Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 385
Offentligt
2346861_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 4. marts 2021
Sagsnummer: 2021-840
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 82 (EUU alm. Del)
stillet den 5. februar 2021 om EU retten.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Kopi af miljøministerens svar på EUU alm. del - spm. 82 om EU-retten
2346861_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 4. marts 2021
MIM 019
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 82 (EUU alm. del) stillet den 5. februar 2021 efter ønske
fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 82
Kan ministeren oplyse, om det i overensstemmelse med EU-retten vil være muligt at
vedtage et nationalt totalforbud mod kemikaliet tri-floureddikkesyre (TFA)?”
Svar
Det er muligt, at der på et tidspunkt kan vedtages et nationalt forbud mod TFA, men det afhænger af
en række forhold, som først skal afklares.
Efter Kommissionens fortolkning vil det måske være muligt at indføre en midlertidig dansk
begrænsning under forudsætning af, at Danmark eller andre igangsætter arbejdet med at udarbejde et
forslag til en tilsvarende EU-begrænsning. Traktatens artikel 34-36 om forbud mod kvantitative
restriktioner mellem medlemslandene skal overholdes
der er krav om et fagligt og juridisk
kvalificeret grundlag, før en midlertidig national begrænsning kan indføres, ligesom der vil være en
procesrisiko forbundet med indførelsen af midlertidig dansk regulering.
Der er netop et sådant arbejde i gang, idet Danmark samarbejder med Tyskland, Nederlandene,
Sverige og Norge om at udarbejde et forslag til en begrænsning af alle ikke-essentielle anvendelser af
per- og polyfluorerede organiske stoffer, PFAS, i EU. Initiativet er igangsat i januar 2020, og
begrænsningsforslaget forventes fremsendt til ECHA i 2022, hvor det forventes behandlet i 2022-
2023. Begrænsningen er planlagt til at træde i kraft i 2025. TFA indgår i de indledende analyser og der
derfor muligt, at stoffet vil blive omfattet af dette initiativ.
På nuværende tidspunkt mangler grundlaget for at vurdere dels de miljø- og sundhedsmæssige
konsekvenser ved anvendelsen af TFA, og dermed om stoffet udgør en uacceptabel risiko, og dels
mulighederne for og omkostningerne forbundet med substitution. I forbindelse med besvarelsen af
spørgsmål nr. 772 (MOF alm. del) har Miljøstyrelsen oplyst, at TFA ifølge de fysiske-kemiske
egenskaber forventes at have et lavt potentiale for at bioakkumulere i vandlevende organismer, dvs.
stoffet vil typisk ikke ophobes op gennem fødekæden. Endvidere er klassificeringen den laveste, dvs.
mindst giftige af tre klassificeringskategorier for langtidsfarer (kroniske farer) i vandmiljøet. TFA er
dermed skadeligt i mindre omfang for vandlevende organismer.
Endelig er TFA’s mulige
sundhedsmæssige effekter under afklaring.
Derudover udestår fastlæggelsen af behovet for undtagelser og overgangsfrister, samt hvilke
anvendelser, der må anses som essentielle og derfor ikke skal være omfattet af en begrænsning.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Kopi af miljøministerens svar på EUU alm. del - spm. 82 om EU-retten
Når vi gennem det fælles arbejde med EU-begrænsningsforslaget har tilstrækkeligt fagligt grundlag, og
under forudsætning af, at TFA kommer til at indgå i restriktionsforslaget, vil jeg vurdere muligheden
for et midlertidigt nationalt forbud mod TFA i perioden, indtil EU-forbuddet kan træde i kraft.
Lea Wermelin
/
Henrik Søren Larsen
2