Til fødevareminister Rasmus Prehn
Vedr. landbrugeres transport af egne husdyr
Blandt fåreavlere er der en tradition for, at man af praktiske og især økonomiske årsager selv
transporterer sine dyr i egne trailere i forbindelse med køb/salg og udstilling mv. Tilsvarende
gør sig ofte gældende med hensyn til andre avleres transport af kvæg og heste, når der er tale
om enkelte eller få dyr.
Eksempelvis vil en fåreavler i forbindelse med indkøb af nyt avlsmateriale fra andre landsdele
eller deltagelse i regionale eller landsdækkende dyrskuer kunne have behov for at transpor-
tere sine dyr over længere afstande.
De gældende transportregler skaber stor usikkerhed og frustration hos avlerne, se herved
vedlagte artikel fra Landbrugsavisen den 7. februar 2021.
Fra Dansk Fåreavls side vil vi gerne fremhæve en række punkter omkring transportreglerne,
som efter vores mening i høj grad bør have fødevareministerens snarlige opmærksomhed.
Efter tranport forordningen gælder kravene om uddannelse og autorisation til transport af dyr
i de tilfælde, hvor transporten sker som et led i økonomisk virksomhed.
Vi vil gerne opfordre til, at det inden for transportforordningens rammer præciseres, at egen-
transport i forbindelse med deltagelse i dyrskuer m.v. som hovedregel ikke betragtes som
kommerciel aktivitet. Udgifterne i forbindelse med deltagelse i sådanne avlsarrangementer vil
erfaringsmæssigt overstige en mulig værdiforøgelse ved en præmiering af de fremstillede dyr.
I de tilfælde transporten er et led i økonomisk virksomhed skal virksomheden efter gældende
regler have en autorisation.
I 2019 kostede en autorisation for en 5-årig periode 2.510 kr. Med virkning fra den 1. januar
2021 er prisen steget til 6.986 kr.
Gebyret er det samme uanset, det er en lille avler, der kun har få enkeltstående transporter af
egne dyr, eller det er en stor transportvirksomhed med mange biler og ansatte, hvor der som
led i virksomheden dagligt transporterer tusindvis af grise. Denne urimelighed taler for, at der