Henrik Toft Jensen og Jan Rasmussen
Kommentarer til:
29.09.20:
Notat fra Miljøstyrelsen vedrørende spildevand fra RGS Nordic, Miljø og fødevareudvalget 2019-20 Bilag
759:
I et notat fra 10.09 Gennemgår Miljøstyrelsen en række forhold omkring de tilladelser som RGS har til
udledning af spildevand i Agersø Sund.
Notatet giver anledning til følgende kommentarer:
1. Grænseoverskridende transport af spildevand:
Det er forbudt at importere spildevand til bortskaffelse i Danmark. Det anføres, at der kan dispenseres fra
denne regel, hvis ikke der er ledig behandlingskapacitet i afsenderlandet.
Ifølge vore norske kilder er der behandlingskapacitet til at behandle det importerede spildvand i Norge,
men det er åbenbart billigere at tranportere de store mængder forurenet spildevand til Danmark end at
rense det i Norge. Det skyldes forskelle i miljølovgivning, der er forbud mod at fortynde det forurenede
spildevand i Norge, i Danmark fortynder RGS det norske spildevand 4-8 gange med grundvand, der bruges
600.000
–
700.000 ton grundvand om året til dette formål på RGS. Det er dyrere at rense spildevandet uden
fortynding end der er at rense og udlede det fortyndede spildevand.
Import af spildevand må kun ske i begrænsede mængder. Der importeres 120.000
–
150.000 ton forurenet
spildevand fra norsk olieindustri om året til bortskaffelse, det kan næppe betegnes som begrænsede
mængder.
Miljøstyrelsen undlader at anføre, at det i øvrigt er en betingelse for at dispensere fra importforbuddet: At
importen foregår over en begrænset periode. Der er importeret spildevand fra Norge siden 2005 og det er
sket hvert år siden. Det kan næppe betegnes som en begrænset periode.
For os at se bygger importtilladelsen af forurenet spildevand på en forkert præmis, nemlig at der ikke er
behandlings kapacitet i Norge, det er der.
For os at se er tilladelserne til import af forurenet spildevand over mindst 16 år i strid med intentionen
bag importreguleringen, der kun åbner for import over en begrænset periode.
For os at se er import af forurenet spildevand i så store mængder i strid med importreguleringen
Myndigheden for modtagervirksomhedens miljøgodkendelse:
De er Slagelse Kommune, der er myndighed, og kommunen meddeler igen i 2019, at importen kan rummes
indenfor RGS Nordics miljøgodkendelse. En miljøgodkendelse der formentlig stammer fra 2008, hvor
betingelserne for miljøgodkendelse var anderledes, end de er i dag.
Det anføres at Danmark også eksporterer farligt affald til andre lande herunder til Norge, det er ganske vist
til deponi ikke til bortskaffelse.
Er det udtryk for e ” ytte, ytte kø a d” filosofi? Eller er det udtryk for,
at virksomheder udnytter forskelligheder eller huller i de enkelte landes miljølovgivning. Denne bytten
farligt affald burde ikke være et argument for RGS import af forurenet spildevand fra Norge.