Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 310
Offentligt
2328034_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål AB
”Hvad
mener ministeren om, at Fødevaresty-
relsen både forvalter regler om dyrevelfærd og
samtidig accepterer, at mink er blevet klemt
og brændt ihjel? Mener ministeren, at Føde-
varestyrelsen fortsat kan varetage dyrevelfær-
den i Danmark?”
Samrådsspørgsmål AC
”Bakker
ministeren Fødevarestyrelsen op, når
styrelsen tilsyneladende mener, at den kan
slippe godt fra at have én holdning, når den
selv skal arrangere forhold (her aflivning af
mink), og den diametralt modsatte holdning,
når sager mod chauffører og vognmænd an-
lægges og gennemføres af samme Fødevare-
styrelse rundt om i retterne i det ganske land?
Der henvises til artiklen ”Lige regler gælder
ikke for alle, hvis den ene part hedder Føde-
varestyrelsen”, www.Forman-Advokater.dk,
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 310: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 28/1-21 om Fødevarestyrelsens håndtering af aflivningen af mink
2328034_0002.png
TALEPAPIR
den 24. november 2020, hvoraf det fremgår,
at Fødevarestyrelsens chef har den holdning,
at et stort antal dyr i kombination med tids-
knaphed kan forklare og dermed retfærdig-
gøre grusomhederne over mink.”
Svar
Først og fremmest: Tak for spørgsmålene.
Der er stillet to spørgsmål til dette samråd: Et om dy-
revelfærden i forbindelse med aflivningen af mink.
Og et som i højere grad omhandler Fødevarestyrel-
sens kontroller med transport af dyr.
Inden jeg kommer nærmere ind på selve samråds-
spørgsmålene, vil jeg understrege den alvorlige sam-
menhæng, problemstillingen indgår i.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 310: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 28/1-21 om Fødevarestyrelsens håndtering af aflivningen af mink
2328034_0003.png
TALEPAPIR
Den 3. november sidste år besluttede regeringen, at
alle mink i Danmark skulle aflives. Beslutningen blev
truffet ud fra et hensyn til folkesundheden og på bag-
grund af en risikovurdering fra Statens Serum Insti-
tut, hvor det blev konkluderet:
”En fortsat minkavl
under en igangværende COVID-19 epidemi indebæ-
rer en betydelig risiko for folkesundheden, herunder
for mulighederne for at forebygge COVID-19 med
vacciner.”
En konklusion, som Sundhedsstyrelsen
bakkede op om.
Vi står som samfund i Danmark og globalt fortsat i en
meget alvorlig sundhedskrise, der har betydet omfat-
tende konsekvenser for os allesammen.
[Spørgsmål AB]
Jeg vil først besvare spørgsmålet om dyrevelfærd i
forbindelse med aflivningsindsatsen af mink.
Der må ikke herske tvivl om, at jeg og regeringen pri-
oriterer høj dyrevelfærd. Jeg tager dagens samråd
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 310: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 28/1-21 om Fødevarestyrelsens håndtering af aflivningen af mink
2328034_0004.png
TALEPAPIR
som et udtryk for, at spørgeren har samme udgangs-
punkt, og det vil jeg gerne kvittere for. De dyr, vi har
i vores varetægt skal behandles ordentligt. Det gælder
selvfølgelig også
og måske især
når det af den ene
eller anden grund er nødvendigt at aflive dyr.
Det skal ske så hurtigt og skånsomt som muligt. Det
står i dyrevelfærdsloven, det fremgår af Fødevaresty-
relsens retningslinjer, og det er naturligvis også ud-
gangspunktet i forbindelse med aflivningen af mink.
Med aflivningsindsatsen stod Fødevarestyrelsen over
for en meget stor opgave, som samtidigt skulle løses
over relativt kort tid. Det indebærer en risiko for, at
der bliver begået fejl. Og der var ubehagelige historier
og billeder fremme på de sociale medier tilbage i no-
vember måned.
Det er dog blevet mig oplyst, at der har været tale om
helt enkeltstående tilfælde.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 310: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 28/1-21 om Fødevarestyrelsens håndtering af aflivningen af mink
2328034_0005.png
TALEPAPIR
Derfor er jeg uenig i præmissen for spørgsmålet om,
at Fødevarestyrelsen har accepteret, at mink er blevet
klemt og brændt ihjel. Den udlægning er jeg ikke enig
i.
Jeg kan oplyse, at aflivningerne er foregået efter be-
stemmelserne
i EU’s aflivningsforordning og
den da-
værende dyreværnslov. Desuden har Fødevarestyrel-
sen udarbejdet retningslinjer for aflivning af mink i
forbindelse med bekæmpelse af smitsomme husdyr-
sygdomme for at sikre, at aflivning foregår dyrevel-
færdsmæssigt forsvarligt.
Minkene er aflivet under overvågning af Fødevare-
styrelsens dyrlæger eller af minkavlerne selv. Mink-
avlere har et kompetencebevis i aflivning, så de hvert
år i pelsningssæsonen kan aflive mink uden myndig-
hedernes tilstedeværelse. De har således de nødven-
dige forudsætninger og kompetencer til at foretage
aflivningerne.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 310: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 28/1-21 om Fødevarestyrelsens håndtering af aflivningen af mink
2328034_0006.png
TALEPAPIR
Til aflivning af mink anvendes såkaldte aflivnings-
kasser, som fyldes med kulilte (CO) eller kultveilte
(CO
2
). Det gælder både ved pelsning og i den ekstra-
ordinære situation, som vi har stået i på grund af co-
rona. Når minkene indånder gassen, sover de hurtigt
og stille ind. Denne metode er som sagt helt i over-
ensstemmelse med EU’s aflivningsforordning.
Det skal sikres, at dyrene er døde, når de tages ud af
aflivningskassen. Det sker blandt andet ved inspek-
tion af manglende reflekser og manglende rytmisk
vejrtrækning, før aflivningskassen tømmes. Mister
dyrene ikke bevidstheden, eller dør de ikke som for-
ventet i aflivningskasserne, afbrydes inspektionen,
og eksponeringstiden for gas forlænges. Hvis minken
eksponeres for kulilte eller kultveilte som foreskre-
vet. Og hvis den ansvarlige for aflivningen kontrolle-
rer, at minkene er døde, inden de lastes og fragtes til
DAKA. Så vi der ikke komme levende mink frem til
destruktionsanstalten. Der vil heller ikke kunne op-
stå risiko for, at mink undslipper under transporten.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 310: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 28/1-21 om Fødevarestyrelsens håndtering af aflivningen af mink
2328034_0007.png
TALEPAPIR
I forbindelse med, at så mange mink har skullet afli-
ves, er der ulykkeligvis i ganske få tilfælde sket fejl og
uheld. Det har bevirket, at aflivningerne i enkelte til-
fælde ikke er foregået korrekt. Fødevarestyrelsen har
oplyst, at årsagen har været tekniske problemer med
aflivningskasserne. I alle tilfælde er fejlen straks ble-
vet korrigeret.
Både min forgænger og Fødevarestyrelsen har bekla-
get, at der er sket fejl og uheld i aflivningsaktionen af
mink.
Det er helt afgørende, at de ansvarlige for aflivnin-
gerne lever op til ansvaret og ikke går på kompromis.
Fødevarestyrelsen har derfor flere gange gjort både
eget personale og minkavlerne opmærksomme på, at
de skulle sikre sig, at dyrene var døde, inden de forlod
aflivningskasserne.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 310: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 28/1-21 om Fødevarestyrelsens håndtering af aflivningen af mink
2328034_0008.png
TALEPAPIR
Jeg har fuld tillid til, at Fødevarestyrelsen hurtigst
muligt rettede op på de fejl og uheld, der opstod. Jeg
ser ingen grund til at antage, at Fødevarestyrelsen
fremover ikke kan varetage sine myndighedsopgaver
i forhold til dyrevelfærden i Danmark.
Jeg vil nu gå videre til besvarelse af samrådsspørgs-
mål AC.
[Spørgsmål AC]
Jeg mener ikke, at spørgsmålet om overtrædelser af
reglerne om transportegnethed kan sammenlignes
med de ulykkelige tilfælde med fejl ved aflivninger af
mink.
Beslutningen om at aflive alle mink i Danmark blev
truffet ud fra et hensyn til folkesundheden. Det har
været en meget omfattende og logistisk udfordrende
opgave, som af hensyn til folkesundheden skulle lø-
ses på kortest mulig tid.
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 310: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 28/1-21 om Fødevarestyrelsens håndtering af aflivningen af mink
2328034_0009.png
TALEPAPIR
Vi var derfor i en situation, hvor aflivningerne havde
førsteprioritet for at begrænse risikoen for yderligere
smittespredning fra mink til mennesker mest muligt.
Der var således tale om en operation i en størrelses-
orden, som ikke er set før i danmarkshistorien.
Heroverfor står, at transport af dyr finder sted dag-
ligt. Og det drejer sig ikke om få dyr, men derimod
tusinder af dyr hver eneste dag under nogenlunde
ensartede forhold. De ansvarlige for dyretranspor-
terne er altså vant til at håndtere de situationer, som
måtte opstå i forbindelse med transporten.
Hertil kommer, at dyretransporter er reguleret i EU’s
forordning for dyretransporter og bekendtgørelse om
beskyttelse af dyr under transport, der præciserer
visse af forordningens bestemmelser.
Fødevarestyrelsens opgave i den forbindelse er at
kontrollere, at de ansvarlige for dyretransporterne
overholder reglerne og sikrer dyrenes velfærd.
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 310: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 28/1-21 om Fødevarestyrelsens håndtering af aflivningen af mink
2328034_0010.png
TALEPAPIR
Hvis Fødevarestyrelsen konstaterer overtrædelser,
vil det typisk medføre indskærpelse, forbud eller på-
bud til de ansvarlige. I de tilfælde, hvor en overtræ-
delse vurderes at være særlig grov, kan Fødevaresty-
relsen politianmelde forholdet. Herefter overgår sa-
gen til politiet, som efterforsker forholdet og beslut-
ter, om og om der er grundlag for at rejse tiltale.
Herefter er det op til domstolene at afgøre, om reg-
lerne i de konkrete tilfælde er blevet overtrådt, og
hvis det er tilfældet
udmåle en passende straf til de
ansvarlige.
Der er begået beklagelige fejl og uheld i forbindelse
med aflivningen af mink, men at det skulle give an-
ledning til reducerede krav til dyrevelfærden ved
transport, kan jeg ikke følge logikken i.
Hvis der begås fejl eller sker uheld undervejs, er det
vigtigt at få rettet op, så de ikke gentager sig. Det
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 310: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 28/1-21 om Fødevarestyrelsens håndtering af aflivningen af mink
2328034_0011.png
TALEPAPIR
gjorde Fødevarestyrelsen i forbindelse med aflivnin-
gen af mink, hvor der straks blev reageret for at for-
hindre gentagelser.
Ved Fødevarestyrelsens kontrol med dyretransporter
er det helt centrale formål med sanktioneringen at
påvirke de ansvarlige, så de gør en indsats for at
undgå at gentage overtrædelsen i fremtiden. Det
fremgår også klart af den aftale om kontrollen med
dyretransporter, som vi indgik med alle Folketingets
partier i sommer.
Og her har jo også Det Konservative Folkeparti ad
flere omgange bidraget til at forstærke kontrollen
med dyrenes velfærd under transport. Først med den
politiske aftale om dyretransportkontrollen fra 2018.
Og senest med regeringens aftale om kontrol af dyre-
transporter for 2020-2024, hvor De Konservative li-
geledes er aftalepart. Det er jeg glad for, og det vil jeg
gerne kvittere for. Jeg finder det meget positivt, at et
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 310: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 28/1-21 om Fødevarestyrelsens håndtering af aflivningen af mink
2328034_0012.png
TALEPAPIR
så bredt og enigt Folketing bakker op om dyrevelfær-
den i Danmark
også for dyr under transport.
Så for at svare klart og præcist på spørgsmålet: Føde-
varestyrelsen skal fortsat udføre den vigtige myndig-
hedsopgave med at sikre, at dyrevelfærdsreglerne
overholdes.
12