne omstilling.
-
Regeringen støtter Kommissionens fokus på grøn omstilling i den årlige
strategi for bæredygtig vækst. Og vi støtter, at genopretningsinstrumentet
og
EU’s flerårige finansielle ramme understøtter
den grønne omstilling.
-
Fra dansk side ses genopretningsmidlerne som en unik mulighed for at
understøtte en grøn genopretning i EU. Regeringen er i færd med at udar-
bejde den danske genopretningsplan.
Punkt 3 handler om forslaget til en
ny EU- klimatilpasningsstrategi
-
Punktet er sat på til en første udveksling af synpunkter.
-
Kommissionens netop fremlagte klimatilpasningsstrategi bygger videre
på den eksisterende strategi fra 2013, og beskriver en lang række initiati-
ver, der skal understøtte klimatilpasningen i EU.
-
Strategiens overordnede formål er, at understøtte visionen i Klimaloven
om et klimarobust EU i 2050.
-
Strategien har fire hovedmål: At gøre klimatilpasningen i medlemssta-
terne 1) smartere, 2) hurtigere og 3) mere systemisk, og 4) at intensivere
EU’s
internationale indsats for klimatilpasning.
-
Strategien indeholder en række initiativer der bl.a. skal bidrage til forbed-
ring af data og viden, styrke planlægning og risikostyring og fremskynde
handling og finansiering af klimatilpasning.
-
Regeringen byder klimatilpasningsstrategien velkommen som et oplæg til
at støtte medlemsstaternes arbejde med klimatilpasning.
-
Punkt 4 vedrører forslaget til
det 8. EU-miljøhandlingsprogram
frem til 2030.
-
Punktet forelægges til forhandlingsoplæg.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 406: Miljøministerens talepapir fra samrådet 10/3-21 om indstilling til den uformelle videokonference for EUs miljøminister den 18. marts 2021
2353893_0004.png
TALEPAPIR
-
Kommissionen har fremlagt et kortfattet miljøhandlingsprogram, der
dækker perioden frem til 2030. Det indeholder en overordnet vision for
EU’s miljøpolitik frem mod 2050, og seks tematiske prioriterede mål frem
mod 2030 inden for klima, cirkulær økonomi, nul-forurening, biodiversi-
tet og bæredygtig produktion og forbrug. Programmet indeholder desu-
den en beskrivelse af de væsentligste virkemidler til at nå målene, og en
ramme for monitorering af fremdriften på de enkelte mål.
-
I forhold til de tidligere miljøhandlingsprogrammer, indeholder program-
met ingen lister over konkrete initiativer. Kommissionen har valgt denne
tilgang med henvisning til, at programmet understøtter den Grønne Pagt
fra 2019, hvor Kommissionen har forpligtet sig til en lang række konkrete
tiltag, der i de kommende år skal sikre den grønne omstilling i EU. Der-
med udgør den Grønne Pagt reelt et meget ambitiøst arbejdsprogram for
Kommissionen på det grønne område.
-
Regeringen er enig i, at programmet understøtter den Grønne Pagt. Og
der er i Rådet en generel accept af Kommissionens tilgang. Primært fordi
der er et væsentligt politisk momentum og opbakning til den Grønne
Pagt.
-
Det er regeringens holdning, at EU's langsigtede miljø- og klimamæssige
prioriteter skal fastlægges af Rådet og Europa-Parlamentet igennem et
retligt bindende miljøhandlingsprogram. Regeringen er derfor også til-
freds med de ambitiøse, prioriterede mål for 2030, der fremgår af pro-
grammet.
-
I forhandlingerne har vi været særligt opmærksomme på at sikre, at Kom-
missionen bliver fastholdt på de planlagte handlinger frem til 2024. Og vi
har tilsvarende arbejdet på at sikre, at den næste Kommission der træder
til i 2025, ligeledes forpligtes til konkrete handlinger i programmets an-
den perioden fra 2025 til 2030. Dette skal ses i lyset af, at den Grønne
Pagt jo alene forpligter den nuværende Kommission.
-
Det er lykkedes for os at komme igennem med begge synspunkter i for-
handlingerne.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 406: Miljøministerens talepapir fra samrådet 10/3-21 om indstilling til den uformelle videokonference for EUs miljøminister den 18. marts 2021
2353893_0005.png
TALEPAPIR
-
Regeringens
forhandlingsoplæg
går ud på, at man fra dansk side støt-
ter forslaget, idet man arbejder for:
-
At EU's miljø- og klimamæssige langsigtede prioriterer fastlægges af Rå-
det og Europa-Parlamentet i henhold til traktaten.
-
At Programmet i lighed med det 7. miljøhandlingsprogram præcisere
EU's miljøpolitiske principper.
-
At programmet skal understøtte EU’s bidrag til implementeringen
af de
miljømæssige aspekter af FN’s verdensmål og Parisaftalen.
-
At programmet skal accelerere opnåelsen af den grønne omstilling inden
for klimaneutral, ressourceeffektiv, ren og cirkulær økonomi.
-
At programmet skal evalueres halvvejs.
-
At Kommissionen skal inkludere lister over alle de initiativer, de har taget
ift. hvert prioriteret mål, når de afrapporterer om fremskridtet ift. at nå
de prioriterede målsætninger, således at man kan følge indsatsen for at nå
målene.
-
Og endelig - at programmets fokus på implementering, håndhævelse og
overvågning ikke udvandes i forhandlingerne.
-
Punkt 5 vedrører Rådskonklusioner om
EU’s Kemikaliestrategi.
-
Punktet drøftes under eventuelt.
-
Kommissionens kemikaliestrategi blev offentliggjort i oktober sidste år,
og jeg fremlagde sagen for udvalget forud for miljørådsmødet i december.
-
Danmark har presset på for, at Rådet skulle blåstemple strategien gen-
nem et sæt rådskonklusioner, og det er nu lykkedes.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 406: Miljøministerens talepapir fra samrådet 10/3-21 om indstilling til den uformelle videokonference for EUs miljøminister den 18. marts 2021
2353893_0006.png
TALEPAPIR
-
Som jeg orienterede udvalget om i december, imødekommer Kommissio-
nens kemikaliestrategi en lang række af Danmarks centrale ønsker, her-
under forbud mod hormonforstyrrende stoffer og miljøfarlige stoffer i for-
brugerprodukter, og håndtering af kombinationseffekter.
-
Rådskonklusionerne der nu ligger på bordet bakker op om kemikaliestra-
tegien.
Regeringen støtter derfor konklusionerne. De udgør et godt indspil til at
fastholde et højt ambitionsniveau i EU’s kemikaliepolitik og er med til
at sikre, at initiativerne gennemføres uden unødig forsinkelse.
-
Punkt 6 handler om nye
miljøstrategier og handlingsplaner for de
regionale havkonventioner OSPAR og HELCOM.
-
Dette punkt er ikke på dagsordenen for den uformelle EU videokonfe-
rence den 18. marts. Men jeg finder det relevant at orientere udvalget om
arbejdet, da det er vigtigt for Danmark bl.a. i forhold til vores forpligtelser
under EU’s Havstrategidirektiv.
-
I de regionale havkonventioner OSPAR (Nordsøen) og HELCOM (Øster-
søen) er man pt. i gang med at opdatere strategier og handlingsplaner for
samarbejdet. Der foreligger endnu ikke nogen endelige udkast, så det er
endnu for tidligt at sige noget om konkrete mål og tiltag.
-
Det er indtil videre hensigten, at de skal vedtages på ministermøder i
OSPAR til juni og i HELCOM til oktober.
-
Regeringen finder det væsentligt, at de nye miljøstrategier og handlings-
planer sætter en ambitiøs, konstruktiv og balanceret ramme for arbejdet i
konventionerne. Herunder bl.a. indsatsen for at fremme biodiversitet og
bekæmpelse af marint affald.
---o0o---
6