Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 362
Offentligt
2339577_0001.png
Konsensuskonference om
det danske havmiljø
Foto: Peter Hauerbach
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0002.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Titel:
Borgerpanelets slutdokument, konsensuskonferencen Vores Hav den 23.–26. oktober 2020
Forfattere:
Giulia Isabella Cao, 25 år, grænsekontrollant, København
Jonna Sandal Clausen, 65 år, pensioneret bioanalytiker, Varde
Grete Kristensen, 72 år, pensioneret skolelærer, Solrød Strand
Jesper Christensen, 57 år, IT-arkitekt, Karup
Poul Niclasen, 66 år, pensioneret lagerarbejder, Ballerup
Henrik Hartmann, 75 år, pensioneret systemprogrammør, Søborg
Marianne Fisker, 50 år, sekretariatschef, Løkken
Susanne Eiler, 53 år, strategi- og konceptdesign selvstændig, Sorø
Allan Rosenlund, 46 år, selvstændig elektronikmekaniker, Gram
Jens Louis Jensen, 53 år, politiassistent, Viborg
Ninke Rosager, 26 år, socialpædagog, Haderslev
Kasper Lillelund Bang, 23 år, bygningskonstruktør-studerende, Århus
Dorte Vestergaard Jensen, 47 år, cand. mag i psykologi, pt. ledig, Svendborg
Zaki El-Iouanzari, 33 år, institutionsleder, Græsted
Layout og grafik:
Søren B. Jepsen, Fonden Teknologirådet
Udgivet af Fonden Teknologirådet, oktober 2020
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0003.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Indledende betragtninger fra borgepanelet
Fo de Tek ologirådet har u ge e ført ko se susko fere e Vores Hav ed et orgerpa el
bestående af 14 personer - 7 kvinder og 7 mænd. Borgerpanelet har haft to forberedelsesweekender, hvor
vi har gennemdrøftet alle problematikkerne omkring det danske havmiljø med hovedfokus på balancen
mellem beskyttelse og benyttelse. Det udmøntede sig i en række spørgsmål til ekspertbesvarelse. Efter
indstilling fra borgerpanelet har Fonden Teknologirådet i samarbejde med en planlægningsgruppe udpeget
26 eksperter til at besvare panelets spørgsmål. Efterfølgende har eksperterne såvel skriftligt som senere
mundtligt under konferencen i Kulturhuset Indre By og på Christiansborg forholdt sig til vores spørgsmål.
Endelig har borgerpanelet udmøntet arbejdet med havmiljøet i dette slutdokument, som vi gennem
diskussion er nået til konsensus om
.
**
Danmark er en havnation. Vi har fra tidernes morgen haft et nært forhold til havet - benyttet, udnyttet og
forurenet det. I lang tid har der været en naturlig balance mellem menneske og hav; men den tekniske
udvikling har nu givet os redskaber i hænde, der kan være ødelæggende for havet som økosystem, samtidig
med, at den har givet os den opfattelse, at mennesket er højt hævet over naturen, der kun har ret til
eksistens for så vidt, vi kan udnytte den.
Vi i borgerpanelet har forsøgt at klarlægge de problemer, der er opstået, komme med vores vurderinger af
problemerne og derudfra fremsætte forslag til løsninger.
Vi er fuldt bevidste om, at der vil være store omkostninger forbundet med implementeringen af vores
forslag, men mener på den anden side at disse omkostninger på sigt vil vise sig at være fornuftige
investeringer.
Borgerpanelet
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0004.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Indholdsfortegnelse
Næringsstoffer ................................................................................................................................................... 4
Miljøfremmede stoffer og marint affald ........................................................................................................... 6
Plastik hos forbrugerne ................................................................................................................................. 6
Miljøfarlige stoffer ......................................................................................................................................... 7
Følgeskader af havnedrift og tankskylninger ................................................................................................ 8
Klima .................................................................................................................................................................. 9
Fiskeri............................................................................................................................................................... 10
Kvoter .......................................................................................................................................................... 10
Fangstmetoder ............................................................................................................................................ 11
Mærkning af fiskeredskaber ........................................................................................................................ 11
Dyrevelfærd ................................................................................................................................................. 12
Forvaltning ....................................................................................................................................................... 13
Havets retslige status .................................................................................................................................. 14
Mindset og bevågenhed .................................................................................................................................. 15
Ekspertpanelet................................................................................................................................................. 16
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0005.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Næringsstoffer
Problemstilling
Af alle presfaktorer er næringsstoffer den største. Landbruget står for henholdsvis 90 % og 65 % af
tilførslerne af kvælstof og fosfor, når man trækker den naturlige baggrund fra, dvs. den tilførsel, der
kommer fra naturen selv. For kvælstof er landbruget den kilde, der har størst betydning i dag.
Borgerpanelet har hørt fra deltagere i konsensuskonferencens ekspertpanel Stig Markager, Jens Kjerulff
Petersen, Brian Kronvang, Bo Riemann, Dorte Krause-Jensen med flere, at for højt et indhold af
næringsstoffer i vandmiljøet skaber forøget plankton-/algevækst. Når disse dør, falder de til bunden og
skaber et lag af organisk materiale, der ved nedbrydning forbruger ilt. På kort sigt giver dette iltsvind, som
skader levevilkår. På længere sigt vil mudderlaget på bunden blive så tykt, at genskabelse af habitatet ikke
er muligt. Miljøtilstanden ændres umiddelbart, når tilførslerne ændres, men der er også en akkumuleret
negativ effekt på grund af store puljer af næringsstoffer i havbunden. I fjordene vil det tage nogle årtier at
få et godt havmiljø efter, at tilførslerne er reduceret. I Østersøen er tidsforsinkelsen 100 år eller mere.
Det skal pointeres, at fremtidens klimaændringer med højere temperaturer og mere regn
specielt i
efterårs- og vintermånederne
alt andet lige vil øge tabet af næringsstoffer, såfremt vores udnyttelse af
landbrugsarealer fortsætter som hidtil.
Havbrugs udledning af kvælstof/fosfor kan også have en betydelig lokal negativ effekt, især på havbunden.
Desuden udledes der 21 % af den samlede mængde fosfor fra rensningsanlæg.
Vurdering
Der er ifølge eksperterne brug for en bedre regulering af tilførsel af næringsstoffer. De sidste 10 år er
udledningen steget, hvilket har medført store skader på havmiljøet. Der er blandt forskere bred opbakning
til at fastholde og øge den generelle landsdækkende regulering, så vi som minimum kommer ned på 40.000
tons kvælstof pr. år. Det vil sige, at vi skal reducere udledningen af næringsstoffer med minimum 33%.
Borgerpanelet har fået kendskab til en række løsninger, hvor næringsstofmængden kan nedsættes inden
for landbruget. Løsningerne er en stribe virkemidler, som allerede er veldokumenterede, og som bør sættes
i værk nu! Der er behov for individuelle løsninger, hvor landmændene selv kan komme med forslag til hvilke
virkemidler, de vil gøre brug af, så de kan bidrage til opnåelse af målet om udledning af 40.000 tons
kvælstof, som er den mængde havmiljøet max kan tåle for igen at komme i økologisk balance.
Anbefaling
Da arks deltagelse i FN’s
-år for havvidenskab for bæredygtig udvikling er en åbenlys mulighed for, at
Danmark italesætter og samarbejder med nabolande og EU om udledning af næringsstoffer, som er et stort
problem for havmiljøet. Kun ved en fælles indsats kan der opnås varige resultater for et bedre havmiljø.
Alle lande, der udleder til havet, skal bidrage. Det er ligeledes vigtigt, at aftaler på internationalt plan
overholdes, og at Danmark går forrest som et godt eksempel.
Der skal iværksættes en samlet indsats med regulering af næringsstofudledning nu, med en ufravigelig
målsætning om udledning af max 40.000 tons kvælstof. Regeringen skal tænke langsigtet og i helheder,
som gavner hele samfundet. Der skal gøres brug af viden og alle kendte virkemidler, som kan medvirke til
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0006.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
tilbageholdelse af næringsstoffer fra land. Der er en række nationale eksperimenter, hvor der i samarbejde
med landbruget og de grønne organisationer allerede peges på en ny jordreform, multifunktionel
jordfordeling, målrettet regulering, intelligente randzoner, udtagning af lavbundsjord samt omlægning til
økologi og andre alternative driftsformer.
Virkemidler, der kan forbedre havmiljøet og biodiversitet skal ligeledes tages i brug (plantning af ålegræs,
dyrkning af tang, etablering af stenrev og muslingeopdræt).
Derudover skal der være skærpede krav til rensning af spildevand, så udledning af fosfor nedbringes fra 21
% til ca. 10 %. Krav til havbrug skal skærpes, så påvirkningen af det nære havmiljø reduceres væsentligt.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0007.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Miljøfremmede stoffer og marint affald
Plastik hos forbrugerne
Problemstilling
Der er blandt flere eksperter enighed om, at plastik er et stort problem for havmiljøet. Plastikproduktionen
er i voldsom vækst, og meget plastik ender i havmiljøet, hvor det særligt i form af mikro- og makroplast har
påviste skadelige effekter. Effekterne af mikroplast har i laboratorieforsøg vist sig at være skadelige både
for miljøet og levende væsener. Disse effekter har vist sig som fysiske skader, inflammation, hæmmet
udvikling samt blokering af fordøjelsessystemet. Makroplast bliver spist af både fisk, havpattedyr og
havfugle, så det ender i deres fordøjelsessystem og dræber dem. Makroplast har også skadelige effekter,
når dyr bliver fanget i eksempelvis plastikposer og andet emballage.
Effekterne af nanoplast er endnu ikke undersøgt tilstrækkeligt til, at der er viden nok omkring eventuelt
skadelige effekter på havmiljøet eller mennesker, men ud fra et forsigtighedsprincip bør dette tages
alvorligt.
Vurdering
Vi vurderer, at der skal afsættes yderligere forskningsmidler til området, og at Danmark har en unik
mulighed for at være foregangsland i forhold til at bremse konsekvenserne af plastproblematikken. Det er
også borgerpanelets vurdering, at der i Danmark ikke er kontrol nok af den industrielle brug og håndtering
af plastik. Vurderingen er, at der må ydes en større indsats for på nationalt plan for at sikre, at forbrug og
produktion af plast reduceres, så der dermed også udledes mindre plastik i havene fra erhvervsmæssig
side.
For eksempel tages der ikke tilstrækkeligt ansvar for tabet af plastikpellets, som ender direkte ude i havet,
plastikaffald, der bliver sendt til Asien i stedet for at det bearbejdes i Danmark, og fiskeriudstyr, der bliver
tabt til havs.
Anbefaling
Borgerpanelet anbefaler, at Danmark igangsætter en effektiv reducering af plastforbruget generelt. Vi
ønsker et forbud mod engangsplast til forbrugere samt øget fokus på genanvendelse af det plastik, vi
allerede har produceret og importeret. Dette opnås ved, at Europa-Parlamentets forbud mod engangsplast,
som træder i kraft i 2021, bliver implementeret og overholdt i Danmark. Derudover anbefaler vi, at brugen
af mikroplast forbydes i kosmetik og dagligvarer; og at der, indtil der implementeres sådan et forbud, skal
være mærkninger på produkter, som indeholder mikroplast, sådan at forbrugerne kan fravælge dem.
Vi anbefaler, at der skal være national kontrol med industriens håndtering af plastik, så det ikke ender i
havet, og der skal arbejdes mere gennemgående i internationalt regi med at forhindre, at plastik slipper ud
i havene. Derudover anbefaler vi, at der ydes støtte til at finde innovative og miljøforsvarlige erstatninger til
miljøfremmede stoffer og plastik, som anvendes i industrien.
Endelig anbefaler vi, at der afsættes midler af til forskning i nanoplasts indflydelse på miljøet.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0008.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Miljøfarlige stoffer
Problemstilling
Med den viden, vi har fået fra eksperter på konsensuskonferencen, forstår vi, at det både er et
sundhedsmæssigt og miljømæssigt problem, at miljøfarlige stoffer ender i havet. Vi ved, at konsumfisk kan
indeholde stoffer, som er direkte skadelige for mennesker. Desuden ved vi fra flere eksperter, at
miljøfarlige stoffer kan være skyld i udryddelse af dyrearter såsom spækhuggere, og at der er fundet
misdannelser hos
ålekva er so følge af ekspo eri g af dio i er, dio i lig e de PCB’er,
bromerede
fla
ehæ
ere sa t PAH’er, orga oti og ko er.
Vurdering
Vi vurderer, at der er behov for øget fokus og forskning på området, og at Danmark skal mindske
udledningen af miljøfarlige stoffer til miljøet og havet. På baggrund af de informationer, vi har opnået på
konferencen, vurderer vi, at Danmark ikke lever op til sine forpligtelser og generelt har en uambitiøs
indstilling til at mindske mængden af miljøfarlige stoffer.
Vi vurderer, at det er vanskeligt for forbrugere af dagligvareprodukter og kosmetik at overskue, om
produkter på markedet indeholder miljøfarlige stoffer.
Anbefaling
Vi anbefaler, at produkter med indhold af miljøfarlige stoffer mærkes, eksempelvis fiskeprodukter som
frarådes gravide.
Vi anbefaler, at husholdningsartikler og andre produkter, der risikerer at ende i miljøet, skal leve op til de
samme krav som dem, der stilles af Svanemærket og EU-Blomsten.
Dertil kommer, at vi synes, at fokus overordnet skal være på at beskytte havene mod forurening frem for
kun at overlade valget til forbrugerne.
Vi anbefaler, at Danmark opstiller ambitiøse mål for havmiljøkvaliteten (kemisk og biologisk) og
demonstrerer forbedring og målopfyldelse.
Vi anbefaler, at
i dustrie skal a ve de forhå dsgodke dte ke ikalier ud fra et prove safet ko ept og
dele information om toksikologi. Derudover skal der være mulighed for bødepålæg, hvis kravene ikke bliver
opfyldt.
Endelige anbefaler vi, at Danmark går foran og tager sit ansvar alvorligt ved at opfylde sine forpligtelser
vedtaget i konventioner vedrørende miljøfremmede stoffer (OSPAR, HELCOM, PARCOM, Minamata m.fl.).
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0009.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Følgeskader af havnedrift og tankskylninger
Problemstilling I
Som blandt andet Martin Mørk Larsen fra Aarhus Universitet udtalte på konferencen, så opgraves der
bundslam, der indeholder giftstoffer som bl.a. TBT fra bundmalinger og anti-begroningsmidler til skibe
(både erhvervs- og fritidsfartøjer) i forbindelse med oprensning af havne, opankringspladser og
havneforløb.
Efter opgravningen dumpes bundslammet på udvalgte steder
også kaldet klapning. Ved klapning af større
mængder i havet vil bundlevende dyr og planter på lokaliteten blive begravet og dø. Desuden er der i
forbindelse med klapning et øget iltforbrug, som lokalt kan føre til iltsvind.
Vurdering I
Klap i g foretages ed aggru d i klap eke dtgørelse
, som tilsiger, at der kun må klappes opgravet
havbundsmateriale, hvis de miljøfarlige stoffer forekommer
i uvæse tlige æ gder og ko e tratio er .
Uagtet dette sker der skader på havbunden, hvor der klappes, og langtidsskadevirkningerne af TBT er
betydelige grundet den lange nedbrydningstid.
Anbefaling I
Vi anbefaler, at klapning af bundmateriale kun må ske med en forudgående konsekvensvurdering af
effekten på habitater og bund. Det må ikke ske, før det opgravede slam er undersøgt og renset efter
samme standarder, som anvendes for oprensning af jord. Derudover skal det opsamlede materiale
efterfølgende anvendes på land.
Problemstilling II
Skibe, der passerer Danmark uden for 12 sømilegrænsen, kan lovligt rengøre tanke ved anvendelse af
paraffin.
Denne paraffin skyller ofte op på danske strande med store gener og omkostninger til fjernelse til følge.
Vurdering II
Der findes rensningsmuligheder for tanke, når skibe er i havn, der teknisk set er lige så gode som til havs, og
som ikke belaster miljøet. Det giver følgeligt ingen mening at udføre rensning til havs.
Anbefaling II
Vi anbefaler at forbyde tankskylninger til havs.
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0010.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Klima
Problemstilling
Havet bliver varmere. Professor Katherine Richardson fra Københavns Universitet fortalte på
konsensuskonferencen, at mere end 90 % af den ekstra varme, der siden det 20. århundrede har ophobet
sig tæt ved jordens overflade, findes i havet. Havet har således indtil nu fungeret som buffer for
klimaforandringerne. Problemet er, at der kan lagres mindre CO
2
i varmt vand end i koldt vand. Et varmere
hav betyder derfor, at havet kan lagre mindre CO
2
fra atmosfæren, og det vil derfor forstærke
klimaforandringerne. Fænomenet kaldes tilbagekobling i klimasystemet. Tilbagekobling er ikke positivt for
mennesker.
Vurdering
Vi vurderer, at havmiljøet i dag, trods sin åbenlyse betydningsfulde status i CO
2
regnskabet, ikke indgår som
væsentlig del af klimadebatten. Ved at inddrage havet, kan der arbejdes proaktivt for at bremse
klimaforandringerne. Der er brug for at skabe opmærksomhed om, hvor vigtig havet er for den samlede ilt-
og CO
2
-balance.
Anbefaling
Havmiljøet skal inddrages i klimadebatten. Politisk skal der tages hånd om de faktorer, der ligger bag
tipping points, og sættes konkrete handlinger bag målsætninger og aftaler, som Danmark har forpligtiget
sig til. Virksomhederne skal motiveres og involveres i arbejdet med at leve op til de aftaler, Danmark har
indgået på klimaområdet. Der skal etableres nye erhvervsmuligheder som del af arbejdet med at
genoprette havmiljøet. Plant for eksempel flere tangskove og ålegræsenge og etablér bæredygtig
tangproduktion med erhverv omkring dem
ifølge Professor Dorte Krause-Jensen fra Aarhus Universitet
kan aktiv beskyttelse og udvidelse af arealet af havets skove gøre en betydelig forskel for havets evne til at
optage CO
2
og samtidig levere kystbeskyttelse, stimulere biodiversitet og havmiljø.
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0011.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Fiskeri
Problemstilling
Der er alt for få fisk i havet. Fiskebestandene i de danske farvande har gennem en årrække været faldende.
Side 95 ’er e er de ge erelle fiske esta de
ifølge eksperter på konsensuskonferencen faldet med hele
90 %.
Vurdering
Dette skyldes flere faktorer som klima, forurening, ødelæggelse af habitater etc. Ifølge de deltagende
eksperter ved konsensuskonferencen skyldes faldet dog hovedsageligt fiskeri, herunder fangstmetoder. Vi
mener, at sunde fiskebestande bør være en naturlig del af et sundt hav. Fiskekvoterne i Danmark er fastsat
i EU og tager udgangspunkt i princippet Maximum Sustainable Yield (MSY)
altså at vi skal høste det
maksimale udbytte, der ikke reducerer den eksisterende bestand.
Anbefaling
Vi mener derfor, at hovedproblemet med de lave og faldende fiskebestande skal løses ved justering af
fiskekvoter og ændrede fiskemetoder. Ændringer af fiskekvoter og fiskemetoder kan kun ske i samarbejde
med EU.
Kvoter
Problemstilling
Mængden af fisk, der må fanges i de danske farvande, fastsættes via et kvotesystem. De danske fiskekvoter
indgår i et fælles EU-kvotesystem. De danske fiskekvoter udregnes af DTU Aqua. Fiskekvoterne fastsættes
ud fra et princip om at kunne fiske maksimalt udbytte af de bestående bestande, uden at det går ud over
udbyttet det kommende år. Denne indstilling/fiskemetode medfører, at det er endog meget svært for de
enkelte arter at øge deres bestande. Ændringer af fiskekvoter kan kun foretages i EU-regi og ikke af den
danske nationalstat. Der kan dog foretages geografiske ændringer i forbindelse med lokale beskyttede
områder, for eksempel totalt fiskeforbud.
Vurdering
Borgerpanelet vurderer, at det er ønskeligt med en større bestand af de enkelte fiskearter. For at opnå
større bestande vurderes det derfor, at det vil være nødvendigt med et mindre fisketryk af de enkelte arter.
Dette ville få en negativ indflydelse på det danske fiskerierhverv og erhvervets økonomi, idet det ville
kræve, at de europæiske fiskekvoter blev nedsat. Det vurderes i øvrigt, at det er umuligt at få gennemført
nogle egentlige ændringer af fiskekvoter af betydning, uden at EU tages med på råd.
Anbefaling
Vi anbefaler, at de danske politikere i EU-regi skal arbejde for en mere ambitiøs MSY-grænse, hvilket vil
sige, at det generelle fisketryk, forstået som den samlede mængde af fangede fisk, skal nedsættes.
Vi anbefaler også at private, firmaer og andre interessenter skal have mulighed for at købe sig til
fiskekvoter og dermed frede en mængde fisk. Med andre ord kan man på en måde købe et antal fisk, som
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0012.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
får lov til at leve videre uforstyrret. På samme måde som man kan købe arealer i f.eks. regnskove og
herefter frede dem.
Fangstmetoder
Problemstilling
Industrifiskeri udføres under brug af store og til tider voldsomme fiskeredskaber som bundtrawl og andre
store nettyper. Disse metoder forårsager stor skade på bund, fauna og habitater, ligesom der ofte er store
mængder af bifangster. Alle skader kan være svært genoprettelige, især hvis fiskeriet foretages med høj
hyppighed i samme områder.
Vurdering
Borgerpanelet vurderer, at en begrænsning af brugen af store og voldsomme fiskeredskaber som de
ovennævnte bør indføres. Dette vil igen medføre en økonomisk konsekvens for erhvervet, idet fiskerne vil
få et mindre udbytte. Det skønnes dog nødvendigt med en begrænsning af brugen af de store
fiskeredskaber, hvis vi vil bevare og forbedre havets bund, fauna og habitater og øge fiskebestande og
andet liv.
Anbefalinger
Borgerpanelet anbefaler, at de danske politikere i EU-regi skal arbejde for skånsomt fiskeri og et forbud
mod bundtrawl og andre ødelæggende fiskemetoder. Vi skal øge arealet af beskyttede områder i det
danske farvand i det omfang, det er muligt på nationalt plan, men også på EU-plan. I disse beskyttede
områder skal der indføres totalt fiskeforbud. Områderne udvælges i samarbejde med specialiserede
havbiologer og fiskerne.
Mærkning af fiskeredskaber
Problemstilling
Det er et problem med store mængder efterladte fiskeredskaber. De bliver enten tabt eller decideret
dumpet i havet. Tal fra DTU AQUA 2018 viser, at 27% af affaldet i EU-farvande kommer fra efterladt
fiskegrej. Da Danmark har et stort garnfiskeri, skønnes det, at der også er store mængder efterladt
fiskeudstyr i de danske farvande. Disse fangstredskaber fisker videre som spøgelsesnet med efterfølgende
belastning for havets dyr.
Vurdering
Vi vurderer, at der på nuværende tidspunkt ikke bliver gjort nok for at indberette og efterfølgende bjerge
efterladt grej. Borgerpanelet vurderer, at det er nødvendigt med en motivering for at få fiskere til at
opsamle og indmelde tabt fiskegrej.
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0013.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Anbefaling
Vi anbefaler, at man implementerer et mærkningssystem, hvor man kan spore fangstredskaber tilbage til
erhvervet, og hvor en kontrolinstans holder de rette til ansvar for at få det bjerget, genanvendt eller
afskaffet på bæredygtig vis.
Man kunne også indføre et pantsystem til disse afmærkede genstande, så der var en gevinst ved at aflevere
eller indrapportere tabt eller beskadiget fiskeudstyr frem for at efterlade eller dumpe det til havs.
Dyrevelfærd
Problemstilling
Vi tænker typisk ikke dyrevelfærd ind, når vi bruger havet. Vi lytter ikke nok til den forskning, der siger, at
fisk kan føle smerte. Nicolaj Lindeborgh fra Dyrenes Beskyttelse fortalte på konsensuskonferencen, at der
findes lovgivning om dyrevelfærd, som gælder alle dyr på land og hav. Denne lov bliver ikke håndhævet
med hensyn til fisk og andre havdyr. Nicolaj Lindeborgh fortalte også, at der i dag er udbredt enighed
blandt forskerne om, at fisk kan føle smerte.
Vurdering
Både ud fra et etisk synspunkt samt viden om, at fisk kan føle smerte (jf. Nicolaj Lindeborghs oplæg), mener
vi, at fisk skal behandles, så de ikke udsættes for smerte og lidelse.
Anbefaling
Dyrevelfærdsloven skal indeholde en ordlyd, som gør det helt klart, at fangst af fisk skal ske sådan, at fisk
ikke lider, når de er blevet fanget. Det skal tilsigtes, at lovgivningen efterleves. Vi ønsker retningslinjer, der
skærper fokus på, at fisk ved fangst ikke lider pga. smertefuld fangstmetode, som eksempelvis lange
opholdstider i fangstnet. Det samme gælder for den nye statslige mærkningsordning.
Det samme skal gælde for fisk, der opdrættes i havbrug. De skal ikke lide under smerter eller stress.
Der skal afsættes penge til forskning og udvikling af metoder, der skal gøre fangstmetoder og aflivning
skånsomt for fiskene.
Der skal være skærpet kontrol med overholdelse af dyrevelfærd for fiskene på fiskerbåde.
12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0014.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Forvaltning
Problemstilling
Vi har hørt fra blandt Bo Riemann fra Aarhus Universitet, Henrik Oksfeldt Enevoldsen
fra FN’s
mellemstatslige havkommission under UNESCO, Katrine Nissen fra Miljø- og Fødevareministeriet og
Thomas Kirk Sørensen fra WWF, at ansvaret for havmiljøet ikke er samlet et sted. Internationale og
nationale forpligtigelser forvaltes, administreres og kontrolleres af mange ministerier og styrelser med hver
deres fokusområder. Derfor er der ikke én person, der har det overordnede ansvar, men flere personer, der
kan skubbe ansvaret rundt i systemet. I dag varetages de økonomiske interesser af Ministeren for
Fødevarer, Fiskeri og Ligestilling og Ministeren for Nordisk Samarbejde, Miljøministeren,
Erhvervsministeren, Klima-, Energi- og Forsyningsministeren, Transport- og Boligministeren og
Sundhedsministeren. Vi har fået kendskab til, at tilførsel af næringsstof (især fra landbrug, spildevand og
akvakultur) er en alvorlig stressfaktor for økosystemerne i havet. Det er et problem, at
næringsstofbelastningen ikke indgår som stressfaktor i de kommende indsatsplaner, som skal
implementere Havplan Danmark. Vi har netop fået at vide, at næringsstof som stressfaktor skal varetages
gennem vandområdeplanerne (Vandrammedirektivet).
Vurdering
Vi vurderer, at det vil gavne havmiljøet, hvis vi samler alle sektorer og interesser i en samlet enhed, med et
samlet ansvar for alle de regulereringer og aktiviteter, der påvirker havmiljøet.
Der er mange, der ønsker at udnytte havet, og derfor mange aktiviteter og økonomiske interesser, hvoraf
nogle i dag er skadelige for havmiljøet. Dette er aktiviteter udført af industrien
fiskeri, landbrug,
råstofindvinding, søfart, energi, kemikalieindustrien og forsyningsvirksomheder bare for at nævne nogle.
Anbefaling I
Én minister skal have det overordnede ansvar for havmiljø. Vi peger på, at denne person er
Miljøministeren. Der skal udpeges en ombudsmand, som bliver en uvildig og politisk uafhængig instans.
Ombudsmanden sikrer en langvarig kontinuerlig praksis, som er vedvarende på trods af skiftende ministre.
Der oprettes under ministeren et tværfagligt havforskningscenter, som sikrer en tværfaglig
ministerbetjening, hvor havmiljøet varetages uafhængigt af sektorinteresser. Desuden skal der fokuseres på
at eksisterende love og direktiver samtænkes.
Ombudsmandens rolle bliver at sikre, at ministeren ikke varetager enkeltinteresser, som kan skade
havmiljøet. Dette kan ske på baggrund af faglige konsekvensvurderinger foretaget af
havforskningscenterets tværfaglige eksperter.
Anbefaling II
I forbindelse med Danmarks centrale rolle som initiativtager til Ocean Decade under FN er det vigtigt, at
Danmark fremstår som foregangsland og et eksempel for de øvrige lande til efterfølgelse. Der skal aflægges
et klokkeklart regnskab, hvor det tværfaglige havforskningscenter sammen med ombudsmanden viser, om
Danmark overholder forpligtelser inden for gældende internationale såvel som nationale love og direktiver.
Vi skal vide, hvor det er, Danmark ikke opfylder krav om for eksempel beskyttede områder i havet,
13
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0015.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
næringsstofudledning, screening og opsporing af miljøfremmede stoffer samt overfiskeri og ulovligt fiskeri.
Det skal undersøges, om der i dag sker lovovertrædelser inden for klapning. I tilfælde af, at der i
undersøgelsen påvises lovbrud og manglende implementering, skal pågældende myndigheder straks
håndhæve loven.
Havets retslige status
Problemstilling
Havet har ingen rettigheder, og mennesker overudnytter havets ressourcer og ødelægger derved havet
som et økosystem i balance. Da havet ikke er en juridisk entitet, kan der i dag ikke rejses sag på havet
vegne, og derved kan havets interesse ikke varetages i en lovgivningsproces. Hvis havet har juridisk
identitet, kan man undgå unødig udnyttelse samt at der laves skade på havmiljøet. Med en juridisk status
kan der forbygges gennem større beskyttelse og ageren ud fra et forsigtighedsprincip.
Vurdering
Vi er blevet inspireret af andre lande, hvor vandområder har fået sin egen juridiske identitet, så det bliver
muligt at rejse en retssag på naturens vegne
f.eks. i tilfælde af overgreb, ødelæggelse og misbrug. Hvis
havet bliver en juridisk entitet, gøres der opmærksom på, at havet har egne rettigheder, og herfra kan der
arbejdes for, at disse rettigheder bliver synliggjorte og overholdt. Alle, som mener, der skal rejses en sag
ved en domstol på havets vegne, får mulighed for dette.
Anbefaling
Den del af havet, der er under dansk administration, får status som juridisk entitet. Der kan ses eksempler
på dette i Holland, hvor der er pågående proces med Vadehavet, samt i Sverige, hvor der er forslag om at
gøre søen Vättern til en juridisk entitet.
14
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0016.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Mindset og bevågenhed
Problemstilling
Problemstillingen er menneskets opfattelse af havet som uudtømmelig resurse. Som Mickey Gjerris, lektor
ved Københavns Universitet, formulerede det, ser vi fisk som svømmende madpakker. Mennesket ejer
verden og havene og har retten til at udnytte det til egen fordel uden hensyn til balancen i det økosystem,
som både vi og havet er en del af.
Stjernen indikerer menneskets placering i relationen til havet i det mindset, som er fremherskende i dag (til venstre), og det mindset
vi skal frem til (til højre).
Vurdering
Vi vurderer, at der mangler oplysning og bevågenhed på havområdet. Havet er en vigtig del af vores
livsgrundlag. Den danske befolkning ved ikke nok om problemstillinger, der er forbundet med det danske
havmiljø. Der er brug for oplysning, så vi får ændret mindsettet.
Det er vores vurdering, at øget oplysning fører til en ændret tankegang, hvor vi med professor ved
Syddansk Universitet Philippe Grandjean’s
ord
ikke løser problemer, men undgår at skabe dem
.
Anbefaling
Vi anbefaler, at der fra politisk side tages ejerskab på
FN’s
Ocean Decade, som Danmark har været én
blandt syv initiativtagere til.
Vi skal tænke oplysning på nye måder. Vi anbefaler, at vi inddrager kulturelle institutioner, public service-
kanaler og uddannelsesinstitutioner i arbejdet med at sprede viden om havet og os selv for at ændre vores
mindset, så alle tager ansvar.
15
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 362: Borgerpanels anbefalinger og bud på implementering i forbindelse med Teknologirådets konsensuskonference om det danske havmiljø
2339577_0017.png
Konsensuskonference om det danske havmiljø
Ekspertpanelet
Eksperter
Bo Riemann, Professor, Institut for Bioscience, Aarhus Universitet
Stiig Markager, Professor, Institut for Bioscience, Aarhus Universitet
Jens Kjerulff Petersen, Professor, Institut for Akvatiske Ressourcer, DTU Aqua
Brian Kronvang, Forskningsprofessor, Institut for Bioscience, Aarhus Universitet
Berit Hasler, Seniorforsker, Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
Nanna B. Hartmann, Seniorforsker, Institut for Vand og Miljøteknologi, DTU Miljø
Martin Mørk Larsen, Seniorforsker, Institut for Bioscience, Aarhus Universitet
Philippe Grandjean, Professor, Klinisk Farmakologi, Farmaci og Miljømedicin, Syddansk Universitet
Katherine Richardson, Professor, Center for Macroecology, Evolution and Climate, Københavns Universitet
Dorte Krause-Jensen, Professor, Institut for Bioscience, Aarhus Universitet
Anne Katrine Bjerregaard, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
Anna Rindorf, Sektionsleder for Sektion for Økosystembaseret Forvaltning, DTU Aqua
Katarina Hovden, PhD studerende, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet
Mickey Gjerris, Lektor, Sektion for Forbrug, Bioetik og Regulering, Københavns Universitet
Interessenter
Marie Østergaard, Landbrug & Fødevarer
Lisbeth Plesner, Dansk Akvakultur
Therese Nissen, Danmarks Naturfredningsforening
Henrik Beha Pedersen, Plastic Change
Maria Skipper Schwenn, Danske Rederier
Henrik S. Lund, Danmarks Fiskeriforening
Hanne Lyng Winter, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri
Thomas Kirk Sørensen, WWF
Nicolaj Lindeborgh, Dyrenes Beskyttelse
Therese Nissen, Danmarks Naturfredningsforening
Myndigheder
Katrine Nissen, Kontorchef, Miljø- og Fødevareministeriet
He rik Oksfeldt E evoldse , FN’s elle statslige havko
issio u der UNESCO
16