Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 367
Offentligt
2340861_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
”Mener
ministeren, at en sagsbehandlingstid på 9-
10 måneder for mindre ændringer hos
virksomheder, der ligger i fredede områder, er
acceptabel? Der henvises til artiklen
”Dambrugere
er trætte af lange sagsbehandlingstider i
Fredningsnævnet”, Vejle Amts
Folkeblad, den 7.
december 2021. Vil ministeren redegøre for,
hvordan ministeren vil sikre sig en acceptabel
sagsbehandlingstid i Fredningsnævnene?”
Svar
Tak for spørgsmålet. Jeg vil indledningsvist knytte
et par ord til selve fredningsinstrumentet.
Muligheden for at gennemføre fredninger har
eksisteret i mere end 100 år. Det er tale om en meget
tidlig og effektiv retlig beskyttelse af blandt andet
storslåede landskaber og naturområder i Danmark.
Takket være fremsynede politikere, herunder
Thorvald Stauning, der var en af drivkræfterne bag
en ny naturfredningslov i 1937, er der nu
gennemført mere end 4.300 fredninger og ca. 5 % af
Danmarks areal i dag er fredet. Eksempler herpå er
Skagens Gren, Råbjerg Mile, Møns Klint, Lille
Vildmose og Rebild Bakker.
Fredninger er et stærkt instrument til sikring af
naturområder og værdifulde landskaber, som er
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Miljøministerens talepapir fra samrådet 24/2-21 om fredningsnævnenes sagsbehandlingstider
2340861_0002.png
TALEPAPIR
med til at sikre, at sådanne områder ikke er
bebygget i dag.
Fredningerne har forskellige formål, herunder
beskyttelse af natur, kulturhistoriske og
landskabelige værdier, men har det til fælles, at de
skaber en stærk sikring af vigtige fælles værdier.
Fredninger sikrer ofte også, at befolkningen har
adgang til de fredede områder.
Fredningerne værner dermed om fælles værdier til
gavn for fællesskabet og sammenhængskraften i
samfundet og videregives til glæde for kommende
generationer.
Der er samtidig mulighed for at give dispensation
fra en fredningsbestemmelse på baggrund af en
konkret ansøgning, når det ønskede ikke strider
mod fredningens formål. I 2018 og 2019 blev der
givet hel eller delvis dispensation i omkring 90 % af
de afgjorte sager.
Det er Fredningsnævnene i Danmark, der kan
gennemføre fredninger og tage stilling til
ansøgninger om dispensationer fra fredninger.
Fredningsnævnene er uafhængige domstolslignende
instanser.
Fredningsnævnene varetager en vigtig rolle i
forbindelse med sagsbehandling af enkeltsager på
fredningsområdet, og det er min opfattelse, at vi
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Miljøministerens talepapir fra samrådet 24/2-21 om fredningsnævnenes sagsbehandlingstider
2340861_0003.png
TALEPAPIR
generelt har nogle velfungerende fredningsnævn
inden for de rammer for Fredningsnævnenes virke,
der er fastlagt i lovgivningen.
Et fredningsnævn består af tre medlemmer, hvoraf
formanden skal være dommer. Et medlem udpeges
af miljøministeren og det tredje medlem udpeges af
den relevante kommunalbestyrelse. Der er 13
fredningsnævn fordelt over hele landet. For hvert
fredningsnævn er der et sekretariat, der bistår
nævnet i dets opgavevaretagelse.
Staten og i en vis grad kommunerne afholder
udgifter til driften af fredningsnævnene på baggrund
af nævnenes indberetninger af anvendt tidsforbrug.
Fredningsnævnene behandler forslag til nye
fredninger og årligt 600-700 ansøgninger om
dispensation fra eksisterende fredninger eller
forslag til nye fredninger, og der verserer løbende
10-15 nye fredningssager i fredningsnævnene.
Sagsbehandlingstiden kan variere fra sag til sag.
Mindre afvigelser fra fredningsbestemmelserne kan
vurderes efter en ret smidig dispensationsordning,
mens større afvigelser kræver en mere omfattende
proces.
Ansøgninger om dispensationer kan være
komplicerede sager, hvor gældende
fredningskendelser skal fortolkes i en nutidig
sammenhæng, og der kan være konfliktende
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Miljøministerens talepapir fra samrådet 24/2-21 om fredningsnævnenes sagsbehandlingstider
2340861_0004.png
TALEPAPIR
interesser på spil. I alle sager skal relevante
myndigheder og parter høres over den indkomne
ansøgning, og der kan i sagsbehandlingen indgå
besigtigelse af den konkrete lokalitet med deltagelse
af f.eks. lodsejere, myndigheder og
interesseorganisationer.
Trækker en sag ud på grund af omstændigheder, der
ikke skyldes den almindelige sagsbehandling er det
naturligvis frustrerende for den borger eller
virksomhed, der har brug for en stillingtagen til en
dispensation. Det har jeg fuld forståelse for.
Da Fredningsnævnene er uafhængige,
domstolslignende instanser beslutter de selv,
hvordan deres arbejde tilrettelægges inden for de
lovgivningsmæssige og bevillingsmæssige rammer.
Jeg har ikke beføjelser til at blande mig i
Fredningsnævnenes konkrete sagsbehandling.
Fredningsnævnenes afgørelser kan påklages til
Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Og herefter er der mulighed for at indbringe Miljø-
og Fødevareklagenævnets afgørelse for
domstolene.
Kommunerne fører tilsyn med fredninger på
privatejede arealer, og det er kommunerne, der kan
rådgive en borger eller virksomhed om, hvorvidt en
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Miljøministerens talepapir fra samrådet 24/2-21 om fredningsnævnenes sagsbehandlingstider
2340861_0005.png
TALEPAPIR
ønsket ændring inden for en fredning kræver
dispensation.
I nogle tilfælde sendes ansøgninger om dispensation
fra en fredning til den pågældende kommune forud
for behandling i fredningsnævnet. Det sker f.eks.,
hvis det ansøgte kræver dispensation fra lovgivning,
som kommunerne administrerer.
Kommunerne kan fremme fredningsnævnets
sagsbehandling ved at tilvejebringe relevante
oplysninger, før sagen videresendes til
fredningsnævnet.
I samrådsspørgsmålet henvises til to konkrete sager,
der omhandler ansøgninger til dispensation fra en
fredning i forbindelse med udvidelse af et dambrug.
Fredningsnævnet har i anledning af
sagsbehandlingstiden på disse sager oplyst til
Miljøstyrelsen, at det er både meget beklageligt og
meget usædvanligt med så lange
sagsbehandlingstider. Det skyldes et sammenfald af
forskellige uheldige omstændigheder.
F.eks. blev nævnets sekretariat ramt af en
sygemelding, der efter et stykke tid førte til, at man
måtte ansætte en ny sekretær. Det fører naturligt til
ophobning af sager og medfølgende forsinkelser,
hvilket yderligere forværres af corona-
restriktionerne, som også har indflydelse på
sagsflowet.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Miljøministerens talepapir fra samrådet 24/2-21 om fredningsnævnenes sagsbehandlingstider
2340861_0006.png
TALEPAPIR
Fredningsnævnet har i efteråret/vinteren
2020/2021 arbejdet målrettet på at komme ned på
en forventelig sagsbehandlingstid på 3 - 4 måneder.
Dette er i store træk ved at være lykkedes nu.
Jeg kan hertil oplyse, at Miljøstyrelsen normalt har
to årlige møder med Fredningsnævnene. Her drøftes
relevante problemstillinger, herunder forbedringer
og effektiviseringer af sagsbehandlingen, ligesom
Miljøstyrelsen kan tage fat i det enkelte
fredningsnævn, hvis der er særlige udfordringer.
På baggrund af samrådet i dag, har Miljøstyrelsen
endvidere forhørt sig hos fredningsnævnene om
deres sagsbehandlingstider. Tilbagemeldingen lyder,
at Fredningsnævnene generelt set forventer en
sagsbehandlingstid for ansøgninger om
dispensationer på 3-4 måneder.
Så selvom man kan være ærgerlig over, at det i de to
konkrete tilfælde har taget så lang tid, er det ikke det
generelle billede. Jeg kan sagtens forstå, at
ansøgerne har været frustreret over det, men
sagsbehandlingstiden er nu igen på 3-4 måneder.
Det mener jeg er rimeligt.
6