Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 353
Offentligt
Til fødevareminister Rasmus Prehn
Vedr. landbrugeres transport af egne husdyr
Blandt fåreavlere er der en tradition for, at man af praktiske og især økonomiske årsager selv
transporterer sine dyr i egne trailere i forbindelse med køb/salg og udstilling mv. Tilsvarende
gør sig ofte gældende med hensyn til andre avleres transport af kvæg og heste, når der er tale
om enkelte eller få dyr.
Eksempelvis vil en fåreavler i forbindelse med indkøb af nyt avlsmateriale fra andre landsdele
eller deltagelse i regionale eller landsdækkende dyrskuer kunne have behov for at transpor-
tere sine dyr over længere afstande.
De gældende transportregler skaber stor usikkerhed og frustration hos avlerne, se herved
vedlagte artikel fra Landbrugsavisen den 7. februar 2021.
Fra Dansk Fåreavls side vil vi gerne fremhæve en række punkter omkring transportreglerne,
som efter vores mening i høj grad bør have fødevareministerens snarlige opmærksomhed.
Efter tranport forordningen gælder kravene om uddannelse og autorisation til transport af dyr
i de tilfælde, hvor transporten sker som et led i økonomisk virksomhed.
Vi vil gerne opfordre til, at det inden for transportforordningens rammer præciseres, at egen-
transport i forbindelse med deltagelse i dyrskuer m.v. som hovedregel ikke betragtes som
kommerciel aktivitet. Udgifterne i forbindelse med deltagelse i sådanne avlsarrangementer vil
erfaringsmæssigt overstige en mulig værdiforøgelse ved en præmiering af de fremstillede dyr.
I de tilfælde transporten er et led i økonomisk virksomhed skal virksomheden efter gældende
regler have en autorisation.
I 2019 kostede en autorisation for en 5-årig periode 2.510 kr. Med virkning fra den 1. januar
2021 er prisen steget til 6.986 kr.
Gebyret er det samme uanset, det er en lille avler, der kun har få enkeltstående transporter af
egne dyr, eller det er en stor transportvirksomhed med mange biler og ansatte, hvor der som
led i virksomheden dagligt transporterer tusindvis af grise. Denne urimelighed taler for, at der
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 353: Henvendelse af 11/2-21 fra Dansk Fåreavl om landbrugeres transport af egne husdyr
indføres en bagatelgrænse ved egentransport af egne dyr i egne køretøjer. I Holland er det så-
ledes tilladt, at landbrugere kan transportere indtil 10 får uden autorisation.
Hvis de øgede gebyrer skyldes øgede udgifter til kontrol, er det næppe den lille avler med en-
kelte årlige transporter, der belaster systemet. Typisk vil en kontrol af en sådan avler kunne
indskrænkes til at politiet kontrollerer, at den pågældende har den fornødne autorisation
uden indblanding af de veterinære myndigheder.
Princippet om, at det er de bredeste skuldre, der bærer de største byrder, kendes i forvejen i
dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, hvor formålsbestemte gebyrer er gradueret efter omfang.
Tilsvarende bør der efter vores opfattelse være en gradueret gebyrtakst på transportområdet.
Landbrugere, der lejlighedsvis transporterer egne dyr til og fra egen bedrift i egne køretøjer
bør betale en væsentlig lavere sats.
Vi ser frem til, at du vil se velvilligt på vores henvendelse, og vi bidrager gerne med supple-
rende oplysninger.
Mvh.
Bjarne Wohlfahrt
Formand for Dansk Fåreavl