Kbh. den 17. januar 2021
Til orientering
Lynetteholm og en havnetunnel vil undergrave alle lokale og nationale trafik, - miljø
og klimamålsætninger
Baggrund
Tankerne om Lynetteholm og tilhørende havnetunnel blev som bekendt præsenteret af daværende
overborgmester Frank Jensen og daværende statsminister Lars Lykke Rasmussen ved et pressemøde
den 5. oktober 2018. Planerne blev lanceret uden forudgående debat i befolkningen, i Københavns
Borgerrepræsentation eller i Folketinget. Planerne blev omtalt som et selvfinansieret ”kinderæg”
der havde disse 4 formål:
1) Mindsker trængsel og forbedrer infrastruktur
2) Deponi af overskudsjord fra byggeri og anlæg
3) Stormflodssikring. Beskytter København mod stormflod fra nord
4) Dæmper prisudviklingen på boligmarkedet. Lynetteholm, Kløverparken og Refshaleøen skaber
plads til ca. 50.000 indbyggere.
Vi har gennemgået materialet vedr. projekterne og må desværre konkludere, at de 4 officielle
argumenter for projektet ikke holder:
Det fremføres, at en havnetunnel og Lynetteholm vil reducere biltrafikken i det meste af Kbh. Det er
desværre ikke rigtigt. Man sammenligner med en lineær fremskrivning af biltrafikkens omfang med
ca. 30 %. Derved er det en misvisende sammenligning. Man skal sammenligne med trafikken nu,
sådan at folk kan vurdere om de ønsker projektet gennemført eller ej. Der sker ingen
trafikdæmpning og trængselsreduktion. Der sker tværtimod en kraftig trafikstigning de fleste steder.
Mængden af den såkaldte ”overskudsjord”, kan reduceres kraftigt, hvis man lever op til sine trafik-,
klima- og miljømålsætninger samt til kravet om mere genbrug af jordressourcer lokalt. Meget
såkaldt ”overskudsjord” til Lynetteholm forventes i øvrigt at komme fra unødvendige,
miljøfjendtlige, trafikgenererende anlæg som en havnetunnel og parkeringskældre. Letbaner på
overfladen, i stedet for mere metro, vil være billigere, hurtigere at bygge, give borgerne bedre
fladedækkende trafikbetjening samt ikke generere ”overskudsjord” af betydning.
De bebudede projekter giver kun et yderst beskedent bidrag til stormflodssikring og kun mod nord.
København kan stormflodssikres både fra nord og syd bedre, billigere og hurtigere på anden måde.
Projekterne dæmper heller ikke prisudviklingen på boligmarkedet. Tidligere planchef i Københavns
Kommune, lektor og arkitekt m.a.a. Holger Bisgaard konkluderede sådan i kronik i Politiken den