Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 373
Offentligt
2341652_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 25. februar 2021
Sagsnummer: 2021-840
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til begrænsning af perfluorocarboxylsyrer
indeholdende kulstofkæder med 9 til 14 kulstofatomer, deres salte og relaterede stoffer i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (REACH) (komitésag).
Forslaget var sat til diskussion på Webex-møde i REACH-komitéen den 4. februar 2021 med mulig
efterfølgende skriftlig afstemning.
Forslaget forventes at sikre, at det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark fastholdes.
Regeringen agter derfor at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Grundnotat om begrænsning af perfluorocarboxylsyrer, komitésag
2341652_0002.png
Den 24. februar 2021
MIM 015
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om forslag til begrænsning af perfluorocarboxylsyrer indeholdende
kulstofkæder med 9 til 14 kulstofatomer, deres salte og relaterede stoffer i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om begrænsning af perfluorocarboxylsyre indeholdende
kulstofkæder med 9 til 14 kulstofatomer (C9-C14 PFCA), deres salte og relaterede stoffer i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH). Forslaget var sat til diskussion på
Webex-møde i REACH-komitéen den 4. februar 2021 med mulig efterfølgende skriftlig afstemning.
Det primære formål med restriktionen er, at C9-C14 PFCA, deres salte og relaterede stoffer ikke
tages i brug som alternativer, i takt med at begrænsningen af perfluorooctansyrer (PFOA) træder i
kraft i 2020. Forslaget forventes at sikre, at det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark fastholdes.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske,
erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Regeringen er enig i, at stoffer,
hvorom det er sandsynliggjort, at de i fremtiden vil udgøre en uacceptabel risiko for miljøet og
menneskers sundhed, skal begrænses. Regeringen agter derfor at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om begrænsning af perfluorocarboxylsyrer indeholdende
kulstofkæder med 9 til 14 kulstofatomer (C9-C14 PFCA), deres salte og relaterede stoffer i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH). C9-C14 PFCA, deres salte og relaterede
stoffer kan anvendes som alternativ til perfluorooctansyrer (PFOA). Det primære formålet med
restriktionen er, at C9-C14 PFCA, deres salte og relaterede stoffer ikke tages i brug i takt med at
begrænsningen af perfluorooctansyrer (PFOA) trådte i kraft i 2020. PFOA har en meget bred
anvendelse som f.eks. elektronik, brandskum, medicinsk udstyr, vandfiltreringsmembraner og
tekstiler.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Grundnotat om begrænsning af perfluorocarboxylsyrer, komitésag
Begrænsningsforslaget er fremsat på baggrund af et forslag udarbejdet af Sverige og Tyskland i
henhold til artikel 69, stk. 4, hvorefter der træffes endelig afgørelse om begrænsning af stoffet i
henhold til artikel 133, stk. 4 i REACH-forordningen og efter forskriftsprocedure med kontrol i artikel
5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf. artikel 12 i forordningen nr. 182/2011.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret
flertal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet
vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet
til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist
på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget var sat til diskussion på Webex-møde i REACH-komitéen den 4. februar 2021 med mulig
efterfølgende skriftlig afstemning.
Formål og indhold
Perfluorocarboxylsyrer, der indeholder lineære eller forgrenede kulstofkæder med 9 til 14
kulstofatomer (C9-C14 PFCA), deres salte og relaterede stoffer er uønskede stoffer, fordi de nærmest
ikke nedbrydes i naturen, og fordi de ophobes i mennesker og dyr. Enkelte C9-C10 PFCA-stoffer kan
desuden skade forplantningsevnen. Flere C9-C14 PFCA-stoffer er derfor optaget på listen for særligt
problematiske stoffer under REACH. C9-C14 PFCA-relaterede stoffer er stoffer, der ud fra deres
molekylære struktur vurderes at kunne nedbrydes eller omdannes til C9-C14 PFCA.
Ifølge Kommissionen er der stort set ingen anvendelse af C9-C14 PFCA, deres salte og relaterede
stoffer. Stofferne forekommer i dag hovedsagelig som uønskede biprodukter i produktionen af
organiske fluorstoffer (PFAS), der indeholder en kulstofkæde med mindre end 9 kulstofatomer,
herunder PFOA.
C9-C14 PFCA har de samme tekniske egenskaber som PFOA og kan derfor anvendes som alternativ til
PFOA. I takt med at begrænsningen af PFOA i EU trådte i kraft i 2020, ønsker Kommissionen med
forslaget at forhindre, at virksomhederne går over til at anvende C9-C14 PFCA som alternativ.
Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA), der har vurderet forslaget, påpeger dog, at et af stofferne
anvendes i en halvleder, der importeres til det europæiske marked, samt at man har kunnet finde C9-
C14 PFCA, deres salte og relaterede stoffer som en urenhed i mange artikler.
Kommissionen foreslår, at C9-C14 PFCA, deres salte og relaterede stoffer ikke må fremstilles eller
markedsføres i EU. C9-C14 PFCA, deres salte og relaterede stoffer må heller ikke anvendes i eller
forekomme i andre stoffer, blandinger eller artikler. Grænseværdien sættes til:
- 25 ppb for summen af C9-C14 PFCAs og deres salte,
- 260 ppb for summen af C9-C14 PFCA-relaterede stoffer og
- 400 ppb for summen af C9-C14 i fluorpolymerer, som indeholder perfluorpropoxy-grupper
eller perfluormethoxy-grupper og som anvendes i PTFE pulver, fluorelastomerer og vandige
opslæmninger.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Grundnotat om begrænsning af perfluorocarboxylsyrer, komitésag
Reglerne træder i kraft 18 måneder efter vedtagelse. Hvis artikler allerede er markedsført 18 måneder
efter vedtagelse, må de gerne fortsat sælges. Artikler skal ikke trækkes tilbage.
Kommissionen forslår en række undtagelser og længere overgangsperioder for specifikke grupper af
produkter og anvendelser. Undtagelserne og de længere overgangsperioder er afstemt med de
undtagelser, der er givet i begrænsningen af PFOA.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil forud for den endelige
vedtagelse få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol i forhold til, om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med
forsalget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke
overholder nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om en gennemførselsforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet
vedrører realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ingen gældende dansk lovgivning på området.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Da C9-C14 PFCA, deres salte og relaterede stoffer stort set ikke har nogen anvendelse i dag, har
forslaget ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes endvidere ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at ville medføre væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for
det offentlige i form af kontrol og håndhævelse af reglerne. Der forventes kun at være mindre
omkostninger, da reglerne ikke forventes at blive kontrolleret hvert år.
ECHA har i sin vurdering påpeget, at idet forslaget forhindrer at C9-C14 PFCA, deres salte og
relaterede stoffer tages i brug som alternativ til PFOA, kunne der gælde de samme overvejelser om
økonomiske konsekvenser som for PFOA forslaget. Et vigtigt element i denne vurdering var de høje
omkostninger i tilfælde af forurening af jord og grundvand. Ligeledes lægges der vægt på stoffernes
evne til at ophobes i miljøet og i mennesker.
Forslaget skønnes at sikre, at det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark fastholdes. ECHA har
vurderet, at udledning af C9-C14 PFCA deres salte og relaterede stoffer hovedsageligt relaterer sig til
produktion og brug af PFOA. Begrænsningen af PFOA vil medføre, at udledningen til miljøet i EU vil
falde fra 12 mio. tons om året til ca. 1,4 mio. tons om året. C9-C14 PFCA kan anvendes som alternativ
til PFOA. I takt med at begrænsningen af PFOA i EU træder i kraft, vil forslaget forhindre, at
virksomhederne går over til at anvende C9-C14 PFCA som alternativ. Forslaget forhindrer således en
potentiel udledning på omkring 12 mio. tons om året i EU.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Grundnotat om begrænsning af perfluorocarboxylsyrer, komitésag
Høring
Et notat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
bemærkninger fra Rådet for Grøn Omstilling (RGO). RGO finder at en begrænsning af anvendelsen af
C9-C14 PFCA ikke er tilstrækkelig, men mener at der er brug for en udfasning for såvel C9-C14 PFCA
som PFOA. Regeringen er enig i, at det er vigtigt at udfase alle per- og polyfluorerede stoffer (PFAS)
herunder også PFOA og C9-C14 PFCA, og arbejder derfor på at begrænse alle ikke-essentielle
anvendelser i EU. RGO angiver ikke, i hvilken henseende begrænsningen findes utilstrækkelig. RGO
angiver, at de ikke har kommentarer til de foreslåede grænseværdier. I forhold til undtagelsernes
varighed bemærker regeringen, at de er afstemt med reglerne for PFOA, der har ophæng i
Stockholmkonventionen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Begrænsningsforslaget har været til diskussion i REACH-komitéen den 19. oktober 2021, hvor flere
lande udtrykte støtte til Kommissionens begrænsningsforslag. På denne baggrund forventes det, at der
vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at for stoffer, hvor det er sandsynliggjort, at de i fremtiden vil udgøre en
uacceptabel risiko for miljøet og menneskers sundhed, skal begrænses. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4