Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 36
Offentligt
2262931_0001.png
Svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
relevant for Miljø- og Fødevareudvalget
Dato
Spg: 26/3
Svar: 1/7
Danske MEP’er
Kira Marie Peter-
Hansen (EFA)
Om
Gensidige fonde til at støtte
fiskeriet
Spørgsmål
Hvordan kan medlemsstater konkret
implementere reglerne om gensidige
fonde?
Svar
I forbindelse med det første investeringsinitiativ som reaktion
på coronavirusset blev anvendelsesområdet for Den Europæi-
ske Hav‐ og Fiskerifond (EHFF) ændret
for at give mulighed
for at yde bidrag til gensidige fonde med henblik på at udbetale
Kan Kommissionen give eksempler økonomisk kompensation til fiskere for økonomiske tab som
på medlemsstater, der i dag har så- følge af en folkesundhedskrise. En sådan støtte kræver, at der
kaldte gensidige fonde?
oprettes en gensidig fond, og at medlemsstaten formelt aner-
kender en folkesundhedskrise. I den nuværende programme-
ringsperiode er det indtil videre kun Kroatien, der har oprettet
gensidige fonde under denne foranstaltning.
I betragtning af den vanskelige situation for fiskeri‐ og akva-
kultursektoren i denne hidtil usete krise foreslog Kommissio-
nen yderligere støtte som led i det andet investeringsinitiativ
som reaktion på coronavirusset. Denne pakke, der allerede er
vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet og trådt i kraft, om-
fatter midlertidige foranstaltninger i EHFF for at afbøde konse-
kvenserne af covid-19-udbruddet i fiskeri-,
akvakultur‐ og for-
arbejdningssektoren, navnlig støtte til fiskere for det midlerti-
dige ophør med fiskeriaktiviteter, kompensation til akvakultur-
brugere og støtte til oplagring. Kommissionen er fast besluttet
på at fremme medlemsstaternes hurtige gennemførelse af disse
foranstaltninger.
Spg: 3/4
Svar: 8/7
Søren Gade (Renew
Europe)
Flerårige forvaltningsplaner
og lystfiskeri
Hvad er Rådets fortolkning af "ikke-
diskriminerende" i denne forbin-
delse? Forordningen henviser til
miljømæssige, sociale og økonomi-
ske kriterier.
Hvordan vurderer Rådet "den sam-
fundsmæssige betydning af denne
Rådet vurderer anvendelsen af bestemmelserne om rekreativt
fiskeri i flerårige planer fra sag til sag, når Kommissionen fo-
reslår anvendelse af sådanne planer. Det sker på grundlag af
oplysninger fra Kommissionen i forbindelse med dens forslag
samt oplysninger fra videnskabelige organer såsom ICES og fra
medlemsstaterne.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Oversigt over svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
2262931_0002.png
Svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
relevant for Miljø- og Fødevareudvalget
aktivitet og dens bidrag til økono-
mien i kystområderne" med henblik
på at fremsætte forslag til begræns-
ninger for lystfiskere?
Har Rådet tilstrækkelige oplysnin-
ger om lystfiskeri og dets socioøko-
nomiske betydning til at sikre en
ikke-diskriminerende tilgang?
Spg: 22/4
Svar: 10/7
Niels Fuglsang
(S&D)
Etableringen af en positivli-
ste over eksotiske dyr, der
vurderes egnet som kæledyr
Vil Kommissionen i lyset af den nu-
værende pandemi fremsætte et lov-
forslag om en EU-positivliste såle-
des, at eksotiske dyr, der ikke frem-
går på denne, automatisk vil være
forbudte at handle med og eje som
kæledyr?
Der er i EU indført folke‐ og dyresundhedsbestemmelser, der
er baseret på videnskabelige og internationale standarder, for at
forebygge forekomsten og spredningen af dyresygdomme og
zoonoser ved flytning af levende dyr, herunder vilde dyr, og
relaterede produkter. Selvom hold af kæledyr reguleres af med-
lemsstaterne, er deres flytning over landegrænser underlagt
EU-reglerne. Med dyresundhedsloven, der vil træde i kraft i
2021, stiller EU en fleksibel retlig ramme til rådighed, som vil
Hvornår kan en sådan lovgivning i muliggøre en mere systematisk One Health-model og en hurtig
givet fald forventes at blive fremsat? indsats over for eksisterende eller nye sundhedsproblemer hos,
eller som kommer fra vilde dyr, som fastlagt i nævnte lov.
Hvis Kommissionen ikke vil frem-
sætte et lovforslag om en EU-posi- Endvidere har EU's forordninger om den internationale handel
tivliste, på hvilken måde vil den så med vilde dyr fokus på de risici, som international handel inde-
imødegå den ovenfornævnte pro- bærer for bevarelsen af truede arter. Disse risici er veldokumen-
blemstilling?
terede, og relevant dokumentation udgør retningslinjer for gen-
nemførelsen af forordningerne. Yderligere restriktioner på in-
ternational handel med vilde dyr bør baseres på solid videnska-
belig dokumentation for bl.a. at undgå utilsigtede negative kon-
sekvenser for bevarelsen og den bæredygtige anvendelse af
biodiversitet og med henblik på at sikre passende økonomiske
incitamenter for lokalbefolkningen i oprindelseslande til at be-
vare arternes naturlige levesteder.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Oversigt over svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
2262931_0003.png
Svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
relevant for Miljø- og Fødevareudvalget
Fremme af en positivliste for dyrearter godkendt til internatio-
nal handel, uanset om de anvendes som kæledyr eller andet, vil
være en systemisk ændring både i EU-retten og folkeretten
(konvention om international handel med udryddelsestruede
vilde dyr og planter (CITES)). Visse medlemsstater allerede har
vedtaget sådanne lister, men Kommissionen har på nuværende
tidspunkt ikke nogen planer om at fremsætte et sådant forslag.
Kommissionen vil inden for rammerne af EU's nye biodiversi-
tetsstrategi for 2030 øge indsatsen for at bekæmpe ulovlig han-
del med vilde dyr.
Spg: 25/5
Svar: 19/8
Linea Søgaard-Lidell Klimaafgifter og deres be-
(Renew Europe)
tydning for fødevareproduk-
tionen og kulstofslækage
Har Kommissionen læst rapporten,
som er resultatet af EU-midler, og
hvis Kommissionen har rapporten til
rådighed, vil denne dele rapporten
med Europa-Parlamentet?
Fra jord til bord-strategien har til formål at støtte fødevarevirk-
somheder i overgangen til bæredygtig praksis. Den fælles land-
brugspolitik er det vigtigste redskab til at hjælpe landbrugere
med at forbedre deres klimaindsats gennem obligatoriske og
frivillige støtteordninger og investeringer i grønne teknologier.
Kommissionen vil også fremme en ny forretningsmodel kaldet
Hvordan forholder Kommissionen CO2-venligt landbrug, hvor landbrugere belønnes for kulstof-
sig til konklusionerne om, at afgifter fjernelse.
som metode for at opnå klimamål
kan skabe kulstofslækage, og bør Selv om miljøstandarder kan påvirke produktionsomkostnin-
man fokusere på incitamenter til at gerne og have en lækageeffekt, kan dette opvejes af større ef-
skabe en grøn fødevareproduktion fektivitet og bedre markedsføring af bæredygtige fødevarer.
og teknologifremme i stedet for af- Desuden skal importerede fødevarer være i overensstemmelse
gifter i EU's klima-lovgivning? med relevante EU-forordninger og
‐standarder,
og hvis der fort-
Kommissionen bedes også forholde sat er forskelle med hensyn til klimaambitioner på verdensplan,
sig til, hvordan man sikrer, at føde- vil Kommissionen også foreslå en CO2-grænsetilpasningsme-
varer, der importeres til EU fra tred- kanisme for udvalgte sektorer med henblik på at mindske risi-
jelande, efterlever samme regler koen for kulstoflækage.
som EU-producerede fødevarer.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Oversigt over svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
2262931_0004.png
Svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
relevant for Miljø- og Fødevareudvalget
Spg: 27/5
Svar: 5/8
Linea Søgaard-
Lidell, Asger Chris-
tensen (Renew Eu-
rope)
Overlagte og planlagte over- Kan Kommissionen bekræfte, at
løb og udredning af urenset overlagt udledning af urenset spilde-
spildevand
vand er i strid med EU’s lovgivning
på området?
Har Kommissionen et overblik over
planlagte udløb af urenset spilde-
vand fra medlemslandenes rens-
ningsanlæg over de sidste 5 år?
Efter Kommissionens fitness check
af direktiv 91/271/EØF om rensning
af byspildevand i december 2019
blev der identificeret mangler ved
direktivet, herunder hvordan forhold
som stigende urbanisering og klima-
forandringer vil presse vores vand-
beholdninger og føre til mere foru-
rening. Hvornår påtænker Kommis-
sionen at reagere på fitness checkets
Fra jord til bord-strategien skal føre til en global omstilling til
konkurrencedygtig bæredygtighed og indebærer flere tiltag.
F.eks. vil EU i sine handelsforhandlinger søge at opnå ambiti-
øse tilsagn fra tredjelande vedrørende bæredygtighed. EU vil
fremlægge lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige
forslag for at undgå eller begrænse markedsføringen af produk-
ter, der er forbundet med skovrydning eller skovforringelse i
EU. EU vil tage hensyn til miljøaspekter ved vurderingen af
importtolerancer for pesticider og sikre, at animalske produk-
ter, der importeres til EU, overholder strenge krav til anvendel-
sen af antibiotika. Endelig kunne indførelsen af en politisk
ramme for bæredygtige fødevaresystemer kombineret med
mærkning eller andre incitamenter højne standarderne for bæ-
redygtighed for alle produkter, der markedsføres i EU.
Medlemsstaterne skal i tilstrækkeligt omfang opsamle og rense
deres byspildevand i overensstemmelse med artikel 3, 4 og 5 i
direktiv 91/271/EØF (direktivet om rensning af byspildevand).
Kommissionen er gennem medierne og breve fra nogle borgere
blevet opmærksom på, at der som følge af planlagt vedligehol-
delsesarbejde i spildevandsinfrastrukturen omkring København
og Gentofte kan gives tilladelse af de danske lokale myndighe-
der til udledning af urenset spildevand i en periode på fem dage
i oktober 2020.
Medlemsstaterne skal vedligeholde spildevandsinfrastrukturen
i overensstemmelse med direktivet om rensning af byspilde-
vand i hele denne periode, og relaterede anlægsarbejder bør
ikke føre til overtrædelser af artikel 3, 4 eller 5.
Kommissionen har intet overblik over de planlagte overløb af
urenset spildevand fra rensningsanlæg, idet spørgsmålet ikke er
omfattet af det nuværende direktiv om rensning af byspilde-
vand. Den bemærker dog, at det på grundlag af de seneste års
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Oversigt over svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
2262931_0005.png
Svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
relevant for Miljø- og Fødevareudvalget
resultater og påbegynde den lovgiv- indberettede data er blevet konstateret, at badevandet i Køben-
ningsmæssige proces, der vil ud- havn og Gentofte er af udmærket kvalitet. Kommissionen har
bedre disse mangler?
for nylig anmodet de danske myndigheder om yderligere op-
lysninger om det planlagte arbejde og dets indvirkninger. Situ-
ationen vil blive yderligere analyseret i lyset af deres svar.
I evalueringen af direktivet om rensning af byspildevand påpe-
ges det, at direktivet har visse mangler. Disse omfatter blandt
andet manglende klare regler for håndtering af overløb efter
voldsomt uvejr. Kommissionen er bekymret for, at urbanisering
og klimaændringer kan forværre hyppigheden og graden af ska-
der samt miljøskader som følge af overløb efter voldsomt uvejr.
Kommissionen vil snart iværksætte en konsekvensanalyse med
henblik på at undersøge mulighederne for at tackle dette samt
andre mangler
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Oversigt over svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
2262931_0006.png
Svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
relevant for Miljø- og Fødevareudvalget
Spg: 8/6
Svar: 4/8
Nikolaj Villumsen
(GUE/NGL)
Jord til bord-strategien: ude-
lukkelse af foranstaltninger
vedvarende kød og mejeri-
varer fra den endelige køre-
plan
Har Kommissionen erstattet udsag-
net om, at den "vil foreslå at holde
op med at stimulere kødproduktion
eller kødforbrug" med "Hvad kød
angår bør gennemgangen fokusere
på, hvordan EU kan anvende sit pro-
gram for salgsfremstød til at støtte
de mest bæredygtige, kulstofeffek-
tive metoder til husdyrproduktion"?
Har Kommissionen udskiftet "min-
dre kød" med "mindre rødt og forar-
bejdet kød" i sætningen: "En æn-
dring af kosten i retning af en mere
plantebaseret kost og mindre kød vil
ikke blot mindske risikoen for livs-
truende sygdomme såsom kræft,
men også mindske indvirkningen på
miljøet"?
I teksten til den strategi, som kollegiet har vedtaget, angiver
Kommissionen, at den agter at gennemgå sine programmer for
promovering af landbrugsprodukter med henblik på at vurdere,
hvordan salgsfremmende instrumenter bedst kan anvendes til
at gøre forbrugerne mere interesserede i at vælge mere bære-
dygtigt producerede fødevarer. Hvad angår kød bør gennem-
gangen fokusere på, hvordan EU kan bruge sit program for
salgsfremstød til at støtte de mest bæredygtige, CO2-effektive
metoder til husdyrproduktion.
Strategien følger ernæringsmæssige retningslinjer, som ikke
udelukker indtagelse af kød, men anbefaler forbrugerne at spise
mindre rødt og forarbejdet kød som led i en afbalanceret kost
og i overensstemmelse med kostanbefalinger.
I strategien angives det, at Kommissionen vil overveje mulig-
heden for at foreslå en udvidelse af ordningen for obligatorisk
mærkning med oprindelsesland eller oprindelsesangivelse til at
omfatte visse yderligere produkter. Beslutningen om, hvilke
produkter denne eventuelle udvidelse vil finde anvendelse på,
Har Kommissionen udelukket at ud- vil blive truffet på grundlag af en grundig vurdering af virknin-
vide kravet om oprindelsesmærk- gerne af de forskellige muligheder, herunder virkningerne for
ning på emballagens forside til det indre marked.
mælk og til mælk og kød anvendt
som ingredienser?
Spg: 1/7
Svar: 21/8
Niels Fuglsang
(S&D)
Jord til bord-strategien: dy-
revelfærd
Mener Kommissionen, at fremskridt
på dyrevelfærdsområdet er et vigtigt
element i den europæiske grønne
pagt?
Jord til bord-og biodiversitetsstrategierne viser, at Kommissio-
nen er fast besluttet på at opfylde målene i den europæiske
grønne pagt og dagsordenen for bæredygtig udvikling. Dyre-
velfærd, som er en central del af en bæredygtig husdyrproduk-
tion, er et vigtigt element i jord til bord-strategien.
Har Kommissionen udviklet en ar-
bejdsplan med hensyn til revision af Kommissionen har iværksat processen med at revidere lovgiv-
ningen om dyrevelfærd for at bringe den i overensstemmelse
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Oversigt over svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
2262931_0007.png
Svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
relevant for Miljø- og Fødevareudvalget
den gældende dyrevelfærdslovgiv-
ning, herunder vedrørende transport
af dyr, og med hensyn til udvikling
af et dyrevelfærdsmærke?
Hvilke konkrete ressourcer er der
stillet til rådighed til at udvikle de
planer, der er skitseret i fra jord til
bord-strategien for så vidt angår de
emner, som er omtalt i spørgsmål 2
ovenfor?
med den seneste videnskabelige dokumentation, udvide dens
anvendelsesområde, gøre den lettere at håndhæve og i sidste
ende sikre et højere dyrevelfærdsniveau. Det første trin, evalu-
eringen af lovgivningen, startede med offentliggørelsen af kø-
replanen i maj 2020. Den vil blive afsluttet med et arbejdsdo-
kument i begyndelsen af 2022. Hvis der er behov for det, for-
ventes Kommissionen at vedtage lovgivningsmæssige forslag
inden udgangen af 2023. Inden for rammerne af EU-platformen
for dyrevelfærd har Kommissionen nedsat en undergruppe ved-
rørende dyrevelfærdsmærkning, so skal bistå Kommissionens
tjenestegrene med at indsamle data og synspunkter om dette
emne.
Kommissionen prioriterer aktiviteterne til gennemførelse af
jord til bord-strategien, og dette omfatter revisionen af dyrevel-
færdslovgivningen. Derfor vil Kommissionen med passende fi-
nansielle midler støtte en række undersøgelser for at evaluere
den nuværende lovgivning og analysere mulighederne for dy-
revelfærdsmærkning. Desuden er to pilotprojekter i deres ind-
ledende faser: det ene om bedste praksis for alternative ægpro-
duktionssystemer og det andet om malkekvægs velfærd, herun-
der kalve af malkekvæg og udtjente dyr.
Inden for rammerne af delt forvaltning er medlemsstaterne an-
svarlige for betalinger til landbrugere og er forpligtet til at or-
ganisere betalingsplanen, samtidig med at de sikrer forudgå-
ende kontrol af støtteberettigelsesbetingelserne. Medlemssta-
terne skal foretage betalingerne til landbrugerne mellem den
1. december i det pågældende ansøgningsår og den 30. juni i
det følgende kalenderår. De kan også udbetale forskud.
Spg: 20/7
Svar: 27/8
Asger Christensen
(Renew Europe)
Frist for udbetaling af areal-
støtteordninger under EU’s
landbrugspolitik
Kan Kommissionen redegøre for,
hvilke bestemmelser i EU-lovgiv-
ningen der sikrer landmandens rets-
sikkerhed og stiller garanti for, at
støtten bliver udbetalt inden den 30.
juni?
Kan Kommissionen redegøre for,
hvilke rettigheder landmanden har, Kommissionen griber ikke ind i forbindelse med forhold mel-
hvis de nationale udbetalingsorg- lem landbrugere og medlemsstaternes myndigheder under delt
aner ikke overholder denne frist, og forvaltning. Den kontrollerer overholdelsen af betalingsfrister
om nationalstaterne kan blive stillet
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Oversigt over svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
2262931_0008.png
Svar fra Kommissionen på danske MEP’ers spørgsmål
relevant for Miljø- og Fødevareudvalget
økonomisk til ansvar, såfremt de på medlemsstatsniveau, når der godtgøres udgifter, som de be-
først udbetaler støtten efter den 30. rørte medlemsstater har afholdt. Hvis medlemsstaterne først be-
juni?
taler landbrugerne efter den 30. juni, mindskes den godtgørelse,
som udbetales af Kommissionen, af de tilsvarende udgifter
Kan Kommissionen oplyse, om gradvist, og i sidste ende kan udgifterne ikke finansieres af Uni-
landmanden kan kræve rentekom- onen. Det er derfor i medlemsstaternes interesse at overholde
pensation, hvis vedkommende ikke betalingsfristerne og træffe alle nødvendige foranstaltninger
får udbetalt den berettigede støtte in- med henblik på at yde betalingerne korrekt og rettidigt.
den den 30. juni?
Det er Kommissionens erfaring, at der ikke er noget systemisk
problem med forsinkelser i betalingerne fra medlemsstaterne.
Normalt bogføres ca. 98 % af de beløb, der er til rådighed for
direkte betalinger, i juni.
EU-lovgivningen fastsætter ingen kompensation til landbru-
gere for potentielle forsinkelser i betalinger. Dette berører ikke
bestemmelser om sådan kompensation i national ret.