Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 22
Offentligt
Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.
I medfør af § 7 b, § 44, stk. 1 og 4, § 45, stk. 2 og 5, § 46 a, § 46 b, § 48, stk. 4 og 8, § 50 d, stk. 2-4, § 73, stk. 1, § 80, stk. 1 og 2,
§ 92 og § 110, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019, som ændret ved lov nr. 61 af af
28. januar 2020 fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen omfatter håndtering af affald, der ikke er reguleret af anden lovgivning, regulativer om affald, ordninger for
affald, gebyrer for affald, anvisning af affald, anmeldelse af affald, benchmarking af affaldsbehandlingsanlæg m.v.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen har tæt sammenhæng med bekendtgørelse om affald, og der henvises derfor til denne.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
2) Affald egnet til materialenyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
3) Affaldsbehandlingsanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
4) Affaldsfraktion: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
5) Affaldsproducent: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
6) Affaldstype: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
7) Affaldstransportør: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
8) Anden endelig materialenyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
9) Anvisningsordning: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
10) Behandling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
11) Benyttelsespligt: Pligt til at
a) anvende en indsamlings- eller anvisningsordning fastsat i et regulativ eller
b) følge kommunalbestyrelsens konkrete anvisninger om håndtering af affald, der ikke er omfattet af en indsamlings- eller
anvisningsordning.
12) Bortskaffelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
13) Deponeringsanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om deponeringsanlæg.
14) Deponeringsegnet affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
15) Emballage: Emballage som defineret i bekendtgørelse om visse krav til emballager.
16) Erhvervsaffald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
17) Farligt affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
18) Forbehandling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
19) Forberedelse med henblik på genbrug: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
20) Forbrændingsegnet affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
21) Forhandler: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
22) Genanvendeligt affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
23) Genanvendelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
24) Genanvendelsesanlæg: Anlæg, hvorpå der foretages genanvendelsesoperationer.
25) Genbrug: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
26) Husholdningsaffald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
27) Håndtering: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
28) Indsamling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
29) Indsamlingsordning: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
30) Indsamlingsvirksomhed: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed.
31) Kombineret indsamling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
32) Kommunale behandlingsanlæg: Kommunale anlæg, som behandler affald til materialenyttiggørelse, og hvor en eller flere
kommunalbestyrelser tilsammen ejer en væsentlig andel af anlægget eller direkte eller indirekte ejer en væsentlig del af kapitalen
i det selskab eller lignende, der ejer anlægget.
33) Materialenyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
34) Mægler: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
35) Nyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
36) Udenlandsk virksomhed: En udenlandsk virksomhed er en virksomhed beliggende i udlandet, og som derfor ikke er
registreret i Det centrale virksomhedsregister (CVR).
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
37) Virksomhed: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Kapitel 3
Kommunale affaldsregulativer
§ 3.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og vedtage regulativer om ordninger for affald produceret af husholdninger og
virksomheder i kommunen, jf. § 8, stk. 1-3, jf. dog stk. 2 og § 10.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og vedtage et selvstændigt regulativ for jord, som er affald.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal, når de udarbejder regulativerne efter stk. 1, anvende de paradigmer, som fremgår af bilag 3 og
4. Regulativerne består af en obligatorisk tekst og en tekst, der udfyldes af de enkelte kommunalbestyrelser. Paradigmerne er
tilgængelige på https://nstar.ens.dk/.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre de efter stk. 1 vedtagne regulativer ved indrapportering til den nationale
regulativdatabase, der er tilgængelig på https://nstar.ens.dk/.
Stk. 5.
Regulativerne efter stk. 1 træder i kraft dagen efter offentliggørelse i regulativdatabasen, medmindre en anden og senere
ikrafttrædelsesdato er fastsat i regulativet.
Stk. 6.
Oplysninger om vedtagelse og ikrafttræden af et regulativ efter stk. 2 offentliggøres ved kommunalbestyrelsens
annoncering heraf. Annonceringen kan ske udelukkende digitalt på kommunens hjemmeside. Regulativet kan tidligst træde i kraft 4
uger efter annonceringen. Samtidig med annonceringen skal regulativet være offentligt tilgængeligt og formidles elektronisk til
offentligheden, jf. bekendtgørelse om aktiv formidling af miljøoplysninger.
§ 4.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte de indsamlings- og anvisningsordninger, der skal anvendes i kommunen,
jf. kapitel 4. Kommunalbestyrelsen vælger selv, om felter, der i paradigmerne, jf. § 3, stk. 3, er angivet med "frivillig at udfylde",
skal udfyldes.
§ 5.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte forskrifter om indsamlingsordningernes omfang og tilrettelæggelse m.v.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan herudover for indsamlingsordninger fastsætte forskrifter om:
1) Emballering af affald.
2) Beholdertype.
3) Opbevaring af affald.
4) Kapacitet for beholdere.
5) Anbringelse af beholdere, herunder adgangsveje.
6) Anvendelse af beholdere.
7) Fyldning af beholdere.
8) Renholdelse af beholdere.
9) Afhentning af beholdere.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte forskrifter om anvisningsordningernes omfang og tilrettelæggelse m.v.,
herunder krav om sortering.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan herudover for anvisningsordninger fastsætte forskrifter om:
1) Emballering af affald.
2) Mærkning af containere m.v.
3) Opbevaring af affald.
4) Forbehandling.
5) Anvisning af affald til midlertidig oplagring.
6) Undtagelse af store og uhåndterlige emner fra kravet om forbrænding, hvis de kræver særlig forbehandling udover
forbehandling med kompaktor eller lignende.
7) Deklarering af affald.
§ 7.
For at give offentligheden mulighed for tidligt og på en effektiv måde at udtale sig, inden et regulativ bliver vedtaget, skal
kommunalbestyrelsen foretage offentlig annoncering af et forslag til regulativ. Annonceringen kan ske udelukkende digitalt på
kommunens hjemmeside. Annonceringen skal som minimum indeholde oplysninger om:
1) Kommunalbestyrelsens adresse.
2) Oplysning om, at enhver har ret til at se forslaget.
3) Oplysning om, at enhver har ret til at kommentere forslaget inden for en frist på minimum 4 uger fra annonceringen og
oplysning om, hvor kommentarer og spørgsmål kan rettes til.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen foretager offentlig annoncering af et regulativs vedtagelse og af de begrundelser og overvejelser, der
ligger til grund for regulativets vedtagelse, herunder om processen for offentlighedens deltagelse. Annonceringen kan ske
udelukkende digitalt på kommunens hjemmeside. Regulativet skal være offentligt tilgængeligt og formidles elektronisk til
offentligheden, jf. bekendtgørelse om aktiv formidling af miljøoplysninger.
Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse for regulativer efter § 3, stk. 1, hvor der alene er tale om ændringer i regulativernes
obligatoriske tekst.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
Kapitel 4
Kommunale affaldsordninger og anvisningspligt
§ 8.
Kommunalbestyrelsen skal etablere ordninger for affald, jf. bekendtgørelse om affald, herunder jord, som er affald,
produceret af husholdninger og virksomheder i kommunen, jf. dog stk. 2 og 3 og § 10. Ordningerne skal fremgå af henholdsvis
regulativet for husholdningsaffald, regulativet for erhvervsaffald og regulativet for jord, som er affald, jf. § 3.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for eksplosivt affald.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen må ikke etablere ordninger for eller tilbyde indsamling af sorteret erhvervsaffald egnet til
materialenyttiggørelse fra virksomheder, jf. dog § 10, stk. 1, og § 11. Kommunalbestyrelsen kan dog fortsat lade sorteret
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse fra kommunens egne institutioner og virksomheder være omfattet af ordninger for
affald egnet til materialenyttiggørelse.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen beslutter, om en ordning efter stk. 1 etableres som en indsamlings- eller en anvisningsordning, jf.
dog § 10 samt bekendtgørelse om affalds regler om etablering af visse ordninger. En indsamlingsordning kan etableres som en hente-
eller en bringeordning.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan etablere forskellige ordninger for den samme brugergruppe, når forskellen er begrundet i
objektive kriterier som f.eks. boligtype.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal konkret anvise affald, der ikke er omfattet af en indsamlings- eller anvisningsordning, jf. dog
stk. 2 og 3. Den konkrete anvisning skal ske på baggrund af en konkret vurdering af affaldets egenskaber, herunder nødvendige
prøvetagninger og analyser til brug for klassificering og anvisning.
Benyttelsespligt og oplysningspligt for husholdninger
§ 9.
Når en kommunal ordning er fastlagt i regulativet for husholdningsaffald, jf. § 8, stk. 1, og regulativet er trådt i kraft, er
borgere og grundejere forpligtet til at benytte ordningen som foreskrevet. Når kommunalbestyrelsen giver en konkret anvisning, jf. §
8, stk. 6, er borgere og grundejere forpligtet til at følge anvisningen.
Stk. 2.
Borgere og grundejere skal sikre sortering af affald i overensstemmelse med de ordninger, der fremgår af regulativet for
husholdningsaffald.
Stk. 3.
Borgere og grundejere skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstemmelse
med de af kommunalbestyrelsen etablerede ordninger eller kommunalbestyrelsens konkrete anvisning.
Stk. 4.
Stk. 1-3 gælder ikke for det affald, som borgere og grundejere afleverer til lovligt etablerede og drevne frivillige
tilbagetagningsordninger, jf. bekendtgørelse om affald.
Virksomheders adgang til genbrugspladsen
§ 10.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde både virksomheder, som er hjemhørende i kommunen, og virksomheder, som ikke er
hjemhørende i kommunen, herunder udenlandske virksomheder, adgang til mindst én genbrugsplads, jf. pligt til etablering af en
genbrugspladsordning for husholdninger i bekendtgørelse om affald, jf. dog stk. 3. Ordningen giver virksomhederne adgang til
genbrugspladsen med affald, der i karakter svarer til det, husholdninger har adgang med. Der betales for genbrugspladsen efter
reglerne i §§ 19-20, hvis tilbuddet benyttes.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal for virksomheder begrænse adgangen efter stk. 1 til affald bragt til pladsen i indregistrerede
køretøjer, der vejer op til 3500 kg. Kommunalbestyrelsen skal endvidere give virksomhederne adgang til genbrugspladsen med
affald, som transporteres i en på køretøjet monteret trailer.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen planlægger med henblik på løbende at stille kapacitet til rådighed for virksomhederne på
kommunens genbrugsplads, jf. bekendtgørelse om affald. Kommunalbestyrelsen skal dog ikke sikre, at der til enhver tid er kapacitet
på genbrugspladsen til enhver virksomhed, idet kommunalbestyrelsen ved manglende kapacitet på genbrugspladsen anviser eller
henviser til anden tilsvarende håndtering.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det alene er tilladt for virksomheder at aflevere emballeret affald på genbrugspladser,
hvis affaldet er emballeret i klare plastsække.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal begrænse adgangen til at aflevere farligt affald på kommunens genbrugspladser til aflevering af
200 kg. farligt affald om året pr. virksomhed. I opgørelsen af de 200 kg. farligt affald indgår ikke:
1) Bærbare batterier og akkumulatorer, som defineret i bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og
akkumulatorer.
2) Affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra husholdninger omfattet af producentansvar, som defineret i bekendtgørelse om at
bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal udstede en kvittering til virksomheder, der afleverer farligt affald på en genbrugsplads, for
aflevering af det farlige affald.
Tilbud om kommunal indsamling af sorteret genanvendeligt erhvervsaffald i blandede bolig- og erhvervsejendomme
§ 11.
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde virksomheder i kommunen, som er beliggende i ejendomme med både husholdninger og
virksomheder, at de omfattes af den eller de ordninger for sorteret genanvendeligt affald, som kommunen har etableret for
husholdningerne.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
Stk. 2.
Stk. 1 finder kun anvendelse, hvor kommunalbestyrelsen i sit regulativ for husholdningsaffald har fastsat en
indsamlingsordning organiseret som en henteordning for det genanvendelige affald.
Benyttelsespligt og oplysningspligt for virksomheder
§ 12.
Når en kommunal ordning for affald er fastlagt i regulativet for erhvervsaffald, og regulativet er trådt i kraft, er
virksomheder forpligtet til at benytte ordningen som foreskrevet. Når kommunalbestyrelsen giver en konkret anvisning, er
virksomheder endvidere forpligtet til at følge anvisningen.
Stk. 2.
Virksomheder kan uanset stk. 1 eksportere deres forbrændingsegnede affald til et nyttiggørelsesanlæg i udlandet efter
reglerne i forordning om overførsel af affald og bekendtgørelse om overførsel af affald.
§ 13.
Kommunalbestyrelsen skal efter ansøgning meddele en virksomhed fritagelse for benyttelsespligten i § 12, stk. 1, for så vidt
angår farligt affald, som ikke er sorteret affald egnet til materialenyttiggørelse, hvis virksomheden godtgør, at det farlige affald kan
håndteres miljømæssigt forsvarligt ved virksomhedens egen foranstaltning. Kommunalbestyrelsen skal som dokumentation forlange
kopi af aftale med et miljøgodkendt anlæg, som kan behandle den pågældende affaldstype, eller dokumentation for, at virksomheden
selv råder over et anlæg, som kan behandle den pågældende affaldstype.
Stk. 2.
Fritagelsen efter stk. 1 er gældende, så længe virksomhedens aftale med det miljøgodkendte anlæg består, eller
virksomheden selv råder over et anlæg, som kan behandle den pågældende affaldstype.
Stk. 3.
Virksomheden har pligt til at oplyse kommunalbestyrelsen om ændringer i forholdene beskrevet i stk. 2 med henblik på, at
virksomheden kan omfattes af den kommunale ordning for farligt affald.
§ 14.
Virksomheder skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstemmelse med de af
kommunalbestyrelsen etablerede ordninger eller kommunalbestyrelsens konkrete anvisning eller er eksporteret, jf. § 12, stk. 2.
Stk. 2.
Ved væsentlige ændringer i relation til affald omfattet af de kommunale ordninger for så vidt angår affaldets mængde,
sammensætning eller egenskaber skal virksomheden straks underrette kommunalbestyrelsen herom med henblik på
kommunalbestyrelsens eventuelle fornyede klassificering eller anvisning.
Kapitel 5
Principper for kommunalbestyrelsens fastsættelse og opkrævning af gebyrer
§ 15.
Kommunalbestyrelsen skal i et gebyrblad fastsætte gebyrer for affaldsplanlægning, etablering, drift og administration af
affaldsordninger, jf. miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1, jf. dog miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 2. Gebyrbladet skal godkendes af
kommunalbestyrelsen og offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte og opkræve særgebyrer for de ekstraomkostninger, som kommunalbestyrelsen påføres
af den enkelte affaldsproducent, herunder omkostninger som følger af borgeres, grundejeres eller virksomheders ukorrekte sortering
eller ekstra omkostninger til afhentning af affald fra borgere, grundejere eller virksomheder.
Stk. 3.
Gebyrer efter stk. 1 skal for så vidt angår husholdninger opkræves hos den, der har tinglyst adkomst på ejendommen, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 6.
Stk. 4.
Gebyrer efter stk. 1 skal for så vidt angår virksomheder opkræves hos den i CVR-registret registrerede ejer af
virksomheden, jf. miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 7. Gebyret skal opkræves for hvert p-nummer, som er registreret i registret.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal opkræve gebyret efter stk. 4, for året hos de virksomheder, som er beliggende i kommunen den
1. januar i gebyråret. Kommunalbestyrelsen kan i sin fastsættelse af gebyret lægge oplysninger om virksomhedernes branchekode og
antal ansatte, som fremgår af CVR-registret den 1. januar i gebyråret, til grund.
§ 16.
Kommunalbestyrelsen skal opgøre omkostningerne ved den enkelte indsamlings- og anvisningsordning, jf. bekendtgørelse
om affald, efter opdelingen i det kommunale budget- og regnskabssystem, således at den samlede gebyrindtægt for hver ordning
alene skal dække kommunens omkostninger til ordningen, jf. miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 3. Hvis en ordning omfatter både
husholdninger og virksomheder, skal omkostningerne til ordningen fordeles på henholdsvis husholdninger og virksomheder i
overensstemmelse med de omkostninger til håndtering, som henholdsvis husholdninger og virksomheder giver anledning til.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan opkræve et samlet gebyr for alle de ordninger, som en husholdning eller virksomhed er
forpligtet til at betale til. Kommunalbestyrelsen skal efter anmodning dokumentere fordelingen af omkostningerne på de forskellige
ordninger.
§ 17.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve gebyr hos alle husholdninger i kommunen, herunder sommerhuse og
kolonihaver, til dækning af de af kommunens generelle administrationsomkostninger, herunder omkostninger forbundet med
administration af anvisningsordninger, regulativfastsættelse, information, konkrete anvisninger om håndtering af husholdningsaffald
samt planlægning og administration, som ikke kan henføres til de enkelte ordninger, jf. stk. 3-7. Den samlede gebyrindtægt skal
dække den del af kommunens omkostninger til denne administration og planlægning, der vedrører husholdninger. Gebyret kan
fastsættes som et gennemsnitsgebyr for alle husholdninger, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan i gebyrbladet fastsætte fordelingen af omkostningerne mellem forskellige typer af
husholdninger, f.eks. enfamilieshuse og etageejendomme samt ejendomme, der ikke benyttes til helårsbeboelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for restaffald og madaffald, jf.
bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
til administration af ordningen. For indsamlingsordninger i form af henteordninger skal gebyret fastsættes på baggrund af den
service, der med ordningen stilles til rådighed for husholdningen, defineret ved enten vægten af det affald, der hentes,
beholdervolumen eller tømningsfrekvens eller en kombination af disse kriterier, jf. dog stk. 2. Der kan suppleres med yderligere
kriterier, der afspejler den enkelte husholdnings belastning af ordningen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for papir-, pap-, glas-, metal-, plast- og
mad- og drikkekartonaffald, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret
skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr, jf. dog stk. 2.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for farligt affald og tekstilaffald, jf.
bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger
til administration af ordningen. Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr, jf. dog stk. 2.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for storskrald og haveaffald, jf.
bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen, jf. dog stk. 2. Gebyret skal indeholde
omkostninger til administration af ordningen.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for husholdningers adgang til at aflevere affald på
genbrugspladser, jf. bekendtgørelse om affald. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret kan
fastsættes som et gennemsnitsgebyr for alle husholdninger, jf. dog stk. 2.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for hver indsamlingsordning, som etableres i kommunen, som
ikke er omfattet af stk. 3-7. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen.
§ 18.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for husholdningslignende restaffald,
hos alle virksomheder i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af
ordningen. Gebyret skal fastsættes på baggrund af den service, der med ordningen stilles til rådighed for virksomheden, defineret ved
enten vægten af det affald, der hentes, beholdervolumen, tømningsfrekvens eller en kombination af disse kriterier. Der kan suppleres
med yderligere kriterier, der afspejler den enkelte virksomheds belastning af ordningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for forbrændings- og deponeringsegnet
farligt affald, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle virksomheder i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde
omkostninger til administration af ordningen. Gebyret skal differentieres efter kriterier, der afspejler den enkelte virksomheds
belastning af ordningen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for hver indsamlingsordning, som etableres i kommunen, som
ikke er omfattet af stk. 1 og 2 og §§ 19-21. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos virksomheder, for hvilke kommunen foretager konkrete
anvisninger, jf. § 8, stk. 6. Gebyret skal dække de omkostninger, konkrete anvisninger giver anledning til, efter kommunen har
foretaget en eventuel forudgående klassificering, jf. bekendtgørelse om affald. Gebyret skal differentieres, så det afspejler
tidsforbruget ved den enkelte konkrete anvisning, dog således at gebyrstørrelsen kan inddeles i faste gebyrtrin fastsat af
kommunalbestyrelsen.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos virksomheder, der anmelder jordflytninger i henhold til
bekendtgørelse om anmeldelse og dokumentation i forbindelse med flytning af jord. Gebyret skal dække kommunens omkostninger i
forbindelse med anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord, som er erhvervsaffald. Gebyret skal differentieres, så det
afspejler tidsforbruget ved den enkelte anmeldelse, dog således at gebyrstørrelsen kan inddeles i faste gebyrtrin fastsat af
kommunalbestyrelsen.
§ 19.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos de virksomheder, der gør brug af tilbuddet om at aflevere
affald på genbrugspladser, jf. § 10, stk. 1. Gebyret skal indeholde alle omkostninger forbundet med ordningen for virksomhederne,
herunder omkostninger til administration af ordningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, om betalingen for adgangen sker som betaling pr. besøg eller som betaling af et
abonnement eller kombinationer heraf.
Stk. 3.
Uanset hvilken model der vælges, skilles farligt affald fra det øvrige affald og afregnes med hensyntagen til dette affalds
behandlingsudgifter.
§ 20.
Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen, jf. § 21, som betaling pr. besøg, skal betalingen afspejle den enkelte
virksomheds afleverede arter og mængder af affald. Ved betalingen skelnes som minimum mellem to arter: Farligt affald og andet
affald. Til brug for opgørelse af den afleverede mængde af andet affald, kan der ske vejning af affaldet, opgørelsen kan baseres på
størrelsen af det køretøj, der anvendes ved besøget, herunder om køretøjet har en trailer påmonteret, eller den afleverede mængde kan
fastsættes på anden måde.
Stk. 2.
Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen som betaling af et abonnement, skal kommunalbestyrelsen
tilrettelægge ordningen således, at der er en nøje sammenhæng mellem betaling for abonnementet og mængden af affald fra den
enkelte virksomhed.
Stk. 3.
I den i stk. 2 nævnte situation skal kommunalbestyrelsen ved beregning af gebyret anvende opgørelserne af de reelle
affaldsmængder fra virksomhederne, som de bliver afdækket via brugerundersøgelserne, jf. § 21, til at fastsætte betalingen for
abonnementet.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan ved sin fastsættelse af gebyret i den i stk. 2 nævnte situation lægge branchekoder opført i bilag 5
til grund for sin gebyrfastsættelse.
§ 21.
Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen som betaling af et abonnement, jf. § 20, stk. 2, skal
kommunalbestyrelsen sikre, at der årligt senest 1. oktober er gennemført brugerundersøgelser på de genbrugspladser, som
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
kommunens borgere og virksomheder anvender. Brugerundersøgelserne skal danne grundlag for fordelingen af omkostningerne
mellem husholdninger og virksomheder og indeholde opgørelser af de mængder af affald, som forskellige kategorier af virksomheder
faktisk afleverer på genbrugspladsen.
Henlæggelser til fremtidige investeringer
§ 22.
Ved fastsættelse af gebyrer kan kommunalbestyrelsen lade indgå henlæggelser til planlagte investeringer, hvis
1) kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om investeringer til renovering, ombygning eller etablering af nye anlæg,
2) kommunalbestyrelsens beslutning er truffet på baggrund af et budget for investeringens omfang og en plan for finansieringen
af investeringen, og
3) investeringen fremgår af den gældende affaldshåndteringsplan, jf. bekendtgørelse om affald.
Stk. 2.
Der kan ske henlæggelser til investeringen i op til 5 år efter, at investeringsbeslutningen er truffet.
Kapitel 6
Håndtering af sorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
§ 23.
Affaldsproducerende virksomheder kan overdrage madaffald i originalemballage til en virksomhed, der er registreret i
Affaldsregistret som indsamlingsvirksomhed med forbehandlingsanlæg eller genanvendelsesanlæg, i overensstemmelse med regler
herom i bekendtgørelse om affald.
§ 24.
Affaldsproducerende virksomheder skal opfylde deres forpligtelse, jf. bekendtgørelse om affald, til at sikre behandling af
deres sorterede erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, ved enten selv løbende at forberede affaldet til genbrug,
genanvende affaldet eller anvende det til anden endelig materiale nyttiggørelse, eller ved efter behov, jf. dog stk. 3, at overdrage
affaldet til én af følgende:
1) Et genanvendelsesanlæg eller et anlæg, som forbereder affald til genbrug, der er registreret i Affaldsregistret.
2) En indsamlingsvirksomhed.
3) En virksomhed, som kan undlade at lade sig registrere efter bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed.
4) Et kommunalt behandlingsanlæg, der er registreret i Affaldsregistret.
5) En kommunal genbrugsplads eller en kommunal ordning efter § 11.
6) En frivillig tilbagetagningsordning, jf. bekendtgørelse om affald.
Stk. 2.
Virksomheder og anlæg kan uanset stk. 1 eksportere sorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse til et anlæg
beliggende i udlandet i overensstemmelse med reglerne i forordning om overførsel af affald og bekendtgørelse om overførsel af
affald eller sikre genanvendelse eller anden endelig materialenyttiggørelse af det genanvendelige affald efter anden lovgivning.
Stk. 3.
Erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse må maksimalt opbevares hos den affaldsproducerende virksomhed i ét år.
Stk. 4.
Den affaldsproducerende virksomhed skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen fremvise
dokumentation for, at affald er håndteret i overensstemmelse med stk. 1 eller 2.
§ 25.
Indsamlingsvirksomheder, der modtager sorteret erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, overtager den
affaldsproducerende virksomheds ansvar, jf. bekendtgørelse om affald, til at sikre, at affaldet forberedes med henblik på genbrug,
genanvendes eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse. Indsamlingsvirksomheder overtager desuden den
affaldsproducerende virksomheds ansvar, jf. bekendtgørelse om affald, til at sikre en høj reel genanvendelse af affaldet samt på
anmodning fra kommunalbestyrelsen at dokumentere, hvor stor en del af de enkelte affaldsfraktioner der reelt bliver forberedt med
henblik på genbrug eller genanvendt.
Stk. 2.
Den indsamlingsvirksomhed, som efter stk. 1 overtager ansvaret for affaldets behandling, skal sikre, at der indgås en
skriftlig aftale med den, der overdrager affaldet, herom. Heraf skal det fremgå, hvilken affaldstype eller affaldstyper, som aftalen
omfatter, og mængden heraf.
Stk. 3.
Den part, som overdrager affaldet til videre håndtering, kan beslutte, at der ikke skal indgås en skriftlig aftale. Dette gælder
dog kun, hvis de i stk. 2 angivne oplysninger fremgår af en faktura, som skal opbevares af den, som overdrager ansvaret for affaldet.
Stk. 4.
Indgås der ikke en aftale efter stk. 2, og erstattes en sådan aftale ikke af en faktura efter stk. 3, anses affaldet for at være
overgivet til en affaldstransportør.
Stk. 5.
Indsamlingsvirksomheder skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen fremvise dokumentation
for, at affald, som virksomheden har overtaget ansvaret for, er anvendt til materialenyttiggørelse eller overdraget til en virksomhed
eller anlæg, som nævnt i § 24, stk. 1 og 2.
Kapitel 7
Oplysningspligt i forbindelse med håndteringen af erhvervsaffald
§ 26.
Indsamlingsvirksomheder skal oplyse den, som det sorterede erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse indsamles for,
om:
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
1) Kontaktoplysninger til Energistyrelsen, som indsamlingsvirksomheden har fået godkendelse af, jf. bekendtgørelse om
Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, og som fører tilsyn med virksomhedens arbejde i Danmark,
eller til Erhvervsstyrelsens elektroniske kontaktpunkt (kvikskranken), jf. § 16 i lov om tjenesteydelser i det indre marked.
2) Navn og adresse på Miljøstyrelsen, der fører Affaldsdatasystemet, jf. bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, eller til
Erhvervsstyrelsens elektroniske kontaktpunkt (kvikskranken), jf. § 16 i lov om tjenesteydelser i det indre marked.
3) De eventuelle brancheorganisationer, som indsamlingsvirksomheden er medlem af.
Stk. 2.
Hvis den virksomhed, som erhvervsaffaldet egnet til materialenyttiggørelse indsamles for, anmoder om det, skal
indsamlingsvirksomheden oplyse om de faglige regler, der gælder for udførelsen af erhvervet, og om hvordan man får adgang til
dem.
Stk. 3.
Oplysninger efter stk. 1 skal gøres tilgængelige eller meddeles klart og entydigt og i god tid inden aftaleindgåelse.
§ 27.
Mæglere, som arrangerer nyttiggørelse eller bortskaffelse af erhvervsaffald på andres vegne, skal oplyse den, som
erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjort eller bortskaffet for, om:
1) Navn og adresse på Energistyrelsen, der fører Affaldsregistret, jf. bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed, eller til Erhvervsstyrelsens elektroniske kontaktpunkt (kvikskranken), jf. § 16 i lov om tjenesteydelser i
det indre marked.
2) De eventuelle brancheorganisationer, som mægleren, som arrangerer nyttiggørelse eller bortskaffelse af erhvervsaffald, er
medlem af.
Stk. 2.
Hvis den affaldsproducerende virksomhed, som erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjort eller bortskaffet for, anmoder om
det, skal mægleren oplyse om de faglige regler, der gælder for udførelsen af erhvervet, og om hvordan man får adgang til dem.
Stk. 3.
Oplysninger efter stk. 1 skal gøres tilgængelige eller meddeles klart og entydigt og i god tid, inden erhvervsaffaldet
arrangeres nyttiggjort eller bortskaffet.
Kapitel 8
Kommunale behandlingsanlæg
§ 28.
Kommunale behandlingsanlæg må ikke varetage indsamling eller behandling af sorteret erhvervsaffald til
materialenyttiggørelse, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Et kommunalt behandlingsanlæg, ejet af en kommunalbestyrelse eller et kommunalt fællesskab, kan behandle sorteret
erhvervsaffald til materialenyttiggørelse fra kommunens eller kommunernes egne institutioner og virksomheder.
Stk. 3.
Et kommunalt behandlingsanlæg kan behandle sorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse fra andre virksomheder
end de af stk. 2 omfattede, i det omfang det er i overensstemmelse med en godkendt anmeldelse, jf. §§ 95 og 96 i bekendtgørelse om
affald nr. 48 af 13. januar 2010.
§ 29.
Kommunale behandlingsanlæg må alene udbyde den godkendte behandlingskapacitet på markedet, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Falder mængden af husholdningsaffald til materialenyttiggørelse, som den kommunalbestyrelse eller de
kommunalbestyrelser, som ejer anlægget, har kapacitetsansvar for, til under den mængde af husholdningsaffald, som blev behandlet
på anlægget 26. februar 2009, kan den herved frigjorte kapacitet udbydes på markedet.
Stk. 3.
Effektiviseres det kommunale behandlingsanlæg således, at behandlingskapaciteten øges indenfor de i den 26. februar 2009
gældende miljøgodkendelses udledningskrav m.v., kan denne yderligere behandlingskapacitet udbydes på markedet, såfremt det ikke
er muligt at udnytte den til behandling af genanvendeligt husholdningsaffald, som den kommunalbestyrelse eller de
kommunalbestyrelser, som ejer anlægget, har kapacitetsansvar for.
Regnskabskrav
§ 30.
Et kommunalt behandlingsanlæg, der behandler sorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, skal føre særskilte
regnskaber for anlæggets aktiviteter i forbindelse med behandling af sorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, der ikke er
omfattet af § 28, stk. 2, og andet affald.
Stk. 2.
Ved udarbejdelse af regnskaber efter stk. 1 skal indtægter og omkostninger i videst muligt omfang henføres til de særskilte
aktiviteter. I det omfang dette ikke er muligt, fordeles omkostningerne forholdsmæssigt mellem aktiviteterne med udgangspunkt i
mængder og affaldstyper.
Stk. 3.
Udarbejdelse af regnskaber skal ske efter reglerne i bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision
m.v., eller hvis anlægget drives af et aktie- eller anpartsselskab eller en erhvervsdrivende fond efter årsregnskabsloven.
Stk. 4.
Regnskaber for de særskilte aktiviteter skal fremsendes til Energistyrelsen årligt senest 30 dage efter, at de er revideret af
revisor og godkendt af anlæggets ansvarlige ledelse.
§ 31.
Et kommunalt behandlingsanlæg, der behandler sorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, skal udbyde denne
behandling på markedet, jf. dog § 29. Det kommunale behandlingsanlæg skal fastsætte prisen for behandling på en sådan måde, at
den årlige indtægt fra behandlingen af dette affald som minimum dækker de omkostninger til behandlingen, som opgøres i
regnskaber efter § 30.
Stk. 2.
Det kommunale behandlingsanlæg skal indberette opkrævede priser for behandling af andet sorteret erhvervsaffald til
materialenyttiggørelse, end affald omfattet af § 28, stk. 2, og for behandling af andet affald på anlægget i regnskabsåret til
Energistyrelsen samtidigt med fremsendelse af regnskab til Energistyrelsen efter § 30, stk. 4.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
Kapitel 9
Benchmarking af affaldsforbrændings- og deponeringsanlæg
§ 32.
De i stk. 2 angivne anlæg, der deponerer og forbrænder affald, skal hvert år senest den 1. juni for det foregående år
indberette de oplysninger, som fremgår af bilag 2, til Energistyrelsen.
Stk. 2.
Indberetningspligtige anlæg er:
1) Forbrændingsanlæg: Dedikerede affaldsforbrændingsanlæg, hvor mindst 80 % af den producerede energi strammer fra affald,
og hvor anlægget ikke hovedsageligt forbrænder farligt affald.
2) Øvrige forbrændingsanlæg, der ikke omfattet af nr. 1, som brænder mere end 20.000 tons affald om året, herunder anlæg, som
hovedsageligt forbrænder farligt affald, dog ikke anlæg, der alene forbrænder slam.
3) Deponeringsanlæg, der er godkendt til at modtage affald efter kravene i bekendtgørelsen om deponeringsanlæg, dog ikke
anlæg for havbundssedimenter.
Stk. 3.
Repræsentanter, f.eks. i form af brancheorganisationer eller lignende, for indberetningspligtige anlæg skal gennemgå og
beskrive ligheder og forskelle i anlæggenes miljømæssige, energimæssige og økonomiske effektivitet, når Energistyrelsen anmoder
herom. På anmodning yder Energistyrelsen bistand til repræsentanterne.
Stk. 4.
Energistyrelsen offentliggør på www.ens.dk hvert år senest den 1. november en benchmarking på baggrund af
oplysningerne indberettet efter stk. 1 og gennemgangen og beskrivelsen efter stk. 3.
Stk. 5.
Energistyrelsen fritager anlæg, jf. stk. 1, for at indberette oplysninger, som senest den 30. juni er indberettet for det
foregående år efter bekendtgørelse om et register over udledning og overførsel af forurenende stoffer (PRTR).
Kapitel 10
Den nationale regulativdatabase
§ 33.
Energistyrelsen varetager udvikling, drift, vedligeholdelse og administration af den nationale database over kommunale
affaldsregulativer.
§ 34.
Den nationale regulativdatabase har til formål at give en samlet oversigt over gældende kommunale affaldsregulativer.
Kapitel 11
Tilsyn
§ 35.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at bestemmelserne i denne bekendtgørelse overholdes, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Når Energistyrelsen træffer afgørelser efter denne bekendtgørelse, fører Energistyrelsen tilsyn med overholdelsen af disse
afgørelser.
Kapitel 12
Administrative bestemmelser
§ 36.
Afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Kapitel 13
Straf
§ 37.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der
1) overtræder forskrifter, der er fastsat af kommunalbestyrelsen i medfør af § 3, stk. 1 og 2, § 5, stk. 1 og 2, og § 6, stk. 1 og 2,
2) undlader at benytte ordninger etableret efter § 8, stk. 1,
3) undlader at efterkomme kommunalbestyrelsens konkrete anvisning efter § 8, stk. 6, § 9, stk. 1, 2. pkt., eller § 12, stk. 1, 2. pkt.,
4) undlader at sortere i overensstemmelse med de ordninger, som fremgår af regulativet, jf. § 9, stk. 2,
5) undlader at godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen fastsatte og etablerede
ordninger eller kommunalbestyrelsens konkrete anvisning, jf. § 9, stk. 3, og § 14, stk. 1, eller er eksporteret, jf. § 14, stk. 1,
6) afleverer affald på genbrugspladsen i strid med § 10, stk. 1, 3. pkt.,
7) undlader at underrette kommunalbestyrelsen om væsentlige ændringer i affaldets mængde, sammensætning eller egenskaber, jf.
§ 14, stk. 2,
8) undlader at aflevere sorteret erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, som foreskrevet i § 24, stk. 1 og 2,
9) opbevarer erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, i mere end ét år, jf. § 24, stk. 3,
10) undlader at efterkomme en anmodning fra kommunalbestyrelsen efter § 24, stk. 4, om at fremvise dokumentation for, at
affald er håndteret i overensstemmelse med § 24, stk. 1 og 2,
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
11) undlader at sikre høj reel genanvendelse af deres sorterede erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, og at
affaldet forberedes med henblik på genbrug, genanvendes eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse, jf. § 25, stk. 1,
12) undlader at indgå en skriftlig aftale eller gøre brug af faktura med de angivne oplysninger, jf. § 25, stk. 2 og 3,
13) undlader at efterkomme en anmodning fra kommunalbestyrelsen efter § 25, stk. 5, om at fremvise dokumentation for, at
affald, som virksomheden har overtaget ansvaret for, er anvendt til materialenyttiggørelse eller er overdraget til en virksomhed
eller et anlæg som nævnt i § 24, stk. 1 og 2,
14) undlader at afgive de i § 26, stk. 1, og § 27, stk. 1, angivne oplysninger, herunder klart, entydigt og i god tid, jf. § 26, stk. 3,
og § 27, stk. 3,
15) undlader at oplyse om faglige regler, jf. § 26, stk. 2, og § 27, stk. 2,
16) indsamler eller behandler sorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse i strid med § 28, stk. 1,
17) udbyder behandling af sorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse i strid med § 29,
18) undlader at føre særskilte regnskaber, jf. § 30, stk. 1-3,
19) undlader at fremsende regnskaber rettidigt til Energistyrelsen, jf. § 30, stk. 4,
20) undlader at udbyde behandling på markedsvilkår, jf. § 31, stk. 1,
21) undlader at indberette opkrævede priser, jf. § 31, stk. 2,
22) undlader at indberette oplysninger, jf. § 32, stk. 1,
23) undlader at gennemgå og beskrive ligheder og forskelle i anlæggenes miljømæssige, energimæssige og økonomiske
effektivitet, jf. § 32, stk. 3, 1. pkt., eller
24) tilsidesætter vilkår knyttet til en tilladelse, godkendelse eller dispensation efter bekendtgørelsen.
Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der
ved overtrædelsen er
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare derfor eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 14
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
§ 38.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2.
§ 18, stk. 4 og 5, finder ikke anvendelse på sager, som er verserende ved bekendtgørelsens ikrafttræden. For sådanne sager
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
§ 39.
Et affaldsregulativ, der er udarbejdet efter § 19 i bekendtgørelse nr. 1309 af 18. december 2012 om affald, bevarer sin
gyldighed, indtil der er udarbejdet et nyt regulativ efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Et affaldsregulativ, der er udarbejdet efter § 3 i bekendtgørelse nr. 1753 af 27. december 2018 om affaldsregulativer, -
gebyrer og
aktører m.v., bevarer sin gyldighed, indtil der er udarbejdet et nyt regulativ efter denne bekendtgørelse.
§ 40.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke har udarbejdet et regulativ for erhvervsaffald, der tilbyder både virksomheder, som er
hjemhørende i kommunen, og virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, herunder udenlandske virksomheder, adgang til
mindst én genbrugsplads, jf. § 10, stk. 1, gælder der, indtil regulativet er ændret, følgende:
1) Virksomheder, som er hjemhørende i kommunen, og virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, herunder
udenlandske virksomheder, skal have adgang til mindst én genbrugsplads i kommunen.
2) Virksomhederne i nr. 1 skal have adgang til genbrugspladsen med affald, der i karakter svarer til det, husholdninger har
adgang med.
3) Virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, skal i øvrigt have adgang på samme vilkår som virksomheder, som er
hjemhørende i kommunen.
4) Virksomheder, der benytter tilbuddet, skal betale gebyr efter kommunens gebyrblad for virksomheders benyttelse af
genbrugspladser.