Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 311
Offentligt
2328049_0001.png
Lovtidende A
2020
Udgivet den 31. december 2020
Nr. 2275.
29. december 2020.
Bekendtgørelse om spildevandsforsyningsselskabers omkostninger til
klimatilpasning i forhold til tag- og overfladevand og omkostninger til
projekter uden for selskabernes egne spildevandsanlæg og med andre parter
i øvrigt
I medfør af § 1, stk. 9, i lov om betalingsregler for spilde‐
vandsforsyningsselskaber m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 553
af 24. april 2020, som ændret ved lov nr. 2210 af 29. decem‐
ber 2020, § 24, stk. 4, § 31, stk. 3, og § 35, stk. 4, i lov
om vandløb, jf. lovbekendtgørelse nr. 1217 af 25. november
2019, som ændret ved lov nr. 2210 af 29. december 2020,
og § 6, stk. 3, i lov nr. 2210 af 29. december 2020 om æn‐
dring af lov om betalingsregler for spildevandsforsynings‐
selskaber m.v., lov om miljøbeskyttelse, vandsektorloven,
lov om vandløb og lov om vandforsyning m.v. fastsættes
efter bemyndigelse og efter bemyndigelse i henhold til § 4,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1068 af 25. oktober 2019 om
Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse fastsætter regler om:
1) Spildevandsforsyningsselskabers indregning i bidrag
efter § 1, stk. 4, i lov om betalingsregler for spilde‐
vandsforsyningsselskaber m.v. (herefter spildevandsbe‐
talingsloven) af omkostninger til klimatilpasning i for‐
hold til spildevandsselskabets håndtering af tag- og
overfladevand.
2) Spildevandsforsyningsselskabers indregning i bidrag
efter spildevandsbetalingslovens § 1, stk. 4, af omkost‐
ninger til aftaler med andre parter om etablering eller
drift af spildevandsanlæg eller andre anlæg til brug for
selskabets håndtering af spildevand.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Spildevand: Vand, der er omfattet af § 4, stk. 1, i be‐
kendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljø‐
beskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
2) Tag- og overfladevand: Vand, der er omfattet af § 4,
stk. 3, i bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v.
efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
3) Spildevandsanlæg: Anlæg, der er omfattet af § 4, stk.
7, i bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
Kapitel 2
Spildevandsforsyningsselskabers udgifter til klimatilpasning
i forhold til håndtering af tag- og overfladevand
§ 3.
I bidrag efter spildevandsbetalingslovens § 1, stk. 4,
1. pkt., kan et spildevandsforsyningsselskab alene indregne
udgifter til forhøjelse af det faktiske serviceniveau i forhold
til håndtering af tag- og overfladevand, som er nødvendige
for at opnå det serviceniveau, som selskabet er forpligtet til
at opfylde eller fastsætte i medfør af § 32 b, stk. 2, 2. og 3.
pkt., i lov om miljøbeskyttelse, jf. dog stk. 4.
Stk. 2.
I bidrag efter spildevandsbetalingslovens § 1, stk.
4, 1. pkt., kan et spildevandsforsyningsselskab ved kloake‐
ring af et område, der ikke tidligere har været kloakeret,
alene indregne udgifter til håndtering af tag- og overflade‐
vand, som er nødvendige for at opnå det serviceniveau, som
selskabet er forpligtet til at opfylde eller fastsætte i medfør
af § 32 b, stk. 2, 2. og 3. pkt., i lov om miljøbeskyttelse, jf.
dog stk. 4.
Stk. 3.
Selskabet skal dokumentere, at der er valgt en
selskabsøkonomisk omkostningseffektiv løsning til opnåelse
af serviceniveauet, jf. stk. 1 og 2. Dokumentationen skal
opfylde kravene i bilag 1.
Stk. 4.
I bidrag efter spildevandsbetalingslovens § 1, stk.
4, 1. pkt., kan et spildevandsforsyningsselskab ud over de
udgifter, der er nævnt i stk. 1 og 2, kun indregne yderligere
udgifter til tiltag, som har til formål at reducere skadesom‐
kostningerne fra tag- og overfladevand, hvis følgende betin‐
gelser alle er opfyldt:
1) Der skal være tale om et supplerende tiltag, der har til
formål at reducere skadesomkostningerne fra tag- og
overfladevand, som selskabet har ansvar for at håndte‐
re, og ikke at øge serviceniveauet for håndtering af tag-
og overfladevand for området generelt.
2) Det skal fremgå af kommunens spildevandsplan,
at spildevandsforsyningsselskabet generelt må udføre
supplerende klimatilpasningstiltag som nævnt i dette
stykke.
3) Det supplerende tiltag skal udføres i sammenhæng med
et andet af spildevandsforsyningsselskabets anlægspro‐
DB000247
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2020-12304
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
29. december 2020.
2
Nr. 2275.
jekter (hovedprojektet), og anlægsomkostningerne til
de supplerende tiltag må højst udgøre 5 pct. af anlægs‐
omkostningerne til hovedprojektet.
4) Spildevandsforsyningsselskabet skal dokumentere, at
det supplerende tiltag indebærer en samfundsøkono‐
misk nettogevinst ved anvendelse af de beregningsme‐
toder, som fremgår af bilag 1 i bekendtgørelse om fast‐
sættelse af serviceniveau m.v. for håndtering af tag- og
overfladevand.
5) Spildevandsforsyningsselskabet skal dokumentere, at
det supplerende tiltag er selskabsøkonomisk omkost‐
ningseffektivt, jf. bilag 1.
Stk. 5.
Stk. 1-4 finder ikke anvendelse for udgifter til
projekter, som har en afledt effekt i form af forhøjelse af
serviceniveauet for håndtering af tag- og overfladevand eller
reduktion skadesomkostninger fra tag- og overfladevand,
men hvis hovedformål er at leve op til et andet statsligt
eller kommunalt fastsat, pålagt eller godkendt mål, forudsat
at spildevandsforsyningsselskabet redegør for, hvad der er
hovedformålet, og dokumenterer, at de pågældende tiltag
ikke er dimensioneret større end nødvendigt for at leve op
til det andet statsligt eller kommunalt fastsatte, pålagte eller
godkendte mål.
Kapitel 3
Spildevandsforsyningsselskabers projekter uden for deres
egne spildevandsanlæg og med andre parter i øvrigt
§ 4.
I bidrag efter spildevandsbetalingslovens § 1, stk. 4,
1. pkt., kan et spildevandsforsyningsselskab alene indregne
udgifter til de projekter, der er nævnt i stk. 2, hvis betingel‐
serne i §§ 5-7 er opfyldt.
Stk. 2.
Stk. 1 omfatter projekter, der falder ind under en
eller flere af følgende kategorier, uanset hvad formålet med
projektet er:
1) Projekter om etablering eller drift af anlæg, som både
har nytte for selskabet og en eller flere andre parter,
uanset om anlægget ejes af helt eller delvist af selska‐
bet eller den eller de andre parter.
2) Projekter på grundlag af aftaler, hvor selskabet mod be‐
taling forpligter sig til at etablere og opretholde et høje‐
re serviceniveau i selskabets håndtering af spildevand
end det, selskabet er forpligtet til, eller at selskabet
etablerer og driver anlæg til håndtering af spildevand,
som samlet set er dyrere end nødvendigt til varetagelse
af selskabets opgaver, jf. spildevandsbetalingslovens §
1, stk. 5.
3) Projekter i vandløb, som ikke er omfattet af nr. 1 eller
2, og projekter om etablering eller anvendelse af åbne
anlæg til håndtering af tag- og overfladevand på frem‐
med grund, som ikke er omfattet af nr. 1 eller 2, uanset
om anlægget ejes helt eller delvist af selskabet, eller det
ejes af andre.
Selskabsøkonomisk omkostningseffektivitet
§ 5.
For projekter, som helt eller delvist er omfattet af § 4,
skal spildevandsforsyningsselskabet dokumentere, at der er
valgt en selskabsøkonomisk omkostningseffektiv løsning til
opnåelse af et serviceniveau, som selskabet er forpligtet til
at nå, eller som følger af et statsligt eller kommunalt fastsat
eller godkendt mål. Dokumentationen skal opfylde kravene i
bilag 1.
Krav til aftaler
§ 6.
Aftaler med andre parter om projekter omfattet af
§ 4 skal indgås skriftligt, og skal som minimum omfatte
følgende:
1) Projektets formål, beskrivelse af de tiltag, det indebæ‐
rer, forventet levetid og serviceniveau.
2) I hvilken udstrækning udførelse og drift, herunder ved‐
ligeholdelse, varetages af de enkelte parter.
3) Ansvar for sikring og bevarelse af anlæggets hydrauli‐
ske funktion og eventuelle øvrige forudsætninger for
effektiv drift af anlægget, f.eks. sikring af adgangsmu‐
ligheder, eksterne til- eller afløbsfunktioner m.v., inden
for anlægget forventede levetid.
4) For aftaler om projekter omfattet af § 4, stk. 2, nr. 1:
Hvilke omkostningsposter der betales af det eller de
enkelte spildevandsforsyningsselskaber, som deltager
i aftalen, og hvilke omkostningsposter der betales af
andre parter, jf. § 7, stk. 2 og 3.
5) For aftaler om projekter omfattet af § 4, stk. 2, nr.
2: Specifikation af meromkostningerne, som den eller
de andre parter skal betale til spildevandsforsyningssel‐
skabet, jf. § 7, stk. 4.
6) For aftaler om projekter omfattet af § 4, stk. 2, nr. 3:
Størrelse af en eventuel betaling fra spildevandsforsy‐
ningsselskabet til andre parter, jf. § 7, stk. 5.
7) Fordeling af risikoen for eventuelle uforudsete fordy‐
relser af projektet, jf. § 7, stk. 6.
8) Spildevandsforsyningsselskabets og andre parters ad‐
gang til opsigelse af aftalen, herunder at spildevands‐
forsyningsselskabet kan opsige aftalen, hvis Forsy‐
ningssekretariatet meddeler, at betingelserne for, at
spildevandsforsyningsselskabet kan afholde omkost‐
ninger til opfyldelse af aftalen, ikke er opfyldt, jf. §
11.
9) Hvad der skal ske ved ophør af projektet.
Stk. 2.
Aftaler omfattet af stk. 1 skal offentliggøres på
spildevandsforsyningsselskabets hjemmeside. Spildevands‐
forsyningsselskabet kan undlade at offentliggøre dele af af‐
talen, som ikke er obligatoriske i henhold til stk. 1.
Omkostningsfordeling
§ 7.
Omkostningsfordelingen i aftaler om projekter omfat‐
tet af § 4 skal opfylde kravene i stk. 2-5. Spildevandsforsy‐
ningsselskabet skal tilvejebringe den dokumentation og de
redegørelser, som er nævnt i stk. 2-5. Disse skal offentliggø‐
res på spildevandsforsyningsselskabets hjemmeside.
Stk. 2.
Omkostningsfordelingen i aftaler mellem fle‐
re spildevandsforsyningsselskaber skal være forholdsmæs‐
sig. Der skal udarbejdes en redegørelse og begrundelse for
omkostningsfordelingen.
Stk. 3.
Omkostningsfordelingen for projekter omfattet af
§ 4, stk. 2, nr. 1, skal baseres på, hvilken nytte de enkelte
parter har af projektet. Spildevandsforsyningsselskaber kan
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
29. december 2020.
3
Nr. 2275.
ikke afholde omkostninger ud over det, der er nødvendigt
af hensyn til selskabets håndtering af spildevand (herunder
tag- og overfladevand). Der skal udarbejdes en redegørelse
for omkostningsfordelingen, som specificerer, hvilke dele af
projektet der kun har nytte for en enkelt part og hvilke dele
der har fælles nytte, og begrunder omkostningsfordelingen
for de dele, der har fælles nytte.
Stk. 4.
For projekter omfattet af § 4, stk. 2, nr. 2, skal
meromkostningerne beregnes i forhold til de omkostninger,
som i øvrigt ville have været nødvendige for at løse spil‐
devandsforsyningsselskabet opgaver. Hvis der gælder et bin‐
dende serviceniveau for det, aftalen vedrører, skal merom‐
kostningerne beregnes i forhold til den selskabsøkonomisk
mest omkostningseffektive løsning til varetagelse af selska‐
bets opgaver til dette serviceniveau. Hvis der ikke gælder
et bindende serviceniveau for det, aftalen vedrører, skal
meromkostningerne beregnes i forhold til det nuværende
serviceniveau eller et serviceniveau, som selskabet under
alle omstændigheder ville have forhøjet serviceniveauet til
på baggrund af et kommunalt eller statsligt godkendt mål
herom. Ved beregning af meromkostningerne skal også
medregnes meromkostninger til planlægning og projektering
samt til opfyldelse af dokumentationskrav efter denne be‐
kendtgørelse. Omkostningerne opgøres i hele levetiden ud
fra princip om totaløkonomi. Der skal udarbejdes en redegø‐
relse for beregningen af meromkostningerne.
Stk. 5.
For projekter omfattet af § 4, stk. 2, nr. 3, skal der
udarbejdes en redegørelse for, at den eller de andre parter
ikke har nytte af projektet. Hvis der aftales en betaling fra
et spildevandsforsyningsselskab til en anden part, skal der
udarbejdes en begrundelse herfor, herunder for størrelsen.
Stk. 6.
Fordelingen af risikoen for eventuelle uforudsete
fordyrelser, jf. § 6, stk. 1, nr. 7, skal følge principperne i stk.
2-5, og der skal udarbejdes en begrundelse for fordelingen.
Undtagelser fra regler i lov om vandløb
§ 8.
Reglerne i § 24, stk. 1, § 31, stk. 1, og § 35, stk. 1, i
lov om vandløb finder ikke anvendelse i forhold til projekter
i vandløb, i det omfang projektet er omfattet af §§ 4-7.
Kapitel 4
Tilsyn
§ 9.
Forsyningssekretariatet fører tilsyn med overholdelse
af reglerne i denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
For projekter, hvor spildevandsforsyningsselskabet
søger om tillæg til deres økonomiske ramme, sker Forsy‐
ningssekretariatets kontrol med overholdelsen af reglerne i
forbindelse med behandling af ansøgning om tillæg og i gi‐
vet fald forhåndsgodkendelse heraf efter reglerne i bekendt‐
gørelse om økonomiske rammer for vandselskaber.
Stk. 3.
For projekter, hvor spildevandsforsyningsselskabet
ikke agter at søge om tillæg til deres økonomiske ramme,
fører Forsyningssekretariatet udelukkende tilsyn med regler‐
ne i kapitel 3. Tilsynet kan tilrettelægges risiko- og stikprø‐
vebaseret, jf. dog § 10, stk. 2.
§ 10.
Spildevandsforsyningsselskabet skal indsende afta‐
ler omfattet af § 6 til Forsyningssekretariatet, inden anlæg‐
gelsen af det pågældende projekt påbegyndes. Hvis indsen‐
delsen ikke sker i forbindelse med ansøgning om forhånds‐
godkendelse af tillæg, jf. § 11, stk. 9, i bekendtgørelse om
økonomiske rammer for vandselskaber, skal det angives, om
selskabet agter at søge om tillæg til den økonomiske ramme
til projektet.
Stk. 2.
Hvis selskabet ikke agter at søge om tillæg til
den økonomiske ramme, kan selskabet anmode Forsynings‐
sekretariatet om at tage stilling til, om reglerne i kapitel 3
er overholdt. Spildevandsforsyningsselskabet skal indsende
den øvrige dokumentation m.v., som er nævnt i kapitel 3,
hvis selskabet anmoder om Forsyningssekretariatets stilling‐
tagen, jf. 3. pkt., og på anmodning fra Forsyningssekretaria‐
tet i andre tilfælde, hvor selskabet ikke agter at søge om
tillæg.
§ 11.
Hvis Forsyningssekretariatet finder, at en udgift ikke
lovligt kan indregnes i bidrag efter § 1, stk. 4, 1. pkt., spil‐
devandsbetalingsloven, fordi reglerne i denne bekendtgørel‐
se ikke er overholdt, skal Forsyningssekretariatet meddele
dette til spildevandsforsyningsselskabet. Spildevandsforsy‐
ningsselskabet skal inden for en frist på 4 uger meddele For‐
syningssekretariatet, hvilke foranstaltninger selskabet har
truffet på baggrund af Forsyningssekretariatets meddelelse
for at overholde bekendtgørelsens regler. Hvis Forsynings‐
sekretariatet på baggrund heraf vurderer, at selskabet har af‐
holdt eller planlægger at afholde en udgift, som ikke lovligt
kan indregnes, jf. 1. pkt., skal Forsyningssekretariatet med‐
dele dette til spildevandsforsyningsselskabet og til den eller
de kommuner, som godkender selskabets kubikmetertakster
og faste bidrag, jf. § 3, stk. 1, i spildevandsbetalingsloven.
Kapitel 5
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
§ 12.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for
1) spildevandsforsyningsselskabers udgifter til opfyldelse
af medfinansieringsaftaler efter de hidtil gældende reg‐
ler, som er omfattet af § 6, stk. 2, i lov nr. 2210 af 29.
december 2020,
2) spildevandsforsyningsselskabers udgifter til andre pro‐
jekter, hvor
a) Forsyningssekretariatet inden den 1. januar 2021
har truffet afgørelse om at give tillæg, eller
b) spildevandsforsyningsselskabet inden den 1. januar
2021 har foretaget en væsentlig irreversibel inve‐
stering.
Stk. 3.
Bekendtgørelsens regler finder dog anvendelse for
projekter omfattet af stk. 2, som ikke er sat i drift inden den
1. januar 2021, hvis projektet ikke er anmeldt til Forsynings‐
sekretariatet senest den 15. april 2021. Anmeldelsen skal
indeholde en beskrivelse af formål og indhold i projektet og
en begrundelse for, at bekendtgørelsens regler ikke skal fin‐
de anvendelse for udgifter til projektet. Hvis begrundelsen
bygger på indgåelse af en aftale, skal denne vedlægges. For‐
syningssekretariatet kan anmode om yderligere dokumenta‐
tion for, at betingelserne for, at bekendtgørelsens regler ikke
skal finde anvendelse, er opfyldt.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
29. december 2020.
4
Nr. 2275.
Stk. 4.
Bekendtgørelsens regler finder endvidere anven‐
delse for udgifter afholdt efter den 1. januar 2027 til pro‐
jekter, som er anmeldt efter stk. 3, hvis anlæggelsen af
projektet ikke er påbegyndt senest denne dato, eller hvis
påbegyndelse af anlæggelsen ikke er anmeldt til Forsynings‐
sekretariatet senest den 15. april 2028. Anmeldelsen skal
indeholde dokumentation for, at anlæggelsen af projektet er
påbegyndt inden den 1. januar 2027.
Stk. 5.
En væsentlig irreversibel investering som nævnt
i stk. 2, nr. 2, litra b, og i § 6, stk. 2, i lov nr. 2210 af
29. december 2020, kan bestå af afholdelse af væsentlige
omkostninger til planlægning, projektering eller udførelse
af projektet, eller indgåelse af bindende aftale herom. Om‐
kostningerne skal vedrøre håndtering af tag- og overflade‐
vand, som spildevandsforsyningsselskabet har ansvaret for,
og skal være afholdt af eller skulle afholdes af spildevands‐
forsyningsselskabet eller ved medfinansieringsprojekter af
projektejeren. Ved vurderingen af, om omkostninger må an‐
ses for væsentlige, kan der bl.a. lægges vægt på, hvor stort
et beløb, der er tale om, og hvor stor en del af de samlede
projektomkostninger den udgør. En bindende medfinansie‐
ringsaftale eller samarbejdsaftale om projektet anses også
for en irreversibel investering, jf. dog stk. 8.
Stk. 6.
En aftale anses for bindende, jf. stk. 5, hvis spilde‐
vandsforsyningsselskabet kun kan frigøre sig af kontrakten
ved at hæve den ud fra de almindelige obligationsretlige
regler og principper eller mod at betale en væsentlig kom‐
pensation. Ved vurderingen af, om en kompensation må an‐
ses for væsentlig, kan der bl.a. lægges vægt på, hvor stort et
beløb, der er tale om, og hvor stor en del af kontraktsummen
og af de samlede projektomkostninger den udgør.
Stk. 7.
Hvis der er en sådan hydraulisk sammenhæng
mellem to eller flere projekter, at en irreversibel investering
i et projekt i væsentligt omfang vil være spildt, hvis et eller
flere andre projekter ikke kan realiseres som planlagt, og
dette ikke er muligt, hvis de skal opfylde bekendtgørelsens
regler, anses den irreversible investering for at omfatte alle
de pågældende projekter.
Stk. 8.
Hvis der foretages indholdsmæssig ændring af en
medfinansieringsaftale eller samarbejdsaftale, som har be‐
tydning for spildevandsforsyningsselskabets omkostninger
til det pågældende projekt, finder bekendtgørelsens regler
anvendelse fra tidspunktet for ændringen, medmindre der
før den1. januar 2021 er afholdt væsentlige omkostninger
som nævnt i stk. 5, som er relevante for det ændrede projekt.
Energistyrelsen, den 29. december 2020
Martin Hansen
/ Signe Schmidt
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
29. december 2020.
5
Nr. 2275.
Bilag 1
Krav til dokumentation for selskabsøkonomisk omkostningseffektivitet, jf. § 3, stk. 3, og § 5
1. Overordnede krav
Dokumentation for selskabsøkonomisk omkostningseffektivitet skal tilvejebringes, før anlæggelsen af
det pågældende projekt påbegyndes. Hvis de faktiske omkostninger til projektet på grund af uforudsete,
udefrakommende forhold afviger fra de omkostninger, der er lagt til grund for vurderingen af omkost‐
ningseffektiviteten, påvirker det ikke vurderingen af, om dokumentationskravet er opfyldt.
For at dokumentere, at der er valgt en selskabsøkonomisk omkostningseffektiv løsning til opnåelse det
serviceniveau, som er nævnt i § 3, stk. 1 og 2, eller § 5, skal spildevandsforsyningsselskabet sammenligne
omkostningerne til den valgte løsning med et overslag over omkostninger ved opnåelse af det pågældende
serviceniveau ved mindst en anden relevant type af løsningstiltag. Kravene i afsnit 2-4 skal overholdes.
Hvis der er tale om et projekt omfattet af § 3, stk. 1 eller 2, og serviceniveauet ikke er fastsat højere
end til en 5-års regnhændelse for et separatkloakeret område eller en 10-års regnhændelse for et fælles‐
kloakeret område, og selskabet ønsker at opnå dette ved brug af en traditionel underjordisk løsning, skal
spildevandsforsyningsselskabet kun tilvejebringe nærmere dokumentation for omkostningseffektivitet,
hvis Forsyningssekretariatet anmoder om det, fordi der er forhold, der tyder på, at en anden type løsning
kunne være mere selskabsøkonomisk omkostningseffektiv.
For supplerende klimatilpasningstiltag, jf. § 3, stk. 4, skal den selskabsøkonomiske omkostningseffek‐
tivitet for det supplerende tiltag dokumenteres ved at sammenligne skadesreduktion set i forhold til
løsningsomkostningen (cost-effectiveness eller benefit/cost ratio) for den valgte løsning og mindst en
anden relevant type af tiltag, der ville give skadesreduktioner i det samme område.
2. Krav til alternative løsningstiltag
Det alternative løsningstiltag, som den valgte løsning sammenlignes med, skal være en anden type af
relevante løsningstiltag, som afviger væsentligt fra den, som selskabet ønsker at anvende. Hvis der ikke
findes et realistisk alternativ, som afviger væsentligt fra den valgte løsning, skal der redegøres herfor og
sammenlignes med et realistisk alternativ, som afviger mest muligt fra den valgte løsning.
Hvis der er tale om et projekt omfattet af § 3, stk. 1 eller 2, og serviceniveauet er fastsat til en 20-års
regnhændelse eller mindre, og selskabet ønsker at opnå dette gennem overfladeløsninger, skal der som
minimum sammenlignes med en traditionel, underjordisk løsning, medmindre selskabet kan redegøre for,
at det ikke er realistisk at gennemføre en sådan. I så fald sammenlignes med et realistisk alternativ, som
afviger mest muligt fra den valgte løsning.
Hvis der er tale om et projekt omfattet af § 3, stk. 1 eller 2, og serviceniveauet er fastsat højere end en
20-års regnhændelse, og selskabet ønsker at opnå dette gennem en traditionel underjordisk løsning, skal
der som minimum sammenlignes med en overfladeløsning, medmindre selskabet kan redegøre for, at det
ikke er realistisk at gennemføre en sådan. I så fald sammenlignes med et realistisk alternativ, som afviger
mest muligt fra den valgte løsning.
3. Projekter, der opfylder flere formål for spildevandsforsyningsselskabet
Et projekt, der bidrager til at opfylde flere statslige eller kommunalt fastsatte, pålagte eller godkendte
mål for spildevandsforsyningsselskabet anses for omkostningseffektivt i forhold til de enkelte mål, hvis
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelser om spildevandsselskabernes klimatilpasning
29. december 2020.
6
Nr. 2275.
spildevandsforsyningsselskabet dokumenterer, at projektet er en selskabsøkonomisk omkostningseffektiv
løsning til opfyldelse af alle de pågældende mål sammenlignet med omkostningerne til relevante særskilte
løsninger til opfyldelse af de enkelte mål.
4. Beregningsprincipper
Omkostningerne ved det planlagte og de alternative løsningstiltag skal beregnes som nutidsværdierne
af projektøkonomierne. Projektøkonomierne opgøres ud fra princip om totaløkonomi, som indeholder
alle omkostninger i anlæggenes levetid. Ved opgørelsen af nutidsværdier benyttes den gældende diskonte‐
ringsrente, som fastsættes af Finansministeriet, medmindre selskabet dokumenterer, at en anden rentesats
er mere retvisende for selskabet.