Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 395
Offentligt
2349911_0001.png
Det Internationale Sekretariat
Til orientering af MOF
Notat om, hvordan et virkemiddelkatalog kan bidrage til en
omkostningseffektiv klimaregulering af landbruget
9. marts 2021
Sammenfatning
Der er mange virkemidler, der kan anvendes til at indfri klimalovens målsæt-
ninger. Under de tekniske gennemgange i landbrugsforhandlingerne er der
præsenteret en bred vifte af mulige tiltag for landbrugets bidrag hertil
1
. Det
kan dermed være en udfordring at få overblik over, hvilke virkemidler der er
mest omkostningseffektive, og deres tilhørende reduktionspotentialer. Det
kan man bruge et virkemiddelkatalog til.
Et underudvalg i MOF nedsat den 3. marts har bedt de økonomiske konsu-
lenter beskrive, hvad et virkemiddelkatalog er, og hvordan det kan bruges i
relation til de igangværende landbrugsforhandlinger. Afsnit I og II nedenfor
indeholder en beskrivelse af dette. Dernæst følger i afsnit III en beskrivelse
af, hvad et virkemiddelkatalog ikke kan svare på.
Notatet giver eksempler på konkrete kataloger af relevans for landbrugsfor-
handlingerne, men indeholder ikke en fyldestgørende liste over kataloger.
Typisk inkluderes vurderinger af reduktionspotentiale og økonomi
Både centraladministrationen og andre aktører udgiver kataloger over mulige
virkemidler til at opnå en given (politisk) målsætning. Af den grund varierer
formatet for virkemiddelkataloger selvsagt. Typisk indeholder et virkemiddel-
katalog dog vurderinger af reduktionspotentialer og omkostninger. Disse vur-
deringer afrapporteres ofte i en eller flere oversigtstabeller, hvorefter der føl-
ger en kort beskrivelse af de analyserede tiltag.
Birgitte Lange
økonomisk konsulent
[email protected]
+45 3337 3335
1
Nogle af de faglige indlæg fra de tekniske gennemgange inden de forestående landbrugsfor-
handlinger kan ses her: https://fvm.dk/landbrug/landbrugsforhandlinger-2021/tekniske-gennem-
gange/
Side 1 | 7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 395: Notat om, hvordan et virkemiddelkatalog kan bidrage til en omkostningseffektiv klimaregulering af landbruget
2349911_0002.png
Det er centralt for troværdigheden og anvendelsesmulighederne af et kata-
log, at metoden er velunderbygget og der er tydelige kriterier for udvælgelse
af virkemidler.
I.
Hvad er et virkemiddelkatalog?
I forhold til klimadagsordenen har centraladministrationen senest i 2013 udar-
bejdet og offentliggjort et klimavirkemiddelkatalog på tværs af sektorer
2
.
Regeringen blev bedt om at opdatere klimavirkemiddelkataloget fra 2013 ul-
timo sidste år i et folketingsspørgsmål
3
. Klima-, energi- og forsyningsminister
Dan Jørgensen henviser dog i sit svar i stedet til sit klimaprogram fra septem-
ber 2020 som svar på forespørgslen, jf. svar på KEF spørgsmål 67
alm. del
(folketingsåret 2020-21)
4
.
Med udgangspunkt i disse to publikationer følger nedenfor en beskrivelse af
de centrale begreber i et klimavirkemiddelkatalog.
Centrale elementer i et klimavirkemiddelkatalog
Reduktionspotentiale i drivhusgasudledningerne (CO
2
-e): Et klimavirkemid-
delkatalog opgør, hvor meget det enkelte virkemiddel forventes at reducere
drivhusgasudledningerne. Det er her vigtigt at være opmærksom på, at det
samlede reduktionspotentiale ikke nødvendigvis svarer til summen af de en-
kelte virkemidler. Det kan skyldes, at virkemidlerne overlapper, eller at nogle
virkemidler udelukker brug af andre virkemidler.
Budgetøkonomiske omkostninger: Her vurderes virkemidlets omkostnin-
ger/gevinster for henholdsvis staten, husholdningerne og erhvervet. Der kan
være stor forskel for henholdsvis staten og landbruget, afhængigt af om et re-
duktionstiltag f.eks. implementeres ved tilskud eller ved en afgift. Det kan illu-
streres ved nedenstående tabel, der er en gengivelse af to virkemidler fra kli-
mavirkemiddelkataloget fra 2013.
Forskellen på virkemidlerne er, at det ene virkemiddel implementeres via en
afgift pr. ko, som ikke får foder med ekstra fedt, og det andet via tilskud til fo-
der med ekstra fedt. Et teknisk tiltag kan således implementeres ved hjælp af
flere adfærdsregulerende instrumenter
i eksemplet her henholdsvis en af-
gift og et tilskud, jf. metodenotatet til klimavirkemiddelkataloget fra 2013.
2
Tværministeriel arbejdsgruppe (2013): Virkemiddelkatalog
potentialer og omkostninger for kli-
matiltag.
Spørgsmålet blev stillet af Sikandar Siddique (UFG).
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet (2020): Regeringens klimaprogram 2020.
3
4
Side 2 | 7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 395: Notat om, hvordan et virkemiddelkatalog kan bidrage til en omkostningseffektiv klimaregulering af landbruget
2349911_0003.png
Tabel 1 viser, at afgiften fører til et større provenu for staten og øgede om-
kostninger for landbruget, mens tilskuddet leder til et mindre statslig provenu
og øgede omkostninger for landbruget. Landbruget belastes dog mindre ved
et tilskud. Tallene er ikke opdaterede, så tabellen skal blot ses som en illu-
stration.
Skygge-
Tabel 1
Reduktion
pris
Stat
Landbrug
Hushold-
ninger
1.000 ton CO
2
-
ækv. i 2020
Fedt/ændret fodring til mal-
kekøer. Afgift
Fedt/ændret fodring til mal-
kekøer. Tilskud
141
141
kr./ton
CO
2
-ækv.
Annuitet mio.
kr./år
Annuitet mio.
kr./år
Annuitet
mio. kr./år
1.036
-33
133
0
1.074
64
35
0
Kilde: Tværministeriel arbejdsgruppe (2013): Virkemiddelkatalog
potentialer og omkostninger for klimatil-
tag
Skyggepris: Skyggepriser anvendes til at vurdere, hvilke virkemidler der er
mest omkostningseffektive for samfundet som helhed. CO
2
-e-skyggepriser
(nedenfor skyggepriser) angiver virkemidlets samfundsøkonomiske omkost-
ning pr. ton reduceret drivhusgas. Skyggeprisen måles således i kr. pr. ton
CO
2
-e. Jo lavere skyggepris, jo billigere (mere omkostningseffektivt) er virke-
midlet.
Af tabellen ovenfor kan man også se, at omkostningseffektiviteten (skygge-
prisen) af de to virkemidler er forskellig. Det skyldes, at tilskuddet leder til
større forvridningsomkostninger, fordi tilskuddet antages finansieret via forvri-
dende skatter
5
. Det vil sige skatter, der leder til et mindre arbejdsudbud og en
mindre produktion. Det øger de samfundsmæssige omkostninger.
I eksemplet ovenfor skønnes afgiften og tilskuddet at lede til samme reduk-
tion af drivhusgasudledningerne (141.000 t CO
2
-e). I andre tilfælde afhænger
effekten af tiltaget af virkemidlet og ikke mindst den kontekst, det indføres i.
Eksempelvis viser Klimarådets analyser, at det afgiftsniveau, der gør det øko-
nomisk fordelagtigt for landbrugsbedrifterne at udtage lavbundsjorder, afhæn-
ger af udformningen af EU’s landbrugsstøtte
.
6
5
For en uddybning se metodenotatet til klimavirkemiddelkataloget fra 2013.
Se eventuelt side 6 i ”Kulstofrige
lavbundsjorder
Forslag til ny model for effektiv regulering og
vådlægning”,
Klimarådet,
november 2020.
6
Side 3 | 7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 395: Notat om, hvordan et virkemiddelkatalog kan bidrage til en omkostningseffektiv klimaregulering af landbruget
Beregningerne ovenfor fra klimavirkemiddelkataloget illustrerer, at det er vig-
tigt, at alle relevante adfærdsregulerende instrumenter vurderes i et virkemid-
delkatalog for at tilvejebringe et fyldestgørende beslutningsgrundlag, der gi-
ver et fuldt overblik over effekter af alle mulige relevante tiltag.
II.
Hvordan kan man bruge et virkemiddelkatalog?
Ved sammenligning af skyggepriserne for de enkelte tiltag kan et katalog an-
vendes til få hurtigt overblik over, hvilke tiltag der er mest omkostningseffek-
tive
set fra et samfundsøkonomisk perspektiv. Det vil sige, at et katalog kan
give et overblik over, hvilke virkemidler der er forbundet med relativt høje el-
ler relativt lave samfundsøkonomiske omkostninger.
En fordel ved et virkemiddelkatalog er, at vurderingerne af virkemidlernes re-
duktionspotentialer og omkostninger så vidt muligt er forsøgt opgjort efter
samme metode. Det sagt, vil vurderinger af skyggepriser og reduktionspoten-
tialer altid hvile på en række forudsætninger og være behæftet med varie-
rende usikkerhed. Derfor vurderer klimavirkemiddelkataloget fra 2013 da
også usikkerheden forbundet med hvert analyseret klimatiltag.
Regeringens klimaprogram 2020 vurderer reduktionspotentiale, omkostninger
og skyggepriser for udvalgte adfærdsændringer i land- og skovbrugssekto-
ren. De kan ses i tabellen nedenfor. Bemærk dog, at det alene er adfærds-
ændringen (eksempelvis en ændring af foderet), der beskrives, og således
ikke det konkrete virkemiddel (eksempelvis en afgift eller et tilskud), der kan
lede til adfærdsændringen.
Tabellen kan anvendes til at sammenligne skyggepriser på tværs af de for-
skellige områder. Hvis man som samfund eksempelvis ønsker at betale en
skyggepris på 1.000 kr. pr ton CO
2
-e med sideeffekter, skal man sigte mod at
implementere virkemidler inden for alle områderne på nær tiltaget i tabellen
nedenfor, der øger fedtandelen i foder til konventionelle malkekøer og kvier.
Tiltaget har nemlig en skyggepris på 1300 kr. pr ton CO
2
-e.
Side 4 | 7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 395: Notat om, hvordan et virkemiddelkatalog kan bidrage til en omkostningseffektiv klimaregulering af landbruget
2349911_0005.png
Omkostnin-
Tabel 2
Reduktion
Reduktion ger
Skyggepris
Skyggepris
mio. ton CO
2
e/ mio. ton
året
CO
2
e/ året mio. kr.
Årlig gennem-
snit frem til
2025
Øget fedtandel i foder til konventio-
nelle malkekøer og kvier
Hyppig udslusning af gylle i svine-
stalde
0, 14
0,17
34
300
300
0,15
0,15
156
1.300
1.300
2030
2030
(med side-ef-
fekter)
(uden side-
effekter)
kr. pr. ton
kr. pr. ton
Øget statslig skovrejsning
1
0,002
0,01
25
300
800
Yderligere statslig skovrejsning
2
Nuværende indsats i målrettet kvæl-
stofregulering (3.500 ton kvælstofre-
duktion)
3
Kollektive kvælstofvirkemidler (ca.
0,01
0,06
196
800
1.300
0,29
0,29
200
-1.500
900
Fra -5.300 til - Fra 250 til
1.500 ton kvælstofreduktion)
4
0,02
0,1
450
240
1.700
1. Indsatsen kan ikke skaleres ud over den otte-årige profil med 200 hektar. Pr. år da det ikke vurderes muligt
at finde medfinansiering til fra kommuner og vandværker ud over profilen.
2. Indsatsen vil kunne opjusteres med yderligere hektar. Indfasningsprofilen ligger dog fast
3. Indsatsen vil kunne opjusteres. Fx vil yderligere indsats svarende til 1.000 ton kvælstofreduktion sikre side-
effekter svarende til knap 0,1 mio. ton CO
2
e. Stigende indsats vil medføre stigende skyggepriser. Det skal be-
mærkes, at der ikke er taget højde for langtidseffekten af efterafgrøder. Over en horisont på adskillige årtier vil
den akkumulerede klimaeffekt (LULUCF) af efterafgrøder konvergere mod nul. Skyggeprisberegningen indreg-
ner udelukkende den positive initiale effekt af virkemidlet og ikke de efterfølgende negative effekter. Derfor er
skyggeprisen undervurderet.
4. Det antages, at der kun i meget begrænset omfang vil være realiserede projekter i 2025. Indfasningen sva-
rer til den forventede indfasning opnået i 2. vandplansperiode. Initiativet dækker over flere virkemidler som lav-
bund, vådområder og privat skovrejsning. Intervallet i skyggepriser dækker dels over forskellige virkemidler,
dels over forskellige tidshorisonter for kulstofbindingen (2050/2080). Reduktioner som følge af privat skovrejs-
ning indgår i basisfremskrivning 2020 og medregnes ikke.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet (2020): Regeringens klimaprogram 2020
Tabellen viser også, at to af de analyserede adfærdsændringer har negative
skyggepriser, når der inkluderes sideeffekter. Det afspejler, at der for nogle
tiltag i landbruget er væsentlige synergieffekter mellem drivhusgasreduce-
rende tiltag og andre miljøpolitiske tiltag som eksempelvis kvælstofreduce-
rende tiltag. Det betyder, at selv om man ikke tillægger reduktion af drivhus-
gasreduktioner nogen vægt, vil det alligevel være fordelagtigt at gennemføre
tiltaget på grund af tiltagets afledte miljøgevinster.
Klimaprogrammet 2020 indeholder således information om omkostningsef-
fektiviteten og reduktionspotentialer ved en række adfærdsændringer inden
for land- og skovbrugssektoren. Det forhold, at det ikke indeholder en beskri-
Side 5 | 7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 395: Notat om, hvordan et virkemiddelkatalog kan bidrage til en omkostningseffektiv klimaregulering af landbruget
2349911_0006.png
velse af de konkrete politiske virkemidler, der skal til for at realisere potentia-
lerne, gør det imidlertid mindre anvendeligt end klimavirkemiddelkataloget fra
2013.
Andre kilder til information om reduktionspotentialer og skyggepriser
Klimapartnerskabet for Fødevare- og Landbrugssektoren har bl.a. identifice-
ret 22 klimatiltag til være mest hensigtsmæssige til at reducere drivhusgasud-
ledninger frem mod 2030 i sit idékatalog fra marts 2020
7
. Her præsenteres
også vurderinger af reduktionspotentialer, skyggepriser og budgetøkonomi.
Derudover har Miljø- og Fødevareministeriet oversendt en tabel over klimaef-
fekter for virkemidler i landbruget til Miljø- og Fødevareudvalget sidste år, den
såkaldte klimatabel
8
. Klimatabellen inkluderer imidlertid ikke en vurdering af
virkemidlernes omkostninger. Klimatabellen bygger dog delvis på et kvælstof-
virkemiddelkatalog fra 2020 og et klimavirkemiddelkatalog fra 2018, hvor der
for et udsnit af virkemidlerne efterfølgende er regnet på økonomien
9
. Begge
kataloger er bestilt af Miljø- og Fødevareministeriet. Det kan også bemærkes,
at klimatabellen indeholder en vurdering af usikkerheden forbundet med de
enkelte tiltag
10
.
Klimarådet har også i forskellige rapporter vurderet reduktionspotentialer og
samfundsøkonomiske omkostninger ved tiltag i landbruget. I den sammen-
hæng kan det nævnes, at Klimarådet i de kommende år ifølge klimaloven
skal udvikle et egentligt virkemiddelkatalog over politikanbefalinger. Klimarå-
det oplister i et baggrundsnotat til sin seneste rapport alle sine gældende an-
befalinger som en forløber for det virkemiddelkatalog, som Klimarådet over
tid skal opbygge
11
. I notatet kan man således få et overblik over Klimarådets
gældende anbefalinger indenfor jordbrug.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at ovenstående ikke er en fyldestgø-
rende liste over virkemiddelkataloger af relevans for landbrugsforhandlin-
gerne.
7
Klimapartnerskabet for Fødevare- og Landbrugssektoren (2020): Afrapportering.
MOF alm. del
bilag 679 (folketingsåret 2019-20).
Jørgen E. Olesen et al. (2018): Virkemidler til reduktion af klimagasser i landbruget, Jørgen
Eriksen et al. (2020): Virkemidler til reduktion af kvælstofbelastningen af vandmiljøet, og Dub-
gaard, A., og Ståhl, L. (2018). Omkostninger ved virkemidler til reduktion af landbrugets driv-
husgasemissioner‒
Opgjort i relation til EU’s 2030-målsætning
for det ikke-kvotebelagte om-
råde.
En uddybning af usikkerhedsvurderingen kan findes her: https://pure.au.dk/portal/fi-
les/180667181/Opdatering_af_effekter_klimavirkemidler_27feb2020_rev_ver.pdf
Klimarådet (2021): Baggrundsnotat: Klimarådets tidligere anbefalinger.
8
9
10
11
Side 6 | 7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 395: Notat om, hvordan et virkemiddelkatalog kan bidrage til en omkostningseffektiv klimaregulering af landbruget
2349911_0007.png
III.
Hvad svarer et virkemiddelkatalog ikke på?
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet (2020) påpeger i klimaprogrammet,
at skyggepriser er afgørende for at kunne sammenligne forskellige virkemid-
lers omkostningseffektivitet. Skyggepriser giver modsat ikke information om
bl.a. de fordelingsmæssige konsekvenser eller om drivhusgaslækage. Et ka-
talog over mulige tiltag til indfrielse af en given målsætning med information
om skyggepriser og reduktionspotentiale kan således ikke stå alene som
grundlag for politiske beslutninger.
Samme aspekt påpeger Finansministeriet (2017) i sin vejledning i samfunds-
økonomiske konsekvensvurderinger, hvori ministeriet anbefaler, at den sam-
fundsøkonomiske konsekvensanalyse suppleres med analyser, der ikke rela-
terer sig til rentabiliteten, for at få et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag
12
. Mini-
steriet tilføjer, at behovet for supplerende analyser vil afhænge af det kon-
krete tiltag. Målet vil dog vil dog ifølge Finansministeriet altid være at give be-
slutningstagere det bedst mulige grundlag at træffe beslutninger på.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
12
Finansministeriet (2017): Vejledning i samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger.
Side 7 | 7