Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 311
Offentligt
2328052_0001.png
Lovtidende A
2020
Udgivet den 31. december 2020
Nr. 2276.
29. december 2020.
Bekendtgørelse om fastsættelse af serviceniveau m.v. for håndtering af tag- og
overfladevand
I medfør af § 32, stk. 5, § 32 a, stk. 2 og 3, og § 32 b, stk.
6, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1218
af 25. november 2019, som ændret ved lov nr. 2210 af 29.
december 2020, og efter forhandling med klima-, energi- og
forsyningsministeren og erhvervsministeren fastsættes:
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på kommunalbe‐
styrelsens fastsættelse af serviceniveau for håndtering af
tag- og overfladevand i spildevandsplanen.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder endvidere anvendelse
på spildevandsforsyningsselskabers fastsættelse af serviceni‐
veau for håndtering af tag- og overfladevand, hvis kommu‐
nalbestyrelsen har bestemt, at serviceniveau skal fastsættes
af selskabet i medfør af § 4, eller kommunalbestyrelsen ikke
har fastsat et serviceniveau i spildevandsplanen i overens‐
stemmelse med denne bekendtgørelse, jf. lovens § 32 b, stk.
2, 3. pkt.
§ 2.
Ved serviceniveau forstås en angivelse af, hvor ofte
vand fra henholdsvis regnvandskloakker og kloakker med
en blanding af regn- og spildevand i gennemsnit må fore‐
komme på terræn i mængder, der forvolder skade.
Stk. 2.
Ved tag- og overfladevand forstås regnvand fra
tagarealer og andre helt eller delvist befæstede arealer, her‐
under jernbaner, hvis det ikke indeholder andre stoffer, end
hvad der sædvanligt tilføres regnvand i forbindelse med
afstrømning fra sådanne arealer eller har en væsentlig anden
sammensætning, jf. § 4, stk. 3, i bekendtgørelse om spilde‐
vandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3
og 4.
Stk. 3.
Ved kritiske sundhedsfunktioner forstås funktioner,
hvor der er fare for tab af liv ved oversvømmelse af ad‐
gangsveje, f.eks. hospitaler og plejehjem.
Stk. 4.
Ved et spildevandsforsyningsselskab forstås et sel‐
skab, som er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, og
som udøver spildevandsforsyningsaktiviteter.
Stk. 5.
Ved et oversvømmelseskort forstås et kort, der an‐
giver områder, hvor der er sandsynlighed for oversvømmel‐
se, som følge af overskridelse af kapaciteten i et nærmere
angivet spildevandsanlægs separate regnvandsledninger og
fællesledninger på arealer, der normalt ikke er dækket af
vand.
Fastsættelse af serviceniveau
§ 3.
Kommunalbestyrelsen kan i spildevandsplanen fast‐
sætte et bindende serviceniveau for et givent område.
Stk. 2.
Serviceniveauet fastsættes for geografisk afgrænse‐
de områder, der defineres og begrundes af kommunalbesty‐
relsen i spildevandsplanen. Områdeinddelingen skal ske i
overensstemmelse med bilag 1.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens fastlæggelse af bindende
serviceniveau skal ske i overensstemmelse med den i bilag 1
angivne metode, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 4.
Stk. 3 finder ikke anvendelse, når det fastsatte
serviceniveau ikke overstiger en 5-års regnhændelse i sepa‐
ratkloakerede områder og en 10-års regnhændelse i fælles‐
kloakerede områder.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre de kort‐
lægninger, data, beregninger og vurderinger, som er lagt til
grund for fastsættelsen af serviceniveauer, eller de væsent‐
ligste dele heraf på kommunens hjemmeside. Som minimum
skal følgende offentliggøres:
1) Det oversvømmelseskort, som er anvendt i de sam‐
fundsøkonomiske beregninger.
2) Det værdikort, som er anvendt i de samfundsøkonomi‐
ske beregninger eller en oversigt over de anvendte ty‐
per af skadesklasser, og hvad de er prissat til.
3) Beskrivelse af de løsningstiltag, der er anvendt i de
samfundsøkonomiske beregninger, eller en oversigt
over løsningstyper og enhedspriser, der er anvendt.
4) Serviceniveau der fastsættes på baggrund af beregnin‐
gerne.
5) Redegørelse for omkostninger for de fastsatte service‐
niveauer for adgangsveje til kritiske sundhedsfunktio‐
ner, hvis sådanne er fastsat af kommunalbestyrelsen.
Stk. 6.
Hvis kommunalbestyrelsen vælger ikke at offent‐
liggøre alle kortlægninger, data, beregninger og vurderinger,
jf. stk. 5, skal det fremgå af hjemmesiden, hvor det resteren‐
de materiale kan rekvireres.
§ 4.
Kommunalbestyrelsen kan i spildevandsplanen på‐
lægge et spildevandsforsyningsselskab at fastsætte service‐
niveauer for håndtering af tag- og overfladevand.
Stk. 2.
Serviceniveauet fastsættes for geografisk afgrænse‐
de områder, der defineres og begrundes af spildevandsforsy‐
DD000021
Miljømin., j.nr. 2020-25227
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
29. december 2020.
2
Nr. 2276.
ningsselskabet. Områdeinddelingen skal ske i overensstem‐
melse med bilag 1.
Stk. 3.
Spildevandsforsyningsselskabets fastlæggelse af
serviceniveau for håndtering af tag- og overfladevand skal
ske under anvendelse af den i bilag 1 angivne metode.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen fastsætter i spildevandspla‐
nen, hvis et spildevandsforsyningsselskab skal lægge lokale
data for skadesværdier for bygninger og inventar til grund
for beregning af serviceniveau i overensstemmelse med den
i bilag 1 angivne metode.
Stk. 5.
Stk. 3 og 4 finder ikke anvendelse, når det fast‐
satte serviceniveau ikke overstiger en 5-års regnhændelse
i separatkloakerede områder og en 10-års regnhændelse i
fælleskloakerede områder.
Stk. 6.
Spildevandsforsyningsselskabet skal offentliggøre
fastsatte serviceniveauer og de kortlægninger, data, bereg‐
ninger og vurderinger, som er lagt til grund for fastsættel‐
sen af serviceniveauer eller de væsentligste dele heraf, på
selskabets hjemmeside. Som minimum skal følgende offent‐
liggøres:
1) Det oversvømmelseskort, som er anvendt i de sam‐
fundsøkonomiske beregninger.
2) Det værdikort, som er anvendt i de samfundsøkonomi‐
ske beregninger og en oversigt over de anvendte typer
af skadesklasser, og hvad de er prissat til.
3) Beskrivelse af de løsningstiltag, der er anvendt i de
samfundsøkonomiske beregninger og en oversigt over
løsningstyper og enhedspriser, der er anvendt.
4) Serviceniveau der fastsættes på baggrund af beregnin‐
gerne.
Stk. 7.
Hvis spildevandsforsyningsselskabet vælger ikke
at offentliggøre alle kortlægninger, data, beregninger og vur‐
deringer, jf. stk. 6, skal det fremgå af hjemmesiden, hvor det
resterende materiale kan rekvireres.
Data
§ 5.
Kommunalbestyrelsen kan til brug for fastsættelse af
serviceniveauer anmode den, der er ansvarlig for driften af
et spildevandsforsyningsselskab, om inden en i anmodnin‐
gen fastsat rimelig frist og for egen regning at udarbejde
eller opdatere og udlevere et oversvømmelseskort og oplys‐
ninger om sandsynlighed for oversvømmelser som følge af
kapacitetsproblemer, herunder om forebyggende tiltag til af‐
hjælpning og et overslag over de økonomiske udgifter hertil
i henhold til bilag 1, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ikke anmode om udar‐
bejdelse eller opdatering af de i stk. 1 nævnte kort i tilfælde,
hvor selskabet allerede har udleveret et kort, der lever op til
kravene i bilag 1.
Genberegning
§ 6.
Kommunalbestyrelsens pligt til at foretage ajourfø‐
ring af spildevandsplanen i medfør af spildevandsbekendt‐
gørelsens § 5, stk. 4, omfatter også genberegning af et
serviceniveau, når der sker ændringer i forudsætningerne
herfor.
Stk. 2.
Spildevandsforsyningsselskaberne er forpligtet til
at foretage genberegning af et serviceniveau, når der sker
ændringer i forudsætningerne herfor.
Ikrafttræden
§ 7.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2021.
Miljøministeriet, den 29. december 2020
Lea Wermelin
/ Kristian Hovgaard Juul-Larsen
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
29. december 2020.
3
Nr. 2276.
Bilag 1
Bekendtgørelse om fastsættelse af serviceniveau for tag- og overfladevand
Den samfundsøkonomiske metode
1. Indledning
1.1. Indholdet i bilag 1 omfatter de bindende dele af den samfundsøkonomiske metode.
1.2. Den samfundsøkonomiske metode består af seks beregningstrin, som skal følges i forbindelse med
fastsættelse af serviceniveau. De seks beregningstrin gennemgås i dette bilag.
2. Oplandsinddeling
2.1. For at kunne beregne nettogevinsten for en hydraulisk sammenhængende løsning skal der ske
en områdeinddeling således, at indsatser vurderes i den relevante hydrologiske sammenhæng. Som ud‐
gangspunkt skal inddelingen i oplande ske baseret på hydrologi og/eller kloakoplande, herefter kaldet
vandoplande.
2.2. Såfremt vandoplandet skærer igennem et sammenhængende anvendelsesområde, kan kommunen
vælge at indregne en mindre del af det sammenhængende anvendelsesområde, f.eks. et boligområde, i den
oplandsafgrænsning, hvortil størstedelen af det sammenhængende anvendelsesområde henhører, under
forudsætning af, at anvendelsesområdet uden for det pågældende opland ikke udgør mere end 25 pct. af
det samlede anvendelsesområde.
2.3. Inden for et vandopland kan områder udtages til separate samfundsøkonomiske beregninger, hvis det
kan begrundes med, at der inden for et opland er en så stor forskel på skadesværdierne, at serviceniveauet
ændres med mere end en 5-årshændelse. Her kan denne del af oplandet udtages, og der kan foretages
separate samfundsøkonomiske beregninger for de pågældende områder, hvorved serviceniveauerne kan
blive forskellige i hver af de opdelte områder.
2.4. Når oplandsafgrænsningen er kendt kan beregningen af nettonutidsværdi af mulige klimatilpasnings‐
tiltag gennemføres.
3. Trin 1-4 Risikokortlægning
3.1. Der skal foretages en risikokortlægning. En risikokortlægning er en kombination af et oversvømmel‐
seskort og et værdikort. Risikokortlægningen viser, hvor stor risikoen er ved forskellige regnhændelser,
og de enkelte regnhændelsers bidrag til den årlige risiko (kan f.eks. illustreres i form af et risikokort).
3.2. Kommunalbestyrelsen kan i overensstemmelse med bekendtgørelsens § 5, stk. 1, anmode spilde‐
vandsforsyningsselskabet om oplysninger om sandsynlighed for oversvømmelser som følge af overskri‐
delse af kapaciteten i spildevandsanlæg eller i dele heraf i forbindelse med fastsættelse af serviceniveauer
i spildevandsplanen, herunder:
a) Oplysninger, der bidrager til forståelsen og anvendelsen af oversvømmelseskortet.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
29. december 2020.
4
Nr. 2276.
b) Oplysninger vedrørende vedtagne men ikke gennemførte ændringer i spildevandsanlægget.
c) Oplysninger vedrørende viden om konkrete oversvømmelseshændelser.
4. Trin 1: Udarbejdelse af oversvømmelseskort
4.1. Der skal udarbejdes et oversvømmelseskort jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 5 og § 5. Et oversvømmel‐
seskort skal fastslå sandsynligheden for vand på terræn i form af udbredelse, dybde, og evt. varighed og
strømning på overfladen, såfremt dette vurderes relevant. På den baggrund er det muligt at identificere,
hvor oversvømmelseshændelser vil opstå, hvor omfattende de vil blive og deres sandsynlighed.
4.2. I kloakerede områder skal beregninger foretages med en dynamisk hydraulisk model, koblet med en
hydrologisk tilpasset højdemodel.
4.3. Regnhændelser skal beskrives efter bedst tilgængelig viden.
4.4. Formålet er en beskrivelse af relevante hydrauliske forhold, som har indflydelse på skadesomkostnin‐
gerne i oplandet og disses sandsynligheder for at optræde. Hydrauliske forhold er i form af udbredelse og
dybde. Hertil kommer evt. varighed og strømning på overfladen, såfremt disse vurderes relevant.
4.5. Der skal inddrages tilstrækkelige regnhændelser til, at der kan tegnes et samlet risikobillede. Denne
skal baseres på bedst tilgængelig viden.
4.6. Ved opstilling af en hydrodynamisk model, der ligger til grund for udarbejdelse af oversvømmelses‐
kortet, skal det søges at tilpasse, verificere og kalibrere modellen, så den bedst muligt simulerer de
faktiske forhold.
4.7. Ved udarbejdelse af oversvømmelseskort skal der anvendes en klimafaktor til fremskrivning af
regnhændelser og oversvømmelsesforhold. Der vil være link her til på klimatilpasing.dk typisk med
udgangspunkt i værdier fra Spildevandskomiteen.
4.8. Planlagte og kendte ændringer i overfladen skal indarbejdes i oversvømmelseskortlægningen.
5. Trin 1 fortsat: Udarbejdelse af værdikort
5.1. Der skal udarbejdes et værdikort. Et værdikort skal vise de forskellige værdier (bygninger, veje etc.),
og hvor disse befinder sig, samt hvor stor en omkostning (skadesværdi), der vil være forbundet med,
at den enkelte værdi oversvømmes. Skadesværdier skal tage udgangspunkt i forventede skadesomkostnin‐
ger. Ved f.eks. bygninger skal der derfor ikke tages udgangspunkt i huspriser.
5.2. Der udarbejdes en vejledning med en række nationale standard skadesværdier, som skal lægges
til grund for beregningerne. Hvis kommunalbestyrelsen eller spildevandsforsyningsselskabet har mere
retvisende data skal disse anvendes, men med nedenstående begrænsning ift. bygninger og inventar i
boligområder og for erhvervsområder, jf. pkt. 5.3 og 5.4.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
2328052_0005.png
29. december 2020.
5
Nr. 2276.
5.3. Hvad angår boligområder skal de anvendte lokale værdier for skader på bygninger og inventar være
ens i hele kommunen.
5.4. For erhvervsområder kan der for skader på bygninger og inventar vælges at differentiere på tværs af
kommunen på baggrund af lokale data om overordnede typer af erhverv.
5.5. Kommunalbestyrelsen skal i spildevandsplanen fastsætte, hvis spildevandsforsyningsselskabet skal
anvende lokale mere præcise tal for bygninger og inventar henholdsvis for boligområder og erhvervsom‐
råder. Hvis dette ikke fremgår af spildevandsplanen skal de statslige værdier anvendes jf. pkt. 5.2.
5.6. Nationale standard skadesværdier jf. pkt. 5.2 kan hentes på klimatilpasning.dk.
5.7. En skadesværditype er f.eks. skade på bolig med kælder, skade på bolig uden kælder og skade på
erhvervsbygninger i forskellige overordnede typer af erhvervsområder.
5.8. Skadesværdityper, der kan indgå i beregningerne med den statslige model, skal være markedsomsat‐
te. Skader på markedsomsatte værdier kan omfatte fysiske skader på f.eks. bygninger og infrastruktur
samt udgifter til evakuering og oprydning (direkte skader) og f.eks. forstyrrelse af transport, som giver
anledning til tabt arbejdstid og produktion og udgifter til genhusning (indirekte skader). Skader på
ikke markedsomsatte værdier som f.eks. natur og miljø kan ikke anvendes i den statslige model til at
bestemme forsyningens betalingsandel af klimatilpasningstiltag. Gevinster ved specifikke løsningstiltag
som f.eks. reduktion af CO2-udledning kan heller ikke indgå i beregning af værdikortet eller i øvrigt
medregnes som gevinster i den samfundsøkonomiske beregning.
5.9. Tabel med eksempler på skadesværdityper til beregning af skadesværdier opdelt efter markedsomsat‐
te direkte og indirekte skader.
Direkte markedsom‐
satte skadesværdity‐
per (tab)
Bygninger
Infrastruktur
Landbrugsjord
Evakueringer og be‐
redskabsindsatser
Oprydning
5.10. Planlagte og kendte ændringer i overfladen og/eller arealanvendelsen skal så vidt muligt indarbejdes
i værdikortlægningen ligesom udviklingen i klimaet også skal indarbejdes i værdikortlægningen.
Indirekte skadesværdity‐
per (tab)
Transport (tabt arbejds‐
tid)
Produktionstab
Midlertidig genhusning
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
29. december 2020.
6
Nr. 2276.
6. Trin 2: Risikokortlægning
6.1. Trin 2 kombinerer oversvømmelseskortet og værdikortet. Resultatet heraf viser, hvor store skade‐
somkostninger, der forventes at være ved forskellige regnhændelser. I den forbindelse ses dels på de
forventede skader ved forskellige regnhændelser, men også hvornår disse skader udløses som følge af en
oversvømmelse.
6.2. Typisk er et hus ikke oversvømmet, blot der står vand på terræn. I mange tilfælde vil der kunne
håndteres 5-10 cm. vand, uden at det giver anledning til skader på grund af sokkelhøjden på husene. På
samme måde kan det også kræve en vis hastighed ved strømmende vand, før en skade udløses.
6.3. Der er i bekendtgørelsen ikke fastlagt specifikke niveauer af sårbarhed for forskellige skadesværdity‐
per, idet disse varierer meget fra område til område, og kræver stort lokalkendskab.
7. Trin 3: Beregning af de forventede gennemsnitlige årlige skadesomkostninger, uden at der
gennemføres klimatilpasning
7.1. De forventede gennemsnitlige årlige skadesomkostninger skal først beregnes for den situation, hvor
der ikke foretages klimatilpasningstiltag inden for det opland, der gennemføres samfundsøkonomiske
beregninger for (statusscenariet).
7.2. Da store regnhændelser medfører større skader, men også er mindre sandsynlige, vægtes alle ska‐
desomkostninger ved en regnhændelse i forhold til sandsynligheden for, at denne regnhændelse indtræf‐
fer. Dette giver det samlede risikobillede i et område for et givent år udtrykt ved den forventede årlige
omkostning. Dette kaldes på engelsk expected annual damage (EAD), og er en meget anvendt måde at
beskrive den økonomiske risiko ved oversvømmelser i denne type af analyser.
7.3. Ved beregning af skadesomkostninger skal der tages højde for eksisterende og planlagte klimatil‐
pasningstiltag og andre tiltag, der påvirker skadesomkostningerne i statusscenariet. Statusscenariet er
scenariet, hvor der ikke gennemføres klimatilpasningsløsninger, bortset fra allerede besluttede tiltag.
8. Trin 4: Opgørelse af omkostninger ved forskellige mulige løsningstiltag og tilhørende serviceni‐
veauer
8.1. Kommunalbestyrelsen kan i overensstemmelse med bekendtgørelsens § 5, stk. 1, anmode spilde‐
vandsforsyningsselskabet om oplysninger om mulige forebyggende tiltag, der kan afhjælpe oversvømmel‐
ser, herunder økonomiske overslag over udgifter til forebyggende tiltag som spildevandsforsyningsselska‐
bet kan gennemføre i forhold til selskabets opgaver, fx over for regnhændelser, fremskrevet til forventede
nedbørsmængder i anlæggets levetid i forbindelse med fastsættelse af serviceniveauer i spildevandspla‐
nen.
8.2. Opgørelse af omkostninger ved forskellige mulige serviceniveauer skal opgøres ved mindst to
løsningstiltag for hvert delområde. Antallet af serviceniveauer, der skal analyseres følger trappemodellen
beskrevet i 8.9. Effekten af klimatilpasningen måles ved reduktionen i den forventede årlige omkostning
som følge af en given klimatilpasningsløsning.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
2328052_0007.png
29. december 2020.
7
Nr. 2276.
8.3. For at beregne løsningsomkostninger i forbindelse med samfundsøkonomisberegninger skal relevante
løsningstiltag analyseres, f.eks. underjordiske løsninger med større kloakrør m.v. og/eller løsninger, hvor
vandet afledes over jorden, eller en kombination heraf.
8.4. Et løsningstiltag kan bestå af flere, fysisk adskilte delelementer, der tilsammen udgør det samlede
løsningstiltag.
8.5. Løsningstiltag implementeres i den hydrauliske model, og effekten beregnes ved at gennemføre
oversvømmelses- og risikokortlægning igen, denne gang med klimatilpasningstiltag.
8.6. Samfundsøkonomiberegningen (og dermed fastsættelsen af serviceniveau) tager udgangspunkt i den
samlede løsning, som kan bestå af flere delelementer. Løsningen, der lægges til grund i samfundsøkono‐
miberegningen, er ikke bindende for selskabets valg af de konkrete projekter, der efterfølgende skal
udføres til opnåelse af det valgte serviceniveau.
8.7. Beregningerne skal foretages for flere serviceniveauer for håndtering af tag- og overfladevand, dvs.
f.eks. en 25-års regnhændelse og en 50-års regnhændelse. Løsningstiltag og serviceniveauer skal vælges,
så de er egnede til at belyse, hvilket serviceniveau, der er det samfundsøkonomisk mest hensigtsmæssige.
8.8. Der er krav om inddragelse af flere løsningstiltag og serviceniveauer, jo større de forventede, samlede
omkostninger til klimatilpasning i et område er.
8.9. Ved fastsættelse af niveauet for klimatilpasning, anvendes nedenstående trappemodel, hvor antal
serviceniveauer, der skal analyseres for i forhold til hvert løsningstiltag, øges i takt med (de forventede)
investeringer.
Forventet investering
0 – 10 mio. kr.
10 – 20 mio. kr.
20 – 50 mio. kr.
> 50 mio. kr.
Antal nødvendige analyser pr.
løsningstiltag
2 serviceniveauer
3 serviceniveauer
4 serviceniveauer
5 serviceniveauer
8.10. Når løsningsomkostninger skal indregnes, skal både drift, anlæg og reinvesteringer i hele planlæg‐
ningsperioden medregnes, således at der tages højde for, at forskellige løsningstiltag kan have forskellig
levetid, og for fordeling af omkostninger på anlæg og drift.
8.11. Staten stiller nationale tal for løsningsomkostninger til rådighed, men såfremt der findes mere
retvisende lokale værdier, skal disse anvendes.
9. Trin 5-6: Gevinst ved klimatilpasning og beregning af nettonutidsværdi
9.1. For de analyserede tiltag beregnes gevinst ved klimatilpasningen som forskellen i EAD før og efter
klimatilpasning. Gevinster beregnes for hele planlægningsperioden og tilbagediskonteres til startåret.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
29. december 2020.
8
Nr. 2276.
9.2. Med beregning af gevinster og tiltagsomkostninger er der brug for enheder, der kan sammenlig‐
nes. Her skal anvendes nettogevinst, hvor løsningernes omkostninger og gevinster, fordelt over løsninger‐
nes levetid, diskonteres til nutidsværdi og efterfølgende sammenlignes. Positiv nettonutidsværdi, også
kaldet nettogevinst, er dermed et udtryk for graden af samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed af et
givent serviceniveau med givne klimatilpasningsløsninger for et opland.
9.3. Ved beregning af nettonutidsværdi skal den gældende diskonteringsrente fra finansministeriet anven‐
des. Øvrige samfundsfaglige parametre i den samfundsøkonomiske analyse, såsom skatteforvridning og
nettoafgiftsfaktor, skal ligeledes fastlægges med udgangspunkt i finansministeriets anbefalinger, såfremt
disse parametre er relevante for beregningen.
9.4. Ved gennemførelse af den samfundsøkonomiske analyse skal der anvendes sammenlignelige værdi‐
er; altså samme start-år, samme planlægningsperiode og alle omkostninger i denne planlægningsperiode,
herunder f.eks. tidslig forskydning af investeringer ved adaptive løsninger (f.eks. at et dige forhøjes efter
30 år eller udvidelse af et bassin).
10. Fastsættelse af serviceniveauer
10.1. Serviceniveauet, der skal klimatilpasses til i et givent opland, skal fastsættes på baggrund af de
samfundsøkonomiske beregninger.
10.2. Der kan kun fastsættes et serviceniveau ud over en 5-års regnhændelse for separatkloakerede og
en 10-års regnhændelse for fælleskloakerede områder, hvis serviceniveauet i beregningerne har udvist
samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed (positiv nettonutidsværdi, også kaldet nettogevinst).
10.3. Serviceniveauet fastsættes til det niveau, der på baggrund af beregningerne udviser den største
nettogevinst blandt de niveauer, der er lavet beregninger for, jf. dog punkt 12.5.
10.4. Hvis der ikke er fundet et serviceniveau, som giver en nettogevinst, kan der ikke fastsættes et
højere serviceniveau end en 5-års regnhændelse i separatkloakerede områder og en 10-års regnhændelse i
fælleskloakerede områder.
11. Datakilder
11.1. For de seneste statslige nationale skadesværdier, løsningsomkostninger og andre relevante data til
gennemførelse af samfundsøkonomisk analyse henvises der til www.klimatilpasning.dk/data
11.2. Ved anvendelse af statslige nationale værdier for skadesomkostninger og løsningsoverslag til ansøg‐
ning om tillæg, skal de senest offentliggjorte værdier anvendes.
11.3. Ved anvendelse og valg af datasæt og faktorer til udarbejdelse af den samfundsøkonomiske analyse,
skal den bedste tilgængelige viden anvendes.
12. Følsomhedsberegning
12.1. Der skal foretages følsomhedsberegninger i forbindelse med de samfundsøkonomiske beregninger.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
29. december 2020.
9
Nr. 2276.
12.2. Ved følsomhedsberegninger forstås, at en eller flere parametre i de samfundsøkonomiske beregnin‐
ger ændres for at se, hvilken effekt ændringen af den pågældende parameter har for det samfundsøkono‐
miske resultat.
12.3. Formålet med at foretage følsomhedsberegninger er at belyse de usikkerheder, der er ved de
samfundsøkonomiske beregninger.
12.4. Resultatet af følsomhedsberegningerne vil som udgangspunkt ikke ændre på, hvilket serviceniveau,
der skal fastsættes. Følsomhedsberegningerne kan dog være af betydning for den endelige beslutning om
serviceniveauet i de tilfælde, hvor et eller flere scenarier udviser små forskelle i deres samfundsøkonomi‐
ske resultat, og der derfor kan være grund til at inddrage usikkerhederne ved det endelige valg.
12.5. Der kan vælges et andet serviceniveau, hvis spændet i nettogevinst højest er 5 pct. Det er muligt at
vælge et andet serviceniveau med op til 10 pct. lavere nettogevinst, hvis det pågældende serviceniveau in‐
debærer lavere løsningsomkostninger, end de løsningsomkostninger, der er forbundet med serviceniveauet
med den højeste nettogevinst.
12.6. Der fastsættes ikke begrænsninger på, hvor mange parametre der må udføres følsomhedsbereg‐
ninger på, men for samtlige projekter skal diskonteringsrenten, anlægspriser samt sandsynlighed for
regnhændelserne (gentagelsesperioder) indgå som en fast del af følsomhedsanalysen.
13. Sikring af adgang til kritiske sundhedsfunktioner
13.1. Kravet om positiv samfundsøkonomi kan fraviges for visse oversvømmelsestruede strækninger på
kommunale adgangsveje til kritiske sundhedsfunktioner i kloakerede områder.
13.2. Kritiske sundhedsfunktioner afgrænses i denne sammenhæng snævert til at omfatte funktioner, hvor
der er fare for tab af liv ved oversvømmelse af adgangsveje. F.eks. skal redningskøretøjer kunne komme
frem til en brugbar indgang til hospitaler, skadestuer og plejehjem.
13.3. Undtagelse af oversvømmelsestruede strækninger for kravet om positiv samfundsøkonomi skal tage
udgangspunkt i strækninger, der er billigst at sikre uden at forsinke udrykningskørsel væsentligt.
13.4. Serviceniveauet for de afgrænsede adgangsveje til kritiske sundhedsfunktioner skal fremgå af
spildevandsplanen og fastlægges ved inddragelse af relevant fagmyndighed.
13.5. Der skal endvidere på kommunens hjemmeside redegøres for omkostningerne for det fastsatte
serviceniveau for disse strækninger.
13.6. Der skal endvidere redegøres for, at sikringen af adgangen til disse kritiske sundhedsfunktioner
løses bedst og billigst af forsyningen.