Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 344
Offentligt
2335067_0001.png
NOTAT
Kontor: Team HR
Dato:
Ref:
3. februar 2021
tiralo
Sagsnr.: 20-1513-000004
Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Dette notat redegør for status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen.
Opsummering af aktuel status
Fiskeristyrelsen har gennemført en række projekter for at følge op på kritikken fra Rigsrevisionen og
Kammeradvokaten og på det grundlag forfølge en strategisk ambition om at drive en kompetent offentlig
virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet. Det har bl.a. omfattet
udvikling af administrationsgrundlag og instrukser på både kontrol- og tilskudsområdet, etablering af
basisviden om forvaltningskultur, ny organisering af den regionale kontrol og ledelsesudvikling.
Fiskeristyrelsen er nu kommet så langt, at hovedparten af projekterne i genopretningsarbejdet er afsluttede.
For det resterende projekt i kontrolsporet om digital understøttelse mangler kun få leverancer. Herefter vil
der kun være de to projekter tilbage i spor om tilskud, der er kommet til senere i forløbet.
Genopretningsarbejdet forventes endeligt afsluttet inden udgangen af 2023.
Det fortsatte arbejde med opgaverne i projektet
Arbejdet er delt ind i tre spor:
Spor om forvaltningeskultur
Spor om kontrol
Spor om tilskud
Da hovedparten af de oprindelige projekter er gennemført, er Fiskeristyrelsen nu i en glidende overgang til
implementerings- og forankringsfasen.
Der arbejdes med at afslutte de få resterende leverancer i spor om kontrol, og der er suppleret med et nyt
spor om implementering på kontrolområdet. Projektet om at implementere ny lovgivning på
kvotekoncentrationsområdet blev afsluttet i forbindelse 4. december 2020. Der udestår dog ændring af
fiskeriloven og regler ift. B-kvoter, der vil blive gennemført som en selvstændig opgave. Bekendtgørelsen om
B-kvoter forventes at træde i kraft den 1. juli 2021. Projekt om opfølgning på opmærksomhedspunkter i
Kammeradvokatens forvaltningseftersyn er afsluttet 20. januar 2021 med offentliggørelse af en nyhed på
Fiskeristyrelsen.dk om beregning af kvotekoncentration 2014
2016.
I spor om tilskud er to nyere projekter om henholdsvis antagelighedsvurdering og tilbagebetalingskrav i god
fremdrift, men har en længere tidshorisont. Der er suppleret med et nyt spor om implementering på
tilskudsområdet med to projekter. Heraf er det ene vedrørende implementering af ordningsspecifikke
kontrolinstrukser afsluttet i september 2020.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
2335067_0002.png
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
2335067_0003.png
Status for de oprindelige projekter i genopretningsarbejdet
Der gives her en status for henholdsvis de oprindelige projekter i genopretningsarbejdet og for arbejdet med
implementering for spor om kontrol og spor om tilskud.
Spor om forvaltningskultur
1. Dokumentation og forvaltningsforståelse
Formål med projektet
Fiskeristyrelsen skal sikre, at der er en grundlæggende forvaltningsforståelse, og viden om, hvad der skal
dokumenteres og ligge til grund for de sager, styrelsen arbejder med.
Status
Projektet er afsluttet.
Der er etableret sider på intranettet om de forvaltningsretlige regler og god forvaltningsskik.
Der er arrangeret og gennemført undervisningsforløb med eksterne undervisere om god
forvaltning (grundlæggende forvaltningsret og embedsmandsdyder).
Der er udarbejdet en plan, der sikrer løbende ledelsesmæssigt fokus på at efterleve de
forvaltningsretlige regler og dokumentationskrav i den daglige opgavevaretagelse.
2. Journalisering
Formål med projektet
Fiskeristyrelsen skal have principper for journalisering og en journaliseringsvejledning og -plan. Og
Fiskeristyrelsen skal sikre, at alle ved, hvad og hvordan, der skal journaliseres.
Status
Projektet er afsluttet.
Journalplan og vejledning om journaliseringsprincipper er udarbejdet.
Alle medarbejdere har været på kursus om de grundlæggende regler for journalisering.
Fiskeristyrelsens journaliseringssystem WorkZone er opgraderet.
Der er etableret en governancemodel for arbejdet med journalisering og WorkZone, som skal
sikre, at drift og udvikling af WorkZone sker koordineret på tværs af enheder og i
overensstemmelse med styrelsens overordnede strategi.
3. Kommunikation
Formål med projektet
Fiskeirstyrelsen skal kommunikere som en professionel myndighed med omverdenen.
Status
Projektet er afsluttet.
Sprogpolitik og brevmanual er udarbejdet.
Der er gennemført undervisning i Slotsholmmetoden og ”Skriv godt” kurser, også omfattende
forståelse af rollen som myndighedsperson.
Der er etableret en gruppe af ”Skriv godt” ambassadører, der kan bistå kolleger.
4. Struktur og rette kompetencer
Formål med projektet
Fiskeristyrelsen skal sikre, at styrelsen understøtter sine kerneprocesser på den rigtige måde. De rette
kompetencer og værktøjer skal være til stede de rigtige steder.
Status
Projektet er afsluttet.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
2335067_0004.png
Organisationsændring i den regionale kontrol er gennemført pr. 1. maj 2019.
To nye kontorchefer til den regionale kontrol er ansat pr. 1. maj 2019 for at styrke ledelsesopgaven
og det forvaltningsmæssige fokus. Herudover er der ansat to jurister til den regionale kontrol.
Der er etableret et Revisionsteam, der arbejder med kontrol af opretholdelse af A-status
(selskaber), kontrol af kvotekoncentrationsregler (B-kvoter) og diverse revisions- og
kontrolopgaver. Herudover er de øvrige opgaver i kontoret blevet organiseret i teams, herunder et
jurateam, hvortil der er ansat en ny teamleder.
Ny struktur for ledelsesmøder og klare beslutningsgange er indført fra maj 2020.
Der er generelt ansat flere nye medarbejdere med stærkere forvaltningskompetencer, herunder
flere jurister.
Herudover er der som supplement til projektet arbejdet med en ny proces for afgørelser for at opnå større
ensartethed og bedre kvalitet i afgørelserne.
5. Lederen
værktøjer og viden
Formål med projektet
Fiskeristyrelsen skal sikre, at styrlesens ledere kan bære de mange forandringer igennem og sikre en solid
implementering i hele organisationen.
Status
Projektet er afsluttet.
Der er i 2019 gennemført et lederudviklingsprogram med det formål at klæde styrelsens chefer og ledere
på til at kunne håndtere de forandringer og ledelsesmæssige udfordringer, styrelsen kommer til at stå over
for de næste par år, bl.a. i forbindelse med genopretningen af fiskeriområdet.
Spor om kontrol
1. Administrationsgrundlag på bl.a. kvotekoncentrations- og pointområdet
Formål med projektet
Formålet har været at etablere et forbedret og opdateret administrationsgrundlag på
kvotekoncentrationsområdet og pointområdet, herunder sikre overensstemmelse med EU-retten.
Opgaven er faldet i to dele, dels en gennemgang af relevant lovgivning for at sikre, at den fremtidige
opgavevaretagelse hviler på et solidt juridisk fundament, og at eventuelle mangler/uhensigtsmæssigheder i
regelgrundlaget er afdækket, dels udarbejdelse af sagsbehandlerinstrukser for alle væsentlige processer.
Emneområderne har været:
1) Kvotehandler/-overdragelser
2) Ejerskab af danske kvoter
3) Kontrol, regulering og sanktionering af fiskere med A-status
4) Finansielle aktiviteter mellem erhvervsfiskere m.fl. (mellemmænd)
5) Kapacitet
6) Udleje og bytte af kvoter
Kammeradvokaten og Deloitte har bidraget til at løse opgaverne i dette projekt.
Status
Projektet er afsluttet.
Der er iværksat et nyt projekt om implementering af administrationsgrundlag på kontrolområdet.
Arbejdet vedr. administrationsgrundlag for B-kvoter (pkt.4) afventer implementering i
reguleringsbekendtgørelsen, som forventes at træde i kraft 1. juli 2021.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
2335067_0005.png
2. Solidt grundlag for håndhævelse og sanktionering
Formål med projektet
Formålet har været at udarbejde et solidt grundlag for håndhævelse og sanktionering af overtrædelse af
fiskerireglerne. Der er udarbejdet indhold til en håndhævelseshåndbog med tilhørende skabeloner, som er
integreret i WorkZone. Håndhævelseshåndbogen indeholder valg af sanktioner ift. overtrædelser og
operationelle instrukser og udvalgte regelbeskrivelser.
Kammeradvokaten har bidraget til at løse opgaverne i dette projekt.
Status
Projektet er afsluttet.
Der er iværksat et nyt projekt om implementering og videre udvikling af håndhævelseshåndbogen, som
koordineres med arbejdet i projektet om fremtidens fiskerikontrol i regi af den regionale kontrol.
3. Digital understøttelse
Formål med projektet
Formålet har været at sikre den bedst mulige digitale understøttelse på kontrolområdet. Fiskeristyrelsen
skal blive bedre til at udvikle enkle og brugervenlige digitale løsninger og til bedre at udnytte tilgængelige
data til kontrolformål.
Opgaver:
Digitalisering af kvoteadministrationssystem
Digitalisere eventuelle processer som en konsekvens af de øvrige projekter, hvis det er relevant og
der er økonomisk ramme til det
Etablere mulighed for digital indberetning for fiskerierhvervet, hvor det er relevant
Undersøge mulighederne for udvikling af ”min side” med
en samlet indgang for fiskerne til
relevante oplysninger
Udvikle selvbetjeningsløsninger til fiskerierhvervet.
Status
Projektet mangler ganske få leverancer vedr. B-kvoter for at kunne afsluttes.
Der afventes endelig implementering vedr. B-kvoter i reguleringsbekendtgørelsen, som forventes at træde
i kraft 1. juli 2021.
Det videre arbejde med fremtidig udvikling af den digitale understøttelse vil herefter ske i regi af arbejdet
med gennemførelse af Fiskeristyrelsens digitaliseringsstrategi og it-investeringsplan.
Forventet afslutning af projektet
Der mangler ganske få leverancer og et relativt stort testarbejde, for at sikre at B-kvote beregningsmotoren
regner korrekt, når der åbnes for systemet. Dette vil ske fasevis, hvor der først åbnes for indberetninger fra
fiskerne og co-signering fra modparten i det økonomiske forhold. Efterfølgende vil der være en periode,
hvor de modtagne data kontrolberegnes manuelt efter at beregningsmotoren har beregnet B-
kvoteandelen, inden at den beregnede B-kvoteandel sendes til kunderne.
Når Fiskeristyrelsen har sikret sig, at beregningsmotoren regner korrekt, vil Fiskeristyrelsen overgå til
straksopgørelser, så kunderne/offentligheden senest 48 timer efter co-signering fra modparten i det
økonomiske forhold vil kunne se de beregnede B-kvoter i kvoteandelsregisteret.
Systemet lægges i drift, så det kan tages i brug 1. juli 2021.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
2335067_0006.png
4. Implementere ny lovgivning vedr. kvotekoncentrationsområdet
Formål med projektet
Formålet har været at implementere en række af regler, som fulgte af den politiske aftale om en indsats
mod kvotekoncentration, der blev indgået i november 2017 samt den daværende ministers svar til
statsrevisorerne som opfølgning på Rigsrevisionens rapport.
Status
Projektet er afsluttet.
Der udestår dog implementering af B-kvotereglerne. Dette afventer implementering i
reguleringsbekendtgørelsen, som forventes at træde i kraft 1. juli 2021.
5. EU's pointsystem og EHFF fartøjsordningen
Formål med projektet
Projektet har baggrund i de forvaltningsmæssige problemer, som er beskrevet i Rigsrevisionens to
beretninger fra 2017 og 2018 og Kammeradvokatens undersøgelse fra 2018 samt opfølgende EU
pilotskrivelse fra marts 2019 om fiskerikontrol og allokering af point for alvorlige overtrædelser, som
Kommissionen initierede i kølvandet på Rigsrevisionens beretning om tilskud. Fokus i projektet er at følge
op på Rigsrevisionens beretning om tilskud fra oktober 2018. Hovedelementerne heri er implementering
af pointsystemet og vurdering af antagelighed ift. at modtage og opretholde EHFF-tilskud. Projektet er
delt op i flere faser og omhandler udarbejdelse af administrationsgrundlag, registreringspraksis og
gennemgang og afgørelse af en række tidligere overtrædelses- og tilskudssager i perioden 1. juni 2016 og
frem med henblik på vurdering ift. point (fiskerikontrol) og antagelighed (tilskud).
Status
Projektet er afsluttet, og brev herom er sendt til Kommissionen 23. december 2020 med anmodning om at
pilotskrivelsen lukkes. Kommissionen har udtrykt tilfredshed med det arbejde, Fiskeristyrelsen har
gennemført, hvorfor det forventes, at pilotskrivelsen lukkes.
Der er udarbejdet administrationsgrundlag i form af instruks, vejledning og bekendtgørelse og gennemført
uddannelse af Fiskeristyrelsens medarbejdere. Projektet omfatter ca. 1350 overtrædelser. Af disse er ca.
1300 færdigbehandlet. Ca. 50 overtrædelser er sat i bero, da de afventer anklagemyndighedens nærmere
vurdering.
Den resterende del af arbejdet færdiggøres i regi af projektet om antagelighed i spor om tilskud.
6. Opfølgning på opmærksomhedspunkter i Kammeradvokatens forvaltningseftersyn
Formål med projektet
Kammeradvokaten har i notat af 14. september 2018 listet en række opmærksomhedspunkter til
Fiskeristyrelsen, som Kammeradvokaten har konstateret i tilknytning til forvaltningseftersynet af
Landbrugs- og Fiskeristyrelsens sagsbehandling i nogle specifikke sagsforløb. Formålet med projektet har
været at sikre, at der følges op på punkterne.
Status
Projektet er afsluttet. Der er i projektet bl.a.
fulgt op på A-status i forhold til en konkret fisker
foretaget ændringer i den tidligere reguleringsbekendtgørelses § 104 ift. afhændelse af kvoter
udarbejdet notat om styrelsens vurdering vedrørende evt. genoptagelse. Der er ikke fundet sager,
som bør genoptages. Der er orienteret herom på Fiskeristyrelsens hjemmeside 20. januar 2021.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
2335067_0007.png
Spor om tilskud
1. Administrationsgrundlag
Formål med projektet
Formålet har været at etablere et forbedret administrationsgrundlag og sagsbehandlingsinstrukser på
tilskudsområdet, herunder sikre overensstemmelse med EU-retten. Det handler om, at der skal være fuld
konsistens mellem regler, vejledning og instrukser og Fskal være sikre på, at administrationsgrundlaget
indeholder klare svar på de spørgsmål, der måtte opstå undervejs i sagsbehandlingen. Det skal også sikres,
at værdikæden fra ansøgning, over tilsagn og eventuelle ændringer til den fysiske/administrative kontrol
til afgørelse om udbetaling af tilskud og kontrol hænger sammen.
Kammeradvokaten har bidraget til at løse opgaverne i dette projekt.
Status
Projektet er afsluttet.
Arbejdet med at udarbejde og implementere de ordningsspecifikke kontrolinstrukser er foretaget i
forbindelse med håndteringen af kontrollen. Arbejdet er gennemført som en del af sporet om
implementering på tilskudsområdet og afsluttet i september 2020.
2. Digital understøttelse og forenkling
Formål med projektet
Projektets formål har været fokuseret på det indledende arbejde vedrørende et nyt tilskudsadministrativt
sagsbehandlingssystem F-TAS.
Der er gennemført et udbud med henblik på at få udviklet et nyt sagsbehandlingssystem, og dets
implementering i sagsbehandlingen.
Status
Projektet er afsluttet.
Det videre arbejde vedrører implementering af F-TAS. Arbejdet følges af it-styregruppen.
3. Rette op på sagsbehandling
Formål med projektet
Formålet har været at kvalitetssikre administrationsgrundlaget ved at implementere de ændringer, der
allerede var identificeret behov for at gennemføre, og ændringer, der blev identificeret løbende i andre
projekter.
Der blev udarbejdet en oversigt over alle aktuelle udeståender, som blev indarbejdet i Kammeradvokatens
konklusioner til støtteordninger. Disse udeståender blev dermed implementeret i projekt nr. 1.
Status
Projektet er afsluttet.
4. Gennemgang af de resterende ni ordninger på tilskudsområdet
Formål med projektet
Formålet har været at foretage en gennemgang af de resterende ni ordninger på tilskudsområdet på basis
af det eksisterende administrationsgrundlag.
Kammeradvokaten har gennemgået og vurderet de resterende ni tilskudsordninger, som styrelsen
administrerer.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
2335067_0008.png
Følgende leverancer er leveret:
Kammeradvokaten har i første halvdel af 2019 udarbejdet en rapport for hver tilskudsordning
med anbefalinger om ændringer for hver ordning.
Kammeradvokaten har samtidig gennemgået 126 tilskudssager med henblik på at identificere fejl i
sagerne, som skulle håndteres i forbindelse med implementering af ændringer i
administrationsgrundlaget.
Fiskeristyrelsen har implementeret og fulgt op på Kammeradvokatens afrapportering.
Status
Projektet er afsluttet.
5. Genoptagelse af gamle sager
Formål med projektet
Projektets formål har været at sikre en lovlig og korrekt håndtering af de sager, der skal genoptages.
Arbejdet er gennemført med bistand fra Kammeradvokaten.
Der er ikke identificeret systematiske fejl i gennemgangen af de pågældende sager på en måde, så der er
behov for at foretage yderligere genoptagelse af gamle sager. Der udestår dog en drøftelse med
Kommissionen med hensyn til fartøjsordningen, hvor er der er konstateret et stort antal fejl.
Følgende leverancer er leveret:
Juridisk analyse om genoptagelse af sager er udarbejdet (Kammeradvokaten)
Kammeradvokaten har leveret notat om muligheden for generelt at afskære genoptagelse eller
tilbagebetaling i sager om udbetaling af tilskud fra EHFF.
Status
Projektet er afsluttet.
Arbejdet med de sager, der vedrører fartøjsordningen, er fortsat i projektet "Tilbagebetalingskrav". Projekt
8 i spor om tilskud.
6. Undersøge for svig
Formål med projektet
Formålet har været at gennemføre en gennemgang af gamle tilskudssager, der gav anledning til mistanke
om fejl, uregelmæssigheder eller svig.
Kammeradvokaten har på baggrund af sin gennemgang af 100 sager på fartøjsordningen og 126 sager på
andre ordninger udarbejdet to rapporter med observationer, der kan give anledning til mistanke om svig.
Status
Projektet er afsluttet med modtagelsen af to rapporter fra Kammeradvokaten.
Kammeradvokatens observationer med hensyn til de 126 sager på andre ordninger end fartøjsordningen
er håndteret. Der var ikke grundlag for at indgive politianmeldelse i nogen af sagerne.
For fartøjsordningen er der godt 40 sager med mistanke om svig, som Fiskeristyrelsen forventer at have
gennemgået med henblik på indgivelse af eventuelle politianmeldelser i løbet af 1. kvartal 2021.
7. Antagelighedsvurderinger
Formål med projektet
Formålet er at foretage en antagelighedsvurdering af gamle såvel som nye tilskudssager på et
fyldestgørende grundlag. Der skal etableres et nyt administrationsgrundlag for antagelighedsvurdering af
ansøgninger om tilskud og it-understøttelse til brug herfor.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
2335067_0009.png
Status
Der er udarbejdet en projektbeskrivelse for dette projekt og lagt en plan for arbejdet. Projektet er tæt på at
være afsluttet.
Den interne sagsbehandlingsproces er fastlagt, og der er udarbejdet vejledning og sagsbehandlingsinstruks
for vurdering af antagelighed, og der er gennemført undervisning af sagsbehandlerne.
Administrationsgrundlaget anvendes aktuelt på verserende sager (ændringsanmodninger og
udbetalingssager).
Der er etableret it-understøttelse ift. overtrædelsesregisteret, og der arbejdes på it-understøttelse af
udtræk af ejerstruktur og overtrædelser på ejerstruktur til brug for antagelighedsvurderinger. Der er behov
for at lave en løsning, som kobler analyse af komplekse ejerskabsstrukturer med point. Løsningen skal
sikre, at der ved indtastning af et CVR-nummer på en ansøger foretages en antagelighedsvurdering, der
inkluderer alle tildelte point baseret på de ejerskaber, brugeren har været tilknyttet i perioden. Denne
løsning forventes klar marts 2021, så den er klar, når en kommende fartøjsordning åbner.
Forventet afslutning af projektet
Der er etableret et nyt administrationsgrundlag for antagelighedsvurdering af ansøgninger om tilskud, og
it-understøttelse til brug herfor forventes implementeret i marts 2021.
Herefter vil gamle sager blive antagelighedsvurderet. Dette arbejde forventes afsluttet i 4. kvartal 2021.
Nye ansøgninger om tilskud vil ligeledes blive antagelighedsvurderet ud fra det nye
administrationsgrundlag.
8. Tilbagebetalingskrav
Formål med projektet
Kammeradvokaten har som led i sin sagsgennemgang fundet en række sager med uretmæssigt tildelt
tilsagn og/eller uretmæssigt udbetalt støtte.
Formålet med projektet er:
Afklaring af juridisk grundlag for nedskrivning af tilsagn og tilbagebetaling af støtte i sager med
fejl
Identificere det beløb, der skal betales tilbage til Kommissionen som følge af fejl i sagerne
Udarbejde plan for nedskrivning af tilsagn og tilbagebetaling
Gennemføre sagsbehandling af de relevante sager.
Status
Rigsrevisionen, Kammeradvokaten og Fiskeristyrelsen har gennemgået et stort antal tilskudssager under
Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet i perioden 2014 -2020. Gennemgangen viser, at der i mange
tilfælde er givet tilsagn og udbetalt tilskud under programmet, som er i strid med nationale såvel som EU-
regler på fiskeriområdet.
Der skønnes at være behov for at revurdere mere end 500 gamle tilskudssager med fejl med henblik på
nærmere at identificere det beløb, der skal betales tilbage til Kommissionen som følge af fejl i sagerne.
Styrelsen vurderer, at der samlet kan blive tale om op til 23-25 mio. kr.
Der er lagt en plan for dette arbejde. Fiskeristyrelsen udarbejder pt. manualer for gennemgang og
vurdering af sagerne. Manualerne forventes klar i starten af 2021.
Med hensyn til forholdet til ansøgerne har Fiskeristyrelsen 3. juli udsendt pressemeddelelse om, at
styrelsen rejser krav om tilbagebetaling af tilskudsmidler i sager, hvor ansøgerne må antages at have været
i ond tro. Styrelsen vurderer, at der samlet kan rejses tilbagebetalingskrav for 12-13 mio. kr.
Herudover kan der blive tale om, at styrelsen i enkelte sager nedskriver et meddelt tilsagn på
udbetalingstidspunktet, således at ansøgeren får udbetalt et mindre beløb end forventet.
Erhvervsfiskerudvalget er på et møde i juni 2020 blevet orienteret om dette.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
2335067_0010.png
Forventet afslutning af projektet
Der er tale om et stort antal sager, der skal gennemgås, og styrelsen forventer at afslutte gennemgangen af
sagerne og foretage tilbagebetaling til Kommissionen og udsende tilbagebetalingskrav til tilsagnshavere i
løbet af 2021 og 2022.
Status for arbejdet med implementering i spor om kontrol og spor om tilskud
Spor om kontrol
Administrationsgrundlag på bl.a. kvotekoncentrations- og pointområdet
Arbejdet med at implementere administrationsgrundlaget er organiseret i tre bølger B1, B2 og B3.
Opgaverne omfatter:
Tilpasning af instruks ift. opdateret regelgrundlag
Opsætning/opdatering af instruks i WorkZone
Udarbejdelse af skabeloner
Opsætning af skabeloner i WorkZone
Gennemføre implementeringsdage ift. anvendelse af instruks og skabeloner i WorkZone
Udvikling af vedligeholdelseskoncept
Arbejdet med B1 og B2 er gennemført.
Fsva. B3 er der god fremdrift i arbejdet og hovedparten af arbejdet er gennemført.
Forventet afslutning af projektet
1. kvartal 2021
B1 omfatter følgende instrukser:
Ejerskifte
færdig
Salg af disponibel kapacitet
færdig
Puljefiskeri
færdig
Registrering af A-status
færdig
Kontrol af A-status
færdig
Indførsel af fartøjer
færdig
Modernisering af fartøjer
færdig
B2 omfatter følgende instrukser:
Bierhvervsfiskerstatus
færdig
Overdragelse af årsmængder uden for pulje
færdig
Overdragelse af årsmængder inden for pulje
færdig
Overdragelse af kvoteandele
færdig
Overdragelse af Fartøjs Kvote Andele (FTA)
færdig
B3 omfatter følgende instrukser:
Generationsskiftesild
i proces
Kontrol af aktivitetskrav
færdig
Kystfiskertillæg
færdig
Tildeling af lånekapacitet
færdig
Kontrol af erhvervsfiskerselskaber
færdig
Registrering af erhvervsfiskerselskaber– færdig
Registrering af FørstegangsEtablerede-fartøjer (FE-fartøjer)
i proces
Tildeling af låne-FKA og Låne-Individuelle Overdragelige Kvoteandele (IOK) (lånefisk)
i proces
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
2335067_0011.png
Implementering og videreudvikling af håndhævelseshåndbogen
Håndhævelseshåndbogen er et værktøj til brug for kontrollørerne i den regionale kontrol. Den skal
medvirke til at sikre ensartet og korrekt håndtering af regelgrundlaget i forbindelse med kontrolarbejdet.
Håndbogen er opsat med skabeloner i WorkZone.
Der er afholdt kurser i anvendelse af håndbogen for kontrollører på land og på skibene. Der er tillige
nedsat en følgegruppe for håndhævelseshåndbogen, der skal sikre dialog mellem den centrale kontrol og
den regionale kontrol om brugen og den videre udvikling af håndbogen.
Der er udarbejdet vedligeholdelseskoncept for håndbogen.
Håndbogen gennemgås for juridiske emner, der mangler, og yderligere behov for justeringer.
Der tilføjes løbende nye kapitler til håndbogen om forskellige overtrædelsestyper. De næste emner, som
håndbogen udbygges med, er ulovlige redskaber og fiskeri i lukkede områder. Arbejdet med disse emner er
begyndt.
Forventet afslutning af projektet
Håndhævelseshåndbogen er et dynamisk værkstøj, som kontinuerligt udbygges og opdateres, fx i
forbindelse med vedtagelse af nye regler eller ved ny domspraksis. Projektet afsluttes derfor ikke, men er
fortløbende.
Spor om tilskud
Implementering af ordningsspecifikke kontrolinstrukser
Udarbejdelse af de ordningsspecifikke kontrolinstrukser for alle EHFF 2014-2020 støtteordninger er
gennemført pr. juni 2020.
Implementering af de ordningsspecifikke kontrolinstrukser for alle EHFF 2014-2020 støtteordninger i
Fiskeristyrelsen er gennemført pr. september 2020.
Implementering vedr. svig
Fiskeristyrelsen har i løbet af 2019 og 2020 styrket indsatsen for at håndtere tilfælde af svig. På baggrund
af gennemgang af et stort antal ældre sager har styrelsen identificeret flere eksempler på adfærd fra
ansøgere, der potentielt kan være svig, og indarbejdet disse som advarselslamper i tjeklisterne for
ordningerne. Fiskeristyrelsen har derudover udarbejdet en procesplan og en svigstrategi, som skal sikre
forsvarlig håndtering og det nødvendige fokus på håndtering af svig.
For at styrke håndtering af sager med mistanke om svig yderligere, udarbejdes en svigsinstruks, der skal
klarlægge de interne sagsgange fra mistanken om svig opstår, til der er truffet beslutning om eventuel
politianmeldelse.
Fiskeristyrelsen skal udarbejde politianmeldelser i de sager, hvor der findes grundlag for at gå videre med
hensyn til svig. Dette arbejde er planlagt til perioden frem til juni 2021.
Forventet afslutning af projektet
Det forventes, at svigsinstruksen er færdig og kan anvendes i løbet af februar 2021.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 344: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Kommende arbejde
Der udestår stadig dele af genopretningsarbejdet, som styrelsen skal gennemføre i løbet af de kommende år,
jfr. nedenstående gennemgang.
Arbejdet vil blive gennemført i sammenhæng med afslutning af de resterende projekter på henholdsvis
kontrol- og tilskudsområdet. Arbejdet forventes at vare til og med 2022. Genopretningsarbejdet har vist, at
den fremadrettede opgavevaretagelse på kontrol- og tilskudsområdet bliver mere tidskrævende, dels fordi det
etablerede administrationsgrundlag viser, at opgaveløsningen bliver mere omfattende, dels fordi
genopretningsarbejdet har afdækket kontrolopgaver, der ikke tidligere er blevet løst.
Forventet afslutning af genopretningsarbejdet
Langt den største del af genopretningsarbejdet er allerede afsluttet.
I spor om kontrol er der kun et projekt tilbage. Det drejer sig om projekt 3 om digital understøttelse, som
forventes afsluttet i juli 2021. Projektet mangler ganske få leverancer vedr. B-kvoter for at kunne afsluttes.
Der afventes endelig implementering vedr. B-kvoter i bekendtgørelsen, som forventes at træde i kraft 1. juli
2021.
Herudover arbejdes der med at implementere den sidste del af administrationsgrundlaget på bl.a.
kvotekoncentrations- og pointområdet. Dette arbejde forventes afsluttet i 1. kvartal 2021.
I spor om tilskud er der to projekter, hvor arbejdet fortsat er i gang.
Projekt 7 om antagelighedsvurderinger forventes afsluttet i 4. kvartal 2021. Der er etableret et nyt
administrationsgrundlag for antagelighedsvurdering af ansøgninger om tilskud, og it-understøttelse til brug
herfor forventes implementeret i marts 2021. Herefter vil gamle sager blive antagelighedsvurderet.
Projekt om 8 om tilbagebetalingskrav. Her er der er tale om et stort antal sager, der skal gennemgås, og
styrelsen forventer at afslutte gennemgangen af sagerne og foretage tilbagebetaling til Kommissionen og
udsende tilbagebetalingskrav til tilsagnshavere i løbet af 2021 og 2022.
Herudover arbejdes der med implementering vedr. svig. Det forventes, at en svigsinstruks er færdig og kan
anvendes i løbet af februar 2021. Fiskeristyrelsen skal udarbejde politianmeldelser i de sager, hvor der findes
grundlag for at gå videre med hensyn til svig. Dette arbejde er planlagt til perioden frem til juni 2021.
Fiskeristyrelsen er hermed tæt på at have afsluttet opfølgningen på Rigsrevisionens og Kammeradvokatens
rapporter fra 2017 og 2018 med kritik af fiskeriforvaltningen.
I forhold til EU pilotskrivelsen om point er opfølgningsarbejdet i form af nyt administrationsgrundlag og
gennemgang af overtrædelsessager afsluttet. Brev herom er sendt til Kommissionen 23. december 2020 med
anmodning om, at pilotskrivelsen på den baggrund lukkes.