Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 388
Offentligt
2348023_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 8. marts 2021
Sagsnummer: 2021-606
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens delegerede forordning (EU)
…/…
af 1.2.2021 om ændring af delegeret forordning (EU) 2019/625 for så vidt angår importbetingelser for
levende snegle, sammensatte produkter og naturtarme til konsum (delegeret retsakt).
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden
for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Eu-
ropa-Parlamentet eller Rådet.
Den delegerede retsakt vurderes generelt at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 388: Grundnotat om private erklæringer, delegeret retsakt
2348023_0002.png
Den 5. marts 2021
FVM 025
GRUNDNOTAT TIL FOLEKTINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede forordning
(EU) …/… af 1.2.2021 om ændring af
delegeret forordning (EU) 2019/625 for så vidt angår importbetingelser for le-
vende snegle, sammensatte produkter og naturtarme til konsum (delegeret rets-
akt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en delegeret retsakt om ændring af importbetingelserne for
levende snegle, sammensatte fødevarer og naturtarme, samt for prøver af fødevarer til analyse og
kvalitetstest (delegeret retsakt). Med forslaget omfattes levende snegle bestemt til konsum af kravet i
forordning (EU) 2019/625 om, at produkter omfattet af forordningen skal komme fra godkendte
tredjelande og godkendte virksomheder og ledsages af et officielt certifikat. Ud fra en risikovurde-
ring lempes kravet til oprindelsesvirksomheder for naturtarme, ligesom det fastsættes, at fødevare-
prøver til kvalitetstest og analyse undtages fra forordningen. Forslaget tilføjer en række toldkoder
for sammensatte fødevarer til listen over sammensatte produkter, som er omfattet af forordningen,
og som dermed skal ledsages af en såkaldt privat erklæring, hvis de er undtaget fra grænsekontrol.
Forslaget kan have erhvervsøkonomiske konsekvenser. Den delegerede retsakt vurderes generelt at
styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af delegeret forordning (EU) 2019/625 for så vidt an-
går importbetingelser for levende snegle, sammensatte produkter og naturtarme til konsum.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 126, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2017/625 om offentlig kontrol.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i artikel 144, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2017/625 som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsi-
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 388: Grundnotat om private erklæringer, delegeret retsakt
gelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Eu-
ropa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om
indsigelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen har oversendt forslaget til Europa-Parlamentet og Rådet den 1. februar 2021.
Formål og indhold
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 fastsætter regler for offentlig kontrol her-
under kontrol ved import af fødevarer fra tredjelande.
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/625 fastsætter supplerende krav pr. 14. december
2019 vedrørende import af visse dyr og varer blandt andet krav til oprindelse og garantier i form af
certifikater. En række bestemmelser vedrørende sammensatte produkter skal først anvendes fra 21.
april 2021, og det aktuelle forslag indeholder ændringer til blandt andet disse bestemmelser.
Sammensatte produkter er fødevarer, som består af vegetabilske ingredienser og forarbejdede (varme-
behandlede) animalske ingredienser som for eksempel kødprodukter, mejeriprodukter, ægprodukter.
Sammensatte produkter er dermed en meget bred vifte af fødevarer: frossen lasagne, chili con carne på
dåse, fisk i sur-sød sauce, kaffedrikke på dåse, saucer med animalsk indhold, smørbagte småkager mv.
Sammensatte produkter, som indeholder forarbejdet kød, og sammensatte produkter, som skal opbe-
vares på køl eller frost, skal gennemgå officiel kontrol på et grænsekontrolsted inden import. I forbin-
delse med grænsekontrol følges alle sendinger normalt af et officielt certifikat udstedt af oprindelses-
landets myndigheder, som giver de relevante garantier. Forslaget tilføjer disse sammensatte produkter
til listen over varer, der skal ledsages af et officielt certifikat.
Andre sammensatte produkter kan indføres uden grænsekontrol, for eksempel brød og kager der inde-
holder æg eller smør eller suppefond. Af forordning 2019/625 fremgår, at importøren for hver enkelt
sending af disse skal udfylde en såkaldt privat erklæring med angivelse af
varens ingredienser og
alle de virksomheder, der har fremstillet de animalske ingredienser i varen,
samt attestation for at
varen stammer fra et EU-godkendt tredjeland,
alle animalske ingredienser i varen stammer fra EU-godkendt tredjeland og virksomhed,
ingredienserne er blevet varmebehandlet efter relevante EU-forskrifter med beskrivelse af pro-
cesser og temperaturer for denne varmebehandling.
I gældende lovgivning er der ikke krav om nogen form for attestation for sammensatte produkter, der
ikke skal til grænsekontrol.
Modellen for privat erklæringen er fastsat i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2020/2235 af 16. december 2020. Erklæringerne skal kontrolleres i forbindelse med de generelle til-
syn i importvirksomheden.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 388: Grundnotat om private erklæringer, delegeret retsakt
Forslaget indeholder også ændring af bestemmelsen i Kommissionens delegerede forordning (EU)
2019/625 om anvendelsesområde, idet det fastsættes, at prøver af fødevarer fra tredjelande, som ind-
føres med henblik på kvalitetstests eller analyser, og som ikke markedsføres, er undtaget fra forordnin-
gen. Med forslaget bliver levende snegle, som indføres til konsum, nu omfattet af forordningen med
samme krav som tilberedte snegle, mens naturtarme undtages fra kravet om, at oprindelsesvirksomhe-
den skal være opført på en liste over virksomheder godkendt til eksport til EU.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/625 af 4. marts 2019
om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 for så vidt angår
krav vedrørende indførsel til Unionen af sendinger af visse dyr og varer til konsum. Ændringen vil
være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser
for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget kan have erhvervsøkonomiske konsekvenser. Importører af sammensatte produkter, som
ikke skal til grænsekontrol, vil fremover skulle udfylde privat erklæringer for hver enkelt sending med
mange specifikke oplysninger, hvilket vil indebære administrative byrder. Størstedelen af disse varer
er også efter gældende lovgivning undtaget grænsekontrol, og der er derfor ingen registrering af antal-
let af sendinger, som importeres direkte fra tredjelande af danske virksomheder. De øvrige dele af for-
slaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet der indføres
krav for indførsel af levende snegle. Det vurderes ligeledes positivt, at fødevareprøver til kvalitetstest
og analyse ikke skal være omfattet af samme krav som varer, der indføres til markedsføring samt at der
fastsættes lempeligere krav for naturtarme, da disse undergår en risikobegrænsende behandling i tred-
jelandet.
Kravet om, at sammensatte produkter skal ledsages af en privat erklæring, vurderes ikke at have kon-
sekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Forslaget er efterfølgende sendt i høring specifikt til medlemmerne af Fødevarestyrelsens kontaktfo-
rum for importspørgsmål, som omfatter brancheorganisationer for fødevarevirksomheder samt de
store fødevarekæder. Der er ikke indkommet bemærkninger.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 388: Grundnotat om private erklæringer, delegeret retsakt
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4