Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 259
Offentligt
2318544_0001.png
Formand Claus Lind Christensen
Danmarks Jægerforbund
Formand Egon Østergaard
Dansk Ornitologisk Forening
Præsident Maria R. Gjerding
Danmarks Naturfredningsforening
Formand Niels-Christian Levin Hansen
Friluftsrådet
Formand Peter A. Busck
Dansk Skovforening
Viceformand Thor Gunnar Kofoed
Landbrug & Fødevarer
Præsident Per Jensen
Dyrenes Beskyttelse
J.nr. 2020-20664
Den 11. januar 2021
Torsten Lind Søndergaard,
[email protected]
Kære Danmarks Jægerforbund, Dansk Ornitologisk Forening, Danmarks
Naturfredningsforening, Friluftsrådet, Dansk Skovforening, Landbrug &
Fødevarer og Dyrenes Beskyttelse
Tak for henvendelsen til justitsministeren og mig, hvor I sætter fokus på
faunakriminalitet i Danmark. Jeg besvarer henvendelsen på vegne af os begge.
Vi deler jeres bekymring over de tilbagevendende eksempler på faunakriminalitet i
Danmark. Senest forgiftningen af fire havørne. Det er fuldkommen uacceptabelt.
Naturen er et fælles gode, og vi har et fælles ansvar for at passe på den, så vi kan
overlade en mangfoldig natur til kommende generationer. Det gør indtryk, når så
mange organisationer på tværs af landbrugs-, jagt-, natur- og friluftsinteresser går
sammen om at sætte fokus på problemet.
I jeres henvendelse peger I på behovet for at styrke rammerne for og resurserne til
bekæmpelse af faunakriminalitet.
En af de udfordringer, der knytter sig til bekæmpelsen af faunakriminalitet er, at
faunaforbrydelser er svære at opdage og efterforske. Derfor er det reelle omfang af
denne type forbrydelser ukendt. Myndighederne er helt afhængige af de
oplysninger, der kommer fra borgerne, for at kunne reagere på og efterforske
faunaforbrydelser.
De seneste år er der gennemført nogle ændringer af organiseringen af
efterforskningen på dyreværnsområdet. Alle politikredse har i dag særligt
uddannede sagsbehandlere og anklagere inden for dyreværnsområdet. Det vil ofte
være disse personer, der efterforsker og behandler en anmeldelse om
faunakriminalitet. I 2019 blev der oprettet tre regionale specialiserede
dyreværnsenheder i henholdsvis Midt- og Vestsjællands Politi, Sydøstjyllands
Politi og Nordjyllands Politi. De arbejder proaktivt med at opspore, efterforske og
sagsbehandle komplekse sager vedrørende overtrædelser af dyreværnsloven,
herunder ulovlig handel med truede dyrearter.
Det er dog relativt få sager om faunakriminalitet, der fører til dom. Grundlaget for
at udfordre den konkrete strafudmåling generelt er derfor spinkelt. En udtalelse
fra Rigsadvokaten i januar 2019 om strafniveauet for de sidste cirka 10 år viste, at
den typiske straf er bøde. Der har dog i de seneste år været eksempler på, at grove
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 259: Kopi af miljøministerens brev af 11. januar 2021 om faunakriminalitet sendt til Danmarks Jægerforbund, Dansk Ornitologisk Forening, Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet, Dansk Skovforening, Landbrug & Fødevarer og Dyrenes Beskyttelse.
2318544_0002.png
overtrædelser af jagt- og vildtforvaltningsloven, f.eks. nedskydning af en ulv, har
ført til betinget frihedsstraf. Der har endnu ikke i Danmark været sager om f.eks.
organiserede overtrædelser af jagt- og vildtforvaltningsloven, som man har set det
i bl.a. Norge. Miljøministeriet er også meget opmærksom på muligheden for at
frakende jagtretten i forbindelse med grove overtrædelser af jagt- og
vildtforvaltningsloven og vejleder anklagemyndigheden om denne mulighed i
forbindelse med konkrete sager. Det vil vi fortsætte med.
Håndtering af faunaforbrydelser involverer en række myndigheder. Der eksisterer
allerede i dag et vist samarbejde på området. Ved anmeldelser til politiet og ifm.
anklagemyndighedens sigtelse i konkrete sager tilbyder Miljøstyrelsen altid at
bidrage med viden om særlovgivning, biologi og anden faglig viden til brug for
politi og anklagemyndighedens videre arbejde.
Som miljøminister ligger forebyggelse af faunakriminalitet mig meget på sinde,
men det er et område, som er svært at adressere gennem øget anvendelse af et
systematisk tilsyn, da myndighederne kun undtagelsesvist fører tilsyn med
borgernes færden og aktiviteter i naturen. Forebyggelse forudsætter først og
fremmest en kultur, hvor disse forbrydelser anses for uacceptable og anmeldes, og
som kan være med til at understøtte social kontrol i lokalsamfundene eller i f.eks.
jægerkredse.
Forebyggelse af denne type forbrydelser er kompleks og kræver, at vi løfter i flok.
Jeg vil gerne kvittere for, at I løfter jeres del af ansvaret for at passe på vores fælles
natur og vil gerne invitere jer til et virtuelt kaffemøde om faunakriminalitet og
forebyggelse heraf. Jeg vender tilbage med konkret forslag til mødedato.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
2