Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 32
Offentligt
2262692_0001.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 116
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. september 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 116 til L 206 stillet den 7. september 2020 efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 116
”Vil
ministeren oversende en oversigt over alle puljer på ministerens ressortområde,
der udløber i år, og som ikke videreføres med finanslovforslaget?”
Svar
Ved besvarelsen af spørgsmålet forstås begrebet ”pulje” som en tilskudsbevilling.
I Tabel 1 gives en
oversigt over tilskudsbevillinger, som ikke videreføres i 2021:
Tabel 1: Oversigt over tilskudsordninger, der ikke videreføres i 2021
Bevilling 2020,
mio. kr.
1,0
Hovedkonto
§ 24.11.01. Departementet
§ 24.11.40. Fremme af
kønsligestilling blandt kvinder og
mænd
Beskrivelse
1-årig forhøjelse af tilskuddet til 92-gruppen-forum for bæredygtig
udvikling givet på FL20.
Styrket indsats mod menneskehandel afsat ved Aftale mellem den
daværende V-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkepart,
Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af
satspuljen for 2017.
Kampagne og undersøgelse om ligestilling, social kontrol mv.
afsat ved Aftale mellem den daværende V-regering,
Socialdemokratiet, Dansk Folkepart, Liberal Alliance, Alternativet,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2017.
Fremme af fædres brug af orlov afsat
ved Aftale mellem den daværende V-
regering, Socialdemokratiet, Dansk
Folkepart, Liberal Alliance, Alternativet,
Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om udmøntning af
satspuljen for 2017.
1-årige forhøjelse af bevillingen til
Dyrenes Vagtcentral bortfalder
således, at tilskuddet videreføres med
2 mio. kr. årligt
Tilskuddet til Kokkelandsholdet
Tilskud til udvikling af prototypeanlæg
til raffinering af grøn biomasse, jf.
Aftale mellem den daværende VLAK-
regering og Dansk Folkeparti om
målrettet regulering af januar 2018.
Tilskud til klimavirkemidler- og
tilpasning i landbruget samt
økologiforskning, jf. Aftale mellem
regeringen og alle Folketingets partier
om fordeling af forskningsreserven for
2020
1,0
0,2
0,2
§ 24.11.40. Fremme af
kønsligestilling blandt kvinder og
mænd
2,3
2,3
§ 24.11.40. Fremme af
kønsligestilling blandt kvinder og
mænd
1,0
§ 24.21.02. Forskellige tilskud
6,0
0,5
5,0
§ 24.32.30. Madkulturen
§ 24.33.02. Tilskud til udvikling
og demonstration
§ 24.33.02. Tilskud til udvikling
og demonstration
76,8
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0002.png
§ 24.51.15. Forskellige tilskud
§ 24.53.15. Miljøteknologisk
Udviklings- og
Demonstrationsprogram
§ 24.53.30.20. Indsats mod
partikelforurening
§ 24.54.60. Indsamlingsordning
vedr. dæk og biler
§ 24.74.08. Puljer til diger og
kystbeskyttelse§ 24.74.08. Puljer
til diger og kystbeskyttelse
1-årigt tilskud til Rådet for Grøn
Omstilling givet på FL20
1-årig tilførsel på FL20 til
Miljøteknologisk Udviklings- og
demonstrationsprogram , jf. Aftale
mellem regeringen og alle Folketingets
partier om fordeling af
forskningsreserven for 2020
2-årig skrotningsordning for ældre
brændeovne afsat på FL19
2-årig ordning med yderligere
skrotningsgodtgørelse for ældre
dieselbiler
Ekstraordinært tilskud til oprensning af
ophobning af sand i Limfjorden.
Bevillingen er i 2020 omprioriteret til at
foretage tilstandsvurderinger på nogle
af de mest kritiske moler langs den
jyske vestkyst.
Oprydning af Erdkehlgraven mv.
3,0
109,3
15,3
27,6
5,0
§ 24.74.09. Kystbeskyttelse,
havne mv.
1,3
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0003.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 117
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. september 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 117 til L 206 stillet den 7. september 2020 efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 117
”Vil
ministeren oversende en oversigt over ikke udmøntede puljer på ministerens
ressortområde?”
Svar
En oversigt over ikke udmøntede puljer på § 24. Miljø- og fødevareministeriet, forstået som reserver til
senere udmøntning, gengives i tabel 1:
Tabel 1: Reserver, mio. kr. 2021 p/l.
Tabel 1
(Mio. kr., 2021-pl)
Hovedkonto
§ 24.11.79. Reserver og
budgetregulering
§ 24.11.79. Reserver og
budgetregulering
§ 24.11.79. Reserver og
budgetregulering
§ 24.51.01.
Miljøstyrelsen
§ 24.11.79. Reserver og
budgetregulering
§ 24.11.79. Reserver og
budgetregulering
§ 24.11.79. Reserver og
budgetregulering
§ 24.32.79. Reserver og
budgetregulering
§ 24.23.03. Støtte til
udvikling af
landdistrikterne
2021
Udtagning af landbrugsjorder
mv.
Reduktion af ammoniak i
landbruget
Naturmål
Naturmål
Regeringsstrategi for
ingrediensbranchen
Klimaregnskaber på
bedriftsniveau, klimaplan for
energi og industri
Generel reserve
Reserve til bedre dyrevelfærd
Reserver til EU-medfinansierede
ordninger*
201,1
50,0
50,0
21,8
0,0
5,0
2022
201,1
75,0
50,0
0,0
0,2
0,0
2023
201,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2024
201,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
1,0
0,0
10,0
1,2
5,0
10,0
0,0
5,0
10,0
0,0
5,0
10,0
*
Reserven er afsat til anvendelse i forbindelse med Miljø- og Fødevareministeriets finansiering i tilfælde af, at der
ikke opnås EU-medfinansiering (finansiel korrektion/underkendelse).
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0004.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 118
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. september 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 118 til L 206 stillet den 7. september 2020 efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 118
”Vil
ministeren oplyse, hvilke politiske initiativer på ministerens ressortområde, som er indbudgetteret
på finanslovsforslaget, og hvilke der ikke er?”
Svar
I det omfang, der spørges til nye politiske aftaler indgået i 2020 kan oplyses, at Aftale mellem
regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om Klimaplan for en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi af juni 2020 er indbudgetteret på finanslovsforslaget. Det samme er tilfældet
med Klimaaftale for energi og industri indgået mellem Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.
Aftale mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet om et
helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet kontrolkoncept for dyretransporter fra juni 2020
er ikke indbudgetteret på finanslovsforslaget for 2021, men forventes at blive det på teknisk
ændringsforslag for 2021.
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0005.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 119
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. september 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 119 til L 206 stillet den 7. september 2020 efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 119
Vil ministeren redegøre for den samlede besparelse på statens konsulentforbrug i
2021 på ministerens ressort?”
Svar
Der er på finanslovsforslaget for 2021 for § 24. Miljø- og Fødevareministeriet indbudgetteret en
negativ budgetregulering vedrørende køb af konsulentydelser på 40,8 mio. kr. i 2021.
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0006.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 120
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. september 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 120 til L 206 stillet den 7. september 2020 efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 120
”Vil
ministeren oplyse, om erhvervslivet bliver pålagt øgede hhv. omkostninger, byrder og
målsætninger, som ikke har været planlagt i forudgående aftaler?”
Svar
På finanslovsforslaget for 2021 budgetteres der under Landbrugsstyrelsen, Fødevarestyrelsen og
Miljøstyrelsen med forøgelse af visse gebyrtakster, som vil medføre en meromkostning for erhvervet.
Gebyrstigningerne skal gennemføres for at sikre den forudsatte indtægtsdækning af de omkostninger,
der er forbundet med kontrol- og godkendelsesvirksomheden, samt i tilfældet Landbrugsstyrelsen, til
finansiering af nye kontrolopgaver.
Kontrolopgaverne i Landbrugsstyrelsen vedrører kvægundtagelseskontrol, som vil berøre
kvægbedrifter, der gør brug af muligheden for undtagelse fra EU's nitratdirektiv. Herudover indføres
gebyr på 100 pct. importkontrol af økologisk foder fra visse tredjelande. Dette gebyr vil berøre
foderstofvirksomheder.
I Fødevarestyrelsen justeres gebyrerne på en række områder, bl.a. kontrol med engrosvirksomheder og
tilladelser til dyreforsøg, med henblik på at sikre den forudsatte balance mellem indtægter og
omkostninger. Herudover omlægges modellen for beregning af gebyrer for kontrol med slagtehuse for
at gøre det mere omkostningsægte. Endelig forventes det nye gebyr som følge af aftale mellem
regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet om et helhedsorienteret,
mere risikobaseret og datadrevet kontrolkoncept for dyretransporter fra juni 2020 at blive
indbudgetteret på teknisk ændringsforslag for 2021.
I Miljøstyrelsen hæves gebyret for miljøgodkendelser og tilsyn med virksomheder med henblik på at
opnå den forudsatte dækningsgrad på knap 60 pct. Gebyrjusteringen vil også medføre en bedre
dækningsgrad i kommunernes miljøtilsyn. Herudover hæves gebyret på international handel med
udryddelsestruede vilde dyr og planter. Sidstnævnte vedrører dog i højere grad privatpersoner og i
mindre grad virksomheder.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0008.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 121
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. september 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 121 til L 206 stillet den 7. september 2020 efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 121
Vil ministeren oplyse, om det øgede gebyr til jagttegn udelukkende skal gå til at
dække de omkostninger, som jagt og jagtaktiviteten medfører, eller om det skal gå
til en bredere naturindsats?”
Svar
Jagttegnsmidlerne anvendes til hel eller delvis dækning af udgifterne ved varetagelse af jagt- og
vildtforvaltningslovens formål. I dag finansieres varetagelsen af jagt- og vildtforvaltningslovens formål
delvist af Miljøstyrelsens driftsbevilling. Det skyldes bl.a., at jagttegnsafgiften ikke er blevet pris- og
lønreguleret siden 2002, og at der derfor er et efterslæb i indtægtsgrundlaget fra afgiften. Provenu
herudover fra afgiftsstigningen vil finansiere nye indsatser på jagt- og vildtforvaltningsområdet.
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0009.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 122
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-14068
Den 28. september 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål 122 til L 206 stillet den 7.
september 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 122
”Vil
ministeren oplyse, hvad der ligger til grund for, at nettoudgiftsbevillingen til Landbrugsstyrelsen
står til at falde fra 792,3 mio. kr. i 2021 til 613,8 mio. kr. i 2024?”
Svar
Bevillingen til Landbrugsstyrelsens administrative opgavevaretagelse er påvirket af
Landdistriktsprogrammets udvikling og implementeringen af den ny fælleseuropæiske
landbrugspolitik (CAP). Udviklingen i Landbrugsstyrelsens nettoudgiftsbevilling er i væsentlig grad
knyttet til de forestående reformer og den politiske beslutning og endelige stillingtagen til
programmets konkrete indhold.
De væsentligste årsager til faldet i Landbrugsstyrelsens bevilling fra 2021 til 2024 på i alt 178,5 mio. kr.
er:
Udløb af bevillinger til administration af tilskudsordninger under det nuværende
Landdistriktsprogram, samlet 47,5 mio. kr. Der skal tages stilling til, om bevillingen skal fortsætte
i forbindelse med udmøntningen af ny fælleseuropæisk landbrugspolitik (CAP)
Udløb af midlertidige bevillinger til forberedelse af ny fælleseuropæisk landbrugspolitik (CAP),
samlet 45 mio. kr.
Udløb af midlertidig bevilling tilført i forbindelse med budgetanalyse i Landbrugsstyrelsen
gennemført i 2018, 14 mio. kr. Der skal tages stilling til, om bevillingen skal fortsætte i forbindelse
med udmøntningen af ny fælleseuropæisk landbrugspolitik (CAP).
Bevillingsfald på ca. 13 mio. kr. årligt som følge af omprioriteringsbidraget, samlet i alt ca. 40 mio.
kr.
Det resterende fald på ca. 30 mio. kr. skyldes en række mindre justeringer.
Budgetanalysen i 2018 samt Landbrugsstyrelsens strategi
”Nemt, enkelt og til tiden”
tilpasser
administrationen med henblik på, at styrelsen kan håndtere bevillingsprofilen. Implementeringen af
denne forløber overordnet set planmæssigt.
Mogens Jensen
/
Kasper Rise
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0010.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 123
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. september 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 123 til L 206 stillet den 7. september 2020 efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 123
Vil ministeren oplyse, hvor mange penge, der er afsat på finansloven til bekæmpelse af de såkaldte
generationsforureninger?”
Svar
På finansloven for 2020 er der afsat 40,6 mio. kr. i 2020 til oprensning af generationsforureningerne,
der stammer fra Grindstedværket (Grindsted by og Kærgaard Klitplantage) samt Cheminova på
Harboøre Tange. Bevillingen findes under Social- og Indenrigsministeriets § 15.91.04. Øvrige tilskud
til regionerne og er ikke forlænget til 2021.
Der er ikke på finanslovsforslaget for 2021 afsat særskilte midler under § 24. Miljø- og
Fødevareministeriet målrettet generationsforureningerne.
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0011.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 157
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-14068
Den 24. september 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 157 til L 206 stillet den 8. september 2020 efter ønske fra
Rune Lund (EL).
Spørgsmål nr. 157
” Vil ministeren oplyse, hvor de i pjecen ”Trygt gennem krisen i fællesskab” side 19 omtalte
50 mio. kr. til natur og biodiversitet fremgår af finanslovsforslaget?”
Svar
De 50 mio. kr. årligt i 2021-2024 til natur og biodiversitet er afsat under § 35.11.04. Reserve til højt
prioriterede regeringsinitiativer.
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0012.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 261
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 4. oktober 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 261 til L 206 stillet den 16.
september 2020 efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 261
”Vil
ministeren forklare nedgangen på konto 24.61.01.10 Fiskeristyrelsen, almindelig virksomhed med
19 mio. kr. og 11 færre årsværk, herunder oplyse hvilke aktiviteter i styrelsen der styrkes og hvilke der
nedjusteres?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fiskeristyrelsen, som oplyser at:
”Af
forslag til finanslov for 2021 fremgår det, at der på § 24.61.01.10. Almindelig virksomhed er et fald i
bevillingen på 18,7 mio. kr. fra 2020 til 2021, hvoraf 12,0 mio. kr. vedrører et fald i Fiskeristyrelsens
indtægter og 6,7 mio. kr. vedrører et fald i nettoudgiftsbevillingen.
Faldet i indtægtsbevillingen på 12,0 mio. kr. skyldes primært et fald i rammen for teknisk bistand i det
kommende Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogram og ophør af tilskud fra nuværende program til
implementering af et kvotekoncentrationssystem, der er blevet færdigudviklet i 2020.
I 2019-2020 blev indtægterne fra teknisk bistand under Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet hævet
til forøgede administrationsomkostninger på tilskudsområdet samt til nævnte
kvotekoncentrationssystem, jf. Aftale om justering af Aftale om Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet
2018-2020 af 20. september 2018.
Faldet i nettoudgiftsbevillingen på 6,7 mio. kr. skyldes primært omprioriteringsbidrag og
rammebesparelse vedrørende køb af konsulentydelser.
Fiskeristyrelsens bevillingsudvikling vil blive håndteret i forbindelse med planlægningen af 2021.”
Mogens Jensen
/
Nanna Møller
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0013.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 267
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-14068
Den 5. oktober 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 267 til L 206 stillet den 16. september 2020 efter ønske fra
Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål nr. 267
”Vil
ministeren oplyse, hvad konsekvensen vil være af, at 24.54.60.50 Yderligere godtgørelse ved
skrotning af ældre dieselbiler, ikke videreføres og om dette tiltag erstattes af andre tiltag, der kan
fremme udfasning af ældre dieselbiler?”
Svar
Ældre dieselbiler har en relativ høj udledning af sundhedsskadelige partikler og NOx-gasser. I VLAK
regeringens Klima- og Luftudspil fra 2018 blev der afsat ca. 100 mio. kr. til en skrotningsordning i
2019-20 til gamle vare- og persondieselbiler fra før 2006. Der var en stor søgning på den forhøjede
godtgørelse til gamle dieselbiler. Miljøstyrelsen oplyser, at ordningen lukkede for ansøgninger i
begyndelsen af 2020.
Det vurderes af Miljøstyrelsen, at ca. 1/5 af bilerne, som har fået udbetalt forhøjede godtgørelser i
2019, ikke har været aktivt kørende på vejene siden 2017. Miljøstyrelsen formoder dog samtidig, at en
betydelig del af de skrottede biler har fået forkortet deres potentielle levetid som følge af ordningen.
Puljen har også virket som kompensation ved en fremskyndelse af skrotning og sendt det signal, at
ældre dieselbiler ønskes væk fra vejene.
De seneste stramninger af miljøzonereglerne, som trådte i kraft 1. juli 2020, forventes at fremskynde
udfasningen af de ældre varedieselbiler
særligt i de største danske byer.
Det estimeres på baggrund af data fra Danmarks Statistik, at der potentielt stadig i dag er ca. 100.000
registrerede dieselbiler fra før 2006. Det er derfor fortsat vigtigt at overveje initiativer, der kan fremme
udfasningen af de ældste og mest forurenende dieselbiler.
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0014.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 268
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 5. oktober 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 268 til L 206 stillet den 16. september 2020 efter ønske
fra Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål nr. 268
”Vil
ministeren oplyse, hvad konsekvenserne er ved, at 24.74.01.10 og 40
24.74.01.40 reduceres med henholdsvis 16 og 12 mio. kr.?”
Svar
Af Finanslovsforslaget for 2021 fremgår det, at udgiftsbevillingerne for § 24.74.01.10. Natur og
friluftsliv og § 24.74.01.40. Kyster mv. samlet set er reduceret med 28,3 mio. kr. Denne
bevillingsnedgang skal ses i lyset af flere faktorer, herunder bortfald af opgaver, bl.a. som følge af
midlertidigt afsatte bevillinger, tværstatslige effektiviseringer som eksempelvis omprioriteringsbidrag,
indkøbs- og konsulentbesparelser, en bevillingsteknisk ændring i budgetteringen af Naturstyrelsens
anlægsaktiviteter uden betydning for aktivitetsniveauet samt nedjustering af forventet aktivitetsniveau
forbundet med produktion og salg af træ. De faktiske konsekvenser for Naturstyrelsens drift sker
dermed hovedsageligt på baggrund af nettoændringen i bevillingerne.
Ligesom den øvrige offentlige sektor imødekommer Naturstyrelsen disse ændringer via tilpasning,
effektivisering og målretning af opgaverne. Som eksempel arbejdes der strategisk med at nedbringe
Naturstyrelsens bygningsmasse.
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
Miljø-
og Fødevareministeriet •
Slotsholmsgade 12
• 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0015.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 269
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-14068
Den 5. oktober 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 269 til L 206 stillet den 16. september 2020 efter ønske fra
Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål nr. 269
”Vil
ministeren sende en opgørelse over Miljø- og Fødevareministeriets samlede beholdning jf.
videreførselsoversigterne med angivelse af, hvor stor en andel heraf der ikke er knyttet til planlagte
aktiviteter, f.eks. ved forsinkelser, dvs. midler som der ikke foreligger konkrete planer for anvendelse
af og/eller hvor aktiviteten for kontoen reelt er ophørt? Der ønskes en oversigt over de konti, hvor
beholdningsbeløbet ikke er fuldt ud disponeret til planlagte aktiviteter?”
Svar
Indledningsvis gøres opmærksom på, at der ikke er fri adgang til at forbruge videreførsler under
det
statslige delloft for driftsudgifter, jf. budgetlovens bestemmelser. Under den statslige udgiftsstyring vil
forbrug af én videreførsel således alt andet lige skulle modsvares af et tilsvarende mindreforbrug andre
steder under delloftet for driftsudgifter. På anlægskonti uden for udgiftsloft kan der derimod anvendes
viderførsler i senere finansår i overensstemmelse med bevillingernes formål.
I tabel 1 gives en opgørelse over Miljø- og fødevareministeriets samlede beholdninger pr. hovedkonto
under delloftet for driftsudgifter. Der angives hvilke beløb, der er disponeret i 2020, hvilke beløb der
er disponeret i 2021 og frem og hvilke beløb, som ikke er disponeret.
Beløb, der er disponeret i 2020 er allerede enten forbrugt, eller der er indgået aftaler om, at de kan
bruges under delloftet for driftsudgifter. Beløb, der er disponeret i 2021 og frem afspejler forpligtelser i
henhold til lovgivning eller politiske aftaler, og hvor leverancen er forsinket i forhold til de år,
bevillingerne er afsat.
Kategorien ”ikke disponeret”
omfatter videreførsler, som ikke falder inden for de
2 første kategorier.
Videreførslerne opgøres med udgangspunkt i videreførselsoversigterne og finansieringsoversigterne på
forslag til finanslov for 2021.
For driftsbevillingerne gælder det, at der er tale om en opgørelse af det
overførte overskud som en del af egenkapitalen. Der tages forbehold for, at der under
driftsbevillingerne i mindre omfang kan ligge forpligtigelser vedrørende gebyrbalancer, som i givet fald
indgår under den del af videreførslerne, der i øvrigt betegnes som ikke disponeret.
Tabel 1: Videreførsler under delloft for driftsudgifter, mio. kr.
Tabel 1, mio .kr.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0016.png
Hovedkonto
§ 24.11.01. Departementet
§ 24.11.14.
Mærkningsordning,
formidling mv.
§ 24.11.40. Fremme af
kønsligestilling blandt
kvinder og mænd
Videreførsel
FFL21
120,3
3,6
Dispon.
2020
0,0
Dispon.
Ikke
Bemærkninger
2021 og
disponeret
frem
0,0
120,3 Videreførelsen er ikke disponeret
Videreførelsen er ikke disponeret
3,6
Videreførelsen er ikke disponeret
10,0
0,0
0,0
10,0
Overført overskud fra 2019 disponeret i 2020,
2021 og frem vedrører midler til multifunktionel
jordfordeling jf. Aftale om hjælpepakke til
landbruget af 28. september 2018 samt midler
til jordfordeling i projekter til etablering af
vådområder og udtagning af lavbundsjorder jf.
Aftale om Fødevare- og landbrugspakken af
22. december 2015 og Aftale mellem
Kommunernes Landsforening og Miljø- og
Fødevareministeriet om vådområdeindsatsen
af 22. december 2016.
Størstedelen af videreførslen er disponeret i
forbindelse med Aftale om finansloven for 2019
og Aftale om hjælpepakke til landbruget af
september 2018, hvor der blev der afsat 10,0
mio. kr. i 2019 til tilskud til Erhvervsrettet
jordfordeling.
Videreførsel fra 2019 og efterfølgende
disponeringer vedrører aktiviteter fra Aftale om
Fødevare- og landbrugspakken af 22.
december 2015, Aftale mellem Kommunernes
Landsforening og Miljø- og Fødevareministeriet
om vådområdeindsatsen af 22. december 2016
og Aftale om kvælstofindsatsen i 2020 af 25.
november 2019. En del af videreførslen er
endnu ikke disponeret og vedrører
annulleringer af tidligere afgivne tilsagn, der
umiddelbart ikke kan genanvendes under
samme type EU-medfinansierede indsats.
Videreførsel ultimo 2019 vedrører bevilling til
ordninger under Landdistriktsprogrammet
2007-2013, hvor der efter lukning af
programmet fortsat henlå sager, som først er
kommet til udbetaling i efterfølgende år.
Videreførsel ultimo 2019 vedrører tilskud til
målrettet regulering af landbrugets
kvælstofudledning jf. Aftale om målrettet
regulering af januar 2018 og er videreført til
eventuelle genoptagelsessager, tab mv. Fra
2020 er ordningen 100 pct. EU-finansieret
under § 24.23.03 Støtte til udvikling af
landdistrikterne.
Etablering af minivådområder indgik i Aftale om
Fødevare- og landbrugspakken af 22.
december 2015, hvor tilskud til
kompensationsudgifter efterfølgende blev
udskilt og finansieret uden for det EU-
finansierede Landdistriktsprogram. Videreført
bevilling efter 2020 er indtil videre disponeret,
da ordningen stadig er aktiv.
Brug af opsparing i 2020 vedrører MRSA-
kurser og styrket kontrol af dyrlæger i forhold til
anmeldepligt.
§ 24.21.01.
Landbrugsstyrelsen
51,5
3,5
27,1
20,9
§ 24.21.02. Forskellige
tilskud
2,4
1,0
0,8
0,6
§ 24.23.03. Støtte til
udvikling af landdistrikterne
347,8
140,4
132,2
75,2
§ 24.23.04. Miljøstøtte
(artikel 68)
0,1
0,0
0,0
0,1
§ 24.23.07. Målrettede
efterafgrøder og målrettet
regulering
0,7
0,0
0,0
0,7
§ 24.23.08. Minivådområder
3,9
1,2
2,7
0,0
§ 24.32.01.
Fødevarestyrelsen
§ 24.33.02. Tilskud til
udvikling og demonstration
53,4
0,4
4,0
0,4
0,0
0,0
0,0
0,0 Ingen bemærkninger.
Der er disponeret 26,9 mio. kr. i 2020. Fra
2021 og frem: har Miljøstyrelsen en række
udskudte aktiviteter som har ophæng i politiske
aftaler og/eller opfølgning på
70,8 lovgivningsmæssige krav. Det være sig
opgaver i regi af Aftale om Fødevare- og
landbrugspakken af 22. december 2015,
uafsluttede vandprojekter, Plastikhandleplanen,
Kemikalieindsatsen og flere mindre aktiviteter.
3,1 Midlerne i 2020 er disponeret til Vanda
5,6 Videreførelsen er ikke disponeret.
§ 24.51.01. Miljøstyrelsen*
106,4
26,9
8,8
§ 24.51.13. DMP
§ 24.51.30. Nordisk
Miljøfinansieringsselskab
NEFCO
4,6
5,6
1,5
0,0
0,0
0,0
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0017.png
§ 24.51.31. Miljøstøtte til
Arktis mv.
§ 24.52.02. Vand- og
naturindsats
§ 24.52.31. Aktiviteter
vedrørende
bekæmpelsesmidler
§ 24.53.15. Miljøteknologisk
Udviklings- og
Demonstrationsprogram
§ 24.53.30. Ordninger for
reduktion af partikeludslip
§ 24.53.50.
Virksomhedsordningen
§ 24.54.03. Skov-,
landskabs- og vildtopgaver
§ 24.54.05. Erstatninger
§ 24.54.06. Jagttegnsafgifts
(driftsbev.)*
§ 24.54.50. Afhjælpende
foranstaltninger,
værditabsordning
§ 24.54.55. Teknologipulje
§ 24.54.60.
Indsamlingsordning vedr.
dæk og biler
§ 24.54.70. Ressourcer,
affald og genanvendelse
§ 24.61.01. Fiskeristyrelsen
3,1
0,0
0,0
3,1
Videreførelsen er ikke disponeret
458,0
9,8
427,6
15,0
0,0
0,0
Disponeringen vedrører politiske aftaler om:
opfyldelse af mål i vandrammedirektivet og
20,6 natura-2000 direktiverne, Hav- og fiskeri-
udviklingsprogrammet, samt nationale
målsætninger for skove, herunder urørt skov.
Videreførelsen vedrører aktiviteter under
15,0 pesticidstrategien og tidligere handlingsplaner.
Videreførelsen er ikke disponeret
20,0
1,7
5,0
0,1
4,9
11,4
17,3
1,6
216,7
4,9
9,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,4
0,0
0,0
17,3
0,0
0
0,0
0,0
5,0
0,1
0,0
0,0
3,3
0,3
199,4
0,0
9,3
20,0
1,7
0,0
0,0
Videreførelsen er ikke disponeret
Disponeret til afskrivning af digitalt projekt.
Forsinket ydelse i henhold til kontrakt.
Opsparingen er bundet til fredningserstatninger
4,9 jf. lov om naturbeskyttelse og erstatninger iht.
efter lov om råstoffer.
Lov om jagt og vildtforvaltning
6,0
Der er 14,0 mio. kr. allokeret til låneordning
14,0 med statsgaranteret lån, hvoraf disponeringen
estimeres til 3,3 mio. kr.
Midlerne er disponeret til udestående
0,0
kontrakter vedr. udvikling af nye teknologier.
Ordningen er et formålsbestemt gebyr.
0,0
4,9
0
Videreførelsen er ikke disponeret.
§ 24.61.20. Tilskud til
fremme af international
fiskeriforskning- og udvikling
0,7
0,4
0,3
§ 24.63.10. Nationale tilskud
inden for fiskerisektoren
5,5
2,7
2,8
§ 24.63.30. Tilskud til
fiskerisektoren med EU-
medfinansiering
99,8
0
99,8
Midlerne er afsat til kommende flytning af
Eurofish og ICES.
Eurofish og ICES har værtskabsaftaler med
Danmark, og derfor afholdes huslejeudgifter
mm. på finansloven. Opsparingen på
0
hovedkontoen er disponeret, idet de løbende
udgifter til husleje mm. pt. er højere end det
årligt indbudgetterede beløb på finansloven.
Midlerne er disponeret til de i finansloven
bemyndigede formål i henhold til bl.a. aftale om
0 finansloven for 2018 vedr. etablering af Center
for Østersturisme og Center for Kyst- og
lystfiskerturisme.
Midlerne er disponeret i henhold til politisk
aftale af 17/5-2017 om Hav og
Fiskeriudviklingsprogrammet 2018-2020.
Opsparingen vedr. tilskud til investeringer på
fiskefartøjer, investeringer i akvakultur, fælles
0
indsatser akvakultur, integreret maritim politik,
dataindsamling, fælles indsatser fiskeri,
afsætningsfremme, produktions- og
afsætningsplaner og tilskud til fiskerihavne.
Det forventes pt., at en stor del af opsparingen
vil blive anvendt i 2020 bl.a. som følge af
27,1 faldende træpriser. Det kan også blive aktuelt
at anvende videreførsel, der pt. er opført som
ikke disponeret til dette formål i 2021.
De ikke-disponerede midler er politisk
aftalebelagte og vil blive forlagt forligskredsen i
forbindelse med afslutning af opgaven med at
41,0
etablere centret. Det forventes, at de ikke-
disponerede midler bortfalder efter projektets
afslutning.
Ordningen Grønne Partnerskaber afsluttes
endeligt i 2020, hvor de resterende tilsagn vil
blive udbetalt. Der forventes at blive ca. 2.7
mio. kr. i mindreforbrug.
6,1 Dertil kommer en særlig vand og naturindsats,
hvor der fortsat påløber omkostninger til
efterarbejder i forbindelse med afslutning af
projekter. Der er pt. videreført 3,4 mio. kr. i
mindreforbrug.
§ 24.74.01. Naturstyrelsen
59,3
32,2
0,0
§ 24.74.03. Testcenter
Østerild
43,9
2,9
§ 24.74.07. Tilskud til natur
og klimatilpasning mv.
7,2
0,5
0,6
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Kopi af spørgsmål/svar fra finanslovsforslaget for 2021 med relevans for udvalget
2262692_0018.png
§ 24.74.20. Nationalparker
23,6
0,0
0,0
23,6
Ordningen overføres til Naturstyrelsen ved
FFL2021
*I forslag til finanslov for 2021 opgøres egenkapitalen for § 24.51.01. Miljøstyrelsen og § 24.54.06. Jagttegnsafgift samlet under
Miljøstyrelsens egenkapital, da Miljøstyrelsen er virksomhedsbærende hovedkonto.
I tabel 2 angives viderførslerne på hovedkonti uden for udgiftsloft, hvor der er adgang til at anvende
videreførsler i efterfølgende finansår inden for bevillingens formål:
Tabel 2: Videreførsler uden for udgiftsloft, mio. kr.
Tabel 2, mio .kr.
Hovedkonto
Viderførsel
2019
Dispon.
2020
Dispon.
2021 og
frem
Ikke
Bemærkninger
disponeret
Som led i Aftale om hjælpepakke til landbruget
af september 2018 er der tilført 104,0 mio. kr.
til en multifunktionel jordfordelingsfond, hvor
beløbet til de første projekter forudsættes
anvendt i 2021.
Øvrige beløb vedrører primært EU-
medfinansierede projekter til etablering af
kvælstof- og fosforreducerende vådområder og
udtagning af lavbundsjorder jf. Aftale om
Fødevare- og landbrugspakken af 22.
december 2015 og Aftale mellem
Kommunernes Landsforening og Miljø- og
Fødevareministeriet om vådområdeindsatsen
af 22. december 2016.
Der forudsættes disponeret yderligere forbrug
til etablering af biocovers som led i Aftale
mellem den daværende SR-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten om tilbagerulning af FSA mv. og
lempelser af PSO af juni 2014, samt til
gennemførelse af LIFE-projekter.
Midlerne er afsat og disponeret til en række
opgaver/projekter, som skal gennemføres/
færdiggøres i de efterfølgende finansår. Der
forventes dog op til 6 mio. kr. i mindreforbrug
vedr. etablering af vildsvinehegn samt op til 3,8
mio. kr. til videreførsel af et mindreforbrug vedr.
erstatninger ifm. afslutning af projekter vedr. en
særlig vand og naturindsats.
Rent bevillingsteknisk bortfalder de 2 mio. kr. i
videreførsler samt 5 mio. kr. i bevilling fra 2020
ved bevillingsafregningen 2020, idet de
omprioriteres til finansiering af
tilstandsvurderinger vedr. infrastruktur, havne,
sluser mv. på § 24.74.09.15.
Mindreforbrug ift. bevilling i 2020 grundet
forsinkelse af kystbeskyttelse. Den samlede
videreførsel er dog øremærket og disponeret til
konkrete formål (Kystbeskyttelse, Ren Havn
Esbjerg og Oprydning Erdkehlgraven).
§ 24.21.05. Anlægsprogram
367,6
20,8
346,8
0,0
§ 24.51.50, Anlægsprogram.
137,6
8,6
42,6
86,4
§ 24.74.04. Arealforvaltning
mv.
123,7
35,2
25,4
Op til 9,8
§ 24.74.08. Puljer til diger og
kystbeskyttelse
2,0
-38,5
40,5
0,0
§ 24.74.09. Kystbeskyttelse,
havne mv.
84,6
-43,0
127,6
0,0
Lea Wermelin
/
Kasper Rise
4