Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 329
Offentligt
2332157_0001.png
SÆT PRIS PÅ BÆREDYGTIGHED!
ØKOLOGISK LANDSFORENINGS MODEL FOR
En markedsdrevet grøn omstilling
UDFORMNING AF EU’S LANDBRUGSSTØTTEORDNINGER
Februar
2021
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 329: Henvendelse og præsentation fra Økologisk Landsforenings foretræde for udvalget 4/2-21 om EU's landbrugsstøtteordninger
2332157_0002.png
Dagens emner
Vise
de nye muligheder i de kommende Landbrugsstøtteregler fra EU kommissionen
Udpege
en vej til CO2 afgifter i landbruget
som også fremmer udtagning af lavbundsjorde
Kommentere
på behovet for at udnytte adgangen til at flexe fra søjle I til søjle II
Udpege kritisk
vigtige artikler i forordningsforslaget om strategiske CAP planer
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 329: Henvendelse og præsentation fra Økologisk Landsforenings foretræde for udvalget 4/2-21 om EU's landbrugsstøtteordninger
2332157_0003.png
PRIS PÅ BÆREDYGTIGHED UNDERSTØTTER OVERORDNEDE MÅL I EUS LANDBRUGSSTØTTE
Policy objectives
Higher green ambitions
Contribute to climate change mitigation and adaptation, as well as sustainable energy
Foster sustainable development and efficient management of natural resources such as
water, soil and air
Contribute to the protection of biodiversity, enhance ecosystem services and preserve
habitats and landscapes
Benefits of the new way of working
A more effective delivery model
The new approach combines detailed planning and clear objectives with workable measures
and comprehensive monitoring to ensure that results can be achieved.
Greater flexibility
In the future CAP, EU countries will have greater freedom to shape rules and funding
allocations around the needs of their farmers and rural communities, as long as they are in
line with EU standards and objectives.
Stronger environmental protection
When presenting their strategic plans, countries will be obliged to demonstrate a higher
environmental ambition than at present. The new way of working will allow countries to turn
EU-wide standards and objectives into actions that are relevant to the reality on the ground.
Target for organic farming
25% of EU farmland
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 329: Henvendelse og præsentation fra Økologisk Landsforenings foretræde for udvalget 4/2-21 om EU's landbrugsstøtteordninger
2332157_0004.png
Pris på bæredygtighed
Introducer
Klimaloft- og Marknaturindeks
som GLM krav, jf. artikel 12 stk. 2 EU kom
udkast
Opfyldes
kravene ikke udløser det
støttetræk
jf. Artikel 11 stk. 2 EU kom udkast
Overopfyldes
kravene udløser det
merbetaling fra eco-schemes
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 329: Henvendelse og præsentation fra Økologisk Landsforenings foretræde for udvalget 4/2-21 om EU's landbrugsstøtteordninger
2332157_0005.png
Klarere tekst ønskes
(NB art 12, 4
redningskrans)
Article 12
1.
Medlemsstaterne fastlægger på nationalt eller
regionalt plan minimumsstandarder for
støttemodtagere for god landbrugs- og miljømæssig
stand i overensstemmelse med hovedmålsætningen
genstanden
for de enkelte standarder som omhandlet
i bilag III…. /
i overensstemmelse med de specifikke
målsætninger (d), (e), (f) i artikel 6
2.
Hvad angår hovedmålsætningernegenstande i bilag
III kan medlemsstaterne fastsætte yderligere
standarder i tillæg til disse. Medlemsstaterne
fastsætter imidlertid ikke minimumsstandarder for
andre hovedgenstande målsætninger
/ specifikke
målsætninger
end de i bilag III fastsatte
hovedgenstande målsætninger. /
specifikke
målsætninger
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 329: Henvendelse og præsentation fra Økologisk Landsforenings foretræde for udvalget 4/2-21 om EU's landbrugsstøtteordninger
2332157_0006.png
Fordele ved at introducere CO2 afgift og marknaturkrav via landbrugsstøttesystemet
Udnytter
eksisterende
administrative system
Kan
helheden
med, da vi samtidigt kan stille minimumskrav til naturbidrag
Tilbageholdte
midler
i landbrugsstøtte
bliver i landbruget,
hvor de kan investeres i fremme af et helhedsorienteret
og bæredygtigt landbrugssystem
Håndterer
at
landbruget er et åbent biologisk system, og at vi ikke har detaljeret viden om alt, som betyder, at
eksakte effekter kan være svære at opgøre
med sikkerhed,.
Klimaloftet
bliver
et krav til klimavenlig adfærd,
og støttereduktion og støttebetaling fremme en efterspurgt adfærd
Naturkravet
kan indrettes, så vi
præmierer en landbrugsstruktur,
der giver det bedste grundlag for natur og
biodiversitet på landbruget. Betalingen er
fleksibel og kan præmiere kvalitet.