Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 311
Offentligt
2328053_0001.png
Lovtidende A
2020
Udgivet den 31. december 2020
Nr. 2292.
30. december 2020.
Bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens
kapitel 3 og 4
1)
I medfør af § 7, stk. 1, nr. 1-3, 5 og 8-9, § 7 a, stk. 1 og
2, § 16, § 18, stk. 1, § 19, stk. 4 og 5, § 27, stk. 3, § 29, §
32, stk. 4, § 32 a, stk. 2 og 3, § 67, § 73, stk. 1 og 3, § 79 b,
stk. 1, nr. 2, 3 og 5, § 79 c, stk. 2, § 80, stk. 1 og 2, § 83, stk.
3, § 89 b, § 92 og § 110, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019, som
ændret ved lov nr. 61 af 28. januar 2020, og § 5 i lov
om frikommunenetværk, jf. lovbekendtgørelse nr. 831 af 25.
juni 2018, fastsættes:
Kapitel 1
Bekendtgørelsens anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på alle spilde‐
vandsanlæg, herunder spildevandsanlæg der er ejet af et
spildevandsforsyningsselskab omfattet af § 2, stk. 1, i lov
om vandsektorens organisering og økonomiske forhold.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder endvidere anvendelse ved
tilførsel af stoffer direkte til grundvandet.
§ 2.
Når forhold, der har indflydelse på et spildevandsan‐
læg, ændres væsentligt, herunder når et spildevandsanlæg
flyttes eller omlægges, kræves fornyet tilladelse efter denne
bekendtgørelse. Endvidere kræver en væsentlig ændring i
mængden eller sammensætningen af spildevandet, der tilfø‐
res anlægget, fornyet tilladelse.
Stk. 2.
Tilladelsesmyndigheden afgør, om en ændring af
forhold, der har indflydelse på spildevandsanlægget, kræver
fornyet tilladelse.
Stk. 3.
Afgørelser efter stk. 2 kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.
§ 3.
Denne bekendtgørelse omfatter ikke tilladelse til ud‐
ledning og udsprøjtning af spildevand m.v. med jordbrugs‐
mæssig værdi på jordoverfladen.
Kapitel 2
Definitioner
§ 4.
Ved spildevand forstås alt vand, der afledes fra bebo‐
else, virksomheder, øvrig bebyggelse og befæstede arealer.
Stk. 2.
Ved husspildevand forstås spildevand fra hushold‐
ninger, herunder afløb fra vandklosetter.
Stk. 3.
Ved tag- og overfladevand forstås regnvand fra
tagarealer og andre helt eller delvist befæstede arealer, her‐
under jernbaner, såfremt det ikke indeholder andre stoffer,
end hvad der sædvanligt tilføres regnvand i forbindelse med
afstrømning fra sådanne arealer eller har en væsentlig anden
sammensætning.
Stk. 4.
Ved humane affaldsprodukter forstås fæces og urin.
Stk. 5.
Ved 1 personækvivalent (PE) forstås i denne be‐
kendtgørelse 21,9 kg organisk stof/år målt som det biokemi‐
ske iltforbrug (BI5), 4,4 kg total kvælstof/år eller 0,72 kg
total fosfor/år.
Stk. 6.
Ved samletanke til spildevand mv. forstås tætte
beholdere, der enten er typegodkendt eller kan godkendes til
opbevaring af spildevand mv. af tilladelsesmyndigheden, jf.
§ 47, stk. 2.
Stk. 7.
Ved et spildevandsanlæg forstås såvel åbne som
lukkede ledninger og andre anlæg, der tjener til afledning
eller behandling af spildevand mv. i forbindelse med udled‐
ning til vandløb, søer eller havet, afledning til jorden eller
anden form for bortskaffelse.
Stk. 8.
Ved et spildevandsanlægs kapacitet forstås den
spildevandsmængde med indhold af forurenende stoffer an‐
givet i personækvivalenter (PE), der i henhold til en meddelt
spildevandstilladelse omfattet af lovens kapitel 3, 4 eller 5
kan afledes fra en eller flere ejendomme inden for et fastlagt
opland til anlægget.
Stk. 9.
Ved et spildevandsforsyningsselskab forstås et sel‐
skab, som er omfattet af § 2, stk. 1, i lov om vandsektorens
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 91/271/EØF af 21. maj 1991 om rensning af byspildevand,
EF-Tidende 1991, nr. L 135, side 40, Rådets direktiv 80/68/EØF af 17. december 1979 om beskyttelse af grundvandet mod forurening forårsaget
af visse farlige stoffer, EF-Tidende 1980, nr. L 20, side 43, Kommissionens direktiv 98/15/EF af 27. februar 1998 om ændring af Rådets direktiv
91/271/EØF for så vidt angår visse af kravene i direktivets bilag I, EF-Tidende 1998, nr. L 67, side 29, Rådets direktiv 2006/118/EF af 12. december
2006 om beskyttelse af grundvandet mod forurening og forringelse, EU-Tidende 2006, nr. L 372, side 19, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/7/EF af 15. februar 2006 om forvaltning af badevandskvalitet og om ophævelse af direktiv 76/160/EØF, EU-tidende 2006, nr. L 64, side 37 og dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om industrielle emissioner, EU-Tidende 2010, nr. L 334, side 17.
DD000022
Miljømin., j.nr. 2020-25227
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
30. december 2020.
2
Nr. 2292.
organisering og økonomiske forhold, og som udøver spilde‐
vandsforsyningsaktiviteter.
Kapitel 3
Spildevandsplanens indhold
§ 5.
Kommunalbestyrelsens plan for bortskaffelse af spil‐
devand i kommunen skal indeholde følgende oplysninger og
fornødne kortbilag:
1)
Hvordan spildevandsplanen forholder sig til kommu‐
ne- og vandområdeplanen samt til den økonomiske
planlægning og til vandløbenes fysiske tilstand.
2)
De eksisterende og planlagte fælles spildevandsan‐
læg og renseforanstaltninger i kommunen, herunder
afgrænsning af de enkelte kloakoplande, kloakerin‐
gsområder samt i hvilket omfang den enkelte ejendom
er tilsluttet, jf. § 16, stk. 3, med angivelse af, om
anlægget er ejet af et spildevandsforsyningsselskab,
der er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, eller
ikke er ejet af et sådant selskab.
3)
Områder, hvor kommunalbestyrelsen er indstillet på at
ophæve tilslutningsretten og -pligten helt eller delvis.
4)
Områder, hvor kommunalbestyrelsen er indstillet på
at give en ejendom tilladelse til direkte tilslutning til
spildevandsrenseforsyningsselskabet.
5)
De eksisterende og planlagte projekter til håndtering
af tag- og overfladevand, som spildevandsforsynings‐
selskaber, der er omfattet af lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forholds § 2, stk. 1,
vil betale for efter reglerne i bekendtgørelse om spil‐
devandsforsyningsselskabers medfinansiering af kom‐
munale og private projekter vedrørende tag- og over‐
fladevand (medfinansieringsbekendtgørelsen), hvis de
før den 1. januar 2021 gældende regler i medfinan‐
sieringsbekendtgørelsen fortsat finder anvendelse på
projektet, jf. § 6, stk. 2, i lov nr. 2210 af 29. december
2020 og § 12, stk. 2-6, i bekendtgørelse nr. 2275 af
30. december 2020 om spildevandsforsyningsselska‐
bers omkostninger til klimatilpasning i forhold til tag-
og overfladevand og omkostninger til projekter uden
for selskabernes egne spildevandsanlæg og med andre
parter i øvrigt (omkostningsbekendtgørelsen).
6)
Eksisterende områder uden for kloakeringsområder,
hvor der afledes til nedsivningsanlæg, og planlagte
områder uden for kloakeringsområder, hvor der skal
ske afledning til nedsivningsanlæg.
7)
Eksisterende områder uden for kloakeringsområder,
hvor der sker rensning svarende til et bestemt renseni‐
veau, og planlagte områder uden for kloakeringsområ‐
der, hvor der skal ske rensning svarende til et bestemt
renseniveau.
8)
Hvordan spildevandet i øvrigt bortskaffes i kommu‐
nen, f.eks. ved udsprøjtning.
9)
Hvilket vandområde spildevandet fra de enkelte op‐
lande udledes eller ønskes udledt til, udløbenes place‐
ring og de forventede udledte mængder af spildevand.
Hvilke ejendomme, der forventes at skulle afgive are‐
al eller få pålagt servitut ved gennemførelse af projek‐
ter i overensstemmelse med spildevandsplanen.
11) Om forventet gennemførelse i de enkelte kloakerin‐
gsområder mv.
Stk. 2.
For planlagte områder udpeget i henhold til § 5,
stk. 1, nr. 6, skal kommunalbestyrelsen i spildevandsplanen
endvidere sandsynliggøre, at der kan ske nedsivning i de ud‐
pegede områder, herunder at geologiske og hydrogeologiske
forhold ikke taler herimod, og at nedsivning i de udpegede
områder ikke strider mod reglerne i bekendtgørelsens § 37.
Stk. 3.
Forinden det i et spildevandsplanforslag anføres,
at der etableres et fælles spildevandsanlæg, der ikke er ejet
af et spildevandsforsyningsselskab, skal berørte bolig- og
grundejere oprette et spildevandslav, der varetager anlæg‐
gets etablering, drift og vedligeholdelse. Udkast til lavets
vedtægter skal foreligge samtidig med planforslagets offent‐
liggørelse. De endelige vedtægter tinglyses på de berørte
ejendomme, når det fælles spildevandsanlæg er optaget i
spildevandsplanen.
§ 6.
Kommunalbestyrelsens plan for bortskaffelse af spil‐
devand skal ud over de i § 5 oplistede oplysninger og kort‐
bilag indeholde:
1) Serviceniveau for håndtering af tag- og overfladevand,
som er fastsat af kommunalbestyrelsen i medfør af reg‐
lerne i bekendtgørelse nr. 2276 af 30. december 2020
om fastsættelse af serviceniveau m.v. for håndtering
af tag- og overfladevand for et givent område, der er
defineret og begrundet.
2) Kommunalbestyrelsens beslutning, hvis kommunalbe‐
styrelsen har pålagt spildevandsforsyningsselskabet at
fastsætte serviceniveauer for håndtering af tag- og
overfladevand i overensstemmelse med reglerne i be‐
kendtgørelse nr. 2276 af 30. december 2020 om fast‐
sættelse af serviceniveau m.v. for håndtering af tag- og
overfladevand.
3) Kommunalbestyrelsens beslutning, hvis kommunalbe‐
styrelsen har pålagt spildevandsforsyningsselskabet at
anvende lokale data for skadesværdier for bygninger og
inventar til fastsættelse og beregning af serviceniveau i
overensstemmelse med § 4, stk. 4, i bekendtgørelse nr.
2276 af 30. december 2020 om fastsættelse af service‐
niveau m.v. for håndtering af tag- og overfladevand.
4) Serviceniveau for de afgrænsede adgangsveje til kriti‐
ske sundhedsfunktioner med dokumentation for fare for
oversvømmelse i en grad, der gør vejen ufarbar, jf. bi‐
lag 1 til bekendtgørelse nr. 2276 af 30. december 2020
om fastsættelse af serviceniveau m.v. for håndtering af
tag- og overfladevand.
5) Hvorvidt et spildevandsforsyningsselskab generelt skal
have mulighed for at foretage supplerende klimatilpas‐
ningstiltag, der har til formål at reducere skadesom‐
kostningerne fra tag- og overfladevand, som selskabet
har ansvar for at håndtere i overensstemmelse med § 3,
stk. 4, i bekendtgørelse nr. 2275 af 30. december 2020
om spildevandsforsyningsselskabers omkostninger til
klimatilpasning i forhold til tag- og overfladevand og
10)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
30. december 2020.
3
Nr. 2292.
omkostninger til projekter uden for selskabernes egne
spildevandsanlæg og med andre parter i øvrigt.
§ 7.
Kommunalbestyrelsen skal ajourføre planen for bort‐
skaffelse af spildevand i kommunen, herunder ajourføre op‐
landsgrænser og oplysninger om forventet gennemførelse i
de enkelte kloakeringsområder mv., når der sker ændringer i
forudsætningerne herfor.
Kapitel 4
Behandling af forslag til og vedtagelse af spildevandsplan
§ 8.
Kommunalbestyrelsens forslag til spildevandsplan
skal forhandles med spildevandsforsyningsselskaber i kom‐
munen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens forslag til spildevandsplan
skal efter forhandling offentliggøres med op‐ lysning om, at
der inden for en frist på mindst 8 uger efter offentliggørelsen
er adgang til at kommentere det fremlagte forslag over for
kommunalbestyrelsen.
Stk. 3.
Offentliggørelse kan ske udelukkende på kommu‐
nens hjemmeside.
§ 9.
Kommunalbestyrelsen offentliggør den vedtagne spil‐
devandsplan. Offentliggørelse kan ske udelukkende på kom‐
munens hjemmeside.
Kapitel 5
Kommunalbestyrelsens registrering af oplysninger til brug
for ejendomshandler
§ 10.
Kommunalbestyrelsen indberetter digitalt til regis‐
tret PlansystemDK oplysninger om følgende:
1) Eksisterende og planlagte kloakoplande, jf. § 5, stk. 1,
nr. 2.
2) Områder, hvor kommunalbestyrelsen er indstillet på at
ophæve tilslutningsretten og -pligten helt eller delvis,
jf. § 5, stk. 1, nr. 3.
Stk. 2.
Oplysninger omfattet af stk. 1, nr. 1 og 2, indberet‐
tes samtidig med offentliggørelsen af forslag til eller den
endeligt vedtagne spildevandsplan eller tillæg hertil.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal senest den 31. decem‐
ber 2015 have indberettet alle oplysninger i medfør af stk.
1 til PlansystemDK. Forslag til spildevandsplan eller tillæg
hertil indberettes dog først fra 1. januar 2016.
§ 11.
Kommunalbestyrelsen indberetter digitalt til Byg‐
nings- og Boligregistret (BBR) oplysninger om følgende:
1) Udnyttede tilladelser udstedt i medfør af lovens § 28,
stk. 1, og § 19, stk. 1 og 2, til håndtering af spildevand
på ejendomme omfattet af kapitel 14.
2) Tilladelse til hel eller delvis udtræden af et spilde‐
vandsforsyningsselskab, jf. § 16, udstedt efter den 1.
januar 2012.
3) Afgørelser i medfør af lovens § 28, stk. 4, og § 30, stk.
1.
4) Indgåede kontraktlige medlemskaber i medfør af § 7
a, stk. 1, i lovbekendtgørelse om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v.
5) Ejendommens afløbsforhold.
Stk. 2.
Indberetninger efter stk. 1, nr. 1, skal ske senest 14
dage efter, at anlægget er færdigmeldt. Indberetninger efter
stk. 1, nr. 2 og 3, skal senest ske 14 dage efter tilladelse
eller påbud er meddelt adressat. Indberetninger efter stk. 1,
nr. 4, skal ske senest 14 dage efter kommunalbestyrelsens
modtagelse af indrapportering fra spildevandsforsyningssel‐
skabet. Kommunalbestyrelsen skal senest den 31. december
2015 have indberettet alle eksisterende oplysninger i medfør
af stk. 1, nr. 2-5, i Bygnings- og Boligregistret (BBR).
Stk. 3.
Indberetninger efter stk. 1, nr. 5, skal ske i takt
med, at oplysninger fra byggesagsbehandling, miljøsagsbe‐
handling mv. tilvejebringes, herunder modtages fra ejen‐
domsejere, jf. § 19 i bekendtgørelse om ajourføring fra
Bygnings- og Boligregistret (BBR).
Stk. 4.
Eksisterende udnyttede tilladelser omfattet af stk.
1, nr. 1 og 2, skal indberettes i det omfang, kommunen i øv‐
rigt foretager sagsbehandling i forbindelse med tilladelsen.
Kapitel 6
Tilslutning af spildevand til spildevandsanlæg
§ 12.
Inden for et i spildevandsplanen fastlagt kloakop‐
land for spildevandsanlæg, der er ejet af et spildevandsfor‐
syningsselskab, er grundejerne forpligtede til for egen reg‐
ning at tilslutte spildevand til spildevandsanlægget gennem
lukkede ledninger, når der er ført stikledning frem til grund‐
grænsen. jf. lovens § 28, stk. 4.
Stk. 2.
Uanset stk. 1, kan tag- og overfladevand dog fø‐
res gennem åbne ledninger, såfremt tilladelsesmyndigheden
konkret vurderer, at det kan ske teknisk, miljømæssigt og
hygiejnemæssigt forsvarligt.
§ 13.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse til tilslut‐
ning til spildevandsanlæg, der er ejet af et spildevandsforsy‐
ningsselskab, samt dertil hørende udløbsledninger, jf. lovens
§ 28, stk. 3. Hvis en virksomhed tilsluttes et spildevandsfor‐
syningsselskabs udløbsledning, og tilslutningen sker efter et
spildevandsforsyningsselskabs renseanlæg, betragtes tilslut‐
ningen som særskilt udledning efter lovens § 28, stk. 1
og 2, jf. bekendtgørelsens kapitel 9. Kommunalbestyrelsen
meddeler ligeledes tilladelse efter lovens § 28, stk. 3, til til‐
slutning af spildevand til spildevandsanlæg, der ikke er ejet
af et spildevandsforsyningsselskab, inden for spildevandsan‐
læggets kapacitet, når spildevandet efterfølgende ledes til et
spildevandsanlæg, der er ejet af et spildevandsforsyningssel‐
skab.
Stk. 2.
Virksomheder opført på bilag 2 i bekendtgørelse
om godkendelse af listevirksomhed, virksomheder omfattet
af bekendtgørelse om virksomheder, der forarbejder emner
af jern, stål eller andre metaller og virksomheder omfattet af
bekendtgørelse om miljøkrav for mellemstore fyringsanlæg
skal indgive ansøgning til kommunalbestyrelsen om tilladel‐
se efter lovens § 28, stk. 3, ved anvendelse af den digitale
selvbetjening, Byg og Miljø.
Stk. 3.
Ved fastsættelse af vilkår i en tilladelse meddelt
efter lovens § 28, stk. 3, skal kommunalbestyrelsen sikre, at
afledningen ikke er til hinder for, at et spildevandsanlæg, der
er ejet af et spildevandsforsyningsselskab, kan opfylde sin
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
30. december 2020.
4
Nr. 2292.
tilladelse til udledning, herunder at miljøkvalitetskravene for
det berørte vandområde sikres opfyldt.
Stk. 4.
Meddelelse af tilladelse efter stk. 1, 3. pkt., kræver
skriftlig accept fra den ansvarlige for spildevandsanlægget,
der ikke er ejet af et spildevandsforsyningsselskab.
§ 14.
Følgende afgørelser, jf. § 13, kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed:
1) Tilslutning af husspildevand fra husstande med en an‐
lægskapacitet på 30 PE eller derunder med tilhørende
tag- og overfladevand fra befæstede arealer.
2) Tilslutning af processpildevand fra virksomheder med
en anlægskapacitet på 30 PE eller derunder med tilhø‐
rende tag- og overfladevand, når spildevandet efter sit
indhold kan omregnes til PE og i øvrigt ikke indeholder
andre stoffer, end hvad der sædvanligt forekommer i
husspildevand, eller har en væsentlig anden sammen‐
sætning end husspildevand.
3) Tilslutning af tag- og overfladevand i øvrigt, dog med
undtagelse af overfladevand fra veje, jernbaner og be‐
fæstede arealer, der anvendes til parkering for mere end
20 biler.
§ 15.
Tilladelsesmyndigheden skal revurdere tilslutnings‐
tilladelser givet i medfør af lovens § 28, stk. 3, til virksom‐
heder omfattet af bilag 1 i bekendtgørelse om godkendelse
af listevirksomhed, når EU-Kommissionen har offentliggjort
en BAT-konklusion i EU-Tidende, der vedrører virksomhe‐
dens hovedlistepunkt. Krav om revurdering gælder udeluk‐
kende for virksomheder med et hovedlistepunkt, som er om‐
fattet af den offentliggjorte BAT-konklusion.
Stk. 2.
Tilladelsesmyndigheden tilrettelægger revurderin‐
gen på en sådan måde, at ændringer på virksomheden som
følge af ajourførte vilkår kan gennemføres senest fire år
efter offentliggørelsen af BAT-konklusionen i EU-Tidende,
jf. stk. 5.
Stk. 3.
Revurderingen skal omfatte de vilkår i tilladelsen,
som er omfattet af BAT-konklusionen.
Stk. 4.
På baggrund af revurderingen træffer tilladelses‐
myndigheden afgørelse om, at vilkårene skal ændres, eller
at revurderingen ikke medfører ændringer i virksomhedens
tilladelse.
Stk. 5.
Tilladelsesmyndigheden skal fastsætte en frist for
gennemførelsen af ændringer på virksomheden som følge
af ajourførte vilkår. Fristen skal fastsættes, så den udløber
senest fire år efter offentliggørelsen af BAT-konklusionen
i EU-Tidende. For ændringer, som ikke følger af BAT-kon‐
klusionen, kan tilladelsesmyndigheden fastsætte en anden
gennemførelsesfrist.
Kapitel 7
Ophævelse af tilslutningsretten og -pligten
§ 16.
Tilladelse til hel eller delvis udtræden af et spilde‐
vandsforsyningsselskab kan meddeles af kommunalbestyrel‐
sen, hvis følgende forudsætninger er opfyldt:
1) Der er overensstemmelse med kommunalbestyrelsens
plan for bortskaffelse af spildevand i kommunen, jf. §
5, stk. 1, nr. 3.
Der er enighed herom mellem grundejeren og kommu‐
nalbestyrelsen.
3) Der sker ikke en væsentlig forringelse af spildevands‐
forsyningsselskabets samlede økonomi.
4) Spildevandsforsyningsselskabet kan fortsat fungere
teknisk forsvarligt.
Stk. 2.
Hel eller delvis udtræden af spildevandsforsy‐
ningsselskabet forudsætter, at tilladelse til alternativ bort‐
skaffelse eller afledning er meddelt. Tilladelse til alternativ
bortskaffelse kan meddeles, hvis følgende forudsætninger er
opfyldt:
1) Målene for kvaliteten og anvendelsen af vandløb, søer
og kystvande samt målene for anvendelsen og beskyt‐
telsen af grundvandet, som fastsat i bekendtgørelser
om henholdsvis miljømål og indsatsprogram udstedt i
medfør af lov om vandplanlægning ikke tilsidesættes.
2) Kravene i bekendtgørelsens kapitel 10 fastholdes, uan‐
set at der sker reduktion i den godkendte kapacitet.
3) Den samlede spildevandsmængde renses ikke dårligere
end hidtil.
Stk. 3.
Når de ejendomme, der har fået tilladelse efter
stk. 1, er trådt ud af spildevandsforsyningsselskabet, skal det
indføres i en spildevandsplan, jf. § 5, stk. 1, nr. 9.
Kapitel 8
Udledning af spildevand til vandløb, søer eller havet
§ 17.
Ansøgning om tilladelse efter lovens § 28, stk. 1 og
2, til udledning af spildevand til vandløb, søer eller havet
skal indsendes til kommunalbestyrelsen.
Stk. 2.
I sager efter lovens § 28, stk. 2, videresender kom‐
munalbestyrelsen ansøgningen ledsaget af kommunalbesty‐
relsens bemærkninger til Miljøstyrelsen.
Stk. 3.
Virksomheder omfattet af bilag 1 og 2 i bekendt‐
gørelse om godkendelse af listevirksomhed, skal indgive
ansøgning om tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, ved anven‐
delse af den digitale selvbetjening, Byg og Miljø.
Stk. 4.
Virksomheder omfattet af bekendtgørelse om virk‐
somheder, der forarbejder emner af jern, stål eller andre
metaller og virksomheder omfattet af bekendtgørelse om
miljøkrav for mellemstore fyringsanlæg skal indgive ansøg‐
ning om tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, ved anvendelse
af den digitale selvbetjening, Byg og Miljø.
Stk. 5.
Hvis Miljøstyrelsen er myndighed efter lovens §
28, stk. 2, videresendes ansøgningen, jf. stk. 3 eller 4, auto‐
matisk til Miljøstyrelsen via den digitale selvbetjening, Byg
og Miljø.
Stk. 6.
Miljøstyrelsen træffer afgørelse om, hvem der er
tilladelsesmyndighed i de tilfælde, hvor der er uenighed
mellem kommunalbestyrelsen og Miljøstyrelsen herom. Af‐
gørelsen kan ikke påklages til anden administrativ myndig‐
hed.
Stk. 7.
Tilladelsesmyndigheden afgør, hvilke oplysninger
der skal foreligge i forbindelse med ansøgningen, medmin‐
dre der er fastsat andet i denne bekendtgørelse eller i andre
regler.
Stk. 8.
Tilladelsesmyndigheden offentliggør tilladelser
meddelt efter lovens § 28, stk. 1, til spildevandsforsynings‐
2)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
30. december 2020.
5
Nr. 2292.
selskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, på sin
hjemmeside.
Stk. 9.
Ved meddelelse af tilladelse efter lovens § 28, stk.
1, til fælles spildevandsanlæg, der ikke er ejet af et spilde‐
vandsforsyningsselskab, skal kommunalbestyrelsen navnlig
påse, at følgende forudsætninger er opfyldt:
1) Gennemførelsen af projektet må ikke stride mod hensy‐
net til en forsvarlig og hensigtsmæssig byudvikling.
2) Gennemførelsen af projektet skal være i overensstem‐
melse med spildevandsplanen og bekendtgørelser om
henholdsvis miljømål og indsatsprogram udstedt i med‐
før af lov om vandplanlægning.
§ 18.
Følgende afgørelser efter lovens § 28, stk. 1, kan
ikke påklages til anden administrativ myndighed:
1) Udledning af husspildevand fra husstande og virksom‐
heder med en anlægskapacitet på 30 PE eller derunder
med tilhørende tag- og overfladevand fra befæstede
arealer.
2) Udledning af processpildevand fra virksomheder med
en anlægskapacitet på 30 PE eller derunder med tilhø‐
rende tag- og overfladevand, når spildevandet efter sit
indhold kan omregnes til PE og i øvrigt ikke indeholder
andre stoffer, end hvad der sædvanligt forekommer i
husspildevand, eller har en væsentlig anden sammen‐
sætning end husspildevand.
3) Udledning af tag- og overfladevand i øvrigt, dog med
undtagelse af overfladevand fra veje, jernbaner og be‐
fæstede arealer, der anvendes til parkering for mere end
20 biler.
§ 19.
Ved ansøgning om etablering af nedsivningsanlæg,
hvor afstanden fra nedsivningsanlæg til vandløb, søer eller
havet er mindre end 25 meter, finder §§ 17-18 tilsvarende
anvendelse.
Stk. 2.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal det
sikres, at følgende betingelser er opfyldt:
1) De hydrogeologiske forhold sandsynliggør, at aflednin‐
gen kan ske uden risiko for forurening af anlæg til
indvinding af vand.
2) Afledningen vil ikke medføre forurening af grund‐
vandsressourcer, der er anvendelige til vandforsynings‐
formål.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1 kan
ikke påklages til anden administrativ myndighed.
§ 20.
Tilladelsesmyndigheden fastsætter i tilladelsen spil‐
devandsanlæggets kapacitet.
Kapitel 9
Særligt om udledning fra og kontrol med renseanlæg, der er
ejet af et spildevandsforsyningsselskab
§ 21.
Renseanlæg med en godkendt kapacitet på 2.000
PE eller derover med udledning til vandløb eller søer skal
overholde de i § 22, stk. 1, nr. 1 og 2, anførte krav til
organisk stof.
Stk. 2.
Renseanlæg med en godkendt kapacitet på 5.000
PE eller derover skal overholde de i § 22, stk. 1, nr. 1-4, og
stk. 2, anførte krav til organisk stof, fosfor og kvælstof.
Stk. 3.
Renseanlæg med en godkendt kapacitet fra og
med 5.000 PE og op til 15.000 PE, der har en eksisterende
tilladelse, hvor der ikke er stillet krav til kvælstof, jf. § 22,
stk. 1, nr. 4, skal dog alene overholde de i § 22, stk. 1, nr.
1-3, anførte krav til organisk stof og fosfor, indtil tilladelsen
ændres i forbindelse med etablering af nyt renseanlæg eller
forøgelse af anlæggets allerede godkendte kapacitet.
§ 22.
Medmindre strengere krav er fastsat i en tilladelse
til spildevandsudledning efter lovens § 28 eller påbydes i
medfør af lovens § 30, må spildevandets indhold af følgende
stoffer i de i § 21 omhandlede tilfælde ved udledning maksi‐
malt være:
1) Organisk stof COD < 75 mg/l.
2) Organisk stof BI5 (modificeret) < 15 mg/l.
3) Total fosfor P <1,5 mg/l.
4) Total kvælstof N < 8 mg/l.
Stk. 2.
For anlæg med en godkendt kapacitet fra og med
100.000 PE, som udleder til ferskvand, må det i stk. 1, nr. 3,
nævnte krav dog maksimalt være < 1 mg/l.
§ 23.
Renseanlæg med en godkendt kapacitet på 30 PE el‐
ler derover skal udtage egenkontrolprøver i såvel tilløb som
afløb. Ved egenkontrolprøver forstås prøver, hvor prøveud‐
tagning og måling forestås eller rekvireres af spildevands‐
forsyningsselskabet. Egenkontrolprøver udtages og måles i
overensstemmelse med bekendtgørelse om kvalitetskrav til
miljømålinger. Egenkontrolprøver skal være jævnt fordelt
over året eller fordelt i forhold til anlæggets drifts- og be‐
lastningsmønster.
Stk. 2.
Ved udtagelse af egenkontrolprøver efter stk. 1
skal prøvetagningsmetoden i bilag 1 anvendes. Antallet af
egenkontrolprøver, der skal måles som akkrediteret teknisk
prøvning af akkrediteret laboratorium, skal som minimum
udgøre det antal og måles for de parametre, der fremgår af
bilag 1. Antallet af egenkontrolprøver, hvor måling skal ske
akkrediteret, skal fastsættes i tilladelsen efter lovens § 28.
Stk. 3.
Renseanlæg skal i prøveudtagningsdøgnet måle
vandmængden, der udledes fra renseanlægget. Renseanlæg
med en godkendt kapacitet på under 2000 PE kan dog fore‐
tage en skønsmæssig beregning af vandmængden.
Stk. 4.
Vilkår om udtagning, måling og antal af prøver for
de i bilag 1 nævnte parametre, der er fastsat i en tilladelse
efter lovens § 28, stk. 1, eller i et påbud efter lovens §
30, erstattes af kravene nævnt i stk. 1 og 2. Ændring af
tilladelser alene for at erstatte kravene er ikke nødvendig,
med mindre skærpede krav skal opretholdes i tilladelsen.
Stk. 5.
Spildevandsforsyningsselskaber indberetter senest
8 uger efter prøvetagning godkendte og kontrollerede resul‐
tater af vilkårs- og bekendtgørelsesfastsatte egenkontrolprø‐
ver, herunder analysedata, i et format fastsat af tilsynsmyn‐
digheden til den fællesoffentlige database PULS.
§ 24.
Miljøstyrelsen kontrollerer, om krav til udledning af
de i bilag 1 nævnte parametre fastsat i en tilladelse efter lo‐
vens § 28 er overholdt. Kontrollen foretages mindst en gang
årligt som en beregning baseret på alle egenkontrolprøver,
udtaget fra renseanlæggets afløb inden for 12 på hinanden
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
30. december 2020.
6
Nr. 2292.
følgende måneder. En ny kontrolperiode kan påbegyndes
inden udløbet af den forudgående kontrolperiode.
Stk. 2.
Den i stk. 1 nævnte kontrol gælder tilsvarende for
de i §§ 21-22 nævnte krav til udledning.
Stk. 3.
I det omfang, der foreligger afløbsprøver udtaget
af Miljøstyrelsen som led i tilsyn, indgår disse i den i stk. 1
nævnte kontrol.
Stk. 4.
I forbindelse med kontrol efter stk. 1 skal rensean‐
læg med en godkendt kapacitet på 100 PE eller derover kon‐
trolleres ved anvendelse af retningslinjerne i den til enhver
tid gældende danske standard for afløbskontrol og statistisk
kontrolberegning af afløbsdata. Det samme gælder for de
i §§ 21-22 anførte koncentrationer, idet standardens bereg‐
ningsmetode for transportkontrol skal anvendes.
Stk. 5.
Vilkår om kontrolberegning, der er fastsat i en
tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, eller i et påbud efter
lovens § 30, og som vedrører de i bilag 1 nævnte parametre,
erstattes af kravene i denne bestemmelse.
Kapitel 10
Begrænsning af udledning af kvælstof og fosfor i
forbindelse med større industrielle virksomheders udledning
af spildevand til vandløb, søer eller havet
§ 25.
Dette kapitel regulerer udledningstilladelser for stør‐
re industrielle spildevandsanlæg, når der gives tilladelse ef‐
ter lovens § 28, stk. 1 og 2, til årlig udledning af 22 tons
kvælstof eller 7,5 tons fosfor eller derover til vandløb, søer
eller havet.
Stk. 2.
Hvis en virksomhed tilsluttes et spildevandsforsy‐
ningsselskabs spildevandsanlægs udløbsledning, og tilslut‐
ningen sker efter et spildevandsforsyningsselskabs rensean‐
læg, betragtes tilslutningen for hele virksomhedens spilde‐
vandsudlednings vedkommende som særskilt udledning ef‐
ter lovens § 28, stk. 1 og 2.
§ 26.
Udledning af kvælstof og fosfor, der er omfattet af
§ 25, skal nedbringes mest muligt ved anvendelse af den
bedste tilgængelige teknik, jf. lovens § 3, medmindre be‐
kendtgørelser om henholdsvis miljømål og indsatsprogram
udstedt i medfør af lov om vandplanlægning stiller strengere
krav til kvaliteten af vandområderne.
Stk. 2.
Udledning af kvælstof og fosfor må ikke være
til hinder for opfyldelse af det for vandområdet fastsatte
miljømål.
§ 27.
Ansøgning om tilladelse til udledning af kvælstof
og fosfor efter dette kapitel, og efter § 17, stk. 3, skal være
skriftlig og skal ledsages af følgende oplysninger, dog med
de afvigelser som følger af den enkelte virksomheds eller
det enkelte spildevandsanlægs karakter:
1) Redegørelse for det valgte projekt til fjernelse eller
nedbringelse af kvælstof og fosfor i udledningen af
spildevandet. Der skal herunder redegøres for de græn‐
seværdier for og mængder af kvælstof og fosfor, som
udledningen kan nedbringes til. Desuden skal der rede‐
gøres for de foranstaltninger, virksomheden agter at
foretage for at opnå de lavest mulige grænseværdier og
mængder.
Oplysninger om det valgte projekts forhold til de på
området eksisterende alternative teknologier samt op‐
lysninger om de afledte økonomiske virkninger med
henblik på en begrænsning af udledningen af kvælstof
og fosfor.
3) Redegørelse for mulighederne for teknisk udviklingsar‐
bejde med henblik på forbedrede muligheder for fjer‐
nelse af eller yderligere nedbringelse af kvælstof og
fosfor.
4) Redegørelse for mulighederne for at nedbringe eller
fjerne udledningen af kvælstof og fosfor, herunder ved
ændret råvareanvendelse, reduktion eller fjernelse af
den pågældende produktion fra virksomheden.
5) I fornødent omfang sådanne økonomiske eller regn‐
skabsmæssige oplysninger vedrørende virksomheden
og dennes drift, som kan danne grundlag for tilladelses‐
myndighedens vurdering af, hvilke foranstaltninger der
kan gennemføres for at fjerne eller nedbringe udlednin‐
gen af kvælstof og fosfor.
Stk. 2.
Såfremt ansøgningen ikke indeholder de efter til‐
ladelsesmyndighedens skøn nødvendige oplysninger, skal
virksomheden skriftligt have meddelelse herom. Det skal
angives, hvilke yderligere oplysninger der ønskes, og der
skal fastsættes en tidsfrist for virksomheden til at fremsende
oplysningerne.
§ 28.
Tilladelsesmyndigheden træffer afgørelse om tilla‐
delse til udledning af kvælstof og fosfor i overensstemmelse
med § 26.
Stk. 2.
En tilladelse skal indeholde en redegørelse for og
en vurdering af de oplysninger, som virksomheden har givet
i ansøgningen, herunder en angivelse af de hovedhensyn,
der har været bestemmende for afgørelsen. Desuden skal
tilladelsen indeholde vilkår for den tilladte udledning af
kvælstof og fosfor, herunder fastsættelse af den egenkontrol,
som virksomheden skal foretage.
Kapitel 11
Forbud mod tilførsel af visse stoffer direkte til grundvandet
§ 29.
Der kan ikke meddeles tilladelse til tilførsel af de
i bilag 2 nævnte stoffer til grundvandet, hvis tilførsel til
grundvandet sker uden gennemsivning af jordoverfladen el‐
ler undergrunden, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan dog til videnskabelige
formål til karakterisering, beskyttelse eller genopretning af
vandområder meddele tilladelse til tilførsel af de i bilag 2
nævnte stoffer til grundvandet. Det er dog en forudsætning
for meddelelse af tilladelse, at
1) stofferne er begrænsede til de mængder, der er strengt
nødvendige for de pågældende videnskabelige formål,
og
2) stofferne forekommer i mængder, der er så ringe, at det
modtagende grundvands kvalitet ikke forringes.
2)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
30. december 2020.
7
Nr. 2292.
Kapitel 12
Anvendelseskrav til bundfældningstanke
§ 30.
Stiller tilladelsesmyndigheden i en spildevandstilla‐
delse eller ved meddelelse af påbud, jf. lovens §§ 19 og 20
samt §§ 28 og 30, krav om etablering af bundfældningstank,
skal myndigheden stille følgende vilkår:
1) Bundfældningstanken skal kunne tilbageholde bund‐
fældeligt stof og flydestof.
2) Bundfældningstanken skal være placeret således, at
tømning af alle kamre kan foregå fra terræn.
3) Bundfældningstanke op til 50 PE skal være CE-mær‐
ket, jf. bekendtgørelse om markedsføring, salg og mar‐
kedskontrol af byggevarer, og udført i overensstemmel‐
se med alle kravene i DS/EN 12566-1 >>Små spilde‐
vandsanlæg op til 50 PE - præfabrikerede septiktan‐
ke<< og DS/EN 12566-4 >>Små spildevandsanlæg op
til 50 PE - Septiktanke - Præfabrikerede sæt til samling
på stedet<< med følgende tilføjelser:
a) Det tilladelige udslip ved hydraulisk prøvning, jf.
DS/EN 12566-1 Annex B, må maksimum være 5 g.
b) Bundfældningstankens styrke, jf. DS/EN 12566-1
Annex D, skal svare til en jorddækning på 1,5 me‐
ter over udløbet og samtidig et grundvandsspejl i
terræn.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for bundfældningstanke, som er
en integreret del af et minirenseanlæg.
Kapitel 13
Spildevandsbortskaffelse fra spredt bebyggelse
§ 31.
Ved spredt bebyggelse omfattet af dette kapitel for‐
stås enkelte eller fælles udledninger fra ejendomme med en
samlet spildevandsbelastning på 30 PE eller derunder.
Stk. 2.
Virksomheder, der ikke er godkendelsespligtige ef‐
ter lovens kapitel 5, er omfattet af § 32 og § 35, når følgende
er opfyldt:
1) Spildevandet, bortset fra tag- og overfladevand, kan
efter sit indhold omregnes til PE.
2) Spildevandet indeholder ikke andre stoffer, end hvad
der sædvanligvis forekommer i husspildevand.
3) Den samlede spildevandsbelastning er på 30 PE eller
derunder.
Stk. 3.
Virksomheder, der er godkendelsespligtige efter lo‐
vens kapitel 5, hvorefter virksomhedens udledningstilladelse
også er reguleret, er ikke omfattet af § 32 og § 35, medmin‐
dre
1) virksomheden alene udleder husspildevand og tag- og
overfladevand, og
2) den samlede spildevandsbelastning er på 30 PE eller
derunder.
§ 32.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse efter lo‐
vens § 28, stk. 1, til spildevandsafledning fra spredt bebyg‐
gelse. Kommunalbestyrelsen skal i tilladelsen stille udleder‐
krav til renseniveau, der mindst opfylder det i spildevands‐
planen fastsatte renseniveau for området, jf. § 5, stk. 1, nr. 6
og 7.
Stk. 2.
I forbindelse med meddelelse af påbud efter lo‐
vens § 30 om forbedret spildevandsafledning til ejendomme
beliggende i spredt bebyggelse skal kommunalbestyrelsen
stille udlederkrav, jf. bilag 3, der mindst opfylder det i spil‐
devandsplanen fastsatte renseniveau for området, jf. § 5, stk.
1, nr. 6 og 7.
Stk. 3.
Ved meddelelse af tilladelse, jf. stk. 1 og påbud,
jf. stk. 2 skal krav til rensning stilles i henhold til de i
bekendtgørelsens bilag 3 angivne udlederkrav.
Stk. 4.
Ved påbud om nedsivning efter lovens § 30, stk.
5, finder bekendtgørelsens § 37, stk. 1, nr. 1-6 tilsvarende
anvendelse.
§ 33.
Ved meddelelse af tilladelse efter lovens § 28, stk.
1, til spildevandsrensning fra spredt bebyggelse fra præfa‐
brikerede og CE-mærkede biologiske og/eller kemiske spil‐
devandsanlæg skal kommunalbestyrelsen stille vilkår om
etablering af en serviceordning for driften af spildevandsan‐
lægget, herunder vilkår om slamtømning, driftseftersyn og
egenkontrolprøver.
Stk. 2.
Ejeren af det præfabrikerede og CE-mærkede bio‐
logiske og/eller kemiske spildevandsanlæg er ansvarlig for
dets drift, herunder for etablering og opretholdelse af en
serviceordning for anlægget, jf. stk. 1. En serviceaftale skal
indgås skriftligt mellem anlægsejeren og den, der fremtidigt
skal forestå serviceordningen (den serviceansvarlige). Ser‐
viceordningen skal etableres inden idriftsættelsen af spilde‐
vandsanlægget. Hvis spildevandsanlægget er etableret efter
§ 7 a i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v.,
er spildevandsforsyningsselskabet ansvarlig for, at der til
enhver tid består en serviceordning, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Ved meddelelse af tilladelse efter lovens § 28, stk.
1, til spildevandsafledning fra spredt bebyggelse fra andre
spildevandsanlæg end de i stk. 1 nævnte anlæg kan kom‐
munalbestyrelsen stille vilkår om etablering af en service‐
ordning for driften af spildevandsanlægget, såfremt dette
vurderes nødvendigt under hensyn til anlæggets indretning
og risiko for nedbrud.
§ 34.
Præfabrikerede og CE-mærkede biologiske og/eller
kemiske spildevandsanlæg skal som minimum undergå ser‐
viceeftersyn, jf.§ 33, én gang årligt. Den serviceansvarlige,
jf. § 33, stk. 2, skal følge anlæggets manualer og anvisnin‐
ger, for så vidt angår kvalitet, montering, installation, drift
og vedligeholdelse, herunder anvende de foreskrevne pro‐
dukter og reservedele. Der skal ved hvert serviceeftersyn
som minimum udføres egenkontrol for overholdelse af ren‐
seniveauet for området, der udledes til, jf. bilag 3. På grund‐
lag af serviceeftersynet udarbejder den serviceansvarlige en
rapport om egenkontrollens resultater, som sendes til anlæg‐
gets ejer og tilsynsmyndigheden, og hvoraf det fremgår, hvis
der er behov for tekniske eller funktionsmæssige ændringer
af anlægget mv.
Stk. 2.
Den serviceansvarlige skal ved udførelse af egen‐
kontrol som minimum anvende måleudstyr, der opfylder den
målenøjagtighed, der fremgår af bekendtgørelse om kvali‐
tetskrav til miljømålinger, vedrørende COD, BI5, NH4 og
ortofosfat, herunder oplyse i servicerapporten hvilket analy‐
seudstyr der er benyttet.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
30. december 2020.
8
Nr. 2292.
Stk. 3.
Den serviceansvarlige skal have en vagtordning,
således at ventetid på service og reparation mv. maksimalt er
24 timer på hverdage eksklusiv lørdag-søndag.
§ 35.
Ved meddelelse af påbud efter lovens § 30 om
forbedret spildevandsafledning skal følgende forudsætninger
være opfyldt:
1) Ejendommens afløbsforhold og udledning skal være
fastlagt.
2) Ejendommens udledning skal bidrage til forurening af
det omhandlede nedstrøms liggende vandområde.
3) Der skal være dokumentation for, at det omhandlede
nedstrøms liggende vandområde er forurenet af spilde‐
vand i et omfang, der gør, at det miljømål for vand‐
området, der er fastsat i bekendtgørelse om miljømål
udstedt i medfør af lov om vandplanlægning, ikke er
opfyldt.
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 2 og 3, finder ikke anvendelse ved
meddelelse af påbud om forbedring af uhygiejniske forhold
affødt af udledningen.
Kapitel 14
Afledning af spildevand til jorden (nedsivning)
§ 36.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse efter lo‐
vens § 19, stk. 1, til etablering af nedsivningsanlæg, jf. §§
37, 38 og 40.
§ 37.
Tilladelse til nedsivningsanlæg med en anlægskapa‐
citet på 30 PE eller derunder, hvor spildevandet ikke inde‐
holder andre stoffer, end hvad der sædvanligvis forekommer
i husspildevand eller har en væsentlig anden sammensæt‐
ning end husspildevand, kan meddeles, når følgende betin‐
gelser er opfyldt:
1)
Der er udført undersøgelser, der viser, at jordbunden
på ejendommen er egnet til nedsivning.
2)
Nedsivningsanlægget dimensioneres, placeres og ud‐
føres således, at der ikke opstår overfladisk afstrøm‐
ning, overfladegener, uhygiejniske forhold eller gener
i øvrigt.
3)
Spildevandet passerer en bundfældningstank, forinden
det ledes til nedsivningsanlæg.
4)
Nedsivningsanlægget og de tilhørende afløbsinstallati‐
oner udformes og drives i overensstemmelse med de
af myndighederne fastsatte retningslinjer.
5)
Nedsivningsanlægget udformes som sivedræn, med
undtagelse af nedsivning af spildevand, der er renset i
et anlæg, der mindst opfylder renseklasse SO, jf. bilag
3.
6)
Bunden af nedsivningsanlægget placeres mindst 1 me‐
ter og så vidt det er teknisk muligt 2,5 meter over
højeste grundvandsstand.
7)
Nedsivningsanlægget respekterer beskyttelsesområder
fastlagt efter lovens § 22.
8)
Afstanden fra nedsivningsanlægget til anlæg til ind‐
vinding af vand, hvortil der stilles krav om drikke‐
vandskvalitet, er mindst 300 meter.
Afstanden fra nedsivningsanlægget til anlæg til ind‐
vinding af vand, hvortil der ikke stilles krav om drik‐
kevandskvalitet, er mindst 150 meter.
10) Afstanden fra nedsivningsanlægget til vandløb, søer
og havet er mindst 25 meter.
Stk. 2.
For anlæg til indvinding af vand som nævnt i stk.
1, nr. 9, og anlæg til indvinding af vand, som forsyner eller
har til formål at forsyne mindre end 10 ejendomme med
vand, hvortil der stilles krav om drikkevandskvalitet, kan
afstanden fra nedsivningsanlægget nedsættes til 75 meter,
når de hydrogeologiske forhold sandsynliggør, at nedsivnin‐
gen vil kunne ske uden risiko for forurening af anlæg til
indvinding af vand.
§ 38.
Tilladelse til afledning af tag- og overfladevand
til nedsivningsanlæg, hvortil der ikke afledes husspildevand
eller procesvand, kan meddeles, når følgende betingelser er
opfyldt:
1) Afstanden til anlæg til indvinding af vand, hvortil der
stilles krav til drikkevandskvalitet, er mindst 25 meter.
2) Nedsivningsanlægget dimensioneres, placeres og udfø‐
res således, at der ikke opstår overfladisk afstrømning,
overfladegener eller gener i øvrigt.
3) Afstanden fra nedsivningsanlægget til vandløb, søer og
havet er mindst 25 meter.
4) Tag- og overfladevand kommer ikke fra offentlige veje,
jernbaner eller befæstede arealer, der anvendes til par‐
kering for mere end 20 biler.
§ 39.
Virksomheder omfattet af bilag 2 i bekendtgørelse
om godkendelse af listevirksomhed, skal indgive ansøgning
til kommunalbestyrelsen om tilladelse efter lovens § 19,
stk.1, nr. 3, ved anvendelse af den digitale selvbetjening,
Byg og Miljø.
Stk. 2.
Virksomheder omfattet af bekendtgørelse om virk‐
somheder, der forarbejder emner af jern, stål eller andre me‐
taller og virksomheder omfattet af bekendtgørelse om miljø‐
krav for mellemstore fyringsanlæg, skal indgive ansøgning
til kommunalbestyrelsen om tilladelse efter lovens § 19, stk.
1, nr. 3, ved anvendelse af den digitale selvbetjening, Byg
og Miljø.
§ 40.
Er betingelserne i §§ 37-38 ikke opfyldt, kan tilla‐
delse dog meddeles, når følgende betingelser er opfyldt:
1) Tilladelsen er ikke i strid med områdets vandforsy‐
nings-, spildevands- og kommuneplaner og med be‐
kendtgørelse om miljømål for overfladevandområder
og grundvandsforekomster og bekendtgørelse om ind‐
satsprogrammer for vandområdedistrikter.
2) De hydrogeologiske forhold sandsynliggør, at nedsiv‐
ningen vil kunne ske uden risiko for forurening af an‐
læg til indvinding af vand.
3) Nedsivningen vil ikke medføre forurening af grund‐
vandsressourcer, der er anvendelige til vandforsynings‐
formål.
4) Nedsivningen er ikke til hinder for, at de miljømål for
kvaliteten af grundvand, vandløb, søer og havet, der er
fastsat for vandområdet i bekendtgørelse om miljømål
9)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
30. december 2020.
9
Nr. 2292.
5)
udstedt i medfør af lov om vandplanlægning, kan op‐
fyldes.
Afstanden til vandløb, søer og havet er mindst 25 me‐
ter.
§ 41.
Hvis afstanden fra nedsivningsanlægget til vandløb,
søer eller havet er mindre end 25 meter, finder § 19 anven‐
delse.
§ 42.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter §§ 37-38
kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 40 kan
ikke påklages til anden administrativ myndighed i følgende
tilfælde:
1) Tilladelse til eller afslag på ansøgning om nedsivning
af spildevand for anlæg med en kapacitet på 30 PE eller
derunder, når spildevandet ikke indeholder andre stof‐
fer, end hvad der sædvanligvis forekommer i husspilde‐
vand, eller har en væsentlig anden sammensætning end
husspildevand.
2) Tilladelse til eller afslag på ansøgning om nedsivning
af tag- og overfladevand med undtagelse af overflade‐
vand fra offentlige veje, jernbaner og befæstede arealer,
der anvendes til parkering for mere end 20 biler.
§ 43.
Kommunalbestyrelserne i Gentofte, Gladsaxe og Vi‐
borg Kommuner kan gennemføre forsøg, hvorefter kommu‐
nerne i spildevandsplanen, eller i et tillæg hertil, udlægger
områder, hvor nedsivning kan ske uden forudgående tilladel‐
se efter miljøbeskyttelseslovens § 19, hvis området er egnet
til nedsivning og ikke indeholder jordforureninger, som kan
medføre forurening af jord eller grundvand.
Stk. 2.
I de udlagte områder, jf. stk. 1, kan grundejere
nedsive tag- og overfladevand uden forudgående tilladelse,
jf. dog stk. 3, hvis følgende betingelser er opfyldte:
1) Vandet stammer kun fra tage og befæstede arealer fra et
lovligt opført enfamiliehus og almindelige tilknytnin‐
ger hertil, herunder carporte og skure.
2) Nedsivningsanlægget skal dimensioneres, placeres og
udføres således, at der ikke opstår overfladisk afstrøm‐
ning, overfladegener eller gener i øvrigt for de om‐
kringliggende ejendomme.
3) Afstanden til anlæg til indvinding af vand, hvortil der
stilles krav om drikkevandskvalitet, skal være mindst
25 meter.
4) Afstanden til vandløb, søer og havet skal være mindst
25 meter.
5) Afstand til skel skal være mindst 2 meter.
6) Afstand til bolig skal være mindst 5 meter.
7) Grundejeren skal sikre, at byggelovgivningen er over‐
holdt.
8) Eventuel afpropningsplan ved udtræden af kloakopland
med påtegnelse af autoriseret kloakmester.
Stk. 3.
Tagvand fra zink- og kobbertage må ikke uden
tilladelse nedsives.
Stk. 4.
Nedsivning må ikke i øvrigt medføre risiko for
forurening af jord og grundvand.
Stk. 5.
Nedsivningsanlæg omfattet af stk. 2 skal være
etableret ved forsøgsperiodens udløb.
Stk. 6.
Grundejere skal inden en uge efter etableringen af
nedsivningsanlæg, jf. stk. 2, til kommunen i et format fastsat
af kommunen sende følgende oplysninger:
1) Dato og matrikelnummer for etablering af nedsivnings‐
anlægget.
2) Angivelse af anlægstypen.
3) Angivelse af placering af nedsivningsanlægget ved ko‐
ordinater eller med målfast tegning med nedsivningsan‐
læggets placering på ejendommen.
4) Nedsivningsanlæggets størrelse i rumfang.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal registrere oplysninger‐
ne, jf. stk. 6, samt oplysninger om, at nedsivningsanlægget
er etableret som led i et frikommuneforsøg, i Bygnings-
og Boligregistret (BBR), jf. bekendtgørelse om ajourføring
af Bygnings- og Boligregistret (BBR), inden en uge efter
modtagelsen.
Kapitel 15
Udledning og udsprøjtning af spildevand uden
jordbrugsmæssig værdi på jordoverfladen
§ 44.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse efter lo‐
vens § 19, stk. 1, til udledning eller udsprøjtning af spilde‐
vand uden jordbrugsmæssig værdi på jordoverfladen.
Stk. 2.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal det
sikres, at udledningen eller udsprøjtningen ikke indebærer
risiko for eller medfører
1) forurening af grundvand,
2) forurening af overfladevand,
3) sundhedsfare for mennesker eller dyr,
4) gener for omboende eller
5) overfladeafstrømning.
Stk. 3.
Er der tvivl om, hvorvidt der kan være risiko
for sundhedsfare for mennesker, kan kommunalbestyrelsen
indhente udtalelse fra Sundhedsstyrelsen, før der træffes af‐
gørelse.
§ 45.
Kommunalbestyrelsens afslag på ansøgning om til‐
ladelse efter lovens § 19, stk. 1, jf. § 44, stk. 1, kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.
§ 46.
Miljøstyrelsen afgør tvivlsspørgsmål om, hvorvidt
spildevand, der ønskes udledt eller udsprøjtet på jordoverfla‐
den, har en jordbrugsmæssig værdi.
Stk. 2.
Miljøstyrelsens afgørelse efter stk. 1 kan ikke på‐
klages til anden administrativ myndighed.
Kapitel 16
Etablering af samletanke for spildevand samt lukkede
pileanlæg m.v.
§ 47.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse efter lo‐
vens § 19, stk. 1 og 2, til afledning af husspildevand, tag-
og overfladevand eller humane affaldsprodukter fra højst to
husstande til samletanke, der helt eller delvist er nedgravet i
jorden.
Stk. 2.
Tilladelse efter stk. 1 kan meddeles, når en eller
flere af følgende betingelser er opfyldt:
1) Samletanken er typegodkendt af Prøvningsudvalget for
Olietanke, jf. bekendtgørelse om indretning, etablering
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
30. december 2020.
10
Nr. 2292.
og drift af olietanke, rørsystemer og pipelines (olie‐
tankbekendtgørelsen).
2) Samletanken efter kommunalbestyrelsens vurdering
opfylder lignende kvalitetskrav til opbevaring af hus‐
spildevand, humane affaldsprodukter eller tag- og over‐
fladevand.
3) Samletanken af kommunalbestyrelsen kan godkendes
til at indgå i et toiletsystem, hvis funktion forudsætter
fuldstændig beholdertæthed (vacuumsystemer).
4) Samletanken er udført i en betonkonstruktion af en
autoriseret kloakmester efter en af kommunalbestyrel‐
sen godkendt tegning.
Stk. 3.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal føl‐
gende være opfyldt:
1) Samletanken skal have en størrelse, der passer til den
ønskede tømningshyppighed og den tilledte mængde af
husspildevand, humane affaldsprodukter eller tag- og
overfladevand.
2) Samletanken skal anbringes og indrettes således, at der
er uhindret adgang til tømning.
3) Det skal sikres, at der ikke opstår sundhedsfare for
mennesker og dyr eller gener for de omkringboende.
Stk. 4.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal føl‐
gende afstandskrav til anlæg til indvinding af vand, hvor der
stilles krav om drikkevandskvalitet, være opfyldt:
1) Afstanden fra samletanken til anlæg til indvinding af
vand, som forsyner eller har til formål at forsyne
mindst 10 ejendomme, er mindst 50 meter.
2) Afstanden fra samletanken til anlæg til indvinding af
vand, som forsyner eller har til formål at forsyne min‐
dre end 10 ejendomme, er mindst 30 meter.
3) Afstanden fra samletanken til anlæg til indvinding af
vand, som forsyner eller har til formål at forsyne en
enkelt ejendom, er mindst 15 meter.
Stk. 5.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal det
i forhold til anlæg til indvinding af vand, hvor der ikke
stilles krav om drikkevandskvalitet, sikres, at afstanden fra
samletanken til anlægget til indvinding af vand er mindst 15
meter.
Stk. 6.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 skal det
sikres, at afstanden fra samletanken til veje og skel er
mindst 2 meter.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan nedsætte afstandskrave‐
ne i stk. 4 og 5, hvis de hydrogeologiske forhold sandsynlig‐
gør, at der ikke er øget risiko for forurening af anlæg til
indvinding af vand.
§ 48.
Selvom alle betingelserne for at give tilladelse efter
§ 47 ikke er opfyldt, kan kommunalbestyrelsen meddele
tilladelse til afledning af spildevand og humane affaldspro‐
dukter til samletanke, der er helt eller delvist nedgravet i
jorden, når kommunalbestyrelsen ved en vurdering af de
hydrogeologiske forhold sikrer, at der ikke er øget risiko for
forurening af anlæg til indvinding af vand. Bestemmelserne
i § 47, stk. 2 og 3, og § 47, stk. 6, finder dog anvendelse.
§ 49.
Ved etablering af ikke-nedgravede samletanke for
spildevand og for humane affaldsprodukter, bortset fra tag-
og overfladevand, finder bestemmelserne i § 47, stk. 2 og 3,
§ 47, stk. 6 og 7, og § 48 tilsvarende anvendelse.
§ 50.
Etablering af samletanke for tag- og overfladevand,
der ikke er nedgravede i jorden, kræver ikke tilladelse. Eta‐
blering skal dog anmeldes til kommunalbestyrelsen senest 3
uger før etableringen.
§ 51.
Ved etablering af anlæg til genanvendelse af regn‐
vand opsamlet fra tage finder § 47, § 48 og § 50 ikke
anvendelse for samletanken til regnvandet, hvis regnvandet
opsamles i et produkt, der opfylder kravene i Bygnings‐
reglementet (BR15), og regnvandet opsamles og genanven‐
des i overensstemmelse med regler fastsat i bekendtgørelse
om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg (drik‐
kevandsbekendtgørelsen).
§ 52.
Hvis en ejendom ikke er omfattet af en fælles,
obligatorisk tømningsordning, skal det, forinden der medde‐
les tilladelse, jf. §§ 47-49, til etablering af en samletank
for husspildevand, være godtgjort, at samletanken vil blive
tømt af en slamsuger på en forsvarlig måde, og at indholdet
føres direkte til et renseanlæg. Dette gælder dog ikke, hvis
der foreligger tilladelse til genanvendelse af hele eller dele
af husspildevandet. I disse tilfælde finder § 53 tilsvarende
anvendelse.
§ 53.
Når der meddeles tilladelse til etablering af samlet‐
anke for andet end husspildevand, skal det sikres, at tøm‐
ning, transport og slutdisponering sker på forsvarlig vis. An‐
søgeren skal i ansøgningen give kommunalbestyrelsen op‐
lysning om lokaliteten for slutdisponering og dokumentere,
at der foreligger tilladelse til slutdisponering på den pågæl‐
dende lokalitet.
§ 54.
Kommunalbestyrelsen meddeler tilladelse efter lo‐
vens § 19, stk. 1 og 2, til afledning af spildevand til pilean‐
læg, når følgende betingelser er opfyldt:
1) Pileanlægget udføres med tæt bund og tætte sider.
2) Der opstår ikke overfladisk afstrømning fra anlæg.
3) Der er ikke risiko for sundhedsfare for mennesker og
dyr.
4) Der opstår ikke gener for omboende.
5) Afstandskrav til anlæg til indvinding af vand, som an‐
givet i § 47, stk. 4 og 5, overholdes.
Stk. 2.
Ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1 kan af‐
standskravene i stk. 1, nr. 5, fraviges, hvis det kan sandsyn‐
liggøres, at anlægget kan etableres uden risiko for forure‐
ning af anlæg til indvinding af vand.
§ 55.
Hvis pileanlægget udføres uden tæt bund og tætte
sider, skal ansøgning om etablering af anlægget behandles
efter reglerne om afledning af spildevand til jorden i kapitel
15.
§ 56.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 47, stk.
1, og § 49 kan ikke påklages til anden administrativ myn‐
dighed. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 54, stk. 1,
kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, når
tilladelsen omhandler afledning af husspildevand fra en eller
to husstande.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
30. december 2020.
11
Nr. 2292.
Kapitel 17
Tømningsordninger for bundfældningstanke og samletanke
m.v.
§ 57.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der i hele
kommunen eller dele af denne skal gennemføres fælles bort‐
skaffelse af spildevand eller humane affaldsprodukter fra
samletanke mv. I så fald er enhver grundejer forpligtet til at
gøre brug af ordningen, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
For anlæg omfattet af kontraktligt medlemskab
efter § 7 a i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg mv.
er kommunalbestyrelsen eller det af kommunalbestyrelsen
udpegede selskab ansvarlig for tømning af samletanke m.v.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at tømning i disse til‐
fælde skal være omfattet af en ordning efter stk. 1.
Stk. 3.
For humane affaldsprodukter og visse typer spilde‐
vand, der er opsamlet i samletank efter reglerne i kapitel
17, er en tømningsordning efter stk. 1 ikke obligatorisk, når
der er opnået tilladelse til alternativ slutdisponering eller
genanvendelse.
Stk. 4.
For anlæg omfattet af stk. 1 skal den, der er ansvar‐
lig for, at samletanken tømmes, inden en af kommunalbesty‐
relsen fastsat frist og efter kommunalbestyrelsens nærmere
bestemmelser herom, anmode om tømning af samletanken,
jf. § 60, stk. 3.
Stk. 5.
For anlæg omfattet af stk. 2 skal ejeren af anlægget
efter kommunalbestyrelsens nærmere bestemmelse herom
anmode om tømning af samletanken.
§ 58.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der i hele
kommunen eller dele af denne skal gennemføres en fælles
bortskaffelse af slam fra bundfældningstanke. I så fald er
enhver grundejer forpligtet til at gøre brug af ordningen, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
For anlæg omfattet af kontraktligt medlemskab ef‐
ter § 7 a i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v.,
er spildevandsforsyningsselskabet ansvarlig for tømning af
bundfældningstanke. Kommunalbestyrelsen kan herunder
bestemme, at tømning i disse tilfælde skal være omfattet
af en tømningsordning efter stk. 1.
§ 59.
Kommunalbestyrelsen kan for tømning af øvrige
udskillere, herunder sandfang, bestemme, at der skal gen‐
nemføres en fælles tømningsordning. I så fald er enhver
grundejer forpligtet til at gøre brug af ordningen.
Stk. 2.
Stk. 1, 2. pkt. gælder ikke for fælles tømningsord‐
ning af kildesorteret erhvervsaffald, der er egnet som materi‐
alenyttiggørelse, hvis den affaldsproducerende virksomhed
fremsender dokumentation til kommunalbestyrelsen for, at
virksomheden har indgået en aftale om tømning, der svarer
til den fælles tømningsordning.
§ 60.
De nærmere regler for tømningsordninger, herunder
om omfang og tilrettelæggelse, fastsættes i et regulativ, der
udarbejdes af kommunalbestyrelsen.
Stk. 2.
Regulativet kan bl.a. indeholde
1) adgangsforhold til tanke,
2) tømning af tanke, og
3)
differentierede tømningshyppigheder afhængig af stør‐
relse, udformning eller belastning af den enkelte sam‐
letank, bundfældningstank, udskiller eller lignende.
Stk. 3.
Tømningsordninger administreres og forestås af
kommunalbestyrelsen eller det af kommunalbestyrelsen ud‐
pegede selskab.
Stk. 4.
Vedtagne tømningsregulativer skal offentliggøres
på kommunalbestyrelsens hjemmeside.
§ 61.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter §§ 57-60
kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Kapitel 18
Fælles bestemmelser
§ 62.
Kommunalbestyrelsen har pligt til ved anvendelse
af den digitale selvbetjening, Byg og Miljø, at registrere,
hvornår en sag, omfattet af § 13, stk. 2, § 17, stk. 3 og 4, og
§ 39, er fuldt oplyst, og hvornår sagen er afgjort.
§ 63.
Kommunalbestyrelsen afviser ansøgninger om tilla‐
delser efter lovens § 19, stk. 1, nr. 3, i sager omfattet af § 39,
ansøgninger om tilladelse efter lovens § 28, stk. 1, i sager
omfattet af § 17, stk. 3 og 4, samt ansøgninger om tilladelse
efter lovens § 28, stk. 3, i sager omfattet af § 13, stk. 2, der
ikke indgives ved anvendelse af digital selvbetjening, jf. dog
stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan undlade at afvise en
ansøgning, jf. stk. 1, som ikke er indgivet ved anvendelse af
digital selvbetjening, hvis der foreligger særlige forhold, der
gør, at virksomheden ikke må kunne forventes at anvende
digital selvbetjening.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan undlade at afvise en
ansøgning, jf. stk. 1, som ikke er indgivet ved anvendelse af
digital selvbetjening, hvis der ud fra en samlet økonomisk
vurdering er klare økonomiske fordele for kommunalbesty‐
relsen ved at behandle ansøgningen.
§ 64.
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge sagsbe‐
handlingen med henblik på at meddele afgørelser efter lo‐
vens § 19, stk. 1, nr. 3, eller § 28, stk. 3, samt lovens §
33, for virksomheder omfattet af bilag 2 i bekendtgørelse
om godkendelse af listevirksomhed samtidig, hvis virksom‐
heden har indgivet ansøgninger samtidigt herom.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge sagsbe‐
handlingen med henblik på at meddele afgørelser efter lo‐
vens § 19, stk. 1, nr. 3, § 28, stk. 1 eller stk. 3, samt afgørel‐
ser truffet efter §§ 37-39 i bekendtgørelse om virksomheder,
der forarbejder emner af jern, stål eller andre metaller, sam‐
tidigt, hvis ansøgning om tilladelse efter lovens § 19, stk.1,
nr.3, § 28, stk.1, eller stk. 3, og anmeldelse efter § 4 i
bekendtgørelse om virksomheder, der forarbejder emner af
jern, stål eller andre metaller, er indgivet samtidigt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge sagsbe‐
handlingen med henblik på at meddele afgørelser efter lo‐
vens § 19, stk. 1, nr. 3, § 28, stk. 1 eller stk. 3, og afgørelser
truffet efter §§ 49, 50 og 56 i bekendtgørelse om miljøfor‐
hold for mellemstore fyringsanlæg, samtidigt, hvis ansøg‐
ning om tilladelse efter lovens § 19, stk. 1, nr.3, § 28, stk.
1 eller stk. 3 og anmeldelse efter §§ 59-61 i bekendtgørelse
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
30. december 2020.
12
Nr. 2292.
om miljøforhold for mellemstore fyringsanlæg, er indgivet
samtidigt.
Stk. 4.
Når Miljøstyrelsen og kommunalbestyrelsen begge
skal træffe afgørelser nævnt i stk. 1-4 for en virksomhed,
har myndighederne pligt til at koordinere sagsbehandlingen
af ansøgninger eller anmeldelser nævnt i stk. 1-4, indbyrdes,
med henblik på at sikre, at disse meddeles samtidigt.
Stk. 5.
Såfremt virksomheden samtidig med indgivelse af
ansøgning nævnt i stk. 1 har indgivet en anmeldelse efter
§ 4, stk. 5, i bekendtgørelse om samordning af miljøvurde‐
ringer og digital selvbetjening m.v. for planer, programmer
og konkrete projekter omfattet af lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter, skal kom‐
munalbestyrelsen eller Miljøstyrelsen så vidt muligt træffe
afgørelse efter § 4, stk. 11, i bekendtgørelse om samordning
af miljøvurderinger og digital selvbetjening m.v. for planer,
programmer og konkrete projekter omfattet af lov om miljø‐
vurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
samtidig med afgørelserne nævnt i stk. 1.
§ 65.
Tilladelsesmyndigheden fører register over de i
medfør af denne bekendtgørelse givne tilladelser. Registre‐
ringen skal foretages efter beliggenhed og efter vandområ‐
det.
Stk. 2.
Tilladelsesmyndigheden skal sikre, at samtlige
af de i bilag 4 nævnte oplysninger for spildevandsan‐
læg og spildevandsudledninger tilhørende spildevandsforsy‐
ningsselskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, er
indberettet til den fælles offentlige database PULS. Tilladel‐
sesmyndigheden skal løbende sikre vedligeholdelsen af de
indberettede oplysninger.
Stk. 3.
Tilladelsesmyndigheden indberetter tilladelser der
meddeles efter lovens § 28, stk. 1, til spildevandsforsynings‐
selskaber omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, til den
fælles offentlige database PULS.
§ 66.
Der kan fastsættes vilkår i forbindelse med medde‐
lelse af tilladelse, herunder om egenkontrol.
Stk. 2.
Virksomheder godkendt efter miljøbeskyttelseslo‐
vens kapitel 5 med tilladelse til direkte udledning til vand‐
løb, søer eller havet indberetter senest 8 uger efter prøvetag‐
ning godkendte og kontrollerede resultater af vilkårs- og
bekendtgørelsesfastsatte egenkontrolprøver af spildevands‐
udledning, herunder analysedata, i et format fastsat af til‐
synsmyndigheden til den fælles offentlige database PULS.
Stk. 3.
Tilladelser kan tidsbegrænses.
Kapitel 19
Straf
§ 67.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde den, der
1) tilsidesætter de i §§ 21 og 22 anførte krav til udledning,
2) undlader at foretage egenkontrol efter § 23,
3) undlader at foretage anmeldelse efter § 50,
4) undlader at etablere og opretholde serviceordning efter
§ 33, stk. 2, eller
5) undlader at modtage serviceeftersyn for præfabrikere‐
de og CE-mærkede biologiske og/eller kemiske spilde‐
vandsanlæg minimum en gang årligt, jf. § 34, stk. 1,
eller for andre anlæg, jf. § 33, stk. 3, i overensstemmel‐
se med vilkår i tilladelse.
Stk. 2.
I forskrifter, der udstedes af kommunalbestyrelsen
i medfør af kapitel 18, kan der for overtrædelse fastsættes
straf af bøde.
Stk. 3.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsom‐
hed, og hvis der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare derfor eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den på‐
gældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Stk. 4.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske person‐
er) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 20
Ikrafttrædelse og overgangsregler m.v.
§ 68.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1317 af 4. december 2019 om
spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens ka‐
pitel 3 og 4 ophæves.
Stk. 3.
Bekendtgørelsens § 13, stk. 2 og §§ 62-64 finder
ikke anvendelse på anmeldelser om virksomheder, som for‐
arbejder emner af jern, stål eller andre metaller, som er
indgivet før den 1. januar 2016, og dermed ikke er indgivet
gennem den digitale selvbetjening Byg og Miljø.
Miljøministeriet, den 30. december 2020
Lea Wermelin
/ Kristian Hovgaard Juul-Larsen
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
2328053_0013.png
30. december 2020.
13
Nr. 2292.
Bilag 1
Egenkontrol
Mindste antal egen‐
kontrolprøver pr.
år, der skal analy‐
seres som akkredi‐
teret teknisk prøv‐
ning af akkrediteret
laboratorium
Afløb
Tilløb
100-199
Afløb
Tilløb
200-999
Afløb
2
2
6
6
6
6
12
6
12
12
24
Parametre
NH
3
God‐
kendt
kapaci‐
tet (PE)
Total-
kvælstof
Prøvetagningsmetode
Total- BI
5
(m COD
SS
+
2)
fosfor od)
NH
4
-N
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
1)
X
4)
X
X
4)
X
X
1)
X
X
X
X
X
1
)
30-99
X
1)
X
1)
X
1
)
X
1)
Stikprøver
3)
Tidsproportional eller
X
1)
X
1)
X
1
)
X
1)
vandføringsvægtet
døgnprøve
Tidsproportional eller
vandføringsvægtet
døgnprøve
Vandføringsvægtet
døgnprøve
Vandføringsvægtet
døgnprøve
Vandføringsvægtet
døgnprøve
X
1)
X
1)
X
1
)
X
1)
Tilløb
1.000-1.
999 Afløb
2.000-4
9.999 Afløb
>
50.000 Afløb
1)
X
1
)
X
1)
Tilløb
X
1
)
X
1)
Tilløb
X
1)
2)
3)
4)
Gælder kun, hvis der i tilladelsen efter lovens § 28, stk. 1, eller i et påbud efter lovens § 30, er
fastsat krav til den pågældende parameter i det udledte spildevand, eller hvis anlægget er omfattet af
bekendtgørelsens §§ 20-21.
COD-måling kan erstattes af NVOC-måling. Resultatet af NVOC-målingen omregnes til COD. Om‐
regningsfaktoren skal bestemmes for hvert enkelt renseanlæg ved minimum 12 sammenhængende
målinger af NVOC og COD.
Tidsproportionale prøver, vandføringsvægtede prøver eller stikprøver.
Kan erstattes af BI
5
.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
30. december 2020.
14
Nr. 2292.
Bilag 2
Tilførsel af stoffer til grundvandet
Bilaget omfatter de enkeltstoffer, som indgår i de under punkt 1-12 anførte grupper af stoffer, bortset fra
stoffer, der må anses for irrelevante på grund af deres ringe risiko for toksicitet, persistens og evne til
bioakkumulation:
1)
Organiske halogenforbindelser og stoffer, der kan danne sådanne forbindelser i vandmiljøet.
2)
Organiske fosforforbindelser.
3)
Organiske tinforbindelser.
4)
Stoffer og præparater eller nedbrydningsprodukter heraf, som har vist sig at have kræftfrem‐
kaldende eller mutagene egenskaber eller egenskaber, som kan påvirke steroidogene, thyrio‐
de, eller reproduktions- eller andre endokrine funktioner i eller via vandmiljøet.
5)
Persistente kulbrinter og persistente og bioakkumulerbare organiske giftstoffer.
6)
Cyanider.
7)
Metaller og metalforbindelser.
8)
Arsen og arsenforbindelser.
9)
Biocider og plantebeskyttelsesmidler.
10) Opslæmmede stoffer.
11) Stoffer, som bidrager til eutrofiering (navnlig nitrater og fosfater).
12) Stoffer, som har negativ indflydelse på iltbalancen (og kan måles ved parametre som BOD,
COD osv.).
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
2328053_0015.png
30. december 2020.
15
Nr. 2292.
Bilag 3
Renseklasser og udlederkrav
Renseklasser
SOP
SO
OP
O
BI5 (mod.)
(mg/l)
10
10
30
30
Eller COD
(mg/l)
75
75
125
125
NH3+NH4-N (mg/l)
5
5
Total-P
(mg/l)
1,5
1,5
O: Reduktion af organisk stof.
SO: Skærpet krav til reduktion af organisk stof samt nitrifikation.
P: Reduktion af fosfor.
BI5 (mod.): Modificeret BI5 analyse, hvor nitrifikationen forhindres.
COD: Organisk Stof. Kan benyttes alternativt til BI5.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
2328053_0016.png
30. december 2020.
16
Nr. 2292.
Bilag 4
Oplysninger om retsgrundlag og grunddata for spildevandsanlæg og spildevandsudledninger
Renseanlæg:
Stamdata
Oplysninger som tilladelsesmyndigheden skal indberet‐
te:
Navn
Koordinater(udløb)
Kommune
Recipient
Størrelse (PE) (dimensioneret kapacitet)
Rensetype
Status – i drift eller nedlagt
Indberettede mængder
Ejertype
Ejernavn
Ejer CVR
Udledningstilladelser
Udstedelsesdato
Godkendt kapacitet
Udlederkrav
Kontrolprogram
Regnbetingede udledninger (RBU’er):
Stamdata
Kopi af udledningstilladelse
Navn/Udledningsnummer
Koordinater (udløb)
Kommune
Recipient
Kloakbygværkstype – separat regnvand/overløb fra fæl‐
lessystem og spare-/forsinkelssesbassin
Tilsluttede kloakoplande (arealer)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
2328053_0017.png
30. december 2020.
17
Nr. 2292.
Kloaksystemer
Beregningsmetode på punktkilde
Indberettede mængder
Ejertype
Ejernavn
Ejer CVR
Udledningstilladelser
Udstedelsesdato
Kopi af udledningstilladelser givet efter den 1. novem‐
ber 2019