Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 386
Offentligt
2347508_0001.png
Det Internationale Sekretariat
Notat om Det Miljøøkonomiske Råds forårsrapport
Klausuleret indtil tirsdag d. 9. marts 2021 kl. 12.00
Sammenfatning
Dette års rapport fra Det Miljøøkonomiske Råds formandskab præsenteres
for Klima- og Energiudvalget samt Miljø- og Fødevareudvalget kl. 15. den 9
marts 2021. Rapporten offentliggøres kl. 12 samme dag.
Med rapporten undersøger Rådet, hvordan klimalovens målsætning for 2030
vil påvirke dansk økonomi i 2030. Nedenfor følger et kort resumé af rappor-
ten. Efterfølgende motiveres følgende spørgsmål, der eventuelt kan stilles til
formandskabet på mødet den 9. marts:
1. Dansk klimapolitik må forventes at lede til kulstoflækage. Kulstoflækage
betyder, at drivhusgasudledningerne i udlandet stiger, når de danske udled-
ninger falder. Det kan eksempelvis ske, fordi danske virksomheder flytter til
udlandet. Formandskabet bedes uddybe, hvorfor skønnet for den forventede
kulstoflækage er nedsat i forhold til Rådets forrige rapport?
2. Hvor stor en andel af den forventede nedgang i landbrugets drivhusgasud-
ledninger skyldes ifølge formandskabets beregninger en omlægning af land-
brugets produktion?
3. Hvad er konsekvenserne af at anvende tilskud fremfor afgifter? Er der an-
dre tiltag, der kan afbøde effekterne for landbruget?
Hensigten med spørgsmålene er, at de skal bidrage til at forberede folke-
tingsmedlemmerne på de kommende landbrugsforhandlinger.
Et kort resumé: Rådet har beregnet effekterne af en ensartet drivhusgas
Ifølge klimaloven skal nettoudledningerne af drivhusgasser i Danmark i 2030
være reduceret med 70 pct. i forhold til udledningerne i 1990. Der er mange
veje til at opnå denne 70-procentsmålsætning. Målsætningen vil således prin-
cipielt set kunne opnås via afgifter, tilskud og eller reguleringsmæssige tiltag.
5. marts 2021
Kathrine Lange
Økonomisk chefkonsulent
[email protected]
+45 3337 3323
Side 1 | 4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Notat om Det Miljøøkonomiske Råds forårsrapport
2347508_0002.png
Formandskabet for Det Miljøøkonomiske Råd har i rapporten beregnet kon-
sekvenserne af at opnå 70-procentsmålsætning ved hjælp af en ensartet af-
gift på alle typer af drivhusgasser. Beregningerne viser, at den ensartede
drivhusgasafgift skal udgøre 1.200 kr. pr. ton CO
2e
i 2030, hvis 70-procents-
målsætningen skal indfris. En ensartet drivhusgasudledning indebærer ifølge
Rådets afgiftsmodel, at negative udledninger af drivhusgasudledninger subsi-
dieres sideløbende med beskatning af positive udledninger.
1
Rådet vurderer, at en drivhusgasafgift vil føre til højere priser på forbrugsva-
rer, lavere realløn og en ændring af erhvervsstrukturen mv. På denne måde
vil der være en række samfundsøkonomiske omkostninger forbundet med af-
giften. Det Miljøøkonomiske Råds modelberegninger viser, at de samfunds-
økonomiske omkostninger som minimum vil udgøre 4 mia. kr. årligt, hvis 70-
procentsmålsætningen opnås via en ensartet drivhusafgift.
2
Det er markant
mindre end bl.a. Klimarådets skøn på 16 mia. kr.
Den ensartede drivhusgasudgift på alle typer drivhusgasser skaber en til-
skyndelse til at foretage de billigst mulige reduktioner på tværs af samfundets
virksomheder og husholdninger. Afgiften vil imidlertid lede til en ændring af
erhvervsstrukturen. Ifølge Rådet vil afgiften have særligt store negative kon-
sekvenser for beskæftigelsen i landbruget.
Hvis landbruget ikke pålægges en afgift, bliver de samfundsøkonomiske om-
kostninger imidlertid større. Det Miljøøkonomiske Råds modelberegninger vi-
ser, at afgiften vil skulle udgøre knap 3.000 kr. pr. ton CO
2e.
Dvs. at den nød-
vendige afgift vil skulle mere end fordobles, hvis F-gasser samt metan og lat-
tergas fra bl.a. landbruget friholdes fra afgiften. Dermed stiger de samfunds-
økonomiske omkostninger ved at indfri 70-procentsmålsætningen fra knap 4
mia. kr. til godt 12 mia. kr.
Forslag til vinkler på spørgsmål til formandskabet
Vinkel 1: Hvad ligger der bag halveringen af skønnet for kulstoflækage-
raten?
Det Miljøøkonomiske Råd har udregnet, hvor meget drivhusgasudlednin-
gerne i udlandet forventes at stige, når de danske udledninger falder. Denne
kulstoflækagerate er ifølge Rådets modelberegninger 21 pct., når der indfø-
res en ensartet drivhusgasafgift. Det betyder, at de udenlandske udledninger
1
Det indebærer bl.a., at carbon capture and storage (CCS) skal understøttes med et tilsvarende
tilskud.
I udgangspunktet lever Danmark ikke op til alle sine forpligtelser over for EU. Formandskabet
understreger, at de 4 mia. kr. dermed mere præcist skal ses som omkostningerne ved at leve
op til forpligtelserne over for EU samt meromkostningerne ved at indfri 70-procentsmålsætnin-
gen.
2
Side 2 | 4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Notat om Det Miljøøkonomiske Råds forårsrapport
2347508_0003.png
stiger med 21 ton CO
2e
, når de danske udledninger reduceres med 100 ton
CO
2e
. Der er tale om en markant lavere kulstoflækagerate end den, Rådet
fandt i deres rapport fra 2019, hvor den udgjorde 52 pct.
3
Udvalget kunne
bede formandskabet forklare og uddybe denne forskel.
Vinkel 2: Hvor stor en andel af nedgangen i landbrugets drivhusgasud-
ledninger skyldes en omlægning af produktionen?
Det Miljøøkonomiske Råd har beregnet, at en ensartet drivhusgasafgift stort
set vil lede til en halvering af landbrugets CO
2e
-udledninger, jf. tabel 1.5 side
67 i rapporten. Udvalget kunne spørge, hvor stor en andel af denne ændring
der dækker over, at landbruget sænker sin produktion, og hvor stor en andel,
der dækker over, at landbruget omlægger produktionen. Endvidere kunne ud-
valget spørge formandskabet, hvordan produktionen forventes at blive om-
lagt.
Mere generelt kunne udvalget bede formandskabet for Det Miljøøkonomiske
Råds forklare, hvorfor de kommer frem til, at en CO
2e
-afgift stort set ikke vil
påvirke den samlede beskæftigelse i dansk økonomi på langt sigt? Og hvad
med beskæftigelsen på kort sigt?
Hvad betyder beregningsforudsætningerne?
Modelberegninger vil altid bygge på en række forudsætninger. I forhold til Rå-
dets beregninger af konsekvenserne for landbrugserhvervet vurderer de øko-
nomiske konsulenter, at udvalget særligt kunne spørge ind til to forhold:
1. For det første indgår drivhusgasudledningerne fra skov og øvrig are-
alanvendelse (såkaldt LULUCF) ikke i modelberegningerne, jf. side 6
i rapporten. Dermed har Rådet i beregningerne set bort fra de reduk-
tionspotentialer, der ligger her. Hvad betyder dette for Rådets bereg-
ninger?
2. For det andet tager modelberegningerne ikke hensyn til, at prisen på
landbrugsjord vil falde, når erhvervet pålægges en afgift, jf. side 53 i
rapporten.
Mere om det sidste punkt: En del af afgiftsbyrden nedvæltes i jordpriserne
En ensartet drivhusgasafgift vil få priserne på produktionsjord til at falde. For
erhverv, som landbruget, der afsætter produkterne på verdensmarkedet, og
som derfor ikke umiddelbart kan sætte prisen på deres produkter op, vil en
CO
2e
-afgift ramme den mindst mobile/prisfølsomme faktor. For andre erhverv
end landbruget, vil det være arbejdskraften. Det særlige ved landbruget er, at
produktionsfaktoren landbrugsjord er helt central, og at den er mindre mobil
3
Formandskabet begrunder forskellen med en bedre modellering af landbrugssektoren og med,
at der i denne rapport medregnes reduktioner via CCS, Se eventuelt side 71 i rapporten samt
boks 1.17 for en mere detaljeret forklaring.
Side 3 | 4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Notat om Det Miljøøkonomiske Råds forårsrapport
2347508_0004.png
end arbejdskraft. Dermed er landbruget specielt på den måde, at en afgifts-
stigning i højere grad fører til lavere jordpriser end til lavere lønstigninger. Det
kalder man, at afgiftsbyrden nedvæltes i jordpriserne.
De faldende priser på produktionsjord vil på den ene side lede til et formue-
tab for de nuværende landmænd, men vil på den anden side reducere den
negative effekt på nye landmænds konkurrenceevne i forhold til udlandet: En
ny landmand vil nok skulle betale mere i afgift, men dette vil i nogen grad
blive opvejet af, at han skal betale mindre for jorden. Udvalget kunne spørge
ind til, hvordan faldet i prisen på produktionsjord vil påvirke begge grupper.
Vinkel 3:
Konsekvenserne af at anvende tilskud fremfor afgifter?
Det Miljøøkonomiske Råds formandskab fremhæver, at det er muligt at be-
regne landbrugets CO
2e
-udledninger, herunder metan og lattergas, på bag-
grund af såkaldte bedriftsregnskaber, jf. side 40 i rapporten.
Udvalget kunne spørge til de samfundsøkonomiske effekter af at lade disse
bedriftsregnskaber danne udgangspunkt for et tilskudssystem fremfor en ens-
artet CO
2e
-afgift. Eller om der er andre tiltag, der kan afbøde påvirkningen af
landbruget, såfremt der er et politisk ønske om dette?
Formandskabet skriver, at bedriftsregnskabet ikke opgør CO
2e
-udledningerne
helt præcist. Endvidere vurderer de, at den manglende præcision vil øge de
samfundsøkonomiske omkostninger, idet der kan være reduktionsmulighe-
der, som ikke vil blive gennemført, hvis afgiften ikke giver et tilstrækkeligt
præcist signal om disse muligheder. Man kunne spørge formandskabet om
de kan foreslå løsninger, der kan øge præcisionen af bedriftsregnskaber.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 4 | 4