Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 300
Offentligt
2325527_0001.png
Tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv
Fagligt notat fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
Dato: 18 januar 2021 |
05
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
2325527_0002.png
Datablad
Fagligt notat fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
Kategori:
Titel:
Forfattere:
Institutioner:
Faglig kommentering:
Kvalitetssikring, DCE:
Ekstern kommentering:
Rekvirent:
Bedes citeret:
Rådgivningsnotat
Tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv
Hans Peter Hansen
1
, Cathrine Munch Schrøder
1
, Peter Sunde
1
og Kent Olsen
2
1
Institut
for Bioscience, Aarhus Universitet &
2
Naturhistorisk Museum, Aarhus
Professor Paul Larsson, Politihøgskolen, Norge
Jesper R. Fredshavn
Notatet har ikke været forhåndskommenteret af rekvirenten.
Miljøstyrelsen
Hansen, H.P., Schrøder, C.M., Sunde, P. & Olsen, K. 2021. Tiltag mod ulovlig
efterstræbelse af ulv. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 26
s. – Fagligt notat nr. 2021|05
https://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Udgivelser/Notater_2021/N2021_05.pdf
Gengivelse tilladt med tydelig kildeangivelse
Foto forside:
Sideantal:
Ulla Pipaluk Zobbe og Lars Lorentsen
27
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
Indhold
1
 
God bestilling
1.1
 
1.2
 
Præmisserne for bestillingens besvarelse
Disposition
4
 
4
 
5
 
6
 
6
 
8
 
10
 
10
 
11
 
12
 
13
 
15
 
15
 
16
 
18
 
19
 
22
 
2
 
Ulovlig efterstræbelse af ulv som fænomen
2.1
 
2.2
 
Hvad karakteriserer ulovlig efterstræbelse af ulv
Ulovlig efterstræbelse af ulv som politisk protest
3
 
Forebyggende indsats
3.1
 
3.2
 
3.3
 
3.4
 
Kontrol og overvågning
Kommunikation og formidling
Myndig- og ansvarliggørelse
Forudsigelighed og kompensation
4
 
Efterforskning og straf
4.1
 
4.2
 
Efterforskning
Straf
5
 
6
 
7
 
Opsummering
Tabel over forebyggende tiltag
Referencer
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
1
God bestilling
Miljøstyrelsen har via mail af 19. november 2020 fremsendt en ”God bestil-
ling” til DCE (j.nr. 2020-65570) med følgende opgaveformulering:
”Siden ulvens genindvandring til Danmark i 2012 er der forsvundet en række ulve-
individer fra den danske natur, heraf formodes mindst 10 ulve at være døde i Danmark
uden at være blevet genfundet. Årsagerne til ulvenes endeligt er ukendte, men med
tanke på, at én ulv i 2018 blev dokumenteret nedlagt ulovligt i Vestjylland, samt er-
faringer med ulovlig efterstræbelse af ulve i vores nabolande, kan det ikke udelukkes,
at en del af de forsvundne danske ulve, også kan være udsat for ulovlig efterstræbelse.
Miljøstyrelsen ønsker i det lys, og som inspiration til eventuelle fremtidige forvalt-
ningstiltag, at indhente et notat som beskriver de væsentligste potentielle tiltag som
vurderes, at kunne reducere risikoen for ulovlig efterstræbelse af ulve i Danmark. De
foreslåede tiltag skal tage afsæt i de dokumenterede erfaringer, og den forskningsbase-
ret viden, der specifikt gør sig gældende i forhold til ulovlig efterstræbelse af ulv, både
internationalt og i Danmark. I det omfang viden og erfaringer om ulovlig efterstræ-
belse af vilde dyr i andre kontekster end ulv er relevante, kan disse inddrages. Hvis
muligt bedes tiltagene rangordnes ift. deres forventede effekt.”
1.1
Præmisserne for bestillingens besvarelse
Med afsæt i dokumenterede internationale og danske erfaringer og forsk-
ningsbaseret viden, redegøres der i notatet kortfattet for de væsentligste po-
tentielle tiltag, som vurderes at kunne reducere risikoen for ulovlig efterstræ-
belse af ulve i Danmark.
Til brug for dette notat defineres ‘ulovlig efterstræbelse’ som værende aktive,
overlagte handlinger, som har til formål ulovligt at aflive ulve og/eller på an-
den vis at kompromittere ulvens beskyttelsesstatus under henholdsvis EU's
habitatdirektiv, artsfredningsbekendtgørelsen, jagt og vildtforvaltningsloven
og naturbeskyttelsesloven. Ulovlig efterstræbelse kan udover ulovlig afliv-
ning inkludere forskellige former for tilsigtede forstyrrelser, eksempelvis for-
giftninger og destruktion af ulvegrave.
En stor del af den litteratur, der beskæftiger sig med ulovlig efterstræbelse af
ulv, beskriver omfanget og de faktorer, der driver den ulovlige efterstræbelse.
Antallet af studier, der belyser effekterne af tiltag mod ulovlig efterstræbelse
af ulv, er derimod sparsomme. Det er således ikke muligt at give et entydigt
evidensbaseret svar på, hvilke tiltag der har den bedste effekt. De i notatet
formulerede anbefalinger er derfor ikke opstillet i prioriteret rækkefølge, lige-
som der heller ikke er tale om en udtømmende liste. Det forudsættes, at effek-
ten af tiltag afhænger af, hvordan de kombineres i både tid og rum, samt
hvilke resurser, der afsættes til deres implementering. Alle de foreslåede tiltag
fordrer en grundigere bearbejdning og juridisk vurdering.
Notatet tager primært afsæt i den relativt omfattende viden, der omhandler
drivkræfterne bag ulovlig efterstræbelse. Meget af den litteratur, der i notatet
henvises til, tager afsæt i begrebet ‘illegal jagt’. I litteraturen dækker begrebet
‘illegal jagt’ over ulovlig efterstræbelse af vilde dyr i bredere forstand end jagt,
som en kulturel legitim praksis.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
1.2
Disposition
Ved bestillingen har Miljøstyrelsen bedt om et kort notat. De anbefalede tiltag
motiveres i notatets tre hovedafsnit 1)
Ulovlig efterstræbelse af ulv som fænomen,
2)
Forebyggelse, samt
3)
Efterforskning og straf.
Notatets afsluttende afsnit op-
summerer hovedpointerne og beskriver hvilken kombination af tiltag, som
vurderes at have den mest dæmpende effekt på ulovlig efterstræbelse af ulv i
Danmark. Alle foreslåede tiltag fremgår herefter i tabelform med en kort vur-
dering af deres umiddelbart forventede fordele og ulemper.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
2
Ulovlig efterstræbelse af ulv som fænomen
Ulovlig efterstræbelse af beskyttede arter udgør et udbredt fænomen og en for-
valtningsmæssig udfordring, både i og uden for Danmark. Når det specifikt
gælder vildtlevende ulve, viser studier, at den kryptiske dødelighed – dvs. den
dødelighed, der ikke kan forklares med trafikdrab og naturlige årsager – er høj
i mange lande. Den i litteraturen dominerede forklaring på den kryptiske dø-
delighed er ulovlig efterstræbelse (Suutarinen & Kojola, 2018; Kaltenborn &
Brainerd, 2016; Liberg et al. 2012). Selv om der hidtil kun er ét dokumenteret
eksempel på ulovlig aflivning af ulv i Danmark, har der siden ulvens genind-
vandring floreret flere anonyme tilståelser og påstande om sådanne. Den sene-
ste statusopgørelse for ulve i Danmark angiver, at ni ud af 24 ulve registreret
med kendt genetisk profil i Danmark mellem 2012-19 er forsvundet per 1. okto-
ber 2020 (Olsen et al. 2020), hvilket tyder på en højere dødelighed end det, man
kan forvente i naturen. Den årlige dødelighed for GPS-mærkede ulve i Sverige
og Finland pga. naturlige faktorer (sygdom, ulykker, territoriekampe) ligger så-
ledes på under 6 % om året (Liberg et al. 2020, Suutarinen & Kojola 2018). Indtil
videre er ulovlig efterstræbelse den mest sandsynlige forklaring på den høje
kryptiske dødelighed blandt ulve i Danmark.
2.1
Hvad karakteriserer ulovlig efterstræbelse af ulv
Ulovlig efterstræbelse af vilde dyrearter kategoriseres på engelsk som
Wildlife
Crime,
der igen er en kategori under både
Rural Criminology
og
Green Crimino-
logy
(Højberg et al. 2016; Wellsmith, 2011). I Danmark taler vi ofte om
fauna-
kriminalitet
i forbindelse med ulovlig efterstræbelse af vilde dyrearter. I både
daglig tale og i faglitteraturen anvendes ofte begrebet
krybskytteri
eller
ille-
gal/ulovlig jagt
(på engelsk
poaching
eller
illegal hunting),
som en samlebeteg-
nelse for ulovlig efterstræbelse af vilde dyrearter. Begrebet krybskytteri er
dog misvisende, da det oprindeligt var knyttet til berigelseskriminalitet (jagt
på anden persons ejendom) med skydevåben. Da hverken motivet (berigelse)
eller metoden (brug af skydevåben) er fuldt dækkende for de forskellige må-
der, ulve efterstræbes ulovligt, vil vi i det følgende bruge betegnelsen ’ulovlig
efterstræbelse’ (engelsk: illegal killings, illegal persecution) til at betegne disse
illegale handlinger.
Der findes flere forskellige overlappende motiver til at begå faunakriminali-
tet, herunder ulovlig efterstræbelse af vilde dyr (fx Skogen & Krange, 2020;
Suutarinen & Kojola 2018). Angus Nurse identificerer fem motivkategorier
(Nurse, 2011):
1.
2.
3.
4.
5.
Egen vinding.
Udfordring og spænding.
Behovet for føde.
Antipati mod myndigheder.
Tradition og kultur.
Det kan diskuteres, om Nurses liste er fuldt ud dækkende for skandinaviske
forhold. Der er i den videnskabelige litteratur dog enighed om, at ulovlig ef-
terstræbelse af ulve ofte har socio-politiske koblinger – kategori 4 ovenfor –
og eks- eller implicit udtrykker en socialt og politisk forankret kritik og mod-
stand mod dominerende politiske diskurser, myndigheder og forvaltningen i
almindelighed, og/eller mod den eksisterende ulveforvaltning i særdeleshed
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
(Skogen et al. 2017.; Pohja-Mykrä, 2016; Pohja-Mykrä & Kurki, 2014; Essen et
al. 2014; Kahler & Gore, 2012).
Modstanden mod ulveforvaltningen kan være motiveret i de direkte negative
konsekvenser, lovbryderen oplever, at ulven medfører. Modstanden kan også
være baseret på en generel mistillid til myndighederne, herunder til myndig-
hedernes evne eller vilje til at sikre en tryg og retfærdig forvaltning, f.eks. i
forhold til faktiske eller potentielle angreb på hus- og kæledyr, eller oplevel-
sen af ulven som potentielt farlig for mennesker. I forhold til mistilliden til
myndighederne og forvaltningen i bredere forstand, kan modstanden være
forankret i en oplevelse af, og fortælling om, at de mennesker, der lever i ul-
veområder, er kulturelt, økonomisk eller politisk marginaliseret og/eller, at
man ikke kan stole på den viden, der formidles af myndigheder og af forskere
om ulven (Krange & Skogen, 2018; Skogen et al. 2017; Højberg et al.2016)
Der kan dog også være motiver, som hælder over i kategori 1 og 5, som f.eks.
ulvens påvirkning af jagtvildtet og deraf følgende rekreative eller monetære
tab og påvirkningen af lokale kulturelle naturpraksisser. Motiverne kan også
være forankret i eksisterende – strategiske eller reelle – opfattelser om, at ul-
ven som art ikke passer ind i naturen, at den ikke er naturligt indvandret, ikke
er en ‘rigtig’ ulv, men en hybrid mellem hunde og ulve, etc. etc. (Fox, 2020;
Theodorakea & von Essen, 2016; Skogen et al. 2009)
At det primært er mistilliden til ulveforvaltningen, som udgør det egentlige
problem, styrkes af erfaringer fra forsøg på en mere inkluderende ulveforvalt-
ning (Steinvig et al. 2019; Hansen, 2017; Schrøder; 2018; Bisi et al. 2007). I lit-
teraturen angives eksempler på, at modstanden mod ulvenes tilstedeværelse
vokser over tid i de områder, hvortil den er nyindvandret, men der angives
også eksempler på, at modstanden falder. Generelt er modstanden dog mere
udpræget i landdistrikter og i de områder/zoner, hvor ulven lever (Dressel et
al. 2015; Højberg et al. 2016; Linnell, 2013; Peterson et al. 2010).
Med ulovlig efterstræbelse af ulv er der tale om en form for lovbrud, der klas-
sificeres som
mala prohibita,
dvs. et lovbrud, hvor det primært er lovgivningen,
der definerer handlingen som kriminel. Dette i modsætning til
mala in se,
som
beskriver en kriminel handling – eksempelvis berigelseskriminalitet eller vold
– hvor der findes en udbredt konsensus om, at handlingen, under næsten alle
forhold, i sig selv er forkert (Larsson, 2020; Schlegel, 1990).
Ulovlig efterstræbelse af ulv som handling, dækker både over den individuelle
og spontant opståede mulighed, f.eks. i forbindelse med anden jagt, og kollek-
tivt systematisk planlagte handlinger (Larsson, 2020). Midlerne er ofte skyde-
våben, men der er også eksempler i andre lande på f.eks. anvendelse af gift,
fælder og andet. Et andet karakteristika ved ulovlig efterstræbelse af ulv er, at
der er tale om en form for kriminalitet, som typisk foregår i mindre befærdede
områder, hvilket gør risikoen for at blive opdaget relativt begrænset (Suutari-
nen & Kojola, 2018; Larsson 2020). De personer, der er ansvarlige for ulovlig
efterstræbelse af ulv, beskrives i de skandinaviske erfaringer ofte som velinte-
grerede i deres lokalmiljø, og det er netop fra lokalmiljøet, at gerningsman-
den/gerningsmændene henter en oplevet eller faktisk moralsk støtte til deres
handlinger (Skogen & Krange 2020; Skogen et al. 2017).
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
2325527_0008.png
Karakteristisk for ulovlig efterstræbelse af vilde dyr er, at det næsten udeluk-
kende er mænd, der begår handlingen (Nurse, 2011). Der er intet, der tyder på,
at det forholder sig anderledes i forhold til ulovlig efterstræbelse af ulv. Om-
vendt viser studier, at kvinder i højere grad end mænd er kritiske til tilstedevæ-
relsen af ulve, hvorfor mændenes samlevere og ægtefæller formentlig udgør en
indirekte motiverende faktor for den ulovlige efterstræbelse.
2.2
Ulovlig efterstræbelse af ulv som politisk protest
Som et konkret udtryk for en modstand mod ulveforvaltningen, kommunikeres
den ulovlige efterstræbelse af ulven i varierende grad og på forskellig vis og
bestemt af den politiske og kulturelle kontekst (von Essen, 2017; Nie, 2001).
Ulovlig efterstræbelse af ulv kommunikeres ofte som en form for ‘message
crime’, dvs. som en besked til offentligheden og myndighederne om, at ger-
ningsmanden/gerningsmændene ikke anerkender myndighedernes forvalt-
ning (von Essen & Allan, 2017). I nogle lande, som f.eks. Sverige og Norge, kom-
munikeres efterstræbelsen af ulv ofte indirekte via trusler og påstande om selv-
tægt, hvorimod selve handlingen, f.eks. drabet på en ulv, søges skjult (Liberg
et
al.
2012). På trods af dette er der dog eksempler på, at fotos florerer internt
blandt norske jægere med motiver af ulovligt aflivede ulve, hvilket indikerer,
at det i nogle kredse er forbundet med en vis anerkendelse at aflive ulve (Lars-
son, Webbinarium 2020). I Finland er der eksempler på, at gerningsman-
den/gerningsmændene anmelder sig selv, hvorved selve handlingen bliver ud-
tryk for en form for civil ulydighed (Pohja-Mykrä, 2016). I Italien er der eksem-
pler på, at aflivningen af ulve kommunikeres ved at fremvise lemlæstede eller
flåede ulvekadavere i det offentlige rum
1 2
I det omfang, der sker en ulovlig efterstræbelse af ulve i Danmark, afspejler
kommunikationen den svenske og norske model, dvs. at efterstræbelsen kom-
munikeres via trusler og påstande om selvtægt, hvorimod selve handlingen,
drabet på den enkelte ulv, søges skjult. Men ligesom i Norge findes der i Dan-
mark historier om florerende fotos i jægerkredse, som viser aflivede ulve.
3
Fælles for de forskellige måder at neutralisere
4
den ulovlige efterstræbelse af
ulv på er udsagn om, at ulveforvaltningen pålægger befolkningsgrupper i ul-
vens udbredelsesområde særlige byrder. Byrder, som anses at være uretfær-
dige, og som dermed gør forvaltningen moralsk illegitim (von Essen et al. 2014;
Peltola et al. 2013). Det er dog værd at bemærke, at en del af den selvtægt, der
måtte begås, formentlig også har rod i en mere generel ’selvhjulpenhedskultur’,
hvor man føler sig berettiget til selv ’at ordne paragrafferne’. (Frøjk 2020; Høj-
berg et. al. 2016).
Selvom den ulovlige efterstræbelse af ulv er forankret i en faktisk eller oplevet
social opbakning i lokalsamfundet (Pohja-Mykrä, 2016; Pohja-Mykrä & Kurki,
2014; Gangaas et al. 2013), og selvom modstanden mod ulveforvaltningen stiger
1
Samtale med Alessia Mariacher, forsker ved Istituto Zooprofilattico Sperimentale
delle Regioni Lazio e Toscana, 29. oktober 2020.
Italian farmers wage war on protected grey wolves, taking animals' dead bodies to
the street - ABC News
2
3
4
Personlige samtaler med danske jægere i perioden 2017-2021.
Neutralisere er et begreb, en gerningsmand eller -kvinde anvender, til at forsvare
sine ulovlige handlinger. Se f.eks. Lanier, M.M. & Henry, S. 2004.
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
2325527_0009.png
med afstanden fra større byområder, betyder det ikke, at alle bosat i et ulveom-
råde støtter ulovlig efterstræbelse af ulv (Krange & Skogen 2018; Højberg et al,
2016). Men den gensidige sociale afhængighed og mulige frygt for konsekven-
serne gør, at den samme modvilje til at agere mod lovbrud formentlig også gør
sig gældende på lokalsamfundsniveau. Der kan med andre ord være tale om
en undertrykkende social kontrol, hvor ambivalenser, nuancer og positive op-
fattelser af ulves tilstedeværelse ikke kommer frem. Dette bliver yderligere for-
stærket af, at den offentlige debat om ulven er stærkt polariseret, følelsesladet
og domineret af særinteresser. Især de sociale medier fungerer ofte som ’ekko-
kamre’ for enslydende holdninger, fortællinger og gensidige beskyldninger.
Ikke blot holdningerne, men også udokumenterede påstande om at ulven f.eks.
er indført til landet, har fået opbakning fra politikere, ministre og andre me-
ningsdannere (Sonne et al. 2019). Som eksempler på negativ meningsdannelse,
som utilsigtet kan bringe tvivl om statens egen artsbeskyttelse, kan nævnes, at
de seneste tre miljøministre i deres embedsudtalelser har udtalt, at de helst ikke
havde set ulven komme til Danmark.
5
Udtalelserne afspejler en formentlig ud-
bredt politisk holdning, samtidig med at de, hvor utilsigtet det end måtte være,
kan bidrage til en opfattelse af, at ulovlig efterstræbelse ikke tages alvorligt af
de øverst ansvarlige myndigheder.
At ulovlig efterstræbelse af ulv ofte har socio-politiske undertoner har betyd-
ning for effekten af tiltag. Kriminalitet med socio-politiske undertoner er ofte
mere resistent overfor øget kontrol og straf. Mulighederne for en effektiv poli-
timæssig kontrol vanskeliggøres af, at den ulovlige efterstræbelse sker i mindre
befærdede områder. Af samme grund opdages og opklares ulovlig efterstræ-
belse af ulv kun sjældent (Larsson, 2020; BRÅ 2007). Der er blandt kriminologer
og sociologer enighed om, at forebyggelse – på sigt – er det mest effektive tiltag
mod ulovlig efterstræbelse af ulv. Dette udelukker dog ikke, at der også kan
være et behov for at styrke kontrollen og efterforskningen samt se nærmere på,
om straffen for ulovlig efterstræbelse af ulv bør ændres.
Se eksempelvis Wermelin på samråd d. 6. maj 2020 (link i referencer); Jacob Elle-
mann
https://www.berlingske.dk/politik/miljoeminister-definition-af-problem-
ulve-goer-en-forskel;
5
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
3
Forebyggende indsats
En forebyggende indsats må, i det omfang det er muligt, sikre en kontrol og
overvågning af eksisterende ulveområder, både med henblik på at beskytte
ulvene i deres leveområder, men også med henblik på at øge risikoen for at
blive opdaget, for de, som måtte vælge at begå selvtægt. Men fordi den ulov-
lige efterstræbelse er forankret i en socio-politisk modstand mod forvaltnin-
gen, og fordi det er en form for lovbrud, der er vanskelig at forebygge med
politimæssig kontrol, er det afgørende dels at styrke den sociale kontrol, dels
at sikre en mere systematisk kommunikation, formidling og dialog med bor-
gere bosat i ulveområder, samt forbedre kompensationen og synliggøre de
gevinster, der måtte være ved tilstedeværelsen af ulve i et område. Sidst men
ikke mindst vurderes det som afgørende, at forbedre borgernes tillid til at ul-
veforvaltningen foregår trygt og retfærdigt.
Mulige forebyggende tiltag gennemgås under fire overskrifter: 1)
Kontrol og
overvågning,
2)
Kommunikation og formidling,
3)
Myndig- og ansvarliggørelse,
4)
Forudsigelighed og kompensation.
3.1
Kontrol og overvågning
Mulighederne for en effektiv politimæssig kontrol vanskeliggøres, som før
nævnt, bl.a. af at den ulovlige efterstræbelse sker i mindre befærdede områ-
der. Selvom en øget kontrol i sig selv kun må formodes at have en marginal
effekt, sender den et vigtigt signal til offentligheden om, at dette er en form
for kriminalitet, som samfundet tager alvorligt. Et sådant signal vil samtidig
være rettet mod de, som føler sig tilskyndet til at efterstræbe ulven, og til de
selvbestaltede grupper, som føler sig tilskyndet til selv at påtage sig en kon-
trol og efterforskning, og dermed bidrage til en yderligere konflikteskalering.
En øget prioritering og systematisering af politiets overvågning af ulovlig ef-
terstræbelse af ulv må formodes at have en præventiv effekt på ulovlig efter-
stræbelse af ulv.
I flere andre lande er det ikke det almindelige politi, som udgør den væsent-
lige kontrolinstans, men særlige naturopsynsenheder, som ofte er respekteret
for deres kompetencer, og som kan arbejde på tværs af institutioner (Larsson,
2020). I Danmark findes ikke modsvarende opsynsmyndigheder. På statens
arealer varetages opsynet af Naturstyrelsens personel, som dog ikke har den
samme bemyndigelse som naturopsynet i andre lande. En øget kontrol kan
være i form af såkaldt ‘Hotspot Policing’, dvs. en intensiveret politimæssig
kontrolindsats i områder, hvor man ved, der er en høj forekomst af ulve, der
forsvinder (Larsson, 2020). Som en del af en ’Hotspot Policing’ vil skærpede
restriktioner for færdslen i ulveområder, kombineret med et øget naturopsyn
og håndhævelse af de eksisterende restriktioner, formentlig også have en præ-
ventiv effekt. Erfaringer fra udlandet viser, at en intensiveret elektronisk over-
vågning af ulve, via GPS-mærkning eller såkaldte ‘Biologgere’, også kan have
en præventiv effekt på ulovlig efterstræbelse af ulv (Suutarinen & Kojola,
2018; O’Donoghue & Rutz, 2016).
En anden, og nok så vigtig form for kontrol er den såkaldte sociale kontrol, dvs.
den normdannelse og adfærdsregulering både borgere, meningsdannere, inte-
resseorganisationer og offentlige myndigheder praktiserer i kommunikationen
med hinanden (Horwitz, 1990). Den sociale kontrol foregår på et interpersonelt
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
2325527_0011.png
niveau, på gruppeniveau og på et bredere samfundsmæssigt niveau. At akti-
vere den interne normdannelse og adfærdsregulering som tiltag mod ulovlig
efterstræbelse af ulv forudsætter, at der etableres en inkluderende offentlig de-
bat, især i de områder hvor ulvene er i risiko for ulovlig efterstræbelse (se ’Kom-
munikation og formidling’ og ’Myndig- og ansvarliggørelse’). Det er imidlertid
også vigtigt, at normdannelsen og adfærdsreguleringen aktiveres på et bredere
samfundsmæssigt niveau. Her har meningsdannere og berørte organisationer
et særligt ansvar, både for at sikre en lødig og videnbaseret debat, og for at tage
afstand fra en hver form for selvtægt (Sonne et al. 2019).
I og med at jægere tilhører en af de grupper, som både har motiver og redskaber
til at efterstræbe ulve ulovligt, må den interne selvregulering blandt jægere an-
tages at spille en særlig rolle. Undersøgelser fra både Sverige og Norge viser, at
der blandt jægere er en udbredt modstand mod ulovlig efterstræbelse af ulv
(Skogen & Krange, 2019; Peterson et al. 2018). Undersøgelserne viser imidlertid
også, at der blandt jægere er en modvilje mod at anmelde hinanden for lovbrud
(von Essen & Hansen, 2018; Peterson et al. 2018). En bedre viden om danske
jægeres indstilling til og håndtering af forskellige former for faunakriminalitet,
herunder i forhold til ulve, og hvordan de sociale kontrolmekanismer fungerer
blandt jægere, vil være et værdifuldt redskab i udviklingen af tiltag mod ulovlig
efterstræbelse af ulv.
Som en modreaktion til den manglende myndighedskontrol i forhold til ulovlig
efterstræbelse af vilde dyr, herunder ulv, er der i flere lande opstået selvbestal-
tede og halvmilitaristiske grupper, som overvåger og kontrollerer naturområ-
der, hvor ulovlig efterstræbelse mistænkes at foregå. En af de mest kendte grup-
per er den internationale såkaldte APU (Anti-Poaching Unit), som har etableret
sig i Sverige ((2) APU – Insamlingsstiftelsen Anti Poaching Unit | Facebook).
Der er endnu ikke større organiserede selvbestaltede overvågningsgrupper i
Danmark, men dog eksempler på individuelle aktører, som har påtaget sig rol-
len som ulvenes selvbestaltede beskyttere.
3.2
Kommunikation og formidling
Kommunikation og formidling er vigtige redskaber i håndteringen af konflik-
ter. Formidling af relevant viden og information er nødvendig for at modvirke
nogle af de mange misinformationer, myter og konspirationsteorier, som flore-
rer i forhold til ulve, deres tilstedeværelse og adfærd. Kommunikationen og for-
midlingen er også vigtig i forhold til at sikre en transparent forvaltning og over-
vågning, og informere borgere og turister i ulveområder om, hvordan man kan,
må og bør færdes i ulveområder.
At efterspørgslen på formidling er stor i Danmark, når det handler om ulve og
ulveforvaltning, ikke mindst i områder, hvor der er ulve eller sandsynlighed
for, at de kan komme, bekræftes af tilstrømningen til de offentlige møder, der
afholdes om emnet, hvor deltagerantallet typisk tælles i hundreder.
6
Det er ofte
de samme spørgsmål, der stilles, og selvom de fleste svar er tilgængelige på
myndighedernes hjemmesider eller i notater, rapporter og videnskabelige ar-
tikler, er der noget, der tyder på, at meget af den eksisterende viden ikke når ud
Eksempler på møder omhandlende ulv:
Vestjyske ulvenaboer har vendt fordomme
til dialog - Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk); Ulven-kommer-men-bare-tag-
det-roligt; Minut for minut: Sådan forløb Esben Lundes ulvestormøde | TV MIDT-
VEST
6
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
til borgerne, men også at den direkte kommunikation med myndigheder og
forskere er vigtig.
Aarhus Universitets eksperimentelle projekt
’Projekt Ulvedialog’
i Vestjylland
bekræftede, at der blandt borgerne var et stort behov for at få svar på spørgsmål
om ulves adfærd og biologi, om ulveovervågningen og ulveforvaltningen og
om den eksisterende forskning. Projektet bekræftede også, at den direkte kom-
munikation var befordrende for tilliden, både til den information, der blev for-
midlet, og til de personer, som formidlede den, samt at mange deltagere var
interesserede i at bidrage med deres tid og resurser til konkrete forskningsop-
gaver (Maarbjerg et al. 2018; Frøjk et al. 2020).
3.3
Myndig- og ansvarliggørelse
Kommunikation og formidling, uden mulighed for at borgerne selv kan
komme til orde, kan have den modsatte effekt af hensigten, og forstærke po-
lariseringen (von Essen 2017; von Essen et al. 2014; 2009; Skogen, Mauz &
Krange,2009; Arts et al., 2012). Da den ulovlige efterstræbelse af ulve ofte sker
ud fra en faktisk eller oplevet social opbakning i lokalsamfundet, bør den fo-
rebyggende indsats prioritere en systematisk dialog med og inddragelse af
borgere i ulvezonerne. En sådan kan ikke i sig selv hindre enkeltpersoners
forsøg på ulovlig efterstræbelse af ulve, men den kan svække nogle af de mest
centrale argumenter for selvtægt.
Inddragelse handler ikke om at vende en ’top-down’ styring til en ’bottom-
up’ styring, men om at anerkende de udfordringer, det også giver at leve og
sameksistere med ulve i sit nærområde, og sikre borgerne en medindflydelse
og dermed en mulighed for at påtage sig et ansvar. En sådan myndig- og an-
svarliggørelse kan desuden bidrage til, at almengøre den offentlige samtale
lokalt, dvs. gøre ulveforvaltningen til en fælles problemstilling, og dermed
bryde de strategiske særinteressers monopol på dagsordenen og påvirkning
af samtalens form (Hansen et al. 2016; Essen & Hansen, 2015).
I et forsøg på at styrke rovdyrforvaltningens legitimitet i bl.a. Finland, og Sve-
rige, har man decentraliseret forvaltningen ved at etablere regionale, rådgi-
vende grupper, såkaldte ’Viltförvaltningsdelegationer’ eller Regional Large
Carnivore Comittees’ (RLCCs). Disse er sammensat af repræsentanter fra for-
skellige interesseorganisationer (Pellikka & Sandström, 2011). Modellen med
decentralisering i nye repræsentative fora er blevet kritiseret for blot at repro-
ducerer særinteressenternes strategiske perspektiver, og netop ikke at skabe
en almengørelse (Hansen et al. 2016; von Essen & Hansen, 2015; Hallgren og
Westberg, 2015).
Der findes kun få dokumenterede erfaringer med implementeringen af alter-
nativer til repræsentationsmodellen i naturforvaltningen generelt og endnu
færre i ulveforvaltningssammenhæng (Wellsmith, 2011). På baggrund af en
udbredt ulovlig efterstræbelse af ulve, og en deraf ikke fungerede forvaltning,
iværksatte myndighederne i Finland et nationalt forsøg på at inddrage berørte
borgere i ulveforvaltningen (Bisi, 2007). Under forsøgets forløb skete et mar-
kant fald i ulve, der forsvandt. Det har siden været diskuteret, om der var en
kausal sammenhæng mellem forsøget og nedgangen i registrerede drab på
ulve (Liberg et al. 2020).
12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
I Sverige foreslog Naturvårdsverket i 2010 en model for en alternativ borger-
inddragelsesmodel i ulveforvaltningen, baseret på nogle på forhånd define-
rede betingelser, rettigheder og resurser, som skulle give borgere i ulveområ-
der mulighed for at initiere en faciliteret proces omkring en fælles problem-
stilling (Naturvårdsverket, 2010). Forslaget blev aldrig implementeret pga.
modstand fra interesseorganisationer, men det tidligere nævnte danske Pro-
jekt Ulvedialog tog afsæt i netop den foreslåede svenske model og er, sammen
med det finske forsøg, et af få eksempler på at skabe et alternativ til repræ-
sentationsmodellen. Det danske projekt var en systematisk undersøgelse af,
hvor langt en faciliteret dialog med afsæt i ulveforvaltningen som det fælles
anliggende, på tværs af opfattelser, kunne komme. Dette både i forhold til at
skabe et alternativ til polariseringen af den offentlige samtale, og til at myn-
dig- og ansvarliggøre deltagerne ved at udvikle nogle handlemuligheder i for-
hold til de bekymringer og spørgsmål, de enkelte deltagere havde (Schrøder,
2018; Steinvig et al. 2019).
3.4
Forudsigelighed og kompensation
Som nævnt under
Ulovlig efterstræbelse af ulv som fænomen
bunder modstanden
mod forvaltningen ikke mindst i en negativ forventning til, at myndighederne
kan sikre en retfærdig, tryg forvaltning. Borgere i ulveområder har eksempel-
vis udtrykt bekymring i forhold til udviklingen af ulvebestanden i deres om-
råde, herunder at antallet af ulve kommer ud af kontrol, og at ulvene kommer
for tæt på mennesker (Maarbjerg et al. 2018; Frøjk et al. 2020). Dette afspejler
formentlig en frygt for egen og andres sikkerhed blandt mange, som bor i ul-
veområder, og et behov for forudsigelighed.
Forudsigeligheden gælder også i forhold til de resursekonflikter, som udgør
en gennemgående problemstilling i områder, hvor ulve lever tæt på menne-
skers jagtområder, beboelse og husdyr. Der har i den offentlige debat om den
danske ulveforvaltning været meget fokus på tab af husdyr, primært får, pga.
ulveangreb. Der er med ulveforvaltningsplanen fra 2014 etableret et monetært
og rådgivningsmæssigt kompensationssystem omkring tab af husdyr som
følge af ulveangreb, samt en økonomisk støtte til etablering af ulvesikrede
indhegninger (Miljøstyrelsen og Naturstyrelsn, 2014). Kompensationssyste-
met er løbende blevet justeret men dækker ikke alle omkostninger, der er ved
at have mindre husdyr i et ulveområde. I Tyskland har man under organisa-
tionen WikiWolves (http://www.wikiwolves.org/) etableret en forbindelse
mellem berørte landmænd og et netværk af frivillige, som stiller op, når land-
mænd har brug for rådgivning og hjælp. Med de mange ulveinteresserede der
er i Danmark, kunne der måske være basis for at danne et tilsvarende net-
værk, som ved behov og på forskellig vis kan hjælpe berørte landmænd.
En resursekonflikt, som der ikke har været så meget fokus på, er konflikten i
forhold til jagt, herunder det forhold, at ulven jager de samme arter som dan-
ske jægere og potentielt påvirker jægernes udbytte, samt mulige jagtlejeind-
tægter (Højberg et al. 2016; Maarbjerg et al. 2018; Dagbladet Holstebro-Struer,
2017). Netop jagtlejetab blev bl.a. rejst i 2017 af den landmand, som senere
13
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
2325527_0014.png
blev dømt for bortskydningen af den hidtil eneste dokumenteret ulovligt ned-
lagte ulv i Danmark i 2018. Også i sit første interview efter bortskydningen
gentog landmanden, at ulvene i området forringende hans jagtleje.
7
En svensk undersøgelse viser, at tilstedeværelsen af store rovdyr, herunder ulv,
kan have en negativ effekt på jagtlejen i “mellem-prisklassen” (Lozano et al.
2020). Med en negativ påvirkning af jagtmulighederne må det formodes, i det
mindste på kort sigt, også at påvirke ejendomspriserne negativt, da en del af
disse bl.a. handles pga. deres jagtværdi. Der er ikke gjort tilsvarende undersø-
gelser i Danmark, ligesom ulves egentlige påvirkning af det øvrige vildt i Dan-
mark heller ikke er undersøgt. Det må dog antages, at mange jægere i ulveom-
råder, som den førnævnte landmand, oplever ulven som en konkurrent til først
og fremmest hjortevildtet.
Det har været omdiskuteret, om – og i så fald hvorfor – en lovlig jagt på ulv har
en begrænsende effekt på den ulovlige efterstræbelse (Peterson et. al., 2010). De
seneste studier fra Skandinavien finder imidlertid, at lovlig jagt på ulv medfører
en nedgang i den ulovlige efterstræbelse (Liberg et al. 2020). I hvilken grad ef-
fekten skyldes, at jægere oplever sig kompenseret for de ulemper, ulven med-
fører, eller at de oplever at bidrage til en bestandsregulering, vides ikke.
Ud over de nævnte monetære eller rekreative resursekonflikter finder der, som
følge af ulvenes tilstedeværelse, også en øget økonomisk aktivitet sted. I nogle
lande er der en betydelig omsætning som følge af en øget turisme. Der foregår
også i Danmark en øget turisme i områder, hvor der ulve. For dele af lokalbe-
folkningen er den øgede turisme en belastning, da den foregår ukoordineret og
nogle gange uden hensyn til naturen, privat ejendom og lokalbefolkningen, li-
gesom der ikke er nogle synlige gevinster for befolkningen.
7
Manden, der skød en ulv, står frem: - Det måtte få en ende - TV 2
;
Ulve-effekt:
Lodsejere frygter fald i jagtlejeindtægter | dagbladet-holstebro-struer.dk (dagbladet-
holstebro-struer.dk)
14
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
4
Efterforskning og straf
På samme måde som den politimæssige kontrol vanskeliggøres af, at den
ulovlige efterstræbelse sker i lavt befærdede landdistrikter, er selve krimina-
liteten vanskelig at opklare. På samme måde er der i forhold til straffen en
række udfordringer pga. af de socio-politiske undertoner, der knytter sig til
denne type kriminalitet i form af mistillid til myndigheder og forvaltning, in-
dignation og måske en oplevelse af, at handlingen høster anerkendelse og op-
bakning i lokalsamfundet (Larsson, 2020; Suutarinen & Kojola, 2018; von Es-
sen
et al.
2014; Nurse 2011; Nurse 2014). I det følgende gennemgås de centrale
faktorer i forhold til tiltag, der kan forbedre efterforskningen og styrke den
afskrækkende effekt af straf.
4.1
Efterforskning
I Skandinavien, som i andre dele af Verden, er det kun en meget lille del af
det totale antal af estimerede drab på vilde ulve, der opdages, og kun få sager
fører til domsfældelse (BRÅ 2007). Den norske kriminolog, Paul Larsson
(2020) oplister seks delvis overlappende grunde til den lave opklaringsgrad:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Sagerne anmeldes ikke.
Der mangler vidner.
Bevismaterialet mangler eller er for dårligt.
Handlingerne sker langt fra andre mennesker.
Det normative grundlag er omstridt.
Grænserne mellem det lovlige og det ulovlige er utydelige.
Punkt 1, 2 og 5 handler bl.a. om, at den kriminelle handling sker i miljøer,
hvor man ikke ønsker at anmelde hinanden, hvor handlingen helt eller delvis
kan være moralsk sanktioneret i dele af lokalsamfundet etc. (Larsson, 2020;
von Essen et al. 2014; Gangaas et al. 2013). Punkt 3 handler om, at det kan
være meget vanskeligt at koble en gerningsmand til den konkrete kriminelle
handling. Ved punkt 6 henviser Paul Larsson til, at anklagede ofte hævder
nødværge. Netop nødværge har været et stort tema i Danmark under begre-
bet ’problemulve’, dvs. ulve, der angriber husdyr eller kommer tæt på men-
neskelig beboelse. Paul Larsson peger på, at der er tale om et begreb, som er
vanskeligt at håndtere i praksis, da der følger en række forpligtigelser med,
før man kan hævde nødværge. Det kan være forpligtigelser som forudgående
afværgeforanstaltninger, at den samme ulv skal have gennemført gentagne
angreb, eller at nødværgen skal ske i umiddelbar tilknytning til angrebet, ikke
før eller efter.
Ofte er det tilfældigheder, som fører til, at man opdager døde ulve, der er
blevet aflivet (Larsson, 2020). Det kan være tips fra offentligheden, eksempel-
vis fra vandrere, som tilfældigvis finder et ulvekadaver, eller, som det var til-
fældet da et dansk ulvedrab blev filmet, naturfotografer, som tilfældigvis
havde opdaget, at ulvene befandt sig på den pågældende lokalitet
Det relativt høje antal ulve, der forsvinder i Skandinavien, peger på, at der
også foregår organiseret kriminalitet på området. I både Norge og Sverige er
organiseret efterstræbelse af ulve da også blevet efterforsket med domfældel-
15
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
ser til følge. I de pågældende tilfælde er bevisbyrden blevet løftet efter en pro-
aktiv efterforskning og anvendelse af elektronisk overvågning, så som tele-
fonaflytning, logning af mobiltelefoner m.m. (Larsson, 2020).
Der er imidlertid også interne faktorer, som bidrager til en lav opklaringsgrad.
En af de faktorer, der er beskrevet i litteraturen, er, at ulovlige drab på ulve,
ligesom faunakriminalitet generelt, ikke prioriteres, fordi den type kriminali-
tet har lav status blandt politiembedsmænd sammenlignet med andre typer
kriminalitet (Larsson, 2020; Nurse, 2014; Wellsmith, 2011). En anden beskre-
vet faktor er det lokale politis loyalitet over for lokalsamfundet og den enkelte
politimands private holdninger til ulve og til ulveforvaltningen, hvilket kan
kompromittere efterforskningen (Larsson, 2020; BRÅ, 2007). Der mangler i
Danmark viden om, hvordan politiet forholder sig til faunakriminalitet, jævn-
før erfaringerne fra udlandet.
Opklaring af faunakriminalitet er som nævnt vanskelig af flere grunde, hvor-
for kravet til efterforskningsmæssige kompetencer er stort, hvis det skal lyk-
kes at opklare forbrydelserne. Kravet er ikke mindre, når det gælder ulovlig
efterstræbelse af ulv. I flere lande eksisterer der sådanne specialkompetencer.
I Norge er kompetencerne samlet under den nationale efterforskningsenhed
’Økokrim’, som beskæftiger sig med miljøkriminalitet, herunder ulovlig ef-
terstræbelse af ulv. I eksempelvis Italien har man et retsteknisk laboratorium
decideret rettet mod faunakriminalitet. I Danmark er der oprettet tre special-
enheder til efterforskning af dyreværnssager fordelt rundt i landet, men der
findes ingen specialenheder til efterforskning af faunakriminalitet.
8
I særlige
tilfælde kan sager om faunakriminalitet godt blive behandlet af specialenhe-
derne for dyreværn, men de behandles normalt af de respektive politikredse,
f.eks. af de såkaldte særlovscentre.
Generelt synes der i Danmark dels at mangle en systematisk specialisering i
efterforskningen af faunakriminalitet, dels at mangle et organiseret samar-
bejde på tværs af myndigheder omkring opklaring af faunakriminalitet, ek-
sempelvis i forhold til registrering af tips fra offentligheden til politi og andre
myndigheder.
4.2
Straf
Straffen for ulovlig efterstræbelse af ulv varierer betydeligt fra land til land,
men inkluderer som oftest både bøder og fængselsstraf (Justitsministeriet,
2019). I Danmark falder faunakriminalitet typisk ind under Jagt- og vildtfor-
valtningsloven og Naturbeskyttelsesloven. I begge lovbekendtgørelser angives
den maksimale straf til to års fængsel. Den tidligere omtalte landmand, som
blev filmet, mens han skød en ulv fra sin bil, blev dømt til 40 dages betinget
fængsel.
I hvilken udstrækning strengere straffe generelt, herunder en udvidet udnyt-
telse af allerede eksisterende straframmer, har en præventiv effekt, er omdisku-
teret. Nogle argumenterer for, at det ikke hjælper med øget straf, men at det
handler om at sikre en bedre kontrol, efterforskning og retsforfølgelse (Nurse,
2011). I en række lande har man, bl.a. med afsæt i ulovlig efterstræbelse af ulv,
Jævnfør e-mail fra Niels Arberg, specialkonsulent Rigspolitiet, den 14. januar 2021,
samt personlig samtale med politikommissær Peter Østergaard, Særlovcenter Midt-
og Vestjyllands Politi, den 13. januar 2021.
8
16
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
imidlertid valgt at skærpe straframmen. I eksempelvis Finland blev strafram-
men øget i 2010.
9
Fra bødestraf på nogle hundrede Euro koster det nu, afhængig
af om det er en hvalp eller en voksen, op til 9100 Euro per ulv, der ulovligt afli-
ves. Fængselsstraffen er udvidet op til fire år. I Norge blev straframmen udvidet
i 2016 og går nu op til seks års fængsel.
10
I forhold til netop ulovlig efterstræbelse af ulv, og de beskrevne karakteristika
der gælder her, indgår et særligt strafelement af betydning for dens præventive
effekt. Den hidtil eneste dokumenterede skudte ulv i Danmark blev aflivet med
en jagtriffel af en landmand, som samtidig også var aktiv jæger. I Danmark er
det ganske få grupper, som har tilladelse til at besidde og opbevare krudt-
drevne skydevåben. Jægerne tilhører en sådan gruppe, og det er derfor rimeligt
at antage – i det omfang ulve aflives ulovligt med skydevåben i Danmark – at
nogle af gerningsmændene er jægere. Det vakte anstød, både i og udenfor jæ-
gerkredse, at den pågældende gerningsmand ved domfældelse i Byretten ikke
fik frakendt sit jagttegn, og senere ved Landsretten kun for en kortere årrække.
Den manglende konsekvens i forhold til frakendelsen af jagttegnet var medvir-
kede årsag til, at flere organisationer i 2020 krævede en skærpet indsats overfor
faunakriminalitet (Christensen et al 2020). Erfaringer fra bl.a. Norge viser, at
netop frakendelse af jagttegnet, og dermed muligheden for at udøve jagt, er
mere frygtet end måske både bøde- og fængselsstraf (Larsson, 2020).
9
Personlig samtale med Mari Pojha-Mykrä Ruralia Institute, Seinäjoki, Helsinki Insti-
tute of Sustainability Science, den 29. april 2018.
E-mail korrespondance med kriminolog Poul Larsson, Politihøgskolen, Norge, den
23. april 2018.
10
17
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
5
Opsummering
Ulovlig efterstræbelse af ulv er et udbredt og komplekst fænomen i de fleste
lande, hvor ulven lever. Der er ringe viden om hvilke tiltag, der har en effekt,
og det er derfor ikke muligt at give et entydigt evidensbaseret svar på, hvad
der virker bedst mod ulovlig efterstræbelse af ulv. De tiltag, der heri foreslås,
er derfor hovedsageligt baseret på den viden, der findes om drivkræfterne
bag den ulovlige efterstræbelse. Netop fordi årsagerne til ulovlig efterstræ-
belse af ulv er komplekse og vanskelige at adskille, må det forudsættes, at
deres anvendelse og virkning er afhængig af, hvordan de kombineres i både
tid og rum, samt hvilke resurser der afsættes til deres gennemførelse.
Selvom tiltagene på ingen måde er udtømmende, og selvom det ikke er muligt
at dokumentere de foreslåede tiltags enkeltvise eller kombinerede effekt, gør
de sociale, politiske og efterforskningsmæssige faktorer, der karakteriserer
denne form for kriminalitet, det nødvendigt at anvende flere virkemidler. Det
foreslås at kombinere sanktioner med incitamenter. Kontrollen, og dermed
risikoen for at blive opdaget, må styrkes, samtidig med at konsekvenserne
ved at blive dømt må skærpes. Kontrol og straf har i sig selv formentlig kun
en begrænset effekt, men begge dele sender et vigtigt samfundsmæssigt sig-
nal, både til potentielle gerningsmænd og til berørte lokalsamfund, om at så-
danne former for lovbrud ikke er acceptable.
Hovedfokus bør rettes på tiltag, som ændrer folks holdninger til ulovligt at
efterstræbe ulv. For at dette skal lykkes, må den statslige politik og forvaltning
opleves som et bedre alternativ end selvtægt. De reelle handlemuligheder for
borgere i ulveområder må derfor forbedres, således at der skabes et reelt inci-
tament, både for at tage et medansvar for udviklingen af løsninger på kon-
krete problemstillinger, og for at sikre en almengørelse og dermed også en
styrkelse af den sociale kontrol.
Det gælder, at alle de foreslåede tiltag fordrer en grundigere indholdsmæssig,
juridisk og politimæssig vurdering og bearbejdning. Kombinationen af tiltag
bør baseres på en formuleret og langsigtet strategi, eventuelt indarbejdet i en
ulveforvaltningsplan. Fordelen ved en formuleret strategi er, at det vil være
muligt at opstille nogle målsætninger for tiltagene, og sikre en løbende evalu-
ering, således at effekten nøje følges, og således at det er muligt at justere i
tiltagene efter behov. Pga. den manglende evidens vil det være nødvendigt at
etablere tiltagene som forsøg.
Det gælder for flertallet af de her forslåede tiltag, at de fordrer, at der afsættes
økonomiske resurser. Dette skal holdes op imod, hvad omkostningerne for-
valtningsmæssigt og politisk er i dag og vil blive i fremtiden, hvis der ikke
handles.
18
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
2325527_0019.png
6
Tabel over forebyggende tiltag
Konkret virkemiddel
Forebyggende tiltag
Kontrol og overvågning
Intensiveret politimæssig kontrolindsats i områder hvor
ulve forsvinder.
Forventede fordele
Vished om at politi reagerer hurtigt på 'tips' kan virke af-
skrækkende.
Forventede ulemper
Politiets indsats vil reelt bero på oplysninger.
GPS-overvågning af ulve med mortalitetsalarm
Viden om at nedlagt ulv bliver lokaliseret har præventiv
virkning. Vil også beskytte ikke-mærkede ulve da GPS-
halsbånd er vanskelige at se. Leverer videnskabelige data.
Ressourcekrævende at indfange ulve.
Overvågning af ynglehier, vha. vildtkameraer med MMS-
alarm.
En mere proaktiv håndhævelse af restriktioner for færdsel
ring af samarbejder med berørte private arealer.
Uvedkommende indtrængere vil med stor sandsynlighed
effektivt.
Vigtigt signal til offentligheden. Større risiko ved at over-
Arealernes størrelse kan udgøre en begræns-
kontroversielt.
Kan være administrativt besværlig. Kræver
særlig bemyndigelse, samt på private arealer
samtykke fra grundejer.
Kan for nogle organisationer medfører intern
modstand og medlemsfrafald.
Kræver at der afsættes resurser. Kan få
nogle jægere til at føle sig uberettiget ankla-
get.
Kræver at der afsættes resurser og inddrages
forskellige kompetente fagligheder.
blive opdaget og hurtigt identificeret. Relativt omkostnings- ning. Elektronisk overvågning kan være
omkring ynglehier på statens arealer, samt plan for etable- skride restriktioner.
Relevante organisationer og meningsdannere tager tydeli- Normdannende. Sender et signal til offentligheden såvel
gere afstand fra selvtægt.
En undersøgelse af jægeres indstilling til ulovlig efterstræ-
belse af ulv og af hvordan den sociale selvkontrol fungerer.
Kommunikation og
formidling
Kommunikations- og formidlingsstrategi rettet mod borgere Reducerer myter og misopfattelser om ulve, samt mistillid
i ulveområder. Skal både være proaktiv og kunne aktiveres til myndigheder.
ved særligt opståede behov.
som til organisationernes egne medlemmer eller følgere.
Kan biddrage til at forstå hvilke tiltag der virker bedst.
Der etableres én offentlig og brugervenlig virtuel indgang til Gør det lettere for borgere både i og uden for ulveområder, Kræver at der afsættes resurser.
information om ulve og ulveforvaltning.
Der etableres et eller flere ’Naturrum’ eller ’Videnscentre’ i
ulveområder med henblik på at formidle viden samt facili-
tere dialog og debat.
Undersøgelser om ulves adfærd i forhold til mennesker,
samt om ulves påvirkning af vildtet iværksættes i samar-
bejde med interesserede borgere.
at finde opdateret saglig og faglig verificeret dokumenta-
tion. Reducerer myter og misopfattelser om ulve.
Reducerer myter og misopfattelser om ulve og ulveforvalt-
ning. Styrker tilliden mellem forskere og berørte lokalsam-
fund.
Erstatter myter og misopfattelser om ulves adfærd med
konkret viden. Styrker tilliden mellem forskere og berørte
lokalsamfund.
Kræver at der afsættes resurser.
Kræver at der afsættes resurser.
19
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
2325527_0020.png
Kommunikation og
formidling fortsat
Borgere bosat i ulveområder, inddrages aktivt i formidlin-
offentligheden.
Reducerer myter og misopfattelser om ulve og mistilliden til Betinget af at der er interesse blandt borgere
for at bidrage/deltage i en sådan formidling.
Kræver at myndighederne tør ’give slip’ på
kontrollen.
Giver borgerne nogle reelle handlingsmuligheder, samt en Kræver at der afsættes resurser og at myn-
mulighed for at udøve et ansvar. Giver desuden borgerne
mulighed for, sammen, og i samarbejde med relevante ek-
arbejde forslag til løsninger. Giver myndighederne et kon-
dighederne tør at ’give slip’ på kontrollen.
gen af viden og erfaringer til nye ulveområder, såvel som til myndigheder og forskere.
Myndig – og ansvarlig-
gørelse
Der etableres en model for inddragelse af berørte borgere
bosat i ulveområder. Modellen skal være baseret på ret-
tigheder, afsatte resurser og definerede forudsætninger,
tion, samt en forpligtigelse for myndighederne til at møde
og forslag.
bl.a. i form af uafhængig facilitering, sikring af dokumenta- sperter, at undersøge presserende problemstillinger og ud-
borgerne og indgå i en drøftelse af formulerede spørgsmål struktivt mod- og medspil.
Kompensation og
forudsigelighed
En systematisk synliggørelse af de omkostninger og de ge- Reducerer myter og misopfattelser.
vinster tilstedeværelsen af ulve i et område indebærer.
En koordinering og organisering af ulveturisme i ulveområ- Kan minimere generne for de lokale i ulveområderne, og
der, herunder bedre formidling og informationen rettet mod samtidig hjælpe turister med relevant information.
ulveturister.
Kompensationsordninger for berørte lokalsamfund knyttet
til antallet af ulve i et givent område.
Inddragelse af lokale jægere i en eventuelt fremtidig regu-
lering af ulve i et givent område
Et frivilligt netværk etableres efter tysk model med henblik
husdyr.
Der fastsættes et loft på antallet af ulve i et givent område, Kan give tryghed lokalt og vished for at udviklingen ikke
samt en plan for hvad der skal ske med overskydende
ulve.
Efterforskning og straf
Efterforskning
Den proaktive politimæssige efterforskning prioriteres.
Normdannende. Sender et signal til offentligheden om, at
det er en form for kriminalitet der prioriteres af samfundet.
Kræver at der afsættes resurser.
kommer ud af kontrol.
Vil være politisk kontroversielt i nogle interes-
seorganisationer og der kan være behov for
eventuelle juridiske hindringer i forhold til Ha-
bitatdirektivet.
Kan modvirke oplevelsen af at det enkelte berørte lokal-
samfund skal bære omkostningerne alene.
Kan udgøre positiv gevinst for jægere ved tilstedeværelsen Kræver samarbejde, koordinering og kompe-
af ulve i deres lokalområde.
Kan hurtigt og effektivt hjælpe berørte husdyrholdere med
tence udvikling.
Kræver at der afsættes ressourcer.
Kræver at der afsættes resurser.
på at hjælpe berørte husdyrholdere med at beskytte deres rådgivning og praktisk hjælp.
20
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
2325527_0021.png
Efterforskning fortsat
Dansk politis normer og praksis i forhold til faunakriminali-
tet, undersøges.
Den efterforskningsmæssige ekspertise til støtte for efter-
forskning af faunakriminalitet samles på tværs af politi-
kredse.
Indhentning af efterforskningsstrategiske og efterforsk-
ningstekniske erfaringer fra udlandet.
Samarbejdet mellem forskellige myndigheder styrkes i ef-
den.
Giver en bedre forståelse for hvilke tiltag der skal til for at
styrke den politimæssige kontrol og efterforskning.
Kræver at der afsættes resurser.
Normdannende. Øger muligheden for at sager opklares og Kræver at der afsættes resurser.
sender et signal til offentligheden.
Opbygger ekspertise og øger muligheden for at sager op-
klares.
Kræver at der afsættes resurser.
Normdannende. Øger muligheden for at sager opklares og Kræver at der afsættes resurser.
terforskningen, herunder registrering af tips fra offentlighe- sender et signal til offentligheden.
En tværministeriel retsteknisk ekspertise for faunakriminali- Sikrer en kompetenceudvikling og erfaringsopbygning over Kræver at der afsættes resurser.
tet opbygges under Miljøministeriet og Justitsministeriet.
Straf
Retspraksis i forhold til faunakriminalitet skærpes med
henblik på at udnytte straframmen bedre.
Jagt- og vildtforvaltningsloven ændres med henblik på at
sikre jagttegnshaveres frakendelse af deres jagttegn ved
tilsigtet ulovlig efterstræbelse af vilde dyr.
tid.
Øger muligheden for at sager opklares og sender et signal Få
til offentligheden.
Normdannende og præventiv.
21
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
7
Referencer
ABC News, 22. December 2018, Italian farmers wage war on protected grey
wolves, taking animals' dead bodies to the street - ABC News
Arts, K., Fischer, A., & van der Wal, R. 2012. Common stories of reintroduction:
A discourse analysis of documents supporting animal reintroductions to Scot-
land. Land Use Policy, 29, 911–920. doi:10.1016/j.landusepol.2012.01.009
Berlingske, 21. juni 2018,
https://www.berlingske.dk/politik/miljoeminister-definition-af-prob-
lemulve-goer-en-forskel
Bisi, J., Kurki, S., Svensberg, M. og Liukkonen, T. 2007. Human dimensions of
wolf (Canis lupus) conflicts in Finland. European Journal of Wildlife Rese-
arch. 53:304-314. Springer.l
Brottsförebyggande rådet. 2007. Illegal jakt på stora rovdjur, Konflikt i laglöst
land?, Rapport 2007-22, Stockholm, Sverige
Christensen, C.L.; Østergaard, E.; Gjerding, M.R.; Hansen, N-C. L.; Busck,
P.A.; Kofoed, T.G.; Jensen, P. 2020, Øget fokus på faunakriminalitet, brev til
Miljøminister Lea Wermelin og Justitsminister Nick Hækkerup, 23. oktober.
Dagbladet Holstebro-Struer, 31. marts 2017, Ulve-effekt: Lodsejere frygter
fald i jagtlejeindtægter | dagbladet-holstebro-struer.dk (dagbladet-holstebro-
struer.dk)
Dickman, A.J. 2010. Complexities of conflict: the importance of considering
social factors for effectively resolving human–wildlife conflict. Anim. Con-
serv. 13, 458–466.
Dickman, Amy J.; Macdonald, Ewan A. and Macdonald, David W. 2011. A
review of financial instruments to pay for predator conservation and encour-
age human–carnivore coexistence PNAS August 23, 2011, vol. 108 (34) 13937-
1394. – tjek den her – tror den er refereret til!
DR, 18. januar 2020, Mourits skød ulven: Nu bliver han og sønnen truet |
Midt- og Vestjylland | DR
DR, 7. januar 2020, Ulveforkæmper skal i fængsel for hærværk og trusler: 'Folk
skal hade mig i stedet for ulvene' | Midt- og Vestjylland | DR
Dressel, S., Sandström, C., & Ericsson, G. 2015. ’A meta-analysis of studies on
attitudes toward bears and wolves across Europe 1976-2012’, Conservation
Biology: The Journal of the Society for Conservation Biology, 29(2), 565-574.
doi: 10.1111/cobi.12420
Fox, G.F. 2020. Paw prints in the landscape: the negotiation of belonging in
Denmark after the wolf’s return. Thesis 2020, Human Security, Aarhus Uni-
veristy
22
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
Frøjk et al. 2020. ’Med Ulven som Nabo: Anden fase af Projekt Ulvedialog –
Refleksioner og forslag til en ny ulveforvaltningsplan i Danmark’, Aarhus
Universitet
Gangaas, K. E., Kaltenborn, B. P. and Andreassen, H. P. 2013. ‘Geo-Spatial
Aspects of Acceptance of Illegal Hunting of Large Carnivores in Scandinavia’,
PLoS ONE , 8:e68849.
Habitatdirektivet, 1992: The Habitats Directive - Environment - European
Commission (europa.eu)
Hallgren, L. & Westberg, L. 2014. Adaptive management? Observations of
knowledge coordination in the communication practice of Swedish game
management. Journal of Wildlife Biology. Wildlife Biology 21:pp 165-174
Hansen, H. P.; von Essen, E. & Sriskandarajah, N. 2016. Citizens, Values and
Experts: Stakeholders and The Inveigling Factor of Participatory Democracy,
in Hansen, H. P. Nielsen, B. S.; Sriskandarajah, N & . Gunnarsson, E. (eds)
Commons, Sustainability, Democratization: Action research and the Basic Re-
newal of Society, Routledge. ISBN 978-1-138-12477-6.
Hansen, H.P. 2017. Case description for the 12th International Conference of
the European Society for Ecological Economics – The potential for change pro-
cesses in the Context of Community based Defiance- The case of public wolf
resistance in Norway. Arbejdspapir.
Højberg, P.L., Nielsen, M.R. & Bredahl, J.B. 2017. ’Fear, economic conse-
quences, hunting competition, and distrust of authorities determine prefer-
ences for illegal lethal action against gray wolves (canis lupus): a choice ex-
periment among landowners in Jutland, Denmark’. In; Crime, Law and Social
Change (2017) 67:461-480. doi: 10.1007/s10611-016-9670-2
Horwitz, A.V. 1990. The Logic of Social Control, Plenum Press
Justitsministeriet 2019. Sagsnr.: 2018-0032/33-0015, Dok.: 898863 Strafferets-
kontoret den 31. januar 2019
Jyske Vestkysten, 3. februar 2020, Ulven kommer – men bare tag det roligt | jv.dk
Kahler, J.S. & Gore, M.L. 2012. ‘Beyond the cooking pot and the pocket book:
Factors influencing noncompliance with wildlife poaching rules’, in; Interna-
tional Journal of Comparative and Applied Criminal Justice, vol 36:2 Wildlife
Crime and Enforcement
Kaltenborn, B.P. & Brainerd, S.M. 2016. Can poaching inadvertently contrib-
ute to increased public acceptance of wolves in Scandinavia?, in; European
Journal of Wildlife Research 62, 179-188 (2016)
Krange, O. & Skogen, K. 2018. Nordmenns holdninger til ulv – 2018. NINA
Rapport 1570. Norsk institutt for naturforskning
Krange, O. & Skogen, K. Ulovlig jakt på store rovdyr. Holdninger i befolknin-
gen, lokalsamfunn og blant jegere, NINA Rapport 1663, Norsk institutt for
naturforskning, 2019.
23
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
Kristelig Dagblad, 6. marts 2018, Vestjyske ulvenaboer har vendt fordomme
til dialog - Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)
Lanier, M.M. & Henry, S. 2004. ‘Neutralization theory: learning rationaliza-
tion as motives’. Essential Criminology. Westview Press, p. 168-176
Larsson, P. 2020. Etterforskning av illegal ulvejakt, i Nordisk Tidsskrift for
Kriminalvidenskab 2/2020.
Larsson, P. 2020. Foredrag på Webbinarium Illegal Jakt och Jaktsabotage, Rov-
djurscentret i Järvsö, Sverige den 14. December 2020..
Liberg, O., Chapron, G., Wabakken, P., Pedersen, H. C., Thompson, N and
Hobbs, H. S. 2012. ’Shoot, shovel and shut up: Cryptic poaching slows resto-
ration of a large carnivore in Europe’. Proceedings of the Royal Society: Bio-
logical Science.
Liberg, O., Suutarinen, J., Åkesson, M., Andrén, H., Wabakken, P., Wikenros,
C., & Sand, H. (2020). Poaching-related disappearance rate of wolves in Swe-
den was positively related to population size and negatively to legal culling.
Biological Conservation, 243, 108456. doi:https://doi.org/10.1016/j.bio-
con.2020.108456.
Linnell, J.D.C. 2013. ‘From conflict to coexistence: insights from multi-disci-
plinary research into the relationship between people, large carnivores and
institutions. Norweigian Institute for Nature Research (NINA)
Lozano, J.E., Elofsson, K. & Surry, Y. 2020. ‘Heterogeneous impacts of large
carnivores on hunting lease prices, Land Use Policy 101 (2021) 105215
Maarbjerg, Marius et al. 2018. Projekt Ulvedialog: Afrundende deltager-rapport
Resultater og konklusioner fra borgere i Idom-Råsted, Aarhus Universitet.
Miljøministeriet & Naturstyrelsen 2014. ’Forvaltningsplan for ulv i Danmark’.
forvaltningsplan_ulv.pdf (mst.dk)
Naturvårdsverket, Sverige 2010. Remiss om genetisk förstärkning av varg-
stammen i Sverige, REMISS Dnr 429-1814-10.
Nie, M.A. 2001. The sociopolitical Dimensions of Wolf Management and res-
toration in the United States. Human Ecology Review, vol. 8. No. 1, 1-12
Nielsen, B.S. & Nielsen, K.A. 2016. “Critical Utopian Action Research: The Po-
tential of Action Research in the Democratisation of Society” in; Commons,
Sustainability, Democratization – Action Research and the Basic Renewal of
Society. 2016. Routledge
Nurse, A. 2011. Policing wildlife: perspectives on criminality in wildlife crime.
Papers from the British Criminology Conference, 11 . pp. 38-53. ISSN 1759 – 0043
Nurse, A.2014. chp. 14: “Rural Crime and Policing” ; in “Interpreting Rurality:
Mulitidisiplinary Approaches” ; eds. Gary Bosworth and Peter Somersville, 2014
24
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
O’Donoghue, P., Rutz, C. 2016. ‘Real-time anti-poaching tags could help pre-
vent imminent species extinctions’ The Journal of Applied Ecology; 2016,
53(1): 5-10
Olsen, K., Sunde, P., Vedel-Smith, C., Hansen, M.M. & Thomsen, P.F. 2020.
Statusrapport fra den nationale overvågning af ulv (Canis lupus) i Danmark
– 3. kvartal 2020. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og
Energi, 19 s. – Notat nr. 2020|81
https://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Udgivelser/Nota-
tet_2020/N2020_81.pdf
Pellikka, J., Sandström C. 2011. ’The Role of Large Carnivore Committees in
Legitimising Large Carnivore Management in Finland and Sweden’, in: Envi-
ronmental Management 48 (212)
Peltola, T., Ratamäki, O. and Pellikka, J. 2013, ‘Salametsästys ja oikeuttamisen
yhteisölliset strategiat’, in B. Teoksessa, B. Ismo, J. Jokinen, J. Kotilainen, N.
NSchuurman and M. Sireni, eds, Korpisosiologi(aa) , 208–23. University Press
of Eastern Finland.
Peterson, M.N.; von Essen, E.; Hansen, H.P. & Peterson, T.R. (2018) Shoot
shovel and sanction yourself: Self-policing as a response to wolf poaching
among Swedish hunters, Ambio DOI 10.1007/s13280-018-1072-5.
Peterson, T., Sinclair, J., Källström, H.N., Haglind, P. og Hansen, H.P. 2010.
‘Utredning av underlag för utveckling av socioekonomiska kriterier rörande
lämpliga (olämpliga) områden för utsläpp av varg. Stad och Land, Sveriges
Lantbruksuniversitet
Pohja-Mykrä, M. 2016. Felony or act of justice? Illegal killing of large carni-
vores as defiance of authorities. J. Rural Stud. 44, 46–54.
Pohja-Mykrä, M., Kurki, S. 2014. ’Strong community support for illegal killing
challenges wolf management’, in; European Journal of Wildlife Research 60,
759-770 (2014).
Samråd med Lea Wermeling, 6. maj 2020: Miljø- og Fødevareudvalget - 06-05-
2020: Åbent samråd om initiativer til at sikre danskerne og danske husdyr
mod ulveangreb / Folketinget (ft.dk)
Schlegel, K. 1990. Just Desert for Corporate Criminals, North Eastern Univer-
sity Press, Boston.
Schrøder, C.M. 2018. ‘In the Wake of the Wolf: A case study of Wolf Restora-
tion and Implications for Sense of Security in Western Jutland’. Kandidata-
fhandling, Human Security, Aarhus University 2018.
Skogen, K., Krange, O. & Figari, H. 2017. Wolf conflicts. A sociological study
(New York: Berghahn Books)
Skogen, K., Krange, O. 2020. ‘The Political Dimensions of Illegal Wolf Hunt-
ing: Anti-Elitism, Lack of Trust in Institutions and Acceptance of Illegal Wolf
Killing among Norwegian Hunters’ in; Sociologia Ruralis, Vol 60, Number 3,
July 2020 DOI: 10.1111/soru.12309
25
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
Skogen, K., Mauz, I. & Krange, O. 2009. ’Cry Wolf! Narratives of wolf recovery
in France and Norway’, in; Rural Sociology vol. 73:1, pp. 105-133
Sonne, C., Hansen, H.P, Alstrup, A.K.O., Olsen, K., Jensen, T.H, Haugaard, L.,
Sunde, P. 2019. Discussion: Illegal kills of protected wolves call for public rea-
soning, Science of the Total Environment, Volume 665,
https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2019.01.432
Steinvig, D., Fals, B.K., Grønvall, K.E.R., Utzon, M., Sletten, M.T. 2019. ’Projekt
Ulvedialog som deliberativt demokratisk problemløser’. Problemorienteret
formidlingsprojekt, Socialvidenskab, Roskilde Universitet 2019
Suutarinen, J. & Kojola, I.2018. ‘One way or another: predictors of wolf poach-
ing in a legally harvested wolf population’ in; Animal Conservation. Print
ISSN 1367-9430
Theodorakea, I.T. & von Essen, E. 2016. Who let the wolves out? Narratives,
rumors and social representations of the wolf in Greece, Environmental Soci-
ology, 2:1, 29-40, DOI: 10.1080/23251042.2015.1119349
Treves, A. 2009. ‘Hunting for large carnivore conservation’ in; Journal of Ap-
plied Ecology, 46, pp 1350–1356 doi: 10.1111/j.1365-2664.2009.01729.x
TV2, 6. januar 2019, Manden, der skød en ulv, står frem: - Det måtte få en ende
- TV 2
TV-MIDTVEST, 22. januar 2018, Minut for minut: Sådan forløb Esben Lundes
ulvestormøde | TV MIDTVEST
TV-MIDTVEST, 8. september 2020, Medalje til ulveskytte: Forening vil skabe
debat og råbe politikerne op | TV MIDTVEST
von Essen, E. & Hansen, H.P.2015. How Stakeholder Co-management Repro-
duces Conservation Conflicts: Revealing Rationality Problems in Swedish
Wolf Conservation. Conservation and Society 13(4): 332-344
von Essen, E. & Allan, M. 2017) Interspecies Violence and Crimes of Dissent:
Communication Ethics and Legitimacy in Message Crimes Involving Wildlife,
Critical Criminology volume 25, pages261–274(2017)
von Essen, E. 2017. ‘Whose Discourse Is It Anyway? Understanding Re-
sistance through the Rise of “Barstool Biology” in Nature Conservation’, En-
vironmental Communication, 11:4, pp. 470-489,
DOI: 10.1080/17524032.2015.1042986
von Essen, E., Hansen, H.P. (2018) Policing Peers and Selves between Law and
Morality: A Socio-Legal Perspective on Managing Misconduct in Hunting. In-
ternational Journal of Rural Criminology, International Journal of Rural Crim-
inology, volume 4, no. 1, p. 1-26 DOI 10.18061/1811/86155
von Essen, E., Hansen, H.P., Källström, H.N., Peterson, M.N., Peterson, T.R.
2014. ‘Deconstructing the Poaching Phenomenon – A review of typologies for
understanding illegal hunting’, in: Brit J. Criminol. (2014) 54, 632-651, Ad-
vance Access Publication
26
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 300: Notat om mulige tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv, udarbejdet af Aarhus Universitet, DCE,
Wellsmith, M., 2011. “Wildlife Crime: The Problems of Enforcement”, in; Eu-
ropean Journal on Criminal Policy and research, Amsterdam, vol. 17:2, pp.
125-148. DOI:10.1007/s10610-011-9140-4
27