Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 284
Offentligt
2321845_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål AA
Er ministeren enig i, at der kan være en risiko for, at
ministerens udmelding: ”Jeg ønsker ikke flere og
større havbrug i Danmark” i pressemeddelelse fra
Miljø- og Fødevareministeriet den 26. august 2019
(www.mfvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/miljoeminis
ter-jeg-oensker-ikke-flere-og-stoerre-havbrug-
idanmark/)
kan opfattes som en instruks til
sagsbehandlere i deres arbejde med ansøgninger om
nye havbrug og udvidelser af eksisterende, på trods
af at ministeren på daværende tidspunkt endnu ikke
havde lovhjemmel hertil?
1. Baggrund
I pressemeddelelse af 26. august 2019 meddelte jeg,
at jeg ikke ønsker flere og større havbrug i Danmark.
Med udtalelsen og pressemeddelelsen tilkendegav
jeg min politiske dagsorden for området. Min
udtalelse fulgte i øvrigt op på Socialdemokratiets
udmeldinger på området fra marts 2019.
Socialdemokratiet gjorde det her klart, at de
forudsætninger, der lå til grund for aftale om
udvidelse af havbrugssektoren, ikke længere var til
stede. Socialdemokratiet trak derfor sin støtte til
aftalen.
Med pressemeddelelsen tilkendegav jeg, at jeg er
meget bekymret over tilstanden i vores vandmiljø.
Det er jeg fortsat.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 284: Miljøministerens talepapir fra samrådet om havbrug den 21/1-21
2321845_0002.png
TALEPAPIR
Det er ikke nogen hemmelighed, at vandmiljøet i
Danmark er under pres som følge af bl.a. udledninger
af næringsstoffer. Det skal vi tage meget alvorligt.
I havbrug opdrættes fisk i netbure ude på havet, og
der udledes i den forbindelse stoffer direkte til
vandmiljøet. Uden nogen form for rensning.
I modsætning hertil giver de moderne landanlæg
mulighed for at bortrense næringsstoffer og organisk
materialer. De har også et stærkt reduceret brug af
antibiotika. Og de kan genanvende vandet, hvilket er
positivt ud fra en ressourcebetragtning.
Det er i det lys, at de fremadrettede rammer for
havbrugssektoren bør fastlægges
Og det er på den baggrund
altså på baggrund af
oplysninger om havmiljøets tilstand og den
teknologiske udvikling af de landbaserede anlæg
at
jeg i august 2019 meddelte jeg, at jeg ikke ønsker flere
og større havbrug i Danmark. I stedet bør vi satse på
de moderne landanlæg
og med fokus på at løse de
udfordringer, der gør sig gældende her.
Med den strategi mener jeg, at vi kan sikre, at
Danmark i fremtiden kan opdrætte endnu flere fisk
på en bæredygtig måde. Vi skal være et grønt
foregangsland
også når det gælder fiskeopdræt.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 284: Miljøministerens talepapir fra samrådet om havbrug den 21/1-21
2321845_0003.png
TALEPAPIR
2. Instruks
Jeg mener ikke, at min politiske udmelding om, at jeg
ikke ønsker flere og større havbrug, udgør en instruks
til de sagsbehandlere, der behandler havbrugssager.
Og jeg mener heller ikke, at der er risiko for, at
udmeldingen kan opfattes som en sådan instruks.
For det første fremgår det udtrykkeligt af
pressemeddelelsen,
at
ansøgninger
om
havbrugsproduktion fortsat vil skulle behandles efter
gældende regler.
Det klare budskab gentog jeg i min tale ved 1.
behandling af lovforslag L 55 om ophævelse af
bestemmelse
om
kompenserende
marine
virkemidler. Og det fremgår også af mine skriftlige
besvarelser af udvalgsspørgsmål 9-14 i forbindelse
med L 55.
For det andet blev den dagældende bestemmelse om
kompenserende
marine
virkemidler
aldrig
udmøntet. Der var dermed aldrig hjemmel for
sagsbehandlerne til at inddrage kompenserende
marine virkemidler i sagsbehandlingen. Det fremgik
også af pressemeddelelsen.
Der kan derfor under alle omstændigheder aldrig
blive tale om en instruks om ikke at benytte gældende
regler
reglerne har jo aldrig eksisteret.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 284: Miljøministerens talepapir fra samrådet om havbrug den 21/1-21
2321845_0004.png
TALEPAPIR
For det tredje er det jo et helt grundlæggende princip,
at regeringen skal udstikke de politiske rammer,
mens administrationen skal behandle de konkrete
sager i overensstemmelse med de til enhver tid
gældende regler.
Min udtalelse er helt i tråd hermed
nemlig en
politisk tilkendegivelse uden betydning for
administrationen og den konkrete sagsbehandling.
Sammenfattende mener jeg ikke, at der er risiko for,
at min politiske udmelding om, at jeg ikke ønsker
flere og større havbrug i Danmark, kan opfattes som
en instruks.
3. Afrunding
Her til sidst vil jeg gerne benytte lejligheden til at
takke Enhedslisten, SF, Alternativet og Radikale
Venstre for et konstruktivt samarbejde og opbakning
i forbindelse med lov om at ophæve hjemmel til
kompensationsopdræt.
Og også tak til partierne
og Det Konservative
Folkeparti
for støtten til handleplan for oprydning
i havbrugssektoren. Handleplanen er allerede delvist
realiseret med lovændring om at samle VVM-
myndighedskompetencen for alle havbrug hos
Miljøstyrelsen.
Det er vigtige milepæle i arbejdet med at beskytte og
tage vare på vandmiljøet.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 284: Miljøministerens talepapir fra samrådet om havbrug den 21/1-21
2321845_0005.png
TALEPAPIR
Der må jeg også kvittere for den vedholdende og
aktive indsats, som Danmarks Naturfrednings-
forening, Danmarks Sportsfiskerforbund samt lokale
foreninger og borgere har ydet for at sætte fokus på
udfordringerne med havbrug.
Vi har også med de seneste regelændringer taget et
vigtigt skridt i forhold til at få ryddet op i
havbrugssektoren. Vi har sikret et effektivt og
miljøfagligt stærkt tilsyn med havbrugene. Det
fortjener miljøet, men også erhvervet.
Jeg ser meget frem til det fortsatte samarbejde på
området, som også omfatter realisering af de øvrige
initiativer i handleplan for oprydning i
havbrugssektoren.
5